• 0

eigen ICT bedrijf beginnen

Hallo

 

Ik ben 22 jaar en werk in de ICT. Tot nu toe heb ik 2 volledige ICT opleidingen afgerond nl ICT beheerder en ICT medewerker.

Daarnaast heb ik nog de benodigde certificaten gehaald waaronder ITIL Foundations.

Hierdoor heb ik veel evaring op gedaan en ook werk gevonden.

 

Op dit moment werk ik als Support Engineer bij een groot bedrijf. Dit bedrijf detacheert mensen.

Zo kom je dus bij verschillende bedrijven te werken en kan je diverse opleidingen volgen.

 

Tot nu toe gaat het nog goed. Maar na een jaar bij dit bedrijf gewerkt te hebben ben ik hier een beetje uit gekeken.

En wil graag verder kijken.

 

Dus elke dag op zoek naar advertenties in de krant, op internet enz enz.

Maar tot nog toe geen leuke baan meer kunnen vinden in de ICT.

 

In mijn vrije tijd ben ik ook regelmatig te vinden achter en ( voor ) mijn PC.

Ook help ik regelmatig mensen in de buurt, Ex collega’s en oud leraren van mijn opleiding en natuurlijk de nodigde kennissen met het oplossen van diverse computer problemen zowel software als hardware.

 

De problemen die de mensen hebben zijn:

 

Virussen verwijderen

PC’s die niet lekker meer lopen enz. enz.

ADSL willen hebben maar niet weten hoe aan te pakken.

Binnen kort met de fut gaan en aan een computer willen met internet en ook niet weten wat ze moeten hebben. enz. enz.

 

Nu zit ik te denken om voor mij zelf te beginnen en van mijn hobby “mensen helpen” mijn eigen bedrijf te maken.

Mijn gedachte is als volgt:

 

Mensen bellen en of mailen mij met een probleem

Als het niet telefonische of doormiddel van een handleiding op te lossen is dan kom ik langs of zij brengen hun pc bij mij en ik los dan het probleem op.

Software installeren, hardware upgrade mocht het nodig zijn.

Advies geven enz. enz.

 

Zelf PC’s bouwen zie ik nog niet zitten want dan moet je ook een voorraad gaan aanleggen enz. enz.

 

Nu komt mij vraag hoe kan ik dit het beste opzetten ?

Wat moet er allemaal geregeld ?

 

Hoe kom ik er achter of er meer bedrijven ( mensen dit werk doen )

En kan ik hier mijn brood mee verdienen ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

er zijn volgens mij al redelijk wat bedrijven die iets dergelijks doen (denk bijvoorbeeld aan een doodgewone computerwinkel).

 

ik merk dat je je vooral op consumenten wil gaan richten. dat is leuk, maar, hebben die wel genoeg geld over voor zoiets, of laten ze liever de buurjongen ernaar kijken? hiermee kun je denk ik moeilijk je brood verdienen.

 

jij hebt opleidingen en certificaten, dat zegt een leek niets, maar dat zegt bedrijven wél iets. is het dan geen optie om je ook op bedrijven te gaan storten? er zijn genoeg bedrijven die af en toe een hele vernieuwing nodig hebben op gebied van ICT. misschien kun jij dat soort bedrijven daarin ondersteunen?

 

zo kun je misschien een bedrijvennetwerk opbouwen waar jij altijd de installatie/configuratie klussen voor doet.

 

ik weet niet hoe anderen hier hierover denken? en hoe jij zelf hierover denkt?

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk zelf dat bedrijven hiervoor al diverse leveranicers hebben of dat ze zelf systeembeheerders / helpdeskmedewerkers in dienst hebben.

 

Er zullen ongetwijfeld mensen hebben die een buurjongen laat komen maar ik hoor wel van mensen die ik vanuit mijn werk help (bedrijfsmatig dus) dat zij zelf thuis ook wel eens met een probleem zitten en geen buurjongen weten die de problemen kan oplossen.

 

Ik geef je wel een punt dat computer winkel ook deze service hebben maar in een grote stad weer niet.

 

Wat vinden andere mensen hiervan ?

Link naar reactie
  • 0

er zijn heel veel mensen met heel veel virussen :) wellicht kun je behalve het repareren van dit soort problemen een stukje computerbeveiliging voor leken doen ofzo.

 

er zullen genoeg mensen zijn die willen betalen voor het laten oplossen van hun problemen, je moet ze alleen weten te vinden, of zij jou. Ik denk dat dat het grootste en lastigste is, ga je een winkelruimte huren, of vanuit thuis, haal je de computer op of ga je bij die mensen zelf langs? bereken je kosten per uur of juist een vaste prijs? enz

Link naar reactie
  • 0

Ik denk nl dat het vinden van mensen of dat mensen mij vinden heel lastig zou kunnen worden. In eerste instantie zou ik thuis willen beginnen en mocht het gaan lopen dan een iets huren.

 

Ook de beveiliging komt dan natuurlijk aanbod.

Als eerste ga ik dan bij mensen langs en kan ik het niet direct oplossen neem ik de pc mee en breng ik deze weer terug.

 

De kosten weet ik nog niet. Zelf zit ik te denken om ook iets per half jaar bijvoorbeeld te doen. Dat een soort onderhoudscontract sluit of zo iets.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf lang geleden in een computershop gewerkt en doe nu systeembeheer voor een paar klanten.

 

Er zijn wel een paar consumenten die willen betalen voor dat soort werk en begrijpen dat dat geld kost. Maar over het algemeen zijn consumenten erg slechte klanten. Bedrijven gebruiken een PC als gereedschap en betalen daarvoor en zien in dat een niet werkende PC veel geld kost. Een consument heeft een entertainment apparaat en ziet die kosten wat anders. Als je het gaat doen richt je dan met name op bedrijven.

 

Het kan als eenmanszaak wel knap lastig zijn om een snelle response te garanderen. Een klant heeft het liefst dat je gelijk op de stoep staat of in ieder geval de volgende dag. Ik heb hierdoor al menig afspraak moeten verzetten wat erg vervelend kan zijn.

 

Afgezien van het opzetten van nieuwe dingen is het ook nog aardig ondankbaar werk om computer rotzooi op te ruimen ;D

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf lang geleden in een computershop gewerkt en doe nu systeembeheer voor een paar klanten.

 

Er zijn wel een paar consumenten die willen betalen voor dat soort werk en begrijpen dat dat geld kost. Maar over het algemeen zijn consumenten erg slechte klanten. Bedrijven gebruiken een PC als gereedschap en betalen daarvoor en zien in dat een niet werkende PC veel geld kost. Een consument heeft een entertainment apparaat en ziet die kosten wat anders. Als je het gaat doen richt je dan met name op bedrijven.

 

Het kan als eenmanszaak wel knap lastig zijn om een snelle response te garanderen. Een klant heeft het liefst dat je gelijk op de stoep staat of in ieder geval de volgende dag. Ik heb hierdoor al menig afspraak moeten verzetten wat erg vervelend kan zijn.

 

Afgezien van het opzetten van nieuwe dingen is het ook nog aardig ondankbaar werk om computer rotzooi op te ruimen ;D

 

ondankbaarwerk? nee, denk het niet. je lost wel de 'vuile klusjes' op, maar je zorgt er wel voor dat consument of bedrijf de computer weer kan gebruiken. het is net als een dokter of tandarts :)

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of je het zo moet zien van die "vuile klusjes"

Sommige mensen weten gewoon niet wat je moet doen om een pc werken te houden. Bijna elke apparaat heeft onderhoud nodig, Verwarming enz. En een PC dus ook.

 

Laatst heb ik een reisleider ontmoet op een vakantie van afgelopen jaar. Die wilde al jaren een PC hebben maar wist niet naar welke computerwinkel ze moest gaan en wat ze nodig had. Ik heb toen haar geholpen met een PC en we hebben nu nog steeds contact. Ze is er nog steeds heel blij mee.

Link naar reactie
  • 0

Voor die reisleidster heb je wat constructiefs gedaan, nl. advies gegeven en wellicht geholpen aan nieuwe kennis. Een werknemer van een bedrijf verwacht dat dingen het doen (of het nu de verwarming, telefoon of de PC is) Als de PC dan ook nog gebruikt moet worden voor uitsluitend extra werk zoals administreren wat niet hun primaire taak is neem dan maar van mij aan dat er genoeg zeikers rondlopen.

 

Van de week nog 1 die een probleem melde over z'n e-mail. Binnen 1 uur een reactie terug gestuurd met uitleg wat er mis was gegaan (probleem bij de provider van de ontvanger van de mail die hij gestuurd had) Iets later moest de mailserver, aangekondigd, 30 minuten plat,. Krijg ik me toch een kwaad mailtje omdat het nu helemaal niet meer werkte en ik ONMIDDELIJK langs moest komen om het op te lossen :-\ Kan het met zulke mensen niet echt dankbaar werken noemen.

Link naar reactie
  • 0

 

Laatst heb ik een reisleider ontmoet op een vakantie van afgelopen jaar. Die wilde al jaren een PC hebben maar wist niet naar welke computerwinkel ze moest gaan en wat ze nodig had. Ik heb toen haar geholpen met een PC en we hebben nu nog steeds contact. Ze is er nog steeds heel blij mee.

wacht maar totdat ze elke week weer belt dat ze iets niet kan, of iets niet meer weet en je het telkens weer moet uitleggen. dan krijg je er wel genoeg van.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

 

De definitie van een markt is koopkrachtige vraag. Consumenten hebben amper koopkracht voor service.

 

consumenten willen meestal iets tastbaars. als service geld kost, dan worden ze al snel boos ("ik heb toch niet voor niets 1000 euro betaald voor mn computer!") ..

 

ik denk dus dat je echt op bedrijven moet gaan richten

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Waarom willen mensen daar niet voor betalen?

 

Mensen kopen massaal pc's bij discounters die ongeschoold personeel in dienst hebben. Er hebben al heel wat grote bedrijven geexperimenteerd met servicecontracten, HP zelfs met service in a box. Daar is geen markt voor. Mensen hebben er het geld simpelweg niet voor over. Ken je bv nog iemand die tv's repareert?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zou dit ook in kleine dorpen gelden.

Mensen moeten dan echt naar een stad om een pc te kopen.

Als ze dan een pc hebben en moeten terug dan is het toch weer lastig om de auto kwijt te raken. PC wordt dan vaak opgestuurd en missen dan meerendeel 4 a 5 weken hun pc. enz. enz.

Link naar reactie
  • 0

Voor wat jij aanbiedt, heb je totaal geen ict opleiding nodig. Je gaat van teveel "domme" mensen uit. Tegenwoordig kan 80% van de mensen de handelingen die jij aanbiedt en die andere 20% vraagt het aan de 80%

 

Je moet iets gaan doen wat niet heel nederland al kan. Je kan je bv.op pc's modden richten. Dit kan nog niet heel Nederland en is dus aantrekkelijker.

Link naar reactie
  • 0

 

Voor consumenten heb ik hier nog een plan liggen: " Wegenwacht voor computer gebruikers". Hield in grote lijnen in dat een consument voor een vrij laag tarief een nerd op een bromfiets met allerlei hulpmiddeltjes tegen een vrij laag tarief kon bellen en inhuren.

 

Plan is blijven hangen in de haalbaarheidstest omdat consumenten gewoon weining of niets voor service over hebben.

 

Maar even wat anders:

 

Wat vind je zelf nog wel leuk aan je werk?

 

Besef goed dat je heel wat moet omzetten wil je weer tot een zelfde salaris komen. Reken het maar eens uit op een kladblaadje. Je zult er van schrikken.

 

Mocht je echt wat willen gan doen, adviseer ik je ergens in te specialiseren. Je moet ergens heel goed in zijn. Bijvoorrbeeld:

- Spam voorkomen

- Netwerk beveiliging

- Misschien wel een bepaald software programma

 

Ik heb me 12 jaar geleden vast gebeten in een relatie beheer programma GoldMine. Alleen maar één programma. Geen hardware, geen besturing systeem alleen dat ene software programma. Ik wordt nog steeds ingehuurd bij de implementaties van het programma door bedrijven die het programma verkopen.

 

Concentreren op één ding is overigens ook weer niet eenvoudig, zeker als je veel ideeën hebt zoals ik. Toch uiteindelijk zul je een rode draad gaan zien. Doe wat je boeit, interesseert, diep het uit, praat met mensen wat je boeit. Niet altijd hoef je vervolgens te moeten gaan ondernemen.. Het is wel leuk! Maar niet heilig te verklaren:-)

 

Nogmaals bezint voor je begint en weet wat je achter je laat. Waar ik het meest moeite mee had was het wegvallen van een dik salaris dat iedere 28e van de mand weer op mijn bankrekening stond. Ben nu wel gewend aan variabel inkomen maar was niet eenvoudig.

 

Succes, Perry

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Perry voor je reactie.

 

Ik realiseer me best dat je niet meteen je eigen salaris in een maand verdient. Ook wordt het lastig om mensen te vinden die werk voor je hebben.

 

Volgens mij had Hccnet ook een keer zo iets op willen zetten en is ook niet door gegaan.

 

In mijn stage periode heb ik pas echt leuk werk gehad.

Dit was ook op een helpdesk maar op een hele andere manier. Mensen ( directe collega's ) hadden een PC probleem die belde op en ik ging er heen en loste het op. De ene keer was het een hardware probleem de andere keer moest de pc opnieuw geïnstalleerd worden of een printer werkte niet meer. Een netwerk storing enz. enz Dit in tegenstelling tot mijn huidige baan waar je bijna 8 uur op een stoel zit en alles via remote control op lost. Is het hardware dan wordt het doorgeschoven naar een andere afdeling. Deze werkgever had geen geld meer en ja dan gaat het over.

 

Zo iets had ik dus in gedachten

Link naar reactie
  • 0

Kijk b.v. eens naar www.smartfix.nl. Dat zijn op dit moment de enigen die ik ken die, welliswaar groot zijnde, dit redelijk doen. Althans, als ik een service zou willen die niet te duur was dan zou ik daar voor kiezen. Dan ben ik nog ondernemer met een netwerk en 3 PC's thuis.

 

Zij doen ook nog eens particulier en bedrijven door elkaar. Door grotere schaal kun je beter en effectiever plannen.

 

Als je je rijtijden en voorrijden meerekent moet je toch al snel een € 45 minimaal per uur rekenen denk ik. Komt nog eens 19% BTW bij voor de particulier...

 

Ik zou gewoon een winkel beginnen met service. Dan komen de mensen met de PC naar je toe en kun je ook nog een beetje plannen. In deze branche is het wel zo dat een goede service 'verkoopt' volgens mij. Kun je daarnaast ook nog wat verdienen aan de verkoop. Het lijkt mij dat op vooral randapparatuur en zo wel wat marge te halen is.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

 

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

 

smartfix.nl. lijkt me geen verkeerd club, ziet er goed uit.

 

Ik begrijp dat je met name het persoonlijke contact met mensen op de werkvloer mist.

 

Heb je wel eens gedacht aan het geven van trainingen aan oudere in computer gebruik? Eén van de moeilijkste beroepen overigens. Ik heb wat ervaring met mijn schoonmoeder:-)

 

Maar dat zou je op een avond of op een zaterdag kunnen organiseren ergens in je dorp. Is ook wel een groep die daar best wat geld voor over heeft. Misschien is een complete service mogelijk. Een computer, een training en een internet aansluiting voor een x bedrag per maand of zo. Dat je er een financierings oplossing bij haalt. Je verzorgt dan het hele traject en houd band met de klant...als je het goed doet..

 

Het is wel een doelgroep waar je je in moet vinden (en geduld moet hebben, het is echt back to basics, maar kan leuk zijn:-)

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Ik zou daar niet aan beginnen ophalen, brengen of bij mensen thuis langs gaan. Een paar vrienden van mij waren echt ontzettend goed in hun werken maar de omzetsnelheid is dan veel te laag. De kosten die je dan moet doorberekenen is niet haalbaar.

 

Wat op zich een idee is (en val mij niet aan want ik heb niet zoveel ICT kennis) is wellicht een optie dat je in kan bellen bij de mensen in hun computer. Dan kun je vanuit huis online de reparatie verrichten. De mensen die bellen dan naar een nummer met bijvoorbeeld 0,50 euro per minuut en het inbellen geef je dan ook een bepaald tarief. Ze kunnen ook lid worden en dan hef je een contributie bijvoorbeeld. Op deze manier creeer je omzet met een redelijke tot wellicht interessante omzetsnelheid.

 

Mochten er nu mensen zijn die verder geholpen moeten worden wat zo niet mogelijk is dan ga je afspraken maken met alle computerwinkels in de grote steden e.o.. Aan de hand van een bepaalde percentage die je afspreekt met de winkels verwijs jij de mensen door met een storing. Op deze manier krijg je weer een inkomsten bron.

 

Is dit wat?

Hang al zo'n 10 jaar rond op internet en verdien er een leuk zakcentje mee :-))))

 

Freelance secretaresse nieuws

http://www.secretaresse-nieuwtjes.nl

Link naar reactie
  • 0

<< is wellicht een optie dat je in kan bellen bij de mensen in huncomputer.>>

 

Dat was nou juist wat je niet leuk vond toch?

 

Nou moet je af en toe ook wat water bij de wijn doen. Voor niets gaat de zon op.

 

Wat vind je van onze bijdrage? Wat ja er nou mee doen?

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

In ieder geval iedereen bedankt voor zijn of haar bijdrage.

Wat ik er precies mee ga doen is moeilijk te zeggen.

 

Ik denk niet dat het een eigen computerbedrijf ( winkel ) wordt.

Aangezien er toch al een aantal computer winkels bestaan met goede services.

 

Ik heb eens op www.smartfix.nl gekeken en als hun site lees is dit wel een bedrijf die werk doet wat mij aanspreekt. Hier ga ik een e-mail heen sturen. Misschien wordt dit mijn ideale baan.

 

 

Nogmaals bedankt.

 

Expert.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

eigenwijs als ik ben wil ik uit eigen ervaring tegenspreken dat er geen markt is voor dergelijke ondernemingen. We hebben immers een grote groep kapitaalkrachtige 'ouderen' waarvan er veel in het bezit zijn van een computer. Wanneer er iets mis is wordt eerste een familielid ingeschakeld. Probleem met familie is dat die niet altijd even veel tijd en geduld hebben. Deze ouderen zijn heel blij met een vertrouwd adres in de buurt.

 

Daarnaast kun je extra service bieden door aan te geven dat je een oplossing gaat zoeken en niet doet zoals veel grote bedrijven doen ongeacht het probleem je hele schijf formatteren zodat je alles kwijt bent.

 

Bij de mensen thuis moet je nooit doen, op je eigen werkplek heb je alle spullen en een (hopelijk) werkende internetverbinding waardoor je heel veel informatie ter beschikking hebt. Bij een klant met een niet werkende pc heb je niets. Op je werkplek kun je het ene systeem opnieuw laten installeren terwijl je aan een ander systeem rommelt, dat kan niet bij de klant. En neem van mij aan dat je ook klanten krijgt waar je helemaal niet thuis wil gaan zitten wachten tot windows eindelijk helemaal is geinstalleerd.

 

Het kan allemaal wel maar het is niet leuk. Hardware problemen die zijn leuk maar software gehannes kost veel tijd en levert daardoor weinig meer op dan stress

 

VrGr

 

Het is geen topprestatie om nooit te vallen, maar om na het vallen weer op te staan.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

eigenwijs als ik ben wil ik uit eigen ervaring tegenspreken dat er geen markt is voor dergelijke ondernemingen. We hebben immers een grote groep kapitaalkrachtige 'ouderen' waarvan er veel in het bezit zijn van een computer. Wanneer er iets mis is wordt eerste een familielid ingeschakeld. Probleem met familie is dat die niet altijd even veel tijd en geduld hebben. Deze ouderen zijn heel blij met een vertrouwd adres in de buurt.

 

 

Deze ouderen komen bij mij juist de computer installeren

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.