• 0

Verzameltopic - Google Adwords - Ervaring

Hallo Allemaal,

 

Ik heb de search gebruikt en kwam er wel iets over tegen, maar niet echt veel. Ik zie een paar positieve reacties, maar ik heb wat overgebleven vragen voor de mensen die er ervaring mee hebben.

 

- genereerde het werkelijk veel extra verkeer? hoeveel?

- hoeveel extra klanten leverde dat op? ROI?

- enig idee wat het je nu in totaal per klant gekost heeft?

 

Ik probeer dus uit te vinden of dat Google Adwords zin heeft voor mijn bedrijf. Ik kan de kosten niet te hoog laten oplopen, maar wil met dat beperkte budget toch wel wat omzet genereren.

 

Ook tips m.b.t. zoekwoorden zijn welkom (zie mijn website voor wat ik doe). Ik denk zelf aan zoektermen als:

mkb linux

mkb server

mkb intranet

mkb kosten besparen

mkb open source

 

Thanx!

Pim

 

P.S. wel irritant dat je alleen met creditcard kunt betalen, die heb ik nog niet :)

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het leuke is dat Google de beste testool is!! :D Het is relatief eenvoudig om grote groepen woorden achter elkaar in te voeren bij Google. ::) De woorden die te weinig opleveren gooit Google er na 1000 vertoningen gewoon uit. Als er wel wat op geklikt is maar niet genoeg (<50) kun je nog een keer proberen de tekst aan te passen om te kijken of je daarmee de CTR kunt verhogen. Ik had in het begin ook veel verschillende teksten. Op een gegeven moment bleek dat één tekst een forse CTR opleverde. Deze tekst heb ik toen op de meeste (ca.750) zoekwoorden toegepast en daar bleek dat bij bijna al deze woorden de CTR ook omhoog ging ;D.

 

Uiteindelijk heb ik ook een bedrijf in de arm genomen dat de optimalisatie van de site deed om hoger te scoren bij de div. zoekmachines. Hier hebben we ook gebruik kunnen maken van kennis en ervaring die opgedaan was bij Google Adwords.

 

Een best practices lijkt me vrij moeilijk. Elke branche heeft weer heel andere zoekwoorden en ontdekken wat voro tekst iemand aanspreekt bij een bepaals zoekwoord is denk ik alleen d.m.v. trial an error te achterhalen. Het kost wat tijd, maar geen geld als het geen resultaat oplevert ;)

 

Het grote toverwoord is denk ik differentiatie. In het voorbeeld van Welleke 'tellers' Kunst is om dan naast het zoekwoord 'tellers' woordcombinaties te maken zoals 'internet teller' 'pagina teller' en daar dan je tekst op aan te passen. Dus op zoekwoord 'internet teller' een tekst te maken als: Op zoek naar een internet teller? Kom bij Welleke kijken ;D. Als iemand nl zoekt op 'internet teller' worden deze zelfde woorden ook weer vet weergegeven in de advertentie. Dit trekt dus extra aandacht. Gebruik ook woorden die technisch fout zijn, er kunnen best veel mensen zijn die daar op zoeken. Ik gebruik b.v. het zoekwoord 'leas' in div. combinaties (leascontract, leasauto, etc) foud gespel natuurlijk... maar men is wel op zoek naar een leaseauto. Als ik alleen de juist gespelde zoekwoorden zou gebruiken zou mijn Ad niet in beeld komen.

 

Kortom, flink brainstormen, alle woorden er even intikken en de resultaten analyseren en weer aanpassingen maken ;D

 

 

 

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

toen ik jouw stuk aan het lezen was wilde ik eerst reageren dat het niet nodig was om die combinaties te maken aangezien de advertentie al getoond wordt wanneer er 1 van de trefwoorden in het zoekwoord staat. Maar toen las ik wat je ermee doet en dat is een heel goeie tip. Als het trefwoord in de titel gelijk is aan het zoekwoord dan wordt dat idd vet weergegeven en dat levert een hogere attentiewaarde op! Dat is natuurlijk beter. dus ik slik mijn opmerking in en ga eens broeden op verschillende teksten voor zoekwoorden.

 

Het zorgt overigens wel voor veel werk want dan moet je dus ook allemaal verschillende campagnes aanmaken. Iedere verschillende tekst is namelijk ook een nieuwe campagne!

Maar met werken voor je geld is niks mis ;D

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Indedaad Welleke, als iemand die zoekt op een woordencombinatie deze combinatie in zijn rechter ooghoek ziet terugkomen spreekt dat natuurlijk aan. En ja, geweldig natuurlijk dat dan ook nog eens vet gedrukt is.

 

Dennis, als een woord niet goed presteerd wordt zelfs alleen dat woord eruit gegooid na 1000 vertoningen, de rest van de campagne loopt door. Als de andere woorden in de campagne maar redelijk blijven scoren. Een goede mix per campagne is dan van belang. Mijn bevinding is dat het inderdaad loont om een zo breed mogelijk scala uit te proberen. Ik heb er woorden tussen zitten die al maanden niet vertoond zijn. Maar goed, het kost niets en ik denk dat als het woord vertoond wordt er ook meteen op mijn Ad geklikt wordt. Misschien is dat nu net een toekomstige klant....

 

Inderdaad is het aardig wat werk om steeds uitgebreidere en nieuwe advertentieteksten te schrijven. Ik heb er misschien wel meer dan 100 uur werk in zitten maar scoor al 12 maanden lang elke maand meer bezoekers vanaf Adwords. Is het wat mij betreft dubbel en dwars waard. Er is geen communicatieuiting ter wereld die een betere ROI oplevert.

 

Overigens kun je met de gegevens die je bij Google opdoet heel gerichte campagnes bij Qualigo en Overture gaan doen. Aangezien deze wat duurder zijn zou je kunnen analyseren (met de software van Welleke ;D) welke zoekwoorden kwalitatief goede bezoekers opleveren. Dan zet je alleen deze woorden in bij de duurdere jongens om het maximale rendement er uit te halen.... :D (moet alleen nog een keer de uren vinden om dat te doen ;D)

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Sinds enige tijd ben ik actief als hostingprovider. Deze activiteit vloeit voort uit mijn werkzaamheden als buro voor webdesign.

 

Ik ben absoluut niet tevreden met het aantal bezoekers en het aantal bestellingen. Daar moet verandering in komen.

 

Enerzijds wil ik adverteren in de GG en bij KPN maar ik ben ook aan het denken aan Google Adworks. Wie heeft daar ervaring mee?

 

Hebben jullie ook nog aanvullende tips om meer bezoekers te krijgen.

 

Thanks .. Alot

Amadeos, inspireert ...

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Remo Natali

PS: http://www.penprinter.nl

PPS: http://www.3ddirect.nl

Link naar reactie
  • 0

Yo. Ik heb zowel goede als slechte ervaringen. Volgens het beleid van Google mag ik hier overigens niet teveel over vertellen.

 

Je bent niet de enige webhostingprovider die van Adwords gebruik wil maken. Op dit moment bedraagt de prijs per klik voor aan deze branche gerelateerde zoekwoorden minstens 2 tot 3 euro per unieke klik (wil je zichtbaar zijn op de eerste pagina).

 

Afhankelijk van jouw product, de gekozen zoekwoorden en de opgegeven maximum CPC kan Adwords je echt enkele tientallen nieuwe klanten per maand opleveren.

Link naar reactie
  • 0

Ik zit in een totaal andere branche (marktonderzoek) natuurlijk, maar toch even een korte reactie.

 

Via Adwords krijg ik ongeveer 20 tot 50 bezoekers per week op mijn website en per maand ongeveer 5 contacten met potentiële klanten die een offerte vragen (waarvan ongeveer de helft serieus). Dat klinkt als heel weinig maar voor mijn branche is dat best de moeite waard.

 

Om een idee te geven: de opdrachten die ik tot nog toe via Adwords heb binnengehaald hebben in de afgelopen maanden ongeveer éénvijfde van de totale omzet van mijn bedrijf in die maanden opgeleverd.

Overigens krijg ik dus ook veel niet-serieuze reacties en bijvoorbeeld open sollicitaties binnen door AdWords en het kost me vrij veel tijd om dat af te handelen.

 

Vergeleken met andere vormen van "koude acquisitie" is het een zeer goedkope wijze om je bekendheid te vergroten. Het kost me ongeveer €20,- per maand.

 

Groeten van Mira

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er zelf best goede ervaringen mee. Het levert duidelijk bezoekers en klandizie op, en gezien de beperkte kosten vind ik het een van de voordeligste vormen van adverteren.

 

Het kost echter wel enige tijd om te optimaliseren, je moet zelf een beetje uitvogelen welke zoektermen waardevolle bezoekers opleveren etc.

 

Sinds kort ben ik begonnen met de vergelijkbare service van overture. De ervaringen daar zijn matig-positief, met enige optimaliseren kan dat ook wel gaan lopen. Het volume is wat minder dan bij google heb ik het idee, maar dat vertaalt zich ook in de kosten.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Mijn ervaringen zijn absoluut positief. Ik heb zelden zo'n effectieve en kost-efficiënte manier van adverteren gezien.

 

Het is echter wel belangrijk om niet zomaar te gaan adverteren op alle woorden die maar iets met hosting te maken hebben. Uit de ervaringen van Maarten maak ik op dat er veel bedrijven zijn die via Adwords adverteren bij hosting gerelateerde woorden (dat is af te leiden uit de hoge prijs per klik van 2 a 3 euro). Hoe populairder bepaalde woorden, hoe duurder het is om mee te adverteren.

 

Daarom is het belangrijk dat je je advertenties goed afbakent. Zo zullen er bijvoorbeeld veel mensen opzoek gaan naar gratis hosting. Dat zijn voor jou geen interessante mensen, je wil immers geld verdienen. Je kunt deze mensen wel uitsluiten door bij Adwords de combinatie "-gratis" op te nemen. Deze eenvoudige ingreep zorgt ervoor dat de bezoekers die naar je site komen een stuk relevanter voor je business worden.

 

Ik heb laatst een goed e-book (pdf) voor Search Engine Optimalisation kunnen downloaden. Dat 'pdf-boek' bevat ook twee hoofdstukken over Pay-Per-Click campagnes zoals via Adwords. Ik wil het je wel toesturen als je interesse hebt. Stuur me maar even een mailtje.

 

Mvg,

 

Christ

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Google's grote concurrent Overture (waar ik nog geen ervaring mee heb) heeft trouwens interessant materiaal online staan waar je veel informatie uit halen. Informatie voor Cost-Per-Click strategieën die ook toepasbaar zijn voor Adwords:

 

The Advertisers Workbook

Link naar reactie
  • 0

Op zich hebben wij geen slechte ervaring met Google Adwords. Het feit is echter wel dat je

 

per klik voor aan deze branche gerelateerde zoekwoorden minstens 2 tot 3 euro per unieke klik (wil je zichtbaar zijn op de eerste pagina)

 

kwijt bent, bij ons bedroeg het af en toe zelfs 4.50 . En wij kregen dan over het algemeen alleen kijkende concurrenten.

 

Dus de vraag rijst dan of je dan niet voordeliger uit bent om een advertentie in een krant, literatuur, lokale kvk magazine, noem maar op, te plaatsen.

 

Voor het budget wat we voor adwords uitgetrokken hadden ( 500 euro in een maand ) hebben we geen enkele klant mogen verwelkomen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

CPC's van enkele euro's zijn ook exorbitant, kan me weinig diensten voorstellen waarbij dat nog winstgevend is. Normale getallen zijn hoogstens een paar dubbeltjes voor gerichte zoekacties, als je daarboven komt is er gewoon teveel vraag naar die keywords om nog rendabel te adverteren.

 

Dingens als adwords en overture zijn gewoon marktplaatsen met vraag en aanbod. Als er niet teveel vragers zijn kan het DE methode zijn om klanten te bereiken, maar als de vraag te groot wordt kan het weggegooid geld worden.

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Mijn goede ervaringen met Adwords zijn gebaseerd op een campagne van een bevriende ondernemer in de reisbranche. Hij haalt iedere maand met een budget van minder dan € 100,- tussen de 5 en 10 klanten binnen via Adwords. Adwords kan dus zeker wel effectief zijn...

 

Ik denk dat de mate van effectiviteit van Adwords (en Overture etc.) veel te maken heeft met de branche waarin je actief bent. In het geval van webdesign heb je natuurlijk ook veel te maken met hobbyisten die op zoek zijn naar meer informatie over sites bouwen. Zo ook met hosting; ik denk dat veel zoekmachinegebruikers op zoek zijn naar gratis hosting. In die twee regeltjes tekst die je tot je beschikking hebt moet je dus meteen duidelijk maken waar je voor staat (maak duidelijk dat je diensten geld kosten!) zodat je alleen kliks krijgt van mensen waar je als ondernemer iets aan hebt.

 

Verder vind ik CPC prijzen van meer dan € 0,50 eigenlijk per definitie te duur. Ik zou je willen adviseren om een maximum CPC van ongeveer € 0,25 in te stellen zodat niet heel je budget verloren gaat aan enkele exorbitant dure zoekwoorden.

Link naar reactie
  • 0

Mijn goede ervaringen met Adwords zijn gebaseerd op een campagne van een bevriende ondernemer in de reisbranche. Hij haalt iedere maand met een budget van minder dan € 100,- tussen de 5 en 10 klanten binnen via Adwords. Adwords kan dus zeker wel effectief zijn...

 

En wat verdiende hij aan deze klanten?

 

Met een budget van 500 euro per maand hoeven wij in principe maar een "betalende" klant binnen te halen. Feit is echter wel dat de CPC bij ons ongeveer 3.50 à 4.50 euro is, dit betekent dat 1 op de 120 clickthrus een betalende klant zou moeten zijn.

 

Momenteel zijn wij daarom dan ook bezig om de voor en nadelen tegen alkaar weg te strepen en te kijken of deze (test)advertenties nog de moeite waard zijn.

 

Exposeren op een beurs heeft ons in het verleden, kosten - nieuwe klanten, meer roi opgeleverd.

Link naar reactie
  • 0

Mijn goede ervaringen met Adwords zijn gebaseerd op een campagne van een bevriende ondernemer in de reisbranche. Hij haalt iedere maand met een budget van minder dan € 100,- tussen de 5 en 10 klanten binnen via Adwords. Adwords kan dus zeker wel effectief zijn...

 

Dan pakt-ie het dus goed aan :)

 

Het is natuurlijk niet verstandig te adverteren op het keyword 'vakantie' als je alleen blokhutten in de province verhuurt. Als je vervolgens gaat adverteren op 'vakantiehuisje + province' kom je veel dichter bij een doelgroep. Bovendien is je keyword veel specifieker, waardoor het meestal goedkoper wordt per click.

 

Adwords-achtige diensten zijn dan ook alleen effectief als je kunt zorgen dat je alleen bij het juiste publiek in beeld komt. Een term als 'linux hosting' waarbij je 'gratis' en 'free' uitsluit, terwijl je alleen vertoond wordt op je doelmarkt (bijvoorbeeld nederland) is aanzienlijk effectiever dan adverteren op 'hosting' alleen.. wat moet je tenslotte met mensen die zoeken naar "free asp hosting in uzbekistan"?

 

Link naar reactie
  • 0

De Google campagnes zijn lokaal instelbaar, en op meerdere keywords in te stellen.

 

De CPC is gewoon gekoppeld aan de hoogste bieder, hoe meer je bereid bent te betalen, hoe hoger je zult komen te staan op de resultaat pagina.

 

By the way. Het is altijd nog interessant om keyword domeinnamen te registreren. Zo hebben wij net nog 2 nieuwe keyword domeinnamen toegevoegd aan ons netwerk. Deze komen over het algemeen hoger in de resultaten te staan.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je zou ook eens wat breder om je heen kunnen kijken. Verkoop je webhosting, plaats dan niet alleen advertenties bij de zoekwoorden 'webhosting', 'hostingprovider' en 'webspace'. Denk ook eens aan (aangepaste) advertenties voor bijvoorbeeld de zoekwoorden 'php', 'ssl', 'helpdesk' en 'pop3' (dit zijn uitsluitend voorbeelden, dus val mijn reactie niet direct af wegens gebrek aan originaliteit).

 

Ik heb bij Adwords eens een campagne gedraaid voor 0900 nummers en SMS-diensten. Geloof het of niet: met een budget van 100 euro per maand haalde ik elke maand minimaal 20 prospects binnen. Dat komt neer op maximaal 5 euro per prospect. En dan te bedenken dat elke prospect goed kan zijn voor een omzet op jaarbasis van enkele duizenden euro's ...

 

Zelfs grote (internationale!) instanties en bedrijven kwamen op deze manier bij ons binnen, de IB-Groep en Grodan zijn enkele voorbeelden.

 

De uitgangspunten:

  • Als landingpage direct een response formulier gebruiken;
  • Ook in de zichtbare URL een reclametekst verwerken;
  • Een maximum CPC van 1 euro;
  • De mogelijkheden puntsgewijs (gescheiden door komma's) opsommen in de advertentietekst;
  • Niet teveel informatie vragen op het response formulier;
  • ...

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik weet niet hoe het juridisch preceis in elkaar steekt, maar de kwestie heeft al eerder gespeeld:

 

Google distantieert zich van merkenrecht-kwestie

Google vindt dat adverteerders die denken dat hun concurrent hun merknaam misbruikt moeten procederen tegen die concurrent in plaats van tegen Google dat merknamen wel als trefwoord te koop aanbiedt. Daarmee reageert Google op de zaak die onlangs door de Franse verzekeraar AXA is aangespannen tegen het zoekmachinebedrijf. De vraag is echter of de rechter wel zo gevoelig is voor het standpunt van Google.

 

Lees verder op: http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=280284

 

Link naar reactie
  • 0
Mailte gestuurd dat ze mijn handelsnaam misbruiken en dat ik wil dat ze daar per direct mee stoppen.

 

Wellicht ten overvloede: het plaatsen van een advertentie bij jouw handelsnaam is geen overtreding op het merkrecht, voor zover er hier al sprake is van een gedeponeerd merk. In Nederland is het toegestaan om de naam van jouw concurrent te gebruiken bij marketingacties, mits deze jouw naam of product geen waarde geeft.

 

Denk maar aan Tele2 vs. KPN en Daewoo vs. diverse andere autofabrikanten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 86 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.