Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Benm

'Ondernemer draait zelf op voor hogere btw'

Recommended Posts

Mede naar aanleiding van http://www.nu.nl/economie/2901148/ondernemer-draait-zelf-hogere-btw.html , waarin men stelt:

 

Ondernemers kunnen de btw-verhoging die op 1 oktober ingaat niet doorrekenen aan hun klanten, omdat ze zich dan uit de markt prijzen.

 

Nu lever ik zelf vrijwel nooit aan particulieren, maar heb natuurlijk wel zo mijn dagelijkse uitgaven. Het viel me op dat ik van diverse bedrijven al mail heb gehad dat ze de btw verhoging WEL 1:1 zullen doorbereken. Denk daarbij aan leveranciers van internetverbinding, telefonie, electriciteit en dergelijke.

 

Wel heb ik diverse klanten die verkopen aan particulieren, en die zitten natuurlijk ook met de kwestie: consumentenprijzen 121/119 verhogen, of nettoprijzen verlagen en zelf die pakweg 2% minder marge nemen.

 

Wat doen jullie er zoal mee, met name degenen die aan particulieren verkopen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bereken het gewoon door en volgens mij iedereen in onze branche. Ben erg benieuwd hoe dit onderzoek is gedaan en bij welke ondernemers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat veel bedrijven die rechtstreeks aan consumenten verkopen (of BTW vrijgestelde ondernemingen zoals bij ons het geval is) hier problemen ondervinden. Alle producten die bijvoorbeeld voor € 19,95 of voor mijn part € 2.499,95 de deur uitgaan, zal gewoon even lastig zijn. Vooral de detailhandel zak dan snel de prijzen op deze psychische drempels houden in plaats van € 20,29 of € 2.541,97 op de producten te stempelen.

Maar wellicht kunnen andere bedrijven die wat minder in een prijsvechterssituatie zitten juist wat meer marge gaan nemen door hem door te trekken naar bijvoorbeeld € 20,95 ofzo.

 

Wij houden overigens gewoon de netto bedragen gelijk dus zullen 2% duurder uit gaan vallen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het voor veel particulieren niet uitmaakt of ze 119 euro moeten betalen of 121 euro. Iedereen weet dat het een overheidsmaatregel is en dat ondernemers er ook niets aan kunnen doen.

En gezien de hoeveelheid spaartegoeden op de banken lijkt het mij voor veel mensen geen enkel probleem. Het wordt tijd dat de mensen weer geld gaan uitgeven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het voor veel particulieren niet uitmaakt of ze 119 euro moeten betalen of 121 euro. Iedereen weet dat het een overheidsmaatregel is en dat ondernemers er ook niets aan kunnen doen.

Gedurende de eerste week misschien wel, maar daarna echt niet meer... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle producten die bijvoorbeeld voor € 19,95 of voor mijn part € 2.499,95 de deur uitgaan, zal gewoon even lastig zijn. Vooral de detailhandel zak dan snel de prijzen op deze psychische drempels houden in plaats van € 20,29 of € 2.541,97 op de producten te stempelen.

 

Dat is inderdaad wel een issue - je krijgt er rare prijzen van. Iets dat nu 69 euro kost komt dan op 70,16. Psychologisch lijkt dat een groter verschil dan het daadwerkelijk is. Anderzijds, als iedereen het doet wennen consumenten er wel aan - het is duidelijk dat die rare prijzen komen door de btw verhoging, en bij de volgende aanpassing komen er wel weer ronde bedragen.

 

Of consumenten begrip kunnen opbrengen voor de hogere prijzen valt nog te bezien. Ergens is zonneklaar dat de overheid dat extra geld pakt, niet de verkoper, maar anderzijds heb je wel in 1 dag 2% inflatie te pakken... vooral mensen die het niet al te breed hebben zullen dat wel degelijk merken - die blijven evenveel besteden maar kopen dus netto minder goederen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelf reken ik het gewoon door - vrijwel al mijn klanten zijn toch ondernemers.

 

T-Mobile heeft wel een interessante aanpak voor het 'rare prijzen'-probleem. Veel prijzen gaan gewoon mee omhoog, maar andere prijzen ronden ze juist mooi af. Dus iets dat nu € 9.95 kost, wordt straks € 9.99. Een verhoging van 0.4%, tegenover 1.68% als je de verhoging gewoon doorrekent. Grootste deel nemen ze dus zelf, om mooie prijzen te krijgen, maar niet alles.

 

Overigens, ik weet niet of dat hier al voorbij gekomen was, maar ik kwam laatst een mooi stukje tegen van Arnoud Engelfriet over of je een overeenkomst mag ontbinden vanwege deze "prijsverhoging". Kort antwoord: nee, artikel 52 van de wet op de omzetbelasting voorziet hier specifiek in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is inderdaad wel een issue - je krijgt er rare prijzen van. Iets dat nu 69 euro kost komt dan op 70,16. Psychologisch lijkt dat een groter verschil dan het daadwerkelijk is. Anderzijds, als iedereen het doet wennen consumenten er wel aan - het is duidelijk dat die rare prijzen komen door de btw verhoging, en bij de volgende aanpassing komen er wel weer ronde bedragen.

Zou kunnen maar zo werkt het niet helemaal in concurrerende omgevingen. Als 'iedereen het doet' is er ook iemand die denkt handiger te zijn en neemt dan als enige weer de lagere oude mooie prijzen, dan volgt de rest weer etc.etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Benzinemaatschappijen en energiemaatschappijen e.d. zullen gewoon doorberekenen en daarmee (schat ik) dat er al 60% van de beoogde verhoogde opbrengst naar de Staat vloeit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga het er produkt bekijken. Had ik de marge al ruim genomen om een mooie prijs te krijgen, dan blijft hij gelijk. Maar was de marge krap dan gaat hij naar het volgende mooie bedrag.

Snellopers meteen aanpassen, de rest wanneer ik weer nieuw bestel.

 

En dan in januari opnieuw met de accijnzen.... :'(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uit de Telegraaf:

 

Extra btw kost bedrijven de kop van een onzer verslaggevers

AMSTERDAM - De verhoging van het btw tarief van 19 naar 21% is een klap in het gezicht van hardwerkend ondernemend Nederland. Dat zegt MKB-Nederland voorzitter Hans Biesheuvel. De ondernemersvoorman verwacht dat veel ondernemers het loodje zullen leggen, omdat ze de btw-stijging niet zullen durven doorberekenen aan de consument.

 

Biesheuvel raakte gisteren in aanvaring met politieke partijen die voorstander zijn van de btw-maatregel. De lastenverhoging is bedacht door de partijen van het Kunduz-akkoord om de overheidsbegroting op orde te krijgen. De maatregel moet op termijn €4 miljard opleveren voor de staatskas.

 

In een debat op RTL met GroenLinks-politicus Jesse Klaver en Wouter Koolmees (D66) hield Biesheuvel de volksvertegenwoordigers voor dat het CPB, dat de maatregel heeft doorgekerekend, er volgens hem ten onrechte vanuit gaat dat ondernemers de btw-verhoging aan klanten zullen doorberekenen. „Het consumentenvertrouwen is al extreem laag. Veel ondernemers vechten al voor hun voortbestaan. Om nu de lasten te verzwaren is een slecht idee. Veel ondernemers zullen de btw-verhoging niet doorberekenen en velen zullen het loodje leggen

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe kan je nou stellen dat de ondernemers dit niet kunnen doorberekenen aan hun klanten? Dat is toch een strategische keuze. Het lijkt me vooral een politiek gemotiveerde uitspraak die met zo'n bewering wat kracht krijg (wij praten er nu ook over, dat was de bedoeling)

 

Zelf wacht ik eerst maar af of na de verkiezing het nog doorgaat.

Daarnaast ben ik van plan om per januari de prijzen aan te passen en kan ik inflatie, btw enz. in 1x doen.


www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is inderdaad wel een issue - je krijgt er rare prijzen van. Iets dat nu 69 euro kost komt dan op 70,16. Psychologisch lijkt dat een groter verschil dan het daadwerkelijk is. Anderzijds, als iedereen het doet wennen consumenten er wel aan - het is duidelijk dat die rare prijzen komen door de btw verhoging, en bij de volgende aanpassing komen er wel weer ronde bedragen.

Zou kunnen maar zo werkt het niet helemaal in concurrerende omgevingen. Als 'iedereen het doet' is er ook iemand die denkt handiger te zijn en neemt dan als enige weer de lagere oude mooie prijzen, dan volgt de rest weer etc.etc.

 

Ik vraag me alleen af of je in een toch al concurrerende omgeving die 2% marge kunt missen. Het hangt natuurlijk helemaal af van wat je verkoopt, maar als het bijvoorbeeld electronica is dan hakt 2% er aanzienlijk in, gezien de prijzen daarin behoorlijk transparant en concurrerend zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal wel weer te simpel denken, maar als je op het moment je product niet met 2% korting wilt verkopen, waarom zou je dat na 1 oktober dan opeens wel doen?

 

Dat bepaalde prijzen psychologisch wat minder optimaal uitpakken geloof ik zonder meer, maar ze zijn destijds niet toevallig op 24,99 uitgekomen - da's een bewuste keuze geweest door te spelen met de marge. En misschien is daar al een verlies op de marge genomen, of misschien juist wel een winst...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal wel weer te simpel denken, maar als je op het moment je product niet met 2% korting wilt verkopen, waarom zou je dat na 1 oktober dan opeens wel doen?

 

Dat bepaalde prijzen psychologisch wat minder optimaal uitpakken geloof ik zonder meer, maar ze zijn destijds niet toevallig op 24,99 uitgekomen - da's een bewuste keuze geweest door te spelen met de marge. En misschien is daar al een verlies op de marge genomen, of misschien juist wel een winst...

Probleem blijft dan toch echt nog steeds hetzelfde (voor die detailhandelaren waar prijs belangrijk is). Die 24,99 waar nu mee gerekend wordt (of dit nou met beetje winst of verlies is ten opzichte van de gewone marge), is straks zonder aanpassingen € 25,41. (Web)winkeliers hebben dan in principe drie opties:

 

[*] Doen alsof er niets aan de hand is en het artikel verkopen voor 25,41

[*] Een nieuw hoger psychologisch punt nemen (eerste echte is dan 29,99)

[*] Het oude psychologische punt nemen.

 

Ik denk dat in bepaalde branches optie 3 het meeste gaat voorkomen. Ook al ben je diegene (in die branche) die 1 of 2 beter zou vinden, als alle concurrenten het doen, ga je wellicht toch maar mee.

 

Al met al denk ik dat het netto saldo van keuze leidt tot een verhoging van minder dan de exacte 2% gezien het feit sommige mensen wel verrekenen en andere niet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ongetwijfeld. Er is zelfs best een risico dat prijzen meer stijgen dan die 2%, bijv van 24.99 naar 25.99 - een beetje zoals het rond de invoering van de euro ook ging.

 

Overigens zie ik het ook wel gebeuren dat consumentenprijzen kortstondig om rare bedragen uitkomen om zo te laten zien dat de extra btw netjes wordt doorberekend, om vervolgens bijv in januari bijgesteld te worden tot hogere psychologische prijzen.

 

Een andere overweging is het aanpassen voor de prijzen van zakelijke dienstverlening: die hebben welliswaar geen last van de btw, maar de verhoging veroorzaakt wel acuut 2% inflatie, ook voor de levenskosten van ondernemers. Ik zie het wel als een goed moment om eens inflatiecorrectie toe te passen, zeker gezien ik dat al een paar jaar niet gedaan heb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naar mijn mening heb je te maken met een aantal verschillende situaties:

A. Dienstverleners die een tarief doorberekenen

B. Producten vanuit buitenland (met adviesprijs)

C. Producten vanuit binnenland (met adviesprijs)

 

Dit zijn denk ik de meest relevante verschillen.

 

Ad A.

Dienstverleners werken met een tarief excl BTW. De BTW verhoging komt er in principe bij op. Deze zullen in principe geen last hebben, tenzij ze een tarief (voor bv diensten aan particulieren) hebben afgesproken. Dat volgt C.

 

Ad B.

Deze betalen de BTW verhoging zelf. Ten eerste gedurende het jaar worden de catalogusprijzen toch niet aangepast. En de leveranciers hebben toch al te maken met landen met verschillende BTW tarieven. Dan heeft het ene land iets meer marge dan de ander.

 

Ad C.

Ik denk dat het merendeel de prijs onveranderd laat. Dus € 20,- blijft € 20,-. Maar het volgend jaar zal deze prijs verhoogd worden naar bijvoorbeeld € 20,50 of € 21,-. Dan stijgen de prijzen dus hoger dan de BTW stijging.

 

En per definitie betaald de eindgebruiker de BTW (welke de ondernemer afdraagt), dus de stelling is eigenlijk al iets vreemd.


Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dan zullen de ondernemers er dus niet veel van merken. Wat ze wel zullen merken is dat de consument steeds armer wordt en dat er steeds meer paniek aanwezig zal zijn in NL. Waarbij mensen dus veel minder geld zullen uitgeven doordat ze bang zijn dat t op termijn nog veel erger zal worden. En dit zal dus automatisch de omzet van bedrijven verlagen.

 

zie:

 

 

Nederlander geeft steeds minder geld uit

 

Nederlanders gaven in maart van dit jaar 2,1 procent minder uit aan goederen en diensten dan in 2011. Dat is de sterkste daling sinds november 2009. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

 

http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/05_mei/23/economie/huishoudens-geven-nog-minder-uit.xml

 

 

+ de koopkracht die telkens minder wordt , zie:

Koopkracht in 2011 met 0,4 procent gedaald

DEN HAAG - De koopkracht van de Nederlandse bevolking is vorig jaar met 0,4 procent afgenomen. In 2010 daalde de koopkracht ook, met 0,6 procent.

 

http://www.nu.nl/geldzaken/2894601/koopkracht-in-2011-met-04-procent-gedaald.html

 

 

 

 

Op de langere termijn/vooruitzicht ziet t er niet goed uit. Dat werd laatst door moody's bevestigd:

 

 

Moody's verlaagt vooruitzicht EU-waardering naar 'negatief'

NEW YORK - Kredietbeoordelaar Moody's heeft het vooruitzicht van de kredietwaardigheid van de Europese Unie verlaagd van 'stabiel' naar 'negatief'.

 

http://www.nu.nl/economie/2900469/moodys-verlaagt-vooruitzicht-eu-waardering-negatief.html


Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik denk dat het voor veel particulieren niet uitmaakt of ze 119 euro moeten betalen of 121 euro. Iedereen weet dat het een overheidsmaatregel is en dat ondernemers er ook niets aan kunnen doen.

Dan heb je misschien de sympathie van de consument. Tegelijkertijd is zijn/haar salaris wel sneller op met die hogere prijzen. Een consument kan gewoonweg minder kopen.

 

Dat zou kunnen betekenen dat er iets minder vraag komt met een gelijk aanbod en dus iets meer concurrentie. De ondernemer die het buffer heeft om de prijzen laag te houden kan daarmee de zwakke broeders over de de grens trekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb te maken met dubbele verhogingen.

De btw gaat met 2% omhoog maar prijzen van leveranciers gaan door stijgende grondstofprijzen de laatste 8 maanden ook steeds vaker en sneller omhoog (80% is duurder geworden, 20% juist goedkoper)

Tot nu toe heb ik dat nog niet doorberekend maar gaat nu zo ongeveer wel tijd worden om de prijzen over de hele linie te gaan aanpassen aan de nieuwe realiteit.

Ben er enkel nog niet over uit hoe en wanneer dit het beste te doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 6 leden online en 164 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept