• 0

Een forum aan de gang krijgen

Voor onze onderneming Valeas hebben we een forum opgezet. 8) Het forum willen we "gebruiken" om te kijken wat de Nederlander dwars zit in de zorg. We hebben topics over verzekeraars, ziekenhuizen, ervaringen met opnames, noem maar op.

 

Is leuk zo'n forum, maar ja in lege forums posten mensen natuurlijk niet. ??? ??? Ik heb er over na zitten denken om zelf met niet echte accounts wat posts te doen, maar dan denk ik dat dat niet echt helpt, want het gaat niet om de posts natuurlijk maar om het bezoek van mensen op het forum.

 

Heeft iemand, uiteraard higherlevel zelf, al eens een forum opgezet en hoe heeft diegene het voor elkaar gekregen om een hoog aantal bezoekers en zeker ook terugkomende bezoekers te genereren?

Wat is zeg maar "the critical factor?"

Op zoek naar een webdesigner? - Martijn Wessels Webdesign

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Persoonlijk denk ik dat de meeste mensen zich niet zullen inschrijven op een forum om de genoemde reden. Veel mensen hebben denk ik wel een mening over dit onderwerp, maar zullen niet zo snel op zoek gaan naar een forum om deze mening te ventileren. Wellicht is het interessanter om een kwalitatief onderzoek te doen onder een aantal Nederlanders. Eventueel zou je hierna ook een kwantitatief onderzoek kunnen uitvoeren, zodat je kunt onderzoeken wat alle Nederlanders dwars zit in de zorg. Zo kun je de resultaten van het onderzoek vaak ook nog enigzins generaliseren naar de totale Nederlandse bevolking.

 

Als je wilt vasthouden aan een forum, dan zijn er een hele hoop critical factors. Om te beginnen heb ik twee tips voor je:

1) Hou het aantal subfora klein: subfora met weinig posts nodigen absoluut niet uit tot reageren

2) Zorg voor genoeg posts (daar was jezelf al achter). Je kunt die accounts faken, maar je kunt natuurlijk ook mogelijke gebruikers van zo'n forum benaderen via geaccepteerde promotieuitingen. Ik kan me best voorstellen dat mensen die zich interesseren voor de politiek of de gezondheidszorg interesse hebben in dit onderwerp. Misschien heeft men echter ook wel helemaal geen behoefte aan het uiten van hun mening via een forum.

 

Ik ben zelf medeadministrator geweest van een forum en dat forum is op beide bovenstaande punten mislukt. Andere fora met veel posts en weinig subfora doen het wel goed, maar dat heeft ook andere redenen.

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het iets om een aantal zeer interessante stellingen op het forum te zetten en deze te adverteren op bijvoorbeeld bijeenkomsten of bij zorginstellingen. Dit hoeft in principe geen geld te kosten, en misschien willen mensen hun mening dan wel geven.

 

Voor de rest ben ik het met Hans eens; weinig subfora, zo veel mogelijk posts.

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

 

Je zou voor patiënten verenigingen of andere groepen een mogelijkheid kunnen geven om op jouw site een forum te openen.

 

Meeste verenigingen hebben al een eigen site, maar er zijn denk ik nog best wel veel groepjes die iets op het internet willen, maar daar geen middelen of kennis voor in huis hebben. Faciliteer hen, bied je hulp aan, kost je niet veel geld en je hebt in ieder geval mensen op je site.

 

Je zou het ook kunnen zoeken in het administreren van wachttijden. Een aantal ziekenhuizen hebben die functie al, maar misschien moet je dat voor alle ziekenhuizen in één view kunnen doen. Een soort wachttijd vergelijkings site. Heeft niet direct met je business te maken, maar je komt wel onder de aandacht.

 

 

Perry

 

Link naar reactie
  • 0

Met wat voor doelstelling hebben jullie het forum opgezet?

 

Het forum willen we "gebruiken" om te kijken wat de Nederlander dwars zit in de zorg.

 

Het zou gemakkelijk zijn als het zo gemakkelijk was ;), ik stel de vraag echter bewust.

Waarom zouden mensen hen gaan vertellen wat ze dwars zit in de zorg? Zodat er iets aan ze verkocht kan worden? Zodat ze geholpen gaan worden? Zodat ze het maar kwijt zijn en opgelucht adem kunnen halen? Zodat ze zich gesteund weten door lotgenoten van de Nederlandse zorg?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal voor de reactie, ik ben weer op veel ideeen gekomen en zeker ook veel geleerd. Ik probeer nu op iedereen te reageren:

 

Misschien is het iets om een aantal zeer interessante stellingen op het forum te zetten en deze te adverteren op bijvoorbeeld bijeenkomsten of bij zorginstellingen. Dit hoeft in principe geen geld te kosten, en misschien willen mensen hun mening dan wel geven.

 

Dit is inderdaad een heel goed idee, was ik nog niet opgekomen! Zo krijgen we bekendheid en bovendien bezoekers. Er zijn genoeg mensen in Nederland die hun mening willen luchten, zeker als bijvoorbeeld een arts of verzekeraar zijn mening geeft. Dan krijg je meningen vanuit verschillende perspectieven.

 

Voor de rest ben ik het met Hans eens; weinig subfora, zo veel mogelijk posts.

 

Dit is dus één van de success factoren voor een forum begrijp ik. Als jullie daar op die manier ervaring mee hebben, zal ik dat zeker toepassen.

 

Je zou voor patiënten verenigingen of andere groepen een mogelijkheid kunnen geven om op jouw site een forum te openen.

 

Meeste verenigingen hebben al een eigen site, maar er zijn denk ik nog best wel veel groepjes die iets op het internet willen, maar daar geen middelen of kennis voor in huis hebben. Faciliteer hen, bied je hulp aan, kost je niet veel geld en je hebt in ieder geval mensen op je site.

 

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt hiermee, bedoel je dat ik ze het forum dat we al hebben moeten aanbieden, of nieuwe forums aanmaken?

Die eerste optie kan ik inkomen. Als je dat tweede bedoelt, dan zeg ik liever nee. Dat zou betekenen dat we forums aanbieden in plaats van opname bemiddeling. Ik had niet verteld dat dit hoort bij het project dat Iceman al eerder ergens in dit forum heeft aangekaart, namelijk wachtlijstbemiddeling of zoals we het nu noemen opnamebemiddeling. Dit forum is eigenlijk een soort van onderzoeksmethode om te zoeken naar nieuwe projecten in de zorg voor Valeas.

 

Je zou het ook kunnen zoeken in het administreren van wachttijden. Een aantal ziekenhuizen hebben die functie al, maar misschien moet je dat voor alle ziekenhuizen in één view kunnen doen. Een soort wachttijd vergelijkings site. Heeft niet direct met je business te maken, maar je komt wel onder de aandacht.

Zoals ik net al zei, dit wordt onze core business, het forum is extra voor bezoekers en onderzoek. We kunnen met het forum ook kwaliteits onderzoeken doen, hoe goed we het doen en wat er beter kan.

 

Het zou gemakkelijk zijn als het zo gemakkelijk was ;), ik stel de vraag echter bewust.

Waarom zouden mensen hen gaan vertellen wat ze dwars zit in de zorg? Zodat er iets aan ze verkocht kan worden? Zodat ze geholpen gaan worden? Zodat ze het maar kwijt zijn en opgelucht adem kunnen halen? Zodat ze zich gesteund weten door lotgenoten van de Nederlandse zorg?

 

Ja dit is denk ik de grote vraag op die van mij. Mensen willen vaak wat kwijt, als ze geholpen kunnen worden daarmee. Nee dus niet verkopen, want ze zijn verzekerd hiervoor, alleen weten niet alle mensen dat ze voor opnamebemiddeling zijn verzekerd. En ja ik hoop, en daar begint mijn twijfel al, dat mensen inderdaad hun hart kunnen luchten en dat ze hierover met anderen kunnen discussieren.

 

Wat denken jullie als ik inderdaad het forum zal aanbieden voor discussie als verzekeraars, ziekenhuizen en mogelijk de overheid op de posts kunnen reageren? Als ik dan daarnaast het forum onder de aandacht krijg bij zorginstellingen en bijeenkomsten zoals PHPerik al zei?

Op zoek naar een webdesigner? - Martijn Wessels Webdesign

Link naar reactie
  • 0

 

Op jullie site kan ik zo snel geen forum vinden en je plaatst hier ook geen link, dus ik tast even in het duister.

 

Tenzij het een plek is voor klanten van je bedrijf of bezoekers van je site, lijkt me een eigen plek en eigen identiteit voor zo'n forum aan te raden. Daar dien je volgens mij uit te leggen waarom je zo'n forum faciliteert. Of dat ook bezoekers trekt, is uiteraard afhankelijk van de relevantie voor die bezoekers. Jullie bieden een dienst aan die inspeelt op een bestaand probleem, dus is het logisch dat probleem als startpunt te nemen, maar wellicht vanuit een breder perspectief. Ik zou het ook weer niet al te breed maken. Keuzevrijheid in de zorg is gerichter dan Knelpunten in de zorg, bijvoorbeeld.

 

Een alternatief is een blog maken, waarin je voortdurend nieuwe bijdragen plaatst en signaleringen van nieuws dat je elders vindt. In een blog is ook ruimte voor reacties, dus dat is verwant aan een forum. Alleen ligt het initiatief meer bij de blogger.

 

Het idee om een platforum te maken dat door allerlei patientenverenigingen gebruikt kan worden is excellent. Dat lijkt me nou typisch iets voor een instelling die zich als dienstbaar wil profileren binnen de zorg, zonder zijn eigen belang voorop te stellen. Ik kan me echter ook wel weer voorstellen dat zoiets een maatje te groot is voor Valeas. Geen goed idee voor een eigen project Perry?

 

Ook die wachttijden-ranking is een goed idee. Volgens mij bestaat zoiets echter al...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Op jullie site kan ik zo snel geen forum vinden en je plaatst hier ook geen link, dus ik tast even in het duister.

 

Tenzij het een plek is voor klanten van je bedrijf of bezoekers van je site, lijkt me een eigen plek en eigen identiteit voor zo'n forum aan te raden. Daar dien je volgens mij uit te leggen waarom je zo'n forum faciliteert.

 

Een alternatief is een blog maken......

 

Het idee om een platforum te maken dat door allerlei patientenverenigingen gebruikt kan worden is excellent. Dat lijkt me nou typisch iets voor een instelling die zich als dienstbaar wil profileren binnen de zorg, zonder zijn eigen belang voorop te stellen. Ik kan me echter ook wel weer voorstellen dat zoiets een maatje te groot is voor Valeas. Geen goed idee voor een eigen project Perry?

 

Ook die wachttijden-ranking is een goed idee. Volgens mij bestaat zoiets echter al...

 

Om geen reclame te maken en dit topic zo breed mogelijk te houden, dus niet in te spelen op het forum aanzig heb ik bewust niet de website genoemd, maar hier komt hij dan www.helpingpeople.nl.

 

Het forum is bij lange na niet af, eigen identiteit, mods, noem maar op moeten allemaal nog plaats vinden. Onze grafische man is daar nu mee bezig.

 

Zou je kunnen uitleggen wat een blog inhoud? ik heb er eerlijk gezegt nog nooit van gehoord en het is de eerste keer dat ik grootschalig een forum opzet.

 

Misschien kunnen we in samenwerking met jullie wel een dergelijk platform maken, maar daar kunnen we het persoonlijk wel eens overleggen. Het is denk ik niet te groot voor ons, maar enige kennis kunnen we wel gebruiken ;)

 

Over de wachttijden ranking wil ik het volgende zeggen: Het bedrijf valeas zal de wachttijden mogelijk gaan publiceren op de website. We gebruiken echter de databases van ziekenhuizen hiervoor en dat project is al in gang gezet, maar wordt nog hard aan gewerkt. Dit is dus onze core business, maar we willen met het forum bekendheid krijgen en op zoek gaan naar nieuwe projecten.

Op zoek naar een webdesigner? - Martijn Wessels Webdesign

Link naar reactie
  • 0

>>Ik snap niet helemaal wat je bedoelt hiermee, bedoel je dat ik ze het forum dat we al hebben moeten aanbieden, of nieuwe forums aanmaken?>>

 

Door die link te geven, begrijp ik nu iets meer waar je naar toe wil. Ik heb nog wat moeite in het verplaatsen van je doelgroep. Wanneer ga je jouw site opzoeken om een verhaal te plaatsen over klachten over ziekenhuizen en wachtlijsten?

 

Volgens mij gebeurd dat juist op die forums waar specifieke groepen elkaar vinden. Je zou op een rij moeten zetten welke mensen het meest met wachtlijsten te maken hebben, daar zullen ook verenigingen van zijn. Maak jezelf daar bekend, maar bied dan wel iets nuttigs aan en bewijs dat ook. Bijvoorbeeld dat je inderdaad iets met klachten doet.

 

Mocht je tegen groepen aanlopen die nog geen forum hebben, dan kun je ze dat aanbieden, maar dan moet je enerzijds wel iets onafhankelijks aan kunnen bieden en ander zijds credit op kunnen bouwen door dus iets concreets voor ze te doen.

 

Eerlijk gezegd heb ik jouw busines niet helemaal helder. Begrijp o.a. je verdienmodel niet. Wie kun je op een gegeven moment nou eigenlijk een rekening sturen. Een patiënt, een verzekeraar of beide?

 

Perry

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Eerlijk gezegd heb ik jouw busines niet helemaal helder. Begrijp o.a. je verdienmodel niet. Wie kun je op een gegeven moment nou eigenlijk een rekening sturen. Een patiënt, een verzekeraar of beide?

 

 

Het verdienmodel is al eerder in een ander topic aan de order geweest in deze draad: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=18;action=display;threadid=6362;start=msg52586#msg52586

 

Hierin heeft Iceman al gevraag hoe we dat zullen moeten doen.

 

De bedoeling is dat we de verzekeraars als klant hebben, waarbij ze een vast bedrag betalen voor de service en ook nog eens een bedrag voor elke kortere wachttijd voor de patient.

Op zoek naar een webdesigner? - Martijn Wessels Webdesign

Link naar reactie
  • 0

Juist. De verzekeraar wordt in rekening gebracht omdat zij via ons systeem een betere service (dan de concurrent...) aan haar clienten kan leveren. De consument gaat in het nieuwe stelsel toch al meer betalen voor zorg, dus die krijgt van ons geen rekening op de mat. Dat zou ook niet stroken met ons credo.

 

Ik zal binnenkort een krachtenmodel uploaden op de website, waarin de zogenaamde "drives & needs" van de betrokken partijen zijn uitgezet. Dat werpt meer licht op dit toch wel complexe plan.

"We make a living by what we get, we make a life by what we give." - Sir Winston Churchill

Link naar reactie
  • 0

Zou je kunnen uitleggen wat een blog inhoud? ik heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord en het is de eerste keer dat ik grootschalig een forum opzet.

 

Wie neemt deze uitdaging aan? Wat is een blog en wat is het verschil met een forum? Er zitten hier zat specialisten...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf maar even opgezocht wat een blog is:

 

"Een weblog, of blog, is een site in een dagboek-stijl. De maker, de weblogger of blogger, plaatst links naar andere webpagina's die hij of zij leuk of interessant vindt. Deze links zijn vaak voorzien van een (kort) stukje commentaar van de weblogger.

 

Een weblog wordt over het algemeen vaak geupdate. De fanatieke bloggers schrijven meerdere malen per dag nieuwe stukjes. De nieuwste berichten komen altijd bovenaan de pagina te staan."

 

Op zoek naar een webdesigner? - Martijn Wessels Webdesign

Link naar reactie
  • 0

Definitie klopt behoorlijk.

 

Waarom je aan een Blog zou kunnen denken, is omdat dit ideale instrumenten zijn om up to date informatie te leveren over een bepaald onderwerp. En hoe concreter het onderwerp,hoe gemakkelijker om als de de facto expert (op het internet) gezien te worden.

Het voordeel van een Blog is dat je erg snel en interessant kan reageren op nieuwe ontwikkelingen, dat je anderen kan uitnodigen daar ook weer op te reageren, etc.etc.

 

Blogs sprongen voor het eerst echt in het publieke oog op 11 sept 2001, toen inwoners in NY snellere en betere informatie op hun blogs zetten, dan die van de officiele nieuwsinstituten.

 

Nu zijn er beroemde Blogs gekomen, die geschreven worden door gewone amateurs, maar die door hun specialistische informatie wel als een autoriteit worden beschouwd.

 

Als je er meer over wilt lezen, kijk dan bijvoorbeeld hier :

http://www.mediafact.nl/weblog.php?id=C0_34_1

Link naar reactie
  • 0

Hoe kom je op het idee om een forum aan de gang te krijgen, als je blijkbaar zo niét de ontwikkelingen in de gaten hebt gehouden dat je anno 2005 niet weet wat een blog is?

Wat begrijp je van het bouwen van communities, van interactie via het internet, van het bundelen van krachten middels een online platform?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe kom je op het idee om een forum aan de gang te krijgen, als je blijkbaar zo niét de ontwikkelingen in de gaten hebt gehouden dat je anno 2005 niet weet wat een blog is?

Wat begrijp je van het bouwen van communities, van interactie via het internet, van het bundelen van krachten middels een online platform?

 

Ik heb inderdaad mijn huiswerk niet kunnen doen afgelopen twee jaar vanwege mijn drukke studie. Nu ben ik me weer volledig aan het op de hoogte stellen van de ontwikkelingen middels dit forum en vele anderen, zowel technisch als meer vanuit de ondernemers kant.

 

Ik ben alleen er wel van overtuigd dat ik middels een simpel forum genoeg discussies op gang kan brengen en het is overzichtelijk vind ik. Als ik een forum niet goed genoeg had gevonden had ik al lang naar iets anders gezocht.

 

En ik moet zeggen dat discussies op het Forum van Higherlevel ook prima gaan toch?

 

Nou ja het heeft me in ieder geval weer bij de les gebracht over interactie via internet. En ik zal zeker nadenken over het aanbieden van forums of blogs aan patientenverenigingen, omdat daar veel specifieke onderwerpen te voorschijn komen per ziekte. Thanks Perry!!

Op zoek naar een webdesigner? - Martijn Wessels Webdesign

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.