• 0

Klant geeft aan factuur te betalen, maar betaalt niet.

Beste mensen,

 

Ik heb een dienst geleverd aan een klant van mij, vooraf heb ik een prijs doorgegeven, klant heeft hier niet op gereageerd, dus ik ben er automatisch (ik weet het stom stom!) vanuit gegaan dat deze akkoord ging.

 

Prima, dienst afgeleverd, klant was zeer tevreden, factuur gemaild, 2 dagen geen antwoord (klant reageert meestal erg snel, nu dus niet), krijg ik een dag later een mail, dat hij niet akkoord is met de prijs, want zus en zo (dat deel zal ik jullie besparen), een hoop mails later, geeft klant aan de factuur te betalen en verder is het dus klaar zegt de klant, nu zitten we vandaag op de laatste dag dat de klant kan betalen, maar heeft dit nog niet gedaan, bij de vorige opdracht heeft dezelfde klant binnen 2 dagen al betaald.

 

Ik had natuurlijk gewoon een offerte moeten opmaken en de klant dit laten tekenen, maar goed dit is niet gebeurd, wat kan ik nu verder doen? Sta ik nog wel in mijn recht of? Ik heb verder niet veel kennis van juridische en fiscale zaken.

 

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :)

 

Met vriendelijke groeten,

Angela0104 :)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

ALs het om een bedrag gaat dat de energie waard is, stuur je NA het verlopen van de betalingstermijn (zeg over een dag of vijf) een herinnering waarin je 'm een redelijke termijn biedt om alsnog te betalen, bijvoorbeeld twee weken.

Als er dan nog niet betaald is schakel je en incassobureau in.

Die kunnen beter beoordelen of je vordering kans van slagen heeft. Lees van te voren de topics door over incassobureau's die 10.000 euro in rekening brengen voor een vordering van 2500,- goed door.

 

Optie twee: Let it go. Deze klant is niet je ideale klant, want hij is wispelturig (eerst is hij zéér tevreden, daarna is het ineens niet goed, communiceert slecht over betalingen). Besteed je energie aan je ideale klanten.

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 1

Hallo Angela,

 

Je geeft aan dat vandaag de betalingstermijn verloopt. Leer alvast 1 dingetje in het ondernemersleven: Er is vrijwel geen enkele klant die zich aan de betalingstermijn houdt. Gelukkig zijn er klanten, die vrij vlot betalen. Maar helaas zijn er veel meer klanten, die veel te laat betalen.

 

Op dit moment kun je niet meer doen dan strak herinneringen sturen. Eerst een eerste en tweede herinnering en daarna nog een strenge aanmaning. Als daarna nog niet is betaald, dan pas kun je aan verdere stappen gaan denken. Ik denk dat de klant uiteindelijk wel betaalt, maar dit heeft blijkbaar ook geen hoge prio voor deze klant.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel voor je reactie,

Er is nogal een meningsverschil ontstaan tijdens dit project, maar ik denk dat ik niet verkeerds heb gedaan, ik heb de prijs doorgegeven, klant heeft verder niet meer op de prijs gereageerd, maar heeft daarna nog wel andere mails gestuurd.

Link naar reactie
  • 0

ALs het om een bedrag gaat dat de energie waard is, stuur je NA het verlopen van de betalingstermijn (zeg over een dag of vijf) een herinnering waarin je 'm een redelijke termijn biedt om alsnog te betalen, bijvoorbeeld twee weken.

Als er dan nog niet betaald is schakel je en incassobureau in.

 

Wij doen inderdaad ook herinnering, 2e herinnering, aanmaning, bellen, incassobureau, zoals FvdDungen zegt. De meeste komen (gelukkig) niet zo ver.

 

Discussies over facturen, tja, het komt ooit voor. Ik probeer het altijd zo snel en zo goed mogelijk op te lossen. Zoals ik in eerdere topics al zei; altijd door te BELLEN of langs te gaan, NIET via mail. Dat werkt nu eenmaal minder goed bij dit soort kwesties.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

In mijn geval is bellen geen optie, dit heeft met de te verrichte werkzaamheden te maken.

Enfin, net een e-mail gehad van de klant dat deze vandaag gaat betalen, dus ik ben zeer benieuwd.

Allemaal bedankt voor jullie reacties! Geeft me een hoop zelfvertrouwen zo.

Link naar reactie
  • 0

En om aan te geven of je in je recht staat. ja dat sta je..

 

de klant was misschien niet blij met de prijs maar heeft toegezegd te betalen daarmee heeft hij jou dienst en de prijs geaccepteerd ook al was het met een hoop gemopper. en ja jhet klopt, e staat sterker als je een getekende offerte hebt en een getekende "afleverbon" maar dat is allemaal extra zekerheid voor die gevallen dat het tot een rechtzaak lijd (1 op de 1000 keer) de rest van de keren los je het onderling op, want je kunt het geloven of niet zelfs als er een getekende offerte ligt zijn er klanten die het presteren om achteraf te gaan klagen over de prijs en ja ook dan zul je er onderling uit moeten komen, net als nu.. want dan ga je ook niet zeggen "je hebt die offerte getekend, dus bek houden en betalen" ook in zo'n situatie ga je mailen of bellen met elkaar om uit te leggen dat hij zich aan de gemaakte afspraak moet houden en waarom jou dienst deze prijs waard is.

 

Kortom die getekende offerte en aflever/ acceptatie bewijs is handig voor als het tot een rechtszaak komt.. maar in de dagelijkse omgang met klanten mag je een klant gewoon aan gemaakte afspraken houden ook al staat er geen natte handtekening onder of is er een expliciet

 

Jou klant heeft jou een opdracht gegeven, jij hebt hem geïnformeerd over de prijs, hij heeft jou dienst geaccepteerd (hij was er zelfs zeer tevreden over), met gevolg moet hij de prijs betalen die vooraf bij hem bekend was want hij heeft ook niet gezegd. "je voorstel ziet er goed uit, alleen de prijs is te hoog.

hij kan niet de dienst accepeteren maar zijn mond houden over het feit dat hij de prijs niet goed vind, of zoals hij nu heeft gedaan achteraf pas klagen over de prijs..

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Recht hebben en recht krijgen zijn twee verschillende dingen. Ik zou me er niet al te zeer op blind staren dat je in je recht staat. Als jij vindt dat je gelijk hebt, stuur je die factuur.

 

Ik ben een keer (toen ik net was begonnen) een klant kwijtgeraakt na een schriftelijke betalingsherinnering. Ik kreeg een geïrriteerd briefje terug dat ze het geld hadden geprobeerd over te maken, maar dat de bank de overmaking had geblokkeerd. Bleek dat ik het verkeerde rekeningnummer in de factuur had gezet. Sinds die tijd bel ik altijd even om te kijken of er problemen zijn met de betaling.

 

E-mail kan natuurlijk ook. Voordat ik een betalingsherinnering stuur, bel ik, en dat combineer ik dan meteen met een korte evaluatie van het werk.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Igeeft klant aan de factuur te betalen en verder is het dus klaar zegt de klant, nu zitten we vandaag op de laatste dag dat de klant kan betalen, maar heeft dit nog niet gedaan, bij de vorige opdracht heeft dezelfde klant binnen 2 dagen al betaald.

 

 

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :)

 

 

Hallo Angela,

 

 

Ga er niet van uit dat als een klant binnen twee dagen, dit altijd gaat doen. Misschien stond de klant net op het punt op vakantie te gaan, en betaald dan snel alle openstaande rekeningen, en zit nu net teruggekomen van vakantie even iets krapper met het geld en legt je factuur nog even aan de kant.

 

In het vervolg zou je voorafgaande aan de uitvoering van een offerte nog even telefonisch contact kunnen opnemen, neem de offerte nog even door en bevestig dit gesprek per mail.

 

Dan heb je altijd nog iets aantoonbaars mocht er iets misgaan.

 

Bij grotere bedragen altijd om een handtekening vragen, en ook deelfacturen, Een klant kan een factuur even willen tegenhouden door ontevredenheid, maar dan liggen er altijd een aantal andere facturen, die wel betaald kunnen worden.

 

:)

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Op dit moment kun je niet meer doen dan strak herinneringen sturen. Eerst een eerste en tweede herinnering en daarna nog een strenge aanmaning. Als daarna nog niet is betaald, dan pas kun je aan verdere stappen gaan denken.

Natuurlijk afhankelijk van de klant, maar 3 aanmaningen sturen lijkt mij wat overdreven.

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat het eigenlijk hetzelfde is, maar herinnering klinkt bij mij wat vriendelijker zo in een vorm als 'Wellicht is het je ontschoten, maar kun je even kijken of .....' en een aanmaning klinkt bij mij wat dringender als in 'Ja, nu ben ik het zat. Je gaat nu snel betalen of anders....'. Nou ja, niet letterlijk zo, maar je snapt wat ik bedoel. :)

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Mijn voorkeur heeft meestal een aanmaning/herinnering met de tekst in de trant van 'wellicht is het aan uw aandacht ontsnapt, maar er staat nog een factuur open etc etc. Wilt u aub binnen 14 dagen betalen, anders zijn we helaas genoodzaakt de vordering uit handen te geven...bla bla...kost nog meer...bla bla'

 

Kan vriendelijk, maar toch doeltreffend. Je kunt dan als ondernemer alsnog besluiten om daarna nóg een herinnering te sturen als dat passend is, maar je hebt in ieder geval alvast voldaan aan de vereisten om over te gaan tot incasso (en voor de consument een stok achter de deur om de factuur niet wéér te laten liggen).

 

My 2 cents :)

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Als je, na zelf herinneringen/aanmaningen te hebben gestuurd, een incassobureau/deurwaarder/advocaat inhuurt, gaat deze ook weer een hele trits aanmaningen sturen*, dus ik zou het zelf beperkt houden.

 

*) Waarom? Geen flauw idee. Ik gok, omdat ze per briefje dat ze de deur uit doen, jou op hun beurt een factuur kunnen sturen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.