• 0

Wanbetaler onbereikbaar, incassobureau of gerechtsdeurwaarder?

Hallo allemaal,

 

Ik loop tegen het volgende aan:

 

Klant heeft 90 dagen geleden de factuur toegezonden gekregen met verzoek tot betaling binnen 14 dagen.

Na 30 dagen heb ik gebeld, kwam er een of ander verhaal uit dat de factuur niet was ontvangen, maar als ik hem nog even zou sturen zou hij binnen 2 dagen betaald zijn. Dan zouden zijn klanten betaald hebben. Uiteraard niet gebeurd.

Eerste herinnering gestuurd met 5 dagen betalingstermijn. Nog even gebeld om hier melding van te maken. Klant bleek wat problemen te hebben en zou in 2 delen betalen, half september eerste helft, eind september tweede helft.

Op 30 september nog geen euro ontvangen. Weer bellen, geen reactie. Mail gestuurd waarin ik duidelijk heb laten blijken niet gediend ben van deze gang van zaken.

Krijg ik een mail terug waarin ineens gesproken wordt over de hoogte van het bedrag. Ik netjes beantwoord met een extreem uitgebreide specificatie en een laatste tegemoetkoming dat klant tot 30 oktober de tijd had om te betalen en dat mij hierna geen andere keus over bleef dan naar een incasso beureau toe te stappen. daar achter aan weer gebeld. Klant begreep waar de kosten vandaan kwamen, wilde de factuur zeker betalen en zou zorgen dat alles tot op de laatste cent betaald zou zijn op 30 oktober.

Hoe verrassend: geen euro ontvangen. Vandaag van 's ochtends tot 's avonds bezig geweest met bellen, mailen zelfs sms'en. Klant is volledig onbereikbaar.

 

Ik ben er daarom ook echt wel klaar mee. Ik hoef die klant niet meer als klant, kan hem zijn nek wel omdraaien. Maar ik wil wel m'n geld.

 

Gezien het in mijn ogen om een fiks bedrag gaat (meer dan 1000 euro) wil ik het er dus ook niet bij laten zitten..

 

Nu heb ik al wat verschillende meningen gelezen over incassobureaus en gerechtsdeurwaarders. Maar mijn portemonnee is ook een keer leeg.

 

Wat zijn naar jullie mening mijn beste kansen?

Incassobureau op basis van no cure no pay en zonder abonnementskosten?

Incassobureau overslaan en direct naar de gerechtsdeurwaarder?

Met het risico dat klant misschien wel failliet gaat en ik dus met de deurwaarders rekening blijf zitten?

 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Direct naar de deurwaarder kan niet - om betaling af te dwingen heb je vonnis van een kantonrechter nodig. Als je kunt bewijzen dat je "klant" heeft toegezegd te zullen betalen (en daarmee de vordering niet betwist) is het niet zo heel moeilijk om dat bij de kantonrechter te winnen, waarna je een deurwaarder kunt inzetten om het desnoods op te gaan halen als die klant niet uit eigen beweging betaalt na het vonnis.

 

Risico is en blijft altijd dat er niets te halen valt. In dat geval blijf je zitten met de kosten voor incasso en griffie. De grootte van dit risico is wel een beetje afhankelijk van de rechtsvorm van je klant: als het een eenmanszaak is dan is de uitbater hoofdelijk aansprakelijk en is er waarschijnlijk wel wat te halen. Als het een BV is loop je het risico dat daar geen kapitaal meer in zit en je van de rechter wel gelijk krijgt, maar daarna van de curator te horen krijgt dat er niets meer te halen is.

Link naar reactie
  • 0

Wat misschien goed is om te achterhalen is of dit een geval is waarbij het de persoon in kwestie echt aan z'n reet zal roesten of hij jou wel of niet betaalt en er van uitgaat dat je er geen werk van gaat maken omdat de kosten niet tegen de baten opwegen (bij zulke bedragen toch vaak iets waar sommige mensen op rekenen, ook al heb je een goede case tegen de wanbetaler) of dat het om iemand gaat die in de knoei zit, als hij het geld had je ook zou betalen maar nu gewoon niet kan doen wat juist is omdat hij aan het afzinken is. Mensen doen dan raar.

Heb je daar zicht op?

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad is de meest gebruikelijke weg een gerechtsdeurwaarder die met incasso begint. De kosten daarvan worden in eerste instantie vaak mee verhaald. Als de incasso niet slaagt, zal een goed bureau je adviseren over vervolgstappen en haalbaarheid.

 

Even een tip: als er na 14 dagen niet betaald is, dan is het beter om dag 15 of 16 al contact op te nemen met de mededeling dat er een factuur open staat. M.a.w.: korter erop zitten verhoogt vaak de kans alsnog betaald te krijgen.

 

Ik weet niet of je BTW-plichtig bent, maar indien wel, denk er dan ook aan je BTW terug te halen en dossier bij te houden voor de fiscus om aan te tonen dat de factuur niet te innen was.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Zelf heb ik goed ervaringen met Bos incasso te Groningen (ze hebben wel meer locaties) bij invorderingen. Wat ik sowieso zou adviseren is alvorens je het dossier overdraagt naar een incassobureau, een laatste ingebrekestelling te sturen naar de klant, waarbij je tevens duidelijk aangeeft dat dit de laatste mogelijkheid is tot betaling. En wanneer de betaling uit blijft, je de vordering uit handen geeft waarbij er X-kosten aan verbonden zijn die voor rekening komen van de klant. Die X-kosten zou je nog even moeten uitzoeken aan de hand van de incasso wetgeving, volgens mij is het 15% met een minimum van 40 euro. Maar dat weet ik niet helemaal zeker. Je stelt in die ingebrekestelling ook een termijn, vijf werkdagen is daarin redelijk in mijn ogen.

 

Mocht op de 6e werkdag geen betaling binnen zijn, geef je het dossier ook echt uit handen (niet wachten met het idee "misschien komt het nog binnen"). De klant is daarin te laat, je ziet ook geen perspectief meer van een toekomstige relatie wat je aangeeft, dus zou ik dan het gewoon na komen zoals je gesteld hebt. Vervolgens zal het incassobureau je gaan vertegenwoordigen. Dit houd in dat als de klant contact met je opneemt, je hem simpelweg doorverwijst naar het incassobureau. Als er vragen komen, komt het vanuit het incassobureau bij jou terecht.

Link naar reactie
  • 0

@Annedien Hoen

 

Ik denk dat ik te maken heb met een beetje van beide.

Meneer denkt zeker dat ik het er wel bij laat zitten, maar dat heeft ie toch even verkeerd gedacht.

Daarbij wil ik ook zeker wel geloven dat hij zelf in de knoei zit. Zijn o zo geweldige idee loopt voor geen meter. Maar dan praten we wel over in de knoei zitten dat hij geen klanten kan vinden en dus om die reden simpelweg geen geld binnenkrijgt. Niet dat hij ook nog daadwerkelijk geld verwacht van zijn klanten/

 

Ik ben dan ook wel bereid om een betalingsregeling te treffen. Al is het maar 50 euro per maand. Maarja, als hij nergens meer op reageert...

 

 

Momenteel een incasso/deurwaarder hier in de buurt op het oog. Daar maar eens even informeren en bespreken. Ook over mijn zorgen dat ik met een dikke rekening blijf zitten zonder dat ik een euro heb mogen ontvangen.

 

Heb zelf nog zitten denken om klant persoonlijk te proberen te treffen maar weet niet of ik daar verstandig aan doe ;D

Link naar reactie
  • 0

 

Meneer denkt zeker dat ik het er wel bij laat zitten, maar dat heeft ie toch even verkeerd gedacht.

Daarbij wil ik ook zeker wel geloven dat hij zelf in de knoei zit. Zijn o zo geweldige idee loopt voor geen meter. Maar dan praten we wel over in de knoei zitten dat hij geen klanten kan vinden en dus om die reden simpelweg geen geld binnenkrijgt

 

Wat voor rechtsvorm heeft je wanbetaler?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.