Ik ben bezig met software die een bepaald probleem in de interactie tussen gebruiker en device kan oplossen. (Excuses voor deze zeer vage omschrijving. Ik kan de details nog niet prijsgeven, daar gaat mijn vraag juist over)
Mijn oplossing bestaat uit een aantal stappen.
Ik heb nu een goede oplossing voor 'stap1'. Maar nog geen oplossing voor 'stap2'. En nog helemaal geen eindproduct. Het oplossen van stap1 was wel een doorbraak. Mogelijk heb ik iets in handen wat waardevol is.
Mijn vraag is nu of het slim is om die stap1 al te gaan proberen te patenteren.
Er is veel informatie te vinden over het patenteren van een algoritme. Ik weet dat een idee niet te beschermen is maar een idee uitgewerkt in een goed werkend algoritme volgens mij wel.
De stap1 is minder dan honderd regels code maar werkt erg goed voor dit 'deelprobleem'.
Een octrooi aanvragen kan lange tijd in beslag nemen.
Misschien is het dus verstandig om alvast te beginnen met octrooi aanvragen voor die stap1.
Een heel andere reden is dat een patent op een algoritme wel stoer staat en me zeker gaat helpen mocht ik ooit venture capital nodig hebben (wat nu nog niet speelt).
Aan de andere kant is mijn complete softwareoplossing gewoon nog niet af.
Stap2 is nog niet opgelost. Het is lastig om stap1 echt los te knippen van het geheel.
Heeft iemand ervaring hiermee of een paar wijze woorden over te zeggen?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Ab Bauer
Ab Bauer
Ik ben bezig met software die een bepaald probleem in de interactie tussen gebruiker en device kan oplossen. (Excuses voor deze zeer vage omschrijving. Ik kan de details nog niet prijsgeven, daar gaat mijn vraag juist over)
Mijn oplossing bestaat uit een aantal stappen.
Ik heb nu een goede oplossing voor 'stap1'. Maar nog geen oplossing voor 'stap2'. En nog helemaal geen eindproduct. Het oplossen van stap1 was wel een doorbraak. Mogelijk heb ik iets in handen wat waardevol is.
Mijn vraag is nu of het slim is om die stap1 al te gaan proberen te patenteren.
Er is veel informatie te vinden over het patenteren van een algoritme. Ik weet dat een idee niet te beschermen is maar een idee uitgewerkt in een goed werkend algoritme volgens mij wel.
De stap1 is minder dan honderd regels code maar werkt erg goed voor dit 'deelprobleem'.
Een octrooi aanvragen kan lange tijd in beslag nemen.
Misschien is het dus verstandig om alvast te beginnen met octrooi aanvragen voor die stap1.
Een heel andere reden is dat een patent op een algoritme wel stoer staat en me zeker gaat helpen mocht ik ooit venture capital nodig hebben (wat nu nog niet speelt).
Aan de andere kant is mijn complete softwareoplossing gewoon nog niet af.
Stap2 is nog niet opgelost. Het is lastig om stap1 echt los te knippen van het geheel.
Heeft iemand ervaring hiermee of een paar wijze woorden over te zeggen?
Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/49656-is-het-slim-om-een-half-idee-al-te-patenteren/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
14 antwoorden op deze vraag