• 0

68 jaar en fiscale oudedagsreserve [FOR]

Hallo,

 

Vraag je bent 68 jaar en eigenlijk nog werkzaam in je eigen bedrijf. FOR is inmiddels opgelopen tot 80.000.

Deze wil ik laten afnemen, omdat er een negatieve winst is.

Mag ik een vrijwillig bedrag nemen of zijn daar ook regels aan verbonden. Ik kan niets terug vinden wat van mij van toepassing heeft, helaas.

Kan iemand mij daar een antwoord op geven?

 

 

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

FOR is niets meer of minder dan het uitstellen van belasting betalen. Dus als de je FOR af laat nemen dan zal je over dat bedrag moeten afrekenen met de BD. Geen idee of daar een maximum aan is.

 

Wel weet ik nog van vroeger dat de FOR nooit hoger kan zijn dan het eigen vermogen binnen je bedrijf. Zelf pas ik al lang geen FOR meer toe. Zeker met lage of negatieve winsten is het niet meer dan opgeklopte lucht. :-\

Link naar reactie
  • 1

Zeker met lage of negatieve winsten is het niet meer dan opgeklopte lucht. :-\

 

Is dat niet het beste moment om die FOR juist weer af te bouwen door 'm toe te voegen aan je winst?

 

Kan, maar hoeft niet.

[*]Een for-dotatie voor iemand in de leeftijd van 68 jaar geeft bij zeer lage of negatieve winsten een voordeel van 19,1% - het IB-tarief tot een nkomen van € 19.645,00 in 2013.

[*]Stel dat in het voorgaande jaar een resultaat gerealiserd is dat valt in het 52%-tarief. In dat geval zou een negatief resultaat in 2013 resulteren in een achterwaartse verliesverrekening over 2012 en een rendement van maximaal 52% opleveren.

 

Dus zoals altijd, het is helemaal afhankelijk van de persoonlijke situatie.

 

Los daarvan, de wet geeft niet zoveel keuze als het om afname van de FOR gaat. Art. 3.70 wet IB 2001 kent maar een aantal opties wat betreft de afname. De enige vrijwillige optie is de FOR te laten afnemen met het bedrag dat je als lijfrente-aftrek in je aangifte IB kunt invoeren. Alle andere afnemingen zijn verplicht, waarbij de volgende bepaling relevant is voor de casus van TS:

 

De oudedagsreserve neemt af met het bedrag waarmee de oudedagsreserve het ondernemingsvermogen bij het einde van het kalenderjaar overtreft indien de belastingplichtige bij aanvang van het kalenderjaar de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt.

 

Ik weet niet of dit is gebeurd in het jaar waarin TS deze leeftijd heeft bereikt. Maar los daar van, zomaar laten wegvallen tegen negatief resultaat is dus niet mogelijk.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste 68-jarige,

 

Zoals Dennis reeds beschreven heeft, zijn er inderdaad verplichte regels voor afbouw van de FOR. Weet ook dat je nabestaanden de FOR moeten afwikkelen bij jouw overlijden (lees: de belastingclaim blijft behouden). Als er ook nog onroerend goed in de onderneming zit en de waarde hiervan is hoger dan de boekwaarde, zal hier tzt ook over afgerekend moeten worden.

 

Ik ben er 1x tegenaan gelopen dat een klant zich op zijn 71e jaar afvroeg hoe om te gaan met de FOR (klant was nieuw voor mij). Op je 71e kon je destijds geen lijfrente er meer voor bedingen! Dan weet je zeker dat de claim ineens komt bij staking van de onderneming of bij je overlijden!! Bij lijfrente (kan ook via banksparen) kan je de belastingclaim matigen en spreiden. Voor banksparen moeten er echter wel liquide middelen aanwezig zijn.

 

De leeftijdsgrens voor de lijfrente is nu iets opgeschoven: AOW-gerechtigde leeftijd + 5 jaar. Je kunt nog steeds een lijfrente bedingen bij omzetting van je onderneming in een BV. Of dit voor jou een optie is, weet ik niet. Dat ligt aan het totaalplaatje, zowel zakelijk als privé.

 

Mijn advies: laat je goed adviseren over de diverse mogelijkheden. Het totaalplaatje is van belang. Daar leent deze rubriek zich niet voor. Succes! Gelukkig ben je nog op tijd.

 

Met vriendelijke groet,

Barbara Rijskamp

Voor meer grip op je financien

doe een fiscale check

Voor een oplossing van jouw belastingprobleem

vraag advies

Link naar reactie
  • 0

Ojee, wat is dit verschrikkelijk ingewikkeld!

Ik word op 30-8-2015 65 jaar en zit al jaren met het zwaard van Damocles boven mijn hoofd voor als die FOR vrijvalt, maar misschien formuleer ik dat verkeerd.

Nu is mijn woning verkocht - per 1 augustus a.s. - en mijn plan was dat ik dan meteen de FOR zou gaan afbetalen, de fiscale aflossing bedraagt ongeveer E 20.000.

En mijn tweede plan was dat ik huursubsidie zou gaan aanvragen want ik kan de volle huur niet betalen van mijn bijna kale AOW (+ een piepkleine rente).

Mijn vraag: klopt het wel dat het volle FOR-bedrag (dikke 50.000) wordt beschouwd als eigen vermogen en dat ik dan geen huurtoeslag ga krijgen?

Ziet iemand een oplossing voor mij? Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag: klopt het wel dat het volle FOR-bedrag (dikke 50.000) wordt beschouwd als eigen vermogen en dat ik dan geen huurtoeslag ga krijgen?

Als ik het goed begrijp, is er 50.000+ euro aan FOR op de balans gereserveerd van de eenmanszaak. Maar aan de andere kant geef je aan dat dat geld er niet meer is. De enige manier waarop dat kan, is als als je die 50.000 euro niet in de eenmanszaak hebt laten zitten, maar privé hebt opgenomen.

 

Als dat zo is, heb je dus aan de ene kant een negatief eigen vermogen (van min 50.000 euro), en aan de andere kant een FOR (van plus 50.000 euro). Per saldo is je ondernemingsvermogen dan NIHIL. Ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat je dus niet boven de vermogensdrempel uitkomt waarop je je huurtoeslag verliest (ik ga er even vanuit dat er verder geen noemenswaardig grote bedragen aan spaargeld zijn).

 

Blijft natuurlijk inderdaad nog het feit dat er een latente belastingclaim rust op die FOR. Zodra die FOR vrijvalt, moet er nog belasting over worden betaald. Het is niet zo dat je de huurtoeslag verliest doordat je 50.000 euro aan 'vermogen' (box 3) zou hebben, maar simpelweg omdat de FOR juist in het jaar van vrijvallen als 'inkomen' (box 1) geldt. Maar verliezen doe je de huurtoeslag (én zorgtoeslag) dan sowieso, lijkt me.

 

Het klinkt inderdaad als een zwaard van Damocles.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ojee, wat is dit verschrikkelijk ingewikkeld!

 

De adviseur die jou destijds een FOR aangeluld heeft zonder je goed voor te lichten over de risico's verdient alvast een taart. In zijn gezicht.

 

Dan zou ik je aanraden om nu maar met een adviseur te gaan praten die het wel kan uitleggen, omdat het wel een erg lang verhaal kan worden om een forum.

Een paar hints vast:

- voor het recht op huurtoeslag telt o.a. het privé-vermogen op 1 januari van het betreffende jaar. Ik weet de grens niet uit mijn hoofd, Google vast wel. Of er geld op je zakelijke rekening stond, doet er in principe niet toe.

- tenzij er geen scheiding zakelijk/privé meer is, omdat de onderneming is gestaakt (opgeheven) op dat moment gaan alle bezittingen en schulden naar privé.

- als je 50k op de (zakelijke) rekening hebt en je staakt je onderneming per 31-12-2014, heb je op 1 januari 2015 inderdaad 50k op een privé-rekening staan, dat zal gevolgen hebben voor je huurtoeslag.

- echter als er inderdaad 50k liquide aanwezig is, zal het betalen van de belastingclaim over de FOR geen enkel probleem moeten zijn.

 

- dus ik vermoed dat het complexer is

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Misschien dat er hier nog mensen zijn die weten hoe het precies werkt met het opschuiven van de AOW-leeftijd, maar het is me niet helemaal duidelijk of in uw geval de FOR per 2016 of 2017 zal vrijvallen.

 

U bereikt namelijk de AOW-leeftijd van 65+3mdn op 30 november 2015. De FOR valt echter vrij wanneer u op 1 januari van enig jaar de AOW-leeftijd heeft. Je zou dus verwachten dat uw FOR op 1 januari 2016 zou vrijvallen.

 

Echter, op 1 januari 2016 is de AOW-leeftijd 65+6mnd, terwijl u op dat moment nog maar 65+4mnd oud bent! Op 1 januari 2016 heeft u dus nog NIET de AOW-leeftijd van dat moment bereikt, terwijl u wel AOW-gerechtigd bent. Als dat daadwerkelijk zo is, dan zou uw FOR dus pas op 1 januari 2017 vrijvallen.

 

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/fiscale_reserves/oudedagsreserve

 

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Echter, op 1 januari 2016 is de AOW-leeftijd 65+6mnd, terwijl u op dat moment nog maar 65+4mnd oud bent!

Het is voor vraagsteller niet relevant wat de AOW leeftijd op 1-1-2016 wordt: de bepalingen van de Wet IB hebben betrekking op de AOW leeftijd van de vraagsteller, en die verandert niet voor of na 01-01-2016. Vraagsteller bereikt haar AOW leeftijd in 2015, dus is eventuele vrijval FOR in 2016 van toepassing

 

Grappig dat niemand tot nu toe de hamvraag stelt: wanneer heeft vraagsteller het bedrijf gestaakt of wanneer gaat vraagsteller de onderneming staken? Want zonder het staken van de onderneming hoeft de FOR helemaal niet vrij te vallen: alleen dat deel van de FOR dat het ondernemingsvermogen overstijgt, valt verplicht vrij.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Grappig dat niemand tot nu toe de hamvraag stelt: wanneer heeft vraagsteller het bedrijf gestaakt of wanneer gaat vraagsteller de onderneming staken? Want zonder het staken van de onderneming hoeft de FOR helemaal niet vrij te vallen: alleen dat deel van de FOR dat het ondernemingsvermogen overstijgt, valt verplicht vrij.

Uit haar stukje maakte ik op dat ze het bedrijf niet gestaakt had, want ze ging haar FOR (of minstens haar belastingclaim daarop) 'aflossen'. Ik heb dat geinterpreteerd als privéstortingen. Dat kan alleen als het bedrijf nog bestaat.

 

Op zich klinkt dat overigens ook al als een erg zware opgave. Als er een belastingclaim van 20k hangt boven die FOR van 50k+, dan moet er minimaal 1700 euro per maand opzij worden gezet om aan het einde van 2016 voldoende te hebben gespaard om de belasting over de FOR mee te kunnen voldoen.

 

Maar uit haar verhaal kwam ook naar voren dat er geen enkele cent van die 50k+ in de EMZ zat (ondernemingsvermogen =~ 0), wat dus betekent dat alsnog (nagenoeg) de gehele FOR in 2016 zou vrijvallen.

 

Maar inderdaad: ik kan deze impliciete aannames verkeerd hebben gemaakt. Vraagsteller gebruikt wat vreemde terminologie ("FOR afbetalen", "fiscale aflossing") en zou dus even wat explicieter haar situatie kunnen schetsen, zodat we wat minder hoeven te gokken.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk bedankt voor jullie reacties. Het is me duidelijk geworden dat ik te beperkt keek/kijk.

 

1. Ik ben (25 jaar) zzp maar door teruglopend werk is het maar de vraag of ik aan het urencriterium voldoe (dat wordt gelukkig niet gecontroleerd). En ook is de vraag of - en zo ja wanneer - het gunstig zou zijn om m'n onderneming te beëindigen.

2. Ik dacht dat ik er was als ik die uitgestelde belasting betaal (ik noemde dat: aflossen), dat die Reserve dan ook was opgeheven, maar blijkbaar is dat niet zo. Door de verkoop van mijn huis kan ik 20.000 besteden aan die uitgestelde belasting. M'n huis is privé-bezit maar dat kapitaal kan ik gebruiken voor de betaling van de FOR-belasting. Inderdaad, privé en zakelijk loopt dan soms door elkaar.

3. De oudedagsreserve 52.561 staat + op de balans, naast -/- 47.985 eigen vermogen. Er zijn momenteel geen liquide middelen (totdat de koper op 1-8 a.s. het huis betaald heeft)

4. Is er een simpele (re)actie mijnerzijds mogelijk? want de stress (zwaard Damocles) is ook vervelend.

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie
  • 0

1. Ik ben (25 jaar) zzp maar door teruglopend werk is het maar de vraag of ik aan het urencriterium voldoe (dat wordt gelukkig niet gecontroleerd).

Dat wordt wel degelijk gecontroleerd; ze hebben dit blijkbaar alleen nog nooit bij jou gecontroleerd. Ik zou als de bliksem zorgen dat er een aannemelijk urenverantwoording komt voor alle jaren dat je hebt aangegeven dat je meer dan 1225 uur aan het ondernemen was (ook voor 2015, als dat nog niet is gebeurd). Anders heb je naast de FOR met terugwerkende kracht nóg een probleem.

 

3. De oudedagsreserve 52.561 staat + op de balans, naast -/- 47.985 eigen vermogen. Er zijn momenteel geen liquide middelen (totdat de koper op 1-8 a.s. het huis betaald heeft)

Mijn aannames zaten dus aardig in de buurt. Zoals Norbert al aangaf: als je de onderneming voortzet, dan valt in ieder geval dat deel van de FOR vrij dat boven het ondernemingsvermogen uitkomt. Je ondernemings vermogen lijkt 4.576 euro te bedragen. De FOR bedraagt 52.561 euro. Dat betekent dus dat de 47.985 euro van de FOR (op 4.576 euro na) zal vrijvallen in 2016. Als je overigens in 2015 nog winst weet te genereren, zal dat uiteraard worden toegevoegd aan je eigen vermogen. Als je vervolgens ook géén toevoeging aan de FOR doet, zal het saldo dat verplicht vrijvalt ook iets lager zijn.

 

Als je echter een positief ondernemingsvermogen hebt, betekent dat ook dat er nog er nog ergens aan de andere kant van de belans bezittingen moeten staan. Vordering op handelsdebiteuren? Een paar duizend euro liquide middelen? (spaar / giro / bank?).

 

Als je de onderneming staakt, valt volgens mij de hele FOR meteen vrij, maar dan kun je ook wellicht gebruik maken van de stakingsaftrek.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.