• 0

ontwikkeling technisch product

Beste Higerlevel,

Voor een project moeten wij voor de gemeente een ontwerp bedenken hoe je plastic uit de natuur kan opsporen om het zo op te ruimen. Er wordt gefocused op plastic dopjes en plastic flesjes. Wij hadden in ons hoofd om een soort metaaldetector te ontwikkelen die reageert(met geluid of licht) op Surlyn(daar worden de meeste dopjes van gemaakt), plastic, of op de chemische verflaag die op het dopje zit. Een andere optie is om een voorwerp te ontwikkelen dat alles dat niet 'natuurlijk' is opspoort, of dat het op de vorm (perfect rond, in de natuur is niks perfect rond) vindbaar is. Hebben jullie ideeen hoe je zoiets met ee van deze mogelijkheden zou kunnen ontwikkelen en of dit uberhaupt mogelijk is? Ik hoor het erg graag!

Hartelijke groet, Charly

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het automatisch herkennen van perfect ronde vormen kun je wel vergeten: daarvoor zijn de omstandigheden niet perfect genoeg (wisselend licht, wisselende achtergrond, vormen liggen niet altijd met het perfect ronde deel naar de camera etc.).

 

Je zult wat inspiratie kunnen opdoen bij afvalverwerkings/scheidingstechnieken. Daar wordt b.v. met infrarood-reflectie gewerkt om verschillende soorten materialen te onderscheiden.

 

Op welk soort apparaat wordt deze detector gemonteerd (draagbaar, rijdbaar, drone, heli?)?

 

 

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank! Ja de bedoeling is een makkelijk draagbaar product, soortgelijk aan een metaaldetector, die het makkelijker kan maken om afval(in dicht geval de dopjes) op te sporen uit bermen, hoog graas etc.

Ik ga kijken naar het afvalverwerkings-concept!

Link naar reactie
  • 0

Beste Charly,

 

Het is mij niet helemaal duidelijk of je ook concreet een product gaat ontwikkelen, maar om je vast op weg te helpen heb ik wel een paar tips voor je:

 

1. Je kunt heel veel inspiratie opdoen op octrooidatabases als Espacenet, http://nl.espacenet.com/

2. Kijk ook eens naar oplossingen die al worden gebruikt om ongewenste elementen ergens uit te filteren zoals vision of het gebruik van sensoren.

 

Vriendelijke groet,

Manon Kuijlenburg

 

 

 

 

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

een ontwerp bedenken hoe je plastic uit de natuur kan opsporen om het zo op te ruimen.

 

Sorry dat ik hierover wat uitwijk. Een vreemde vraag van de gemeente. Wanneer je in de natuur gaat opruimen waarom wil men dan selecteren op plastic? Waar plastic gedumpt wordt zal hoogstwaarschijnlijk ook andere rotzooi liggen.

 

Als je er dan toch bent, ruim dan alles op zou ik denken, anders is het een verkwisting van arbeidstijd om nog eens terug te komen voor de rest van het afval. In mijn klein plaatsje rijdt een tractor rond met een gigantische stofzuigerslang die vooral bladeren opzuigt, maar sterk genoeg is en ook ander zwerfvuil meeneemt. Het plastic en organisch afval kan men achteraf toch selecteren.

Als men daar een technische oplossing voor bedenkt dan is het wat bewuster, dacht ik.

Link naar reactie
  • 0

Een draagbare oplossing kun je wel vergeten. Als je toch een mens beschikbaar hebt om het ding te dragen, laat dat mens dan zoeken naar het afval (en dan inderdaad niet alleen plastics zoals Charly al oppert). Een mens kan dat veel beter dan een apparaat: onze ogen en ons brein zijn vele male efficienter dan een computer om dingen te ontdekken die niet in de natuur thuishoren.

Alleen in zeer gecontroleerde omstandigheden voor heel specifieke materialen/vormen zal een computer dat beter/sneller kunnen maar dan heb je het over installaties waarvoor je een vrachtwagen nodig hebt.

 

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

Ben ook akkoord met bovengaande; best alles in 1 keer oprapen en achteraf scheiden.

 

Er bestaan installaties waar ze het afval in grote hoge silo's stoppen met daarbij vloeistof, afhankelijk van het soortelijk gewicht van het afval blijft het op een bepaalde hoogte drijven in de silo en kunnen ze de bestanddelen afzonderlijk recupereren.

 

 

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor alle reacties, ik snap de logica achter jullie laatste reacties. Echter is dit voor ons vooral een project om een product te ontwikkelen (anderen ontwerpen bijvoorbeeld om glas te vinden etc) en zo te kijken of het inderdaad gunstig is om afval meteen al gescheiden te verzamelen (dus 1 iemand glas, 1 iemand plastic etc) of dat dit alleen maar extra werk oplevert. Maar het is voor ons dus vooral een onderzoekend, interessant project of we uit kunnen vinden of je afval/plastic in de natuur kan opsporen. Weet iemand meer af van x-ray stralen? Zou dat eventueel een oplossing zijn? Alvast dank!

Link naar reactie
  • 0

Zou er iets te maken zijn met een LC-kring? Een spoel met een gekende waarde in serie met een capaciteit.

 

De ene kant van de capaciteit is dan de aarde, de andere kant een metalen plaat of zo en er tussen heb je dan het diëlectricum dat veranderlijk is door wat er op de grond ligt.

 

Als je de waarde van de spoel kent en de frequentie van de LC-kring dan kan je de capaciteit uitrekenen.

 

Moeilijkheid is natuurlijk om die veranderende capaciteitswaarde voldoende nauwkeurig te interpreteren om te zien wanneer er kunststof voorbijkomt.

 

Een mobiel toestel aan de aarde hangen kan mogelijk ook nog lastig worden.

 

(ben ook maar aan het neerschrijven tijdens het nadenken)

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me inderdaad een project voor school. Leuk om de creativiteit van de studenten te ontwikkelen / prikkelen. En als het lukt om een goede en betaalbare "plastic" detector te vinden dan wordt de school erg rijk. Een dergelijke detector kan namelijk ingezet worden bij het vinden van plastic mijnen. Die zijn natuurlijk niet voor niets van plastic. ;D

 

IR heeft geen nut omdat die alleen direct werkt op schone kunststof. Dan weet je al dat het om kunststof gaat en wil je de specifieke soort weten.

 

Creatief gedacht zo je gebruik kunnen maken van het verschil in opwarm/afkoelsnelheid tussen plastic en grond als de buitenten temperatuur (snel) stijgt of daalt. Wellicht is dat zichtbaar te maken met een warmtecamera. Die moet dan wel heel erg gevoelig zijn.

 

Maar waarom zou je een enkel dopje of flesje in de grond willen vinden en opruimen?

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me inderdaad een project voor school. Leuk om de creativiteit van de studenten te ontwikkelen / prikkelen. En als het lukt om een goede en betaalbare "plastic" detector te vinden dan wordt de school erg rijk. Een dergelijke detector kan namelijk ingezet worden bij het vinden van plastic mijnen. Die zijn natuurlijk niet voor niets van plastic. ;D

 

Ik vermoed dat het geen schoolproject is. :)

 

Maar waarom zou je een enkel dopje of flesje in de grond willen vinden en opruimen?

 

Maar het is voor ons dus vooral een onderzoekend, interessant project of we uit kunnen vinden of je afval/plastic in de natuur kan opsporen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 77 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.