• 0

Zelf importeren uit China, hoe werkt het praktisch?

Hallo allemaal,

 

Al een tijd loop ik met het idee rond laboratorium producten te importeren vanuit China. Na lang zoeken heb ik een leverancier gevonden die betrouwbaar lijkt te zijn en ook bereid is samples te sturen zodat ik ze kan testen. So far so good. Nu probeer ik te achterhalen hoe het proces van importeren precies verloopt. Er zijn tal van sites op internet waarop globaal aangegeven staat wat erbij komt kijken. Maar hoe het nou praktisch in zijn werk gaat begrijp ik eigenlijk slecht.

 

De leverancier geeft aan dat ze vooral binnen China actief zijn en sinds kort ook in de VS, het verzenden van de producten doen zij vooral via luchttransport van deur tot deur omdat het volume laag is, ook weegt het niet veel en vooral ook omdat sommige van de producten gekoeld moeten blijven. Om het transport te versnellen zetten zij een onjuist -en laag- bedrag op de verpakking zodat het sneller door de douane heen is. Opzich heel leuk dat ze dat doen, maar dat lijkt mij fraude en ik wil alles graag op een eerlijke/legale manier doen. Nu heb ik de HS-code kunnen achterhalen en weet ik dat er geen importheffing op de producten zit, maar uiteraard moet er wel BTW over betaald worden. Er moet dus aangifte gedaan worden. Nu lees ik op internet dat je daar het beste een expediteur voor kan regelen. Maar wat nou als je dat zelf wilt doen? Hoe doe je dat? Welke documenten heb je nodig en wat staat daar precies in? En ook (wellicht een domme vraag) wat is nou precies het verschil tussen ik als particulier, die iets uit China bestelt en dan aan de postbode nog BTW en douane heffingen moet betalen en een bedrijf die dat in grotere hoeveelheden doet?

 

Alvast bedankt voor de hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als particulier bestel je een enkel artikel en dat laat de douane vaak zonder meer door, zodat er geen kosten bijkomen. Ga je grotere aantallen bestellen, dan wordt gecontroleerd of in de verpakking werkelijk zit wat er op staat. Ook als je geen invoerrechten hoeft te betalen, en zelfs als je geen BTW verschuldigds bent, wil TNT heel graag inklaringskosten in rekening brengen. Er kan je gevraagd worden om een kopie factuur en betalingsbewijs door te faxen, ter controle of de waarde overeenkomt met de aangifte.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie.

Maar in mijn specifieke geval; als de fabrikant de producten direct van deur tot deur verzendt met het vliegtuig is het dan voldoende (om het proces bij de douane zonder vertraging en correct te laten verlopen) om aan de buitenkant van de zending de factuur/betalingsbewijs aan te brengen? Als ook de goederencodes en mijn BTW nummer? Of zijn er ook nog andere documenten/informatie die verstrekt moet worden aan de douane?

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Al een tijd loop ik met het idee rond laboratorium producten te importeren vanuit China. Na lang zoeken heb ik een leverancier gevonden die betrouwbaar lijkt te zijn en ook bereid is samples te sturen zodat ik ze kan testen. So far so good. Nu probeer ik te achterhalen hoe het proces van importeren precies verloopt. Er zijn tal van sites op internet waarop globaal aangegeven staat wat erbij komt kijken. Maar hoe het nou praktisch in zijn werk gaat begrijp ik eigenlijk slecht.

 

De leverancier geeft aan dat ze vooral binnen China actief zijn en sinds kort ook in de VS, het verzenden van de producten doen zij vooral via luchttransport van deur tot deur omdat het volume laag is, ook weegt het niet veel en vooral ook omdat sommige van de producten gekoeld moeten blijven. Om het transport te versnellen zetten zij een onjuist -en laag- bedrag op de verpakking zodat het sneller door de douane heen is. Opzich heel leuk dat ze dat doen, maar dat lijkt mij fraude en ik wil alles graag op een eerlijke/legale manier doen. Nu heb ik de HS-code kunnen achterhalen en weet ik dat er geen importheffing op de producten zit, maar uiteraard moet er wel BTW over betaald worden. Er moet dus aangifte gedaan worden. Nu lees ik op internet dat je daar het beste een expediteur voor kan regelen. Maar wat nou als je dat zelf wilt doen? Hoe doe je dat? Welke documenten heb je nodig en wat staat daar precies in? En ook (wellicht een domme vraag) wat is nou precies het verschil tussen ik als particulier, die iets uit China bestelt en dan aan de postbode nog BTW en douane heffingen moet betalen en een bedrijf die dat in grotere hoeveelheden doet?

 

Alvast bedankt voor de hulp!

 

Wat mij opvalt is dat je je erg richt op alle formulieren en documenten die verstrekt moeten worden aan de douane.

 

Je wil laboratorium producten importeren uit China, bij laboratorium producten denk ik al gauw aan producten met een fout marge van ca. 0%. Je hebt een leverancier die betrouwbaar lijkt te zijn, hij sjoemelt weliswaar wel met het aankoopbedrag om de goederen sneller door te laten gaan omdat ze gekoeld moeten blijven, maar hoe weet je of ze ook in China altijd gekoeld hebben gestaan.

 

Mijn advies is om eerst nog eens op dit forum te gaan lezen over do's and dont's bij het importeren vanuit China, niet uit eigen ervaring, maar een middagje goederen importeren vanuit je stoel in Nederland en denken dat het allemaal wel goed zit, kan je wel eens wat geld en je reputatie gaan kosten.

 

Maar misschien heb je zelf je een hele goeie kwaliteitscontrole. :)

 

Link naar reactie
  • 0

Kwaliteit is inderdaad heel belangrijk, je punt over de koeling is ook zeer relevant.

Het soort laboratoriumproducten waarover het gaat werk ik dagelijks mee, ik weet dus waar ik op moet letten en gelukkig ben ik ook in staat deze op kwaliteit te testen en te vergelijken met andere aanbieders. Daarom laat wil ik ook zeker van tevoren samples opgestuurd krijgen zodat ik kan nagaan of alles klopt en werkt zoals het zou moeten.

 

Aangezien ik voldoende kennis heb over de producten focus ik me nu vooral op het import proces, omdat ik daar dus vrij weinig kaas van gegeten heb.... De andere forum posts over importeren uit China ga ik zeker lezen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Alloys,

 

Als het van deur tot deur wordt bezorgd, is de kans zeer groot dat dit via UPS, DHL of TNT gebeurt. Zij zorgen ook voor het inklaringsproces en sturen je een factuur voor de te betalen invoerkosten e.d.

 

Waar je wel even naar moet kijken is of de producten op de lijst van verboden goederen staan bij de couriers.

Inclusief het inklaren kan een zending soms 1 tot 2 weken in beslag nemen door allerlei vertragingen tijdens het transport. Blijven de producten dan nog steeds voldoende gekoeld?

 

Welke afspraken maak je met de leverancier op gebied van retournames, reclamaties, e.d.?

 

 

met vr. gr.

 

Ron

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie.

Maar in mijn specifieke geval; als de fabrikant de producten direct van deur tot deur verzendt met het vliegtuig is het dan voldoende (om het proces bij de douane zonder vertraging en correct te laten verlopen) om aan de buitenkant van de zending de factuur/betalingsbewijs aan te brengen? Als ook de goederencodes en mijn BTW nummer? Of zijn er ook nog andere documenten/informatie die verstrekt moet worden aan de douane?

 

Luchtvracht is binnen een paar uur van Hongkong naar Schiphol. Vaan het Chinese vasteland naar een Chinese lucthaven is meestal ook maar een paar uur, soms een dag. Maar dan komt het in Nederland bij de inklaring. Dat kan weken vertraging opleveren. Een maand gewoon maar laten staan in het depot is ook geen uitzondering. Zelfs onnodig terugsturen naar de afzender komt veel voor.

 

Zelf laat ik een pakbon en factuur in de verpakking doen en 2x kopie er op plakken in een transparante documenten enveloppe. Bij mijn adres laat ik mijn telefoonnummer + BTW nummer + KvK nummer afdrukken. Dat is makkelijk voor de douane, die het dan wat sneller zal kunnen afhandelen en bij vragen contact opnemen. Een fax nummer is handig om documenten heen en te sturen.

 

Hou er rekening mee, dat de douane verpakkingen open maakt. Sommige artikelen worden daardoor waardeloos.

 

Verder moet je er op letten, dat je Chinese handelpartner de nodige vergunningen heeft. Anders kan het spul in China in beslag genomen worden. Zorg ook voor een heel precieze specificatie en bestel niet je hele handel bij 1 leverancier.

Link naar reactie
  • 0

Misschien kunnen de logistiek ondernemers hier een betere afhandeling afdwingen, maar die lange verwerkingstijden in de depots hier in Nederland zijn helaas geen uitzondering. Wie jarenlang importeert maakt op den duur elke fout wel een keer mee. Maar natuurlijk staan daar weer positieve ervaringen tegenover.

Link naar reactie
  • 0

Wij importeren regelmatig (grote) zendingen uit China. Deze gaan allemaal met Fedex, UPS of DHL.

 

UPS heeft worldwide saver, dat is 2-3 werkdagen vanaf het moment van aanbieden in Azië. Werkt prima. Als ze deze termijn niet halen kun je een claim indienen (voor de verzendkosten, ik weet niet hoe dat zit met de inhoud van de verpakking).

 

http://www.ups.com/content/us/en/shipping/time/service/worldwide_saver.html

 

UPS doet de inklaring groot en deels voordat het pakket in Nederland is aangekomen. Ze beginnen daar in principe op de dag van aanmelding al mee.

 

DHL en Fedex hebben ook dergelijke services. Hoewel we zelf vaan met Fedex economy laten versturen (scheelt de helft, en nog steeds maar 4-5 dagen onderweg.

 

In feite komt er niets meer bij kijken dan bestellen, betalen en tot de deur laten leveren met bovenstaande bedrijven. Een factuur op de buitenkant van de doos zou in principe voldoende moeten. De verzender kent ongetwijfeld de regels. Je zou echter ook zeevracht kunnen overwegen. Dat duurt langer, is goedkoper (bij grote aantallen) en kan ook gekoeld. Je moet dan wel rekening houden dat dit meestal levering tot in de haven in Rotterdam is, het inklaren en afleveren moet je dus met een bedrijf hier regelen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo AloysNL

 

Veel vragen waarop de antwoorden een boek kunnen vullen. Om een (lang niet volledig) antwoord op je laatste vraag te geven: Als particulier kun je die producten niet in de handel brengen. Die zijn dan alleen voor eigen gebruik. Bij import van grotere aantallen van hetzelfde products (kan al vanaf 3 stuks zijn) moet je officieel importeren en moeten zowel je bedrijf als ook de producten aan alle voorwaarden en regels voldoen. Als bedrijf moet je je realiseren dat je als importeur voor 100% de productaansprakelijkheid overneemt op het moment van de invoer.

 

De beantwoording van alle andere vragen hangt dus af van het feit of je het bedrijfsmatig wilt doen of voor jezelf voor privégebruik. Een aantal worden al door andere forumleden beantwoord. Soms niet helemaal correct maar voor de afwikkeling van de logistiek is dat niet zo belangrijk.

 

Vragen die je jezelf zeker nog moet stellen zijn: loont het de moeite wel? Bij kleine orders kunnen de kosten voor documenten, certificaten, vrachtkosten etc. al snel hoog oplopen. Wil je (als je inderdaad als bedrijf wil importeren) voor het geld dat je eventueel kunt besparen ook de productaansprakelijkheid overnemen? Heb je al vaste afnemers waar je de producten aan kunt verkopen? Vaak is het verstandiger om eerst een gedegen basis te leggen door bij een groothandel hier in Europa te kopen en een vast klantenbestand op te bouwen. Als dat dan eenmaal goed loopt is de vraag of je zelf wil gaan importeren pas belangrijk.

 

Met vriendelijk groeten

 

René van Weert

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.