• 0

Regelgeving off line met reclame "lopen"?

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Nu zijn er voor diverse off line reclame items als flyers strooien, door2door, bij Stations folders uitdelen, evenementen, braderie e.d. regels gebonden.

 

Maar... wat vinden jullie van deze reclame vorm. Lijkt mij zeker voor je regionale reclame een leuk/goed idee!

 

Voor zover ik (kort) gezocht heb, kan ik hier geen regels van vinden. Zijn die er?

En, als die er zijn... hoe zit dat dan met boodschappentasjes van supermarktketens en andere detailhandel waar groots de naam op staat. En nog maar niet te spreken van vele kleding in het straatverkeer waar heel groot het (sport)merk op staat. Of is dit qua regels aan het format gebonden(grootte van het merk)?

Annyone?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

De APV van Amsterdam:

 

Artikel 4.11 Reclame op of aan de weg

 

1. Het is verboden met een bord (...) op (...) de weg (...) reclame te maken.

Die bepaling zal wel weer niet zien op die bewegende borden, maar toch ;)

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Er zijn geen landelijke regels op dit gebied. Maar het is goed mogelijk dat een gemeente in de Algemene Plaatselijke Verordening regels vastlegt, zoals dat ook kan voor straatverkoop en flyeren. De regel waar RT naar verwijst luidt compleet: "Het is verboden met een bord, doek of met enig ander middel of voorwerp of met een voertuig of vaartuig, uitsluitend of hoofdzakelijk gebruikt of bestemd voor het maken van reclame, op of aan de weg of het openbaar water reclame te maken."

De vraag is nu of een rondlopend reclamebord hieronder valt. Voer voor juristen ...

 

Miki

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn geen landelijke regels op dit gebied. Maar het is goed mogelijk dat een gemeente in de Algemene Plaatselijke Verordening regels vastlegt, zoals dat ook kan voor straatverkoop en flyeren. De regel waar RT naar verwijst luidt compleet: [knip].

Voor de leesbaarheid had ik dat stuk over vaartuigen en waterwegen er maar tussenuit gelaten, maar dank voor de herhaling...

Vond het vooral opvallend dat de link verwees naar een Amsterdams fenomeen, terwijl in de APV van Amsterdam een verbod geldt voor 'reclame op de weg'.

 

De vraag is nu of een rondlopend reclamebord hieronder valt. Voer voor juristen ...

Eerder voer voor rechters, want een jurist zal het je uitleggen zoals zijn broodheer dat wil. Of een belletje naar de gemeente Amsterdam...

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

APV verschilt per gemeenten. Ik heb zo mijn vermoeden dat er inderdaad regels voor zijn. Want, toch een ludieke manier om jezelf onder de aandacht te brengen, maar we zien het maar weinig/tot niet gebeuren op straat.

Vraag ik me toch af of daar dan specifieke afmetingen qua board/middel aan die APV zitten? Lijkt mij wel de moeite waard. Immers, met reclametasjes lopen met toch ook best wel een behoorlijke afmeting mag wel op straat.

 

Maar goed... zoals gemeld, dien je dus wel eerst je Gemeente te benaderen of het mag.

Óf "gewoon" doen met een bescheiden afmeting. Óf je kleding vol laten bedrukken met jouw bedrijfsnaam/product?

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het een heel leuke manier van reclame. Best sympathiek ook, lang niet zo 'opdringerig' als de krantenabonnement-verkopers die hier bij mij op het winkelcentrum staan. Wat ik ook goed vind is dat de persoon die er mee rondloopt ook onherkenbaar is. Je staat toch een beetje met je mond vol tanden als een bekende je zo op straat met een bord ziet lopen.

Enige waar je voor moet oppassen is dat kleine kinderen niet bang van je worden. Mijn kinderen hebben nog steeds nachtmerries van een mega clown die achter ze aan kwam ooit...

 

*update: ik zie nu pas dat de voorkant wel herkenbaar is. Voor mij zou het niks zijn maar als studentenbaantje best OK

 

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

@Richard : dat maakt het straatbeeld wel wat rustiger inderdaad.

Maar als ik mijn bedrijf onder de aandacht wil brengen, daar maar liever gelijk goed... in your face ;)

Maar goed...ca. 20 man/vrouw aankleden en in groep op straat "los" laten zal ook een impact hebben.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Kleding bedrukken (van top tot teen) kan trouwens nog een ludiekere insteek hebben. Bijv. in de supermarkt rondlopen met op je kleding "voor biologische producten moet u 2 deuren verder (of om de hoek) zijn".

 

In ieder geval... Waarom ik dit topic startte is, omdat ik maar weinig productinfo/reclame op straat zie van de zelfstandig ondernemer/mkb'er. De stad volplakken is te duur, maar er zijn dus wel goedkopere ludieke oplossingen ;)

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Wellicht /off topic/ maar ik vraag me af of je niet helemaal gek wordt als het (winkel) centrum helemaal vol loopt met wandelende reclameborden in mensen in kostuums en je dus als ondernemer een tegengesteld effect krijgt dan je zou willen.

 

In Amerika zie je ze veel meer en naast dat ik het zielig vind dat een volwassen man in een berenpak met een GIGA grote pijl staat te zwaaien op een kruispunt, krijg ik juist de impuls om verderop te winkelen. Ik loop ook altijd met een grote boog om de studenten heen die voor de zeehondjes of de arme kindjes aan het werven zijn en die vragen of ze wat mogen vragen. Maar het kan natuurlijk aan mij liggen. Blijkbaar zijn er voldoende mensen die het geen probleem vinden.

 

Wat ik wel leuk vind, zijn de gratis proefproducten die soms worden uitgedeeld. Dat zal dan wel weer terug te voeren zijn op mijn jeugd. ;D 8)

 

Link naar reactie
  • 0

Wat wel of niet mag, en wel of niet wordt toegelaten, verschilt inderdaad per gemeente via de APV.

 

Veel gemeenten hebben bijvoorbeeld regels voor het uitdelen van folders, vooral omdat degene die ze aanpakken ze vervolgens massaal op straat gooien. Wil je folderen dan moet je daarvoor toestemming vragen en iets organiseren om de troep weer op te ruimen.

 

Ga je alleen rondlopen in reclamekleding zonder troep te maken of een probleem te veroorzaken denk ik niet dat je daar veel problemen mee zult krijgen. Als ik in een pak met "dit kabinet zuigt!" erop wil rondlopen is dat mn goed recht, en dat zou evengoed moeten gelden als de tekst "winkel x ruled!" is. Uiteraard kan het een verschil maken als winkel x me daarvoor inhuurt, maar gezien het niet strafbaar is op die manier je mening te uiten hoef je in principe geen antwoord te geven op de vraag of die winkel je betaalt of niet. Misschien ben je gewoon fan van de mediamarkt, je bent toch niet gek?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.