Ik wil hier even op inhaken, vanwege een soortgelijke (maar niet identieke) situatie. Indien het gepaster is om hiervoor een nieuw topic aan te maken, dan verneem ik dat graag.
____________________________
modcomment: topic is afgesplitst om te voorkomen dat mensen reageren op de oude berichten ipv de nieuwe vraag die hieronder staat beschreven
______________________________
Situatie is als volgt:
- Boekhouder kwam herhaaldelijk zijn afspraken niet na, waardoor meerdere malen deadlines niet gehaald werden. Vorige week was dat wederom zo - waarna de boekhouder met diverse (onzin) excuusjes kwam.
- Boekhouder heeft tevens vorige week een factuur gestuurd voor uitgevoerde werkzaamheden. Die factuur heb ik niet betwist en zou ik ook gewoon binnen de betalingstermijn betalen. De factuur had een betalingstermijn van 14 dagen, welke nog niet verstreken is (deze verloopt pas over een week).
- Boekhouder stelde deze week dat hij die factuur eerst betaald wilde krijgen (ondanks dat de betalingstermijn dus nog lang niet verstreken was), voordat hij verder zou gaan met de rest van de werkzaamheden (terwijl die werkzaamheden dus reeds vorige week klaar zouden zijn, conform afspraak).
Dat laatste was voor mij de druppel. Eerst komt de boekhouder herhaaldelijk zijn afspraken niet na (hetgeen ook van negatieve invloed is op onze bedrijfsvoering), en vervolgens eist hij dat ik een factuur vroegtijdig betaal voordat hij de werkzaamheden (welke dus reeds vorige week afgerond zouden moeten zijn) voortzet. Dit beschadigde mijn vertrouwen dermate dat ik simpelweg heb gesteld "ofwel je voert deze werkzaamheden nu direct uit zonder verdere vertraging of eisen, ofwel we zetten de samenwerking per direct stop". Hij heeft vervolgens voor dat laatste gekozen.
Ik zou vervolgens vandaag onze stukken (mijn eigen documenten, dus geen werk wat door de boekhouder verricht is) komen ophalen. Echter vlak voor de afspraak stuurde hij me een bericht dat hij eist dat ik eerst de factuur voldoe voordat hij de documenten vrij zal geven. Voor de goede orde: de betalingstermijn van die factuur is nog niet verstreken - en ik heb daarnaast ook aangegeven de factuur gewoon binnen de betalingstermijn te voldoen. En m.i. heeft de boekhouder dus ook geen enkel recht om de documenten te gijzelen, aangezien ik op geen enkel manier in gebreke ben (en zover ik weet mag hij mijn documenten uberhaupt niet achterhouden, zelfs al zou er een betalingsachterstand zijn, aangezien het hier niet om werk gaat wat de boekhouder zelf verricht heeft. Maar dat doet verder in deze kwestie niet eens ter zake omdat er uberhaupt geen betalingsachterstand was).
Ik heb daar uiteraard direct bezwaar tegen aangetekend, en de boekhouder in gebreke gesteld. Hij hield echter voet bij stuk. Zijn argumentatie was dat ik (nadat hij zelf had gezegd de samenwerking per direct af te breken) zijn online toegang tot ons boekhoudsysteem heb ingetrokken, en dat ik daarmee het werk wat hij heeft verricht zouden hebben toegeëigend. Voor de goede orde (niet relevant, maar enkel ter info): dit was niet de achterliggende gedachte qua het ontzeggen van de toegang. De reden daarvoor was simpelweg dat hij geen toegang meer nodig heeft zodra hij kenbaar maakte de samenwerking stop te zetten (en daarnaast uiteraard ook dat ik hem voor geen meter meer vertrouwde na zijn rare fratsen).
Uiteindelijk heb ik besloten om de factuur onder protest te betalen, en vervolgens heb ik de stukken van hem meegekregen.
Het urgente deel van deze kwestie is daarmee weliswaar verholpen. Maar wat ik me nu vooral afvraag: in hoeverre kan ik juridische stappen ondernemen wat betreft een schadevergoeding? Het punt in dat opzicht is voornamelijk dat ik ook daadwerkelijk schade oploop doordat ik nu enerzijds belastingstukken niet tijdig kan indienen (waarvoor hoogstwaarschijnlijk een boete opgelegd zal worden), en anderzijds meerdere financieringsaanvragen niet meer tijdig rond zullen kunnen komen (met alle gevolgen van dien). Daar bovenop kan er wellicht ook van reputatieschade gesproken worden, omdat ik herhaaldelijk last-minute afspraken met financierders hebben moeten uitstellen (hetgeen dermate onprofessioneel overkomt dat de kans dat ik zaken kunnen doen met die financierders aanzienlijk verkleind is). De boekhouder was zich hier overigens volkomen van bewust, dit is uitvoerig besproken.
Wat verder nog relevant is, is dat alles wat ik bovenstaand heb beschreven, op papier heb (en daarmee dus gemakkelijk aan kan tonen), i.v.m. communicatie per email.
Ik heb deze kwestie reeds beknopt met een advocaat besproken. Deze advocaat gaf reeds aan dat gebaseerd op wat ik omschreef, retentierecht niet van toepassing is, en dat we een goede kans zullen maken om een schadevergoeding los te krijgen. Echter, om dit in detail te beoordelen stelde de advocaat dat hij daarvoor kosten in rekening zal moeten brengen (en dat soort kosten kunnen natuurlijk vrij rap oplopen). Met dien verstande leek het mij zinvol om deze kwestie eerst hier eens aan te kaarten, en dat daarnaast anderen daar ook lering uit kunnen trekken.
Om de situatie kort samen te vatten:
- Boekhouder kwam afspraken na. Hij heeft er vervolgens zelf voor gekozen de samenwerking stop te zetten, na onenigheid over het niet nakomen van die afspraken.
- Ik heb zijn toegang tot mijn boekhoudsysteem vervolgens geblokkeerd.
- Boekhouder had mijn stukken (mijn eigen documenten) nog in zijn bezit. Hij weigerde deze vrij te geven, tenzij ik een openstaande (maar nog niet vervallen) factuur eerst zou voldoen. Hierdoor heeft alles (door toedoen van de boekhouder) nog meer onnodige vertraging opgelopen, hetgeen voor mij in schade resulteert/zal resulteren.
- Ik heb de factuur vervolgens onder protest voldaan, waarna de boekhouder de documenten vrij gaf.
Mijn punt is dus voornamelijk dat ik door het onterecht toepassen van retentierecht schade oploop (c.q. zal oplopen). En nu ben ik dus enerzijds benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken, en hoe jullie mijn kansen inschatten om een schadevergoeding los te krijgen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
AndreV
AndreV
Ik wil hier even op inhaken, vanwege een soortgelijke (maar niet identieke) situatie. Indien het gepaster is om hiervoor een nieuw topic aan te maken, dan verneem ik dat graag.
____________________________
modcomment: topic is afgesplitst om te voorkomen dat mensen reageren op de oude berichten ipv de nieuwe vraag die hieronder staat beschreven
______________________________
Situatie is als volgt:
- Boekhouder kwam herhaaldelijk zijn afspraken niet na, waardoor meerdere malen deadlines niet gehaald werden. Vorige week was dat wederom zo - waarna de boekhouder met diverse (onzin) excuusjes kwam.
- Boekhouder heeft tevens vorige week een factuur gestuurd voor uitgevoerde werkzaamheden. Die factuur heb ik niet betwist en zou ik ook gewoon binnen de betalingstermijn betalen. De factuur had een betalingstermijn van 14 dagen, welke nog niet verstreken is (deze verloopt pas over een week).
- Boekhouder stelde deze week dat hij die factuur eerst betaald wilde krijgen (ondanks dat de betalingstermijn dus nog lang niet verstreken was), voordat hij verder zou gaan met de rest van de werkzaamheden (terwijl die werkzaamheden dus reeds vorige week klaar zouden zijn, conform afspraak).
Dat laatste was voor mij de druppel. Eerst komt de boekhouder herhaaldelijk zijn afspraken niet na (hetgeen ook van negatieve invloed is op onze bedrijfsvoering), en vervolgens eist hij dat ik een factuur vroegtijdig betaal voordat hij de werkzaamheden (welke dus reeds vorige week afgerond zouden moeten zijn) voortzet. Dit beschadigde mijn vertrouwen dermate dat ik simpelweg heb gesteld "ofwel je voert deze werkzaamheden nu direct uit zonder verdere vertraging of eisen, ofwel we zetten de samenwerking per direct stop". Hij heeft vervolgens voor dat laatste gekozen.
Ik zou vervolgens vandaag onze stukken (mijn eigen documenten, dus geen werk wat door de boekhouder verricht is) komen ophalen. Echter vlak voor de afspraak stuurde hij me een bericht dat hij eist dat ik eerst de factuur voldoe voordat hij de documenten vrij zal geven. Voor de goede orde: de betalingstermijn van die factuur is nog niet verstreken - en ik heb daarnaast ook aangegeven de factuur gewoon binnen de betalingstermijn te voldoen. En m.i. heeft de boekhouder dus ook geen enkel recht om de documenten te gijzelen, aangezien ik op geen enkel manier in gebreke ben (en zover ik weet mag hij mijn documenten uberhaupt niet achterhouden, zelfs al zou er een betalingsachterstand zijn, aangezien het hier niet om werk gaat wat de boekhouder zelf verricht heeft. Maar dat doet verder in deze kwestie niet eens ter zake omdat er uberhaupt geen betalingsachterstand was).
Ik heb daar uiteraard direct bezwaar tegen aangetekend, en de boekhouder in gebreke gesteld. Hij hield echter voet bij stuk. Zijn argumentatie was dat ik (nadat hij zelf had gezegd de samenwerking per direct af te breken) zijn online toegang tot ons boekhoudsysteem heb ingetrokken, en dat ik daarmee het werk wat hij heeft verricht zouden hebben toegeëigend. Voor de goede orde (niet relevant, maar enkel ter info): dit was niet de achterliggende gedachte qua het ontzeggen van de toegang. De reden daarvoor was simpelweg dat hij geen toegang meer nodig heeft zodra hij kenbaar maakte de samenwerking stop te zetten (en daarnaast uiteraard ook dat ik hem voor geen meter meer vertrouwde na zijn rare fratsen).
Uiteindelijk heb ik besloten om de factuur onder protest te betalen, en vervolgens heb ik de stukken van hem meegekregen.
Het urgente deel van deze kwestie is daarmee weliswaar verholpen. Maar wat ik me nu vooral afvraag: in hoeverre kan ik juridische stappen ondernemen wat betreft een schadevergoeding? Het punt in dat opzicht is voornamelijk dat ik ook daadwerkelijk schade oploop doordat ik nu enerzijds belastingstukken niet tijdig kan indienen (waarvoor hoogstwaarschijnlijk een boete opgelegd zal worden), en anderzijds meerdere financieringsaanvragen niet meer tijdig rond zullen kunnen komen (met alle gevolgen van dien). Daar bovenop kan er wellicht ook van reputatieschade gesproken worden, omdat ik herhaaldelijk last-minute afspraken met financierders hebben moeten uitstellen (hetgeen dermate onprofessioneel overkomt dat de kans dat ik zaken kunnen doen met die financierders aanzienlijk verkleind is). De boekhouder was zich hier overigens volkomen van bewust, dit is uitvoerig besproken.
Wat verder nog relevant is, is dat alles wat ik bovenstaand heb beschreven, op papier heb (en daarmee dus gemakkelijk aan kan tonen), i.v.m. communicatie per email.
Ik heb deze kwestie reeds beknopt met een advocaat besproken. Deze advocaat gaf reeds aan dat gebaseerd op wat ik omschreef, retentierecht niet van toepassing is, en dat we een goede kans zullen maken om een schadevergoeding los te krijgen. Echter, om dit in detail te beoordelen stelde de advocaat dat hij daarvoor kosten in rekening zal moeten brengen (en dat soort kosten kunnen natuurlijk vrij rap oplopen). Met dien verstande leek het mij zinvol om deze kwestie eerst hier eens aan te kaarten, en dat daarnaast anderen daar ook lering uit kunnen trekken.
Om de situatie kort samen te vatten:
- Boekhouder kwam afspraken na. Hij heeft er vervolgens zelf voor gekozen de samenwerking stop te zetten, na onenigheid over het niet nakomen van die afspraken.
- Ik heb zijn toegang tot mijn boekhoudsysteem vervolgens geblokkeerd.
- Boekhouder had mijn stukken (mijn eigen documenten) nog in zijn bezit. Hij weigerde deze vrij te geven, tenzij ik een openstaande (maar nog niet vervallen) factuur eerst zou voldoen. Hierdoor heeft alles (door toedoen van de boekhouder) nog meer onnodige vertraging opgelopen, hetgeen voor mij in schade resulteert/zal resulteren.
- Ik heb de factuur vervolgens onder protest voldaan, waarna de boekhouder de documenten vrij gaf.
Mijn punt is dus voornamelijk dat ik door het onterecht toepassen van retentierecht schade oploop (c.q. zal oplopen). En nu ben ik dus enerzijds benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken, en hoe jullie mijn kansen inschatten om een schadevergoeding los te krijgen.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/49845-re-oude-boekhouder-geeft-geen-gehoor/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
18 antwoorden op deze vraag