• 0

Uitvinders met ADID

Het kwam toevallig op tijdens een lunchdiscussie afgelopen week. Hoe kan je uitvinders, die geplaagd worden door tenminste 10 goede ideeën per dag, nou helpen. Nou, niet dus. De vraag is of ze überhaubt geholpen willen worden. Het lijken soms wel patiënten die lijden aan een ongeneselijke ziekte. Die willen niet vechten tegen die ziekte, maar getroost en in hun waarde gelaten worden.

 

Anyway, de ernstigste gevallen lijden aan een soort ADHD, maar dat op ideeën gebied. Een soort ADID :P dus.

 

Hoe ga je daar het beste mee om: knevelen en zorden dat ze geen ideeën meer krijgen of je juist de ruimte geven, maar dan in een "veilige" omgeving. Ik ben benieuwd.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Tien goeie ideeen per dag, dat is wel heel sterk. Goed of slecht: met zo'n stortvloed kom je zeker niet meer aan uitvoering toe. Mijn stelregel is (en ik ben niet eens uitvinder): van de tien ideeen moet er eentje uitgeprobeerd worden, en van de tien uitprobeersels moet er eentje lukken. Dat is al heel wat.

 

Overigens scheelt het stukken als je in een uitvoerend netwerk zit. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Vreemd bij de NOVU kom ik deze stortvloed mensen nooit tegen.

 

Het hebben van veel ideeen is inderdaad lastig.

Je moet bijna een businessplan maken om het in goede banen te leiden.

En gelukkig zijn er soms mensen die hetzelfde uitvinden, dus dan hoeft dat idee niet meer verder uitgewerkt te worden.

 

Ik heb nu een aantal ideeen opgepakt die met redelijke budgetten in ieder geval tot een goed prototype moeten kunnen leiden,

Wat mij betreft kunnen een aantal vindingen daarna doorverkocht worden en blijf ik alleen als adviseur op de achtergrond.

Met een beetje geluk en volharding levert dat voldoende geld op om in ieder geval een deel van het werk aan nieuwe producten uit te kunnen besteden. En hopelijk ook om wat grotere projecten te doen. Verder ga ik proberen een team van mensen te vormen die zorg kunnen dragen voor een kortere ontwikkeltijd.

 

Een droom is natuurlijk een volledig ingerichte werkplaats met kantoor en een goed team van mensen, dan zou b.v. dat Tsunami ding nu al klaar zijn.

 

Voor de wereldreizigers onder ons:

Een moeilijke route is vaak de mooiste, de makkelijke route is meestal saaiste.

Veel keus heb ik niet, anders moet ik maar weer saai bij een baas gaan werken.

Link naar reactie
  • 0

Vreemd bij de NOVU kom ik deze stortvloed mensen nooit tegen.

 

 

Nee, het zijn ook niet de novu uitvinders. Ze zouden zich daar ook niet thuis voelen. Misschien zijn het zelf geen uitvinders en het zijn er ook niet zoveel. Er zijn er een paar en ook daar moet je fatsoenlijk mee omgaan. Dat gaat beter als je ze begrijpt. BTW ze hebben waarschijnlijk geen 10 goede ideeën per dag, maar toch wél meerdere.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Vreemd bij de NOVU kom ik deze stortvloed mensen nooit tegen.

 

 

Nee, het zijn ook niet de novu uitvinders. Ze zouden zich daar ook niet thuis voelen. Misschien zijn het zelf geen uitvinders en het zijn er ook niet zoveel. Er zijn er een paar en ook daar moet je fatsoenlijk mee omgaan. Dat gaat beter als je ze begrijpt. BTW ze hebben waarschijnlijk geen 10 goede ideeën per dag, maar toch wél meerdere.

 

Kun je dat toe lichten ?

 

No offence

Vanwaar die zorgen over deze mensen ?

Uitvinders met minder ideeen per dag zijn volgens jou eigen redenering makkelijker in de omgang, maak je je daar geen zorgen om ?

Link naar reactie
  • 0

Kun je dat toe lichten ?

 

No offence

Vanwaar die zorgen over deze mensen ?

Uitvinders met minder ideeen per dag zijn volgens jou eigen redenering makkelijker in de omgang, maak je je daar geen zorgen om ?

 

Op dit forum komen we er ook wel eens een tegen. Het zijn geen "gewone" uitvinders, maar mensen met een overactief brein. Het kan niet stoppen met ideeën genereren. Vervolgens is er weinig gelegenheid tot focus of reflexie, dus gebeurt er verder weinig met die ideeën. Het gaat niet om het "aantal" ideeën dat iemand heeft, maar de manier waarop het brein werkt. Overactiviteit. ADID dus.

 

Uit de reacties op dit topic merk ik dat jullie eerste reactie is, vastbinden, focussen en eerst één idee uitwerken. Dat is/was mijn reactie ook. Maar ik vraag me af of dat wel je juiste reactie is. Misschien moet je ze wel in een beschermde omgeving hun gang laten gaan en ze door middel van wat complientjes het gevoel geven dat ze wel degelijk gewaardeerd worden (dat gevoel hebben ze namelijk niet).

 

Ik maak met niet echt zorgen om deze mensen, behalve dat ik ze met enige regelmaat tegen kom en dat mij recentelijk enkele malen gevraagd is (door vriendelijke investeerders) hoe je daar het beste mee omgaat. Het blijkt namelijk niet zonder gevaar om deze mensen wat aandacht te schenken. Sommige zijn ronduit paranoïde en andere hebben weer "stalker" neigingen. Ze laten niet meer los.

 

Het is gewoon iets waar ik al langer over nadenk. Niets bijzonders overigens. Gewoon meimeren. Misschien heb ik zelf ook wel een beetje ADID :P

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Het kwam toevallig op tijdens een lunchdiscussie afgelopen week. Hoe kan je uitvinders, die geplaagd worden door tenminste 10 goede ideeën

Hoe ga je daar het beste mee om: knevelen en zorden dat ze geen ideeën meer krijgen of je juist de ruimte geven, maar dan in een "veilige" omgeving. Ik ben benieuwd.

 

Ik wil nu niet gaan beweren dat ik 10 ideeën op een dag heb, maar heb wel een mappen boy vol staan. Ik heb wel last van concentratie om op 1 idee een focus te blijven houden.

 

Wat mij heeft geholpen, is in ieder geval eerst eens alle ideeën enigszins goed leren beschrijven. Brainstorm programma's zoals mindmap, cmap etc.. kunnen daar bij helpen.

 

Ieder idee goed uitwerken met de Edward de Bono methodes (zes gekleurde hoeden, Plus, Min en Interessante punten etc)

 

 

En dan ja, tja ze verdwijnen bij in me mappenboy die momenteel helemaal vol staat. Van stofzuigers die gleuven in straten zuigt, nieuwe telefoon toestellen, speel toestellen voor kinderen, digitale speurtochten etc.. De laatste tijd maak ik veel gebruik van ondernemers wedstrijden. Met één wedstrijd (www.bidchallenge.org) doe ik zelfs met 3 ideeën mee. Gevaar hiervan is wel dat je focus verliest op één concept zodra een concept gaat winnen:-).

 

Moeilijkheid is ook om de juiste mensen om je heen te vinden die een idee van de grond willen trekken. Grote vraag is dan hoe je hier wat geld mee kunt verdienen. Een idee alleen is geen geld waard. Een businessplan begint ergens op te lijken, maar je blijft nog steeds maar een man met een plan, meer niet.

 

Misschien zou het werken in een soort vereniging/stichting. Waar je wekelijks voor een groep ondernemers je ideeën kunt presenteren, en die dan al of niet opgepakt worden door een aantal mensen die daar dan in zitten. Op die manier zie je je ideeën tot werkelijkheid worden, kun je af en toe toch nog een bijdrage leveren, maar daarna weer lekker wat anders gaan doen. Wordt een idee een succes, ontvang je wat geld.

 

De vraag is dan ook meer, wat wil je zijn uitvinder, pionier, ondernemer of directeur?

 

Ik zou het wel prettig vinden als ik in ieder geval mijn ideeën wat meer zou kunnen ventileren, tot uitvoering ziet brengen, zonder alles door je vingers te zien glippen.

 

Een oplossing zou dus misschien zijn, om met meerdere ondernemers wedstrijden mee te kunnen doen. Als dan het aantal prijzengeld wat werd uitgebreid (geen hogere prijzen, maar meerdere kleinere prijzen), zou dat heel welkom zijn. Of misschien wel inschrijfgeld krijgen:-)

 

Perry

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hah, Perry, dát zijn nou het soort bijdragen waar ik op hoopte. Een "ervaringsdeskundige". Hartelijk dank voor je openhartigheid.

 

Jij hebt dus baat bij methodes om je ideeën te strctureren en je hebt een behoefte om ze te kunnen ventileren zonder dat ze meteen afgepakt worden.

 

Heb je ook behoefte aan contact met "soortgenoten" of meer met mensen die je verder kunnen helpen?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

<

 

Soortgenoten scheppen (nog) eerder chaos. Je moet juist complemantaire mensen om je heen hebben.

 

Mensen van verschillende disciplines waar je altijd wel terecht kunt om bijvoorbeeld even een prototype te maken of even helpt om iets tasbaars te hebben.

 

Vervolgens moet je sneller een duidelijker beeld hebben omternt de haalbaarheid. Leuke ideeën hebben we allemaal wel eens, kun je zelf prijzen mee winnen, maar.....zijn de mensen uiteindelijk bereid om voor je idee te betalen? Je treft vrij snel ja knikkers enthousiasme aan in de idee fase. Dat is funest. De idee hebber wordt dan enthousiast, gaat er op een gegeven moment misschien ook nog helemaal voor. Veel adviesbureaus en advocaten blij...maar dan. het moment dat het in het winkelschap ligt. Gaan de mensen het kopen?

Dat is zo spannend en zo moeilijk om daar de vinger achter te krijgen.

 

Uitvinders zouden dus misschien wat eerder een consumenten panel moeten kunnen raadplegen. Test markt of zoiets, maar dan wel beschermd. Moeilijk hoor!! Hierdoor is de kans ook weer groter dat je investeerders kunt overtuigen.

 

Perry

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

<

 

Soortgenoten scheppen (nog) eerder chaos. Je moet juist complemantaire mensen om je heen hebben.

 

Mensen van verschillende disciplines waar je altijd wel terecht kunt om bijvoorbeeld even een prototype te maken of even helpt om iets tasbaars te hebben.

 

Vervolgens moet je sneller een duidelijker beeld hebben omternt de haalbaarheid. Leuke ideeën hebben we allemaal wel eens, kun je zelf prijzen mee winnen, maar.....zijn de mensen uiteindelijk bereid om voor je idee te betalen? Je treft vrij snel ja knikkers enthousiasme aan in de idee fase. Dat is funest. De idee hebber wordt dan enthousiast, gaat er op een gegeven moment misschien ook nog helemaal voor. Veel adviesbureaus en advocaten blij...maar dan. het moment dat het in het winkelschap ligt. Gaan de mensen het kopen?

Dat is zo spannend en zo moeilijk om daar de vinger achter te krijgen.

 

Uitvinders zouden dus misschien wat eerder een consumenten panel moeten kunnen raadplegen. Test markt of zoiets, maar dan wel beschermd. Moeilijk hoor!! Hierdoor is de kans ook weer groter dat je investeerders kunt overtuigen.

 

Perry

 

 

 

 

 

4   Cold shower ronde, een actief deel waarbij een aantal ondernemers/starters onder de koude douche gaan.

Doel is om volgens een aantal vaste vragen opbouwende kritiek te leveren op de zijn of haar onderneming en deze zo wakker en alert te houden.

Tijdens deze koude douche worden de opmerkingen door een notulist opgeschreven en naderhand samen gevat en toegezonden aan de deelnemer.

 

Met name de cold shower ronde moet het verschil gaan maken, het moet attractief zijn voor deelnemers, hier moet een actieve win win situatie uit voort komen.

 

 

Door de cold shower analyse ben je in staat de hindernissen te definiëren. Je kunt het bedrijf op deze manier als lid van het InnovatiesQuad je diensten aan bieden.

 

En zo blijkt ook hier een idee zijn tijd ver vooruit te zijn.

Jammer dat het getackled is door de conservatieven.

 

Op de achtergrond ben ik met een test bezig om een idee snel te kunnen wegen, dit is een verdere invulling van de cold shower ronde.

Deze test dient gelijk als leidraad voor de discussies die ontstaan, ieder zal zijn eigen expertiese inbrengen. Zo ontstaat er vanzelf synergie tijdens deze bijeenkomsten.

 

Overigens is die test volledig eigen belang, op die manier hoop ik ook mijn eigen ideeen sneller te kunnen "waarderen".

 

Link naar reactie
  • 0

Het staat jullie natuurlijk vrij een pakkende naam te bedenken.

Als je als ondernemer al niet tegen deze koude douche kunt, wat gebeurt er dan als de concurrent de koud waterstraal inzet.

Met die cold shower heb je nog mensen die figuurlijk met een warme handdoek klaarstaan, je concurrent niet denk ik ?

 

Ca$h of Cra$h is ook al gepasseerd, vinden jullie dat beter ?

Link naar reactie
  • 0

Waar kan ik de uiteindelijke concrete ideeomschrijving van de "Cold Shower" vinden?

 

Ik zie wel wat threads, maar is er iets van een plannetje wat dan concreet wel of niet is afgespoten?

 

Dit verhaal is een beetje langs me heen gegaan.

 

Perry

 

Link naar reactie
  • 0

Oké, iets gevonden.

 

Zou betekenen dat we landelijk bijeenkomsten gaan organiseren, met een virtueel hoofdkantoor waar de deelnemers dan nog voor moeten gaan betalen ook! En de dan de mensen die komen spuiten nog te eten en te drinken geven ook!

 

Ha, ha, ik zet wel een emmer water boven de deur voor als ze binnen komen:-)

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Oké, iets gevonden.

 

Zou betekenen dat we landelijk bijeenkomsten gaan organiseren, met een virtueel hoofdkantoor waar de deelnemers dan nog voor moeten gaan betalen ook! En de dan de mensen die komen spuiten nog te eten en te drinken geven ook!

 

Ha, ha, ik zet wel een emmer water bover de deur voor als ze binnen komen:-)

 

Perry

Het is pas een concept.

Ik vind die emmer water wel leuk ;D ;D ;D

Link naar reactie
  • 0

ik had het altijd over het 'windtunnelen" van een idee. En iedereen begreep dan onmiddellijk wat ik bedoelde. Zelf zag ik dan virtueel wat onhandige stukken eraf vliegen, maar het idee bleef meestal dan wel staan.

 

Mochten jullie het willen gebruiken, dan staat het jullie vrij :D

 

De Firma "Dikke van Dale" krijgt van mij wel een rekening als dit woord wordt overgenomen voor het Groot Nederlansch Dictee :)

Link naar reactie
  • 0
Het staat jullie natuurlijk vrij een pakkende naam te bedenken.

Als je als ondernemer al niet tegen deze koude douche kunt, wat gebeurt er dan als de concurrent de koud waterstraal inzet.

Met die cold shower heb je nog mensen die figuurlijk met een warme handdoek klaarstaan, je concurrent niet denk ik ?

 

Ca$h of Cra$h is ook al gepasseerd, vinden jullie dat beter ?

Het feit dat de douche koud is, maakt niet uit. Dat gaat niet anders. Maar om het nou meteen zo te noemen... Het heeft iets afstandelijks en paternalistisch. Misschien zelfs iets arrogants. Ik kijk zo'n beetje van boven neer op die are tobbers en je xal ze wel even vertellen wat je denkt. Het impliceert eenrichtingsverkeer.

 

Zelf zou ik liever op basis van gelijkwaardigheid visies uit willen wisselen :P

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Met een overdaad aan ideeen probeer ik snel dmv. een "Pressure Cooker" methode de ideeen te filteren op;

- bestaat het al niet (google research)

- marktpotentie (er is flink wat gegevens te genereren uit pers publicaties rondom marktonderzoeken)

- technische realiseerbaarheid (is het te maken, is het te realiseren, welke technologie, is er iets vergelijkbaars)

- gevoel (je loopt voor de stroom uit, meestal weet je wel wat de waarde is van je idee, dit ingredient geeft je ook de lange adem)

 

Als een van de 4 ontbreekt leg ik ze meestal appart want alles is recyclebaar ;D

 

Vervolgens komt er nog een ronde waar je inderdaad moet spiegelen in een veilige omgeving, hierin kan Higherlevel wel een rol spelen. Wat van "Innovatie Cooker" ik ben gek op keuken termen als het om ideeen gaat.

 

Groet,

 

Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Een ander probleem of moeilijkheid is veelal het moment waar op een gegeven moment mogelijke samenwerkingen gaan ontstaan.

 

Vragen die je dan met veel onzekerheid moet beantwoorden zijn:

- Met welk bedrijf zou ik het beste door kunnen gaan?

- Combinatie van gevoel en objectieve factoren maken het vaak lastig.

- Wat kun je werkelijk zelf en waar heb je een ander voor nodig?

 

Welke samenwerkings mogelijkheden zijn er en hoe kun je daar als idee hebber het beste mee omgaan?

 

Keuzes die vaak een hoop emoties en bij mij vaak een wat wispelturig,. onzeker gedrag veroorzaken. Ook de hoeveelheid geld die je er investeert. Het zijn soms momenten dat je een idee soms niet eens meer leuk meer gaat vinden, maar je het kunt ook niet zomaar meer aan de kant gooien!

 

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Voor ik je kan vertellen waarom je de ADID-ers weinig bij de NOVU ziet, moet ik je eerst iets vertellen over Uitvinders.

 

Uitvinders worden g e b o r e n

 

Grote componisten worden g e b o r e n



Homosexuelen worden g e b o r e n

Uitvinders worden g e b o r e n

 

Uitvinders zijn mensen die geen genoegen nemen met "het is nu eenmaal zo". Het Uitvindersschap is geen beroep, is niet aangeleerd. Uitvinders worden geboren. Het Uitvindersschap zit verankerd in de geest van de Uitvinder en komt pas tot uiting op zijn eerste "Eureka-moment".

 

Ondernemers worden ook geboren. Op hun vijfde zitten ze al op een kleedje in het winkelcentrum hun oude speelgoed te verkopen. en op hun veertiende nemen ze een krantewijk. Weer of geen weer, die krant moet in de bus. Aan het eind van de maand wacht de beloning. Geld.

Om te stappen, voor een vakantie of voor een brommer.

 

Voor zowel de ondernemer als de Uitvinder geldt: Een gedeelte van de kennis die hij nodig heeft om zijn kwaliteiten tot uiting te laten komen, kan hij leren.

 

De combinatie Uitvinder/ondernemer is zeldzaam en het aantal Uitvinders met ondernemersbloed en/of -capaciteiten is velen malen kleiner dan het aantal ondernemers met goede ideeën.

 

De meeste Uitvinders hebben geen flauw idee hoe het werkt in dit circus. Als ze voor het eerst een "ECHT" goed idee hebben vertellen ze vrouw en kinderen dat ze binnen gaan lopen. Als deze dan accoord gaan met het voorstel om E E N vakentie over te slaan en komen ze in de problemen.

http://www.uitvinders.nl/voorlichting/oppassen.htm#Er was eens...

 

NOVU: De Uitvinders die zich hals over kop in het avontuur storten vinden niet wat ze zoeken bij een beroepsorganisatie voor professioneel werkende Uitvinders. Ze verwachten regelmatige clubavonden en vierentwintig uur per dag technisch advies en juridische bijstand. Als ze niet slagen met hun uitvinding trekt moeder de vrouw na verloop van tijd de stekker eruit en druipen ze boos of teleurgesteld af. Maar vaak rennen ze al naar een octrooigemachtigde zonder ooit van de NOVU gehoord te hebben. Het is dus niet zo vreemd dat je de ADID-ers daar minder tegenkomt.

 

Mocht je ze elders tegenkomen:

juist voor deze mensen heb ik een nieuwe club opgezet, met als doelstelling het organiseren van maandelijkse regionale bijeenkomsten waar mensen informatie en kennis uit kunnen wisselen.

 

Zoek in Google op Uitvindersclub.

Link naar reactie
  • 0

Misschien heeft het ermee te maken dat er alleen succesvolle uitvinders bij de NOVU rondlopen :P

Met tien ideeën per dag kun je je dus nooit focussen, laat staan succes boeken.

Het is al eerder gezegd "een idee an sich heeft geen waarde".

 

 

Met één goed idee per jaar heb meer kans op succes, dan met tientallen ideeën per dag.

 

Link naar reactie
  • 0

Zoek in Google op Uitvindersclub.

 

Peter, ik krijg een beetje schele hoofdpijn van je uitvinders site, iets minder kleurtjes en beweging zou aan te raden zijn.

 

Maar: complimenten voor je initiatief, en veel succes gewenst. De volhouder wint!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 74 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.