• 0

Faillissementspreventie - wat is dat en is dat zinnig?

Wat ik in de praktijk zie gebeuren is dat een ondernemer (te)laat om hulp vraagt als een faillissement drijgt. Wat ik ook zie is dat we denken dat dat komt omdat een ondernemer eigenwijs is of dat hij niet wil luiteren bijvoorbeeld. Ik heb de overtuiging dat een ondernemer helemaal niet wijs is op dit vlak, en dat dat juist het probleem is. Ondernemers weten in mijn beleving niet hoe ze kunnen herkennen of ze met een aanloop naar een faillissement te maken hebben. Pas als het werkkapitaal onder druk komt, ervaren zij een probleem. Echter is een gebrek aan werkkapitaal in de aanloop naar een faillissement een gevolg.

 

Ik zou graag weten of je het belang ziet om vooraf te weten hoe je kunt herkennen wanneer je in de aanloop naar een faillissement terecht komt.

 

Ik zou ook graag weten welke signalen jij denkt te kunnen herkennen en of je al een keer eerder bij deze vraag hebt stil gestaan.

 

Zou jij mij daarbij willen helpen? Dank je!

Martin Goedknegt.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat ik ook zie is dat we denken dat dat komt omdat een ondernemer eigenwijs is of dat hij niet wil luiteren bijvoorbeeld. Ik heb de overtuiging dat een ondernemer helemaal niet wijs is op dit vlak, en dat dat juist het probleem is.

 

Ik zou graag weten of je het belang ziet om vooraf te weten hoe je kunt herkennen wanneer je in de aanloop naar een faillissement terecht komt.

 

Ik zou ook graag weten welke signalen jij denkt te kunnen herkennen en of je al een keer eerder bij deze vraag hebt stil gestaan.

 

Genoeg leesvoer in dit topic.

 

Juist op een ondernemersforum, worden deze onderwerpen uitvoerig behandeld als er door een ondernemer aan de noodrem wordt getrokken. En daarbij is bovengenoemd topic geopend zodat veel ondernemers een stukje herkenning vonden of daarin hun eigen gevoelens en belevingen hebben gedeeld.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zou jij mij daarbij willen helpen? Dank je!

We willen je allemaal wel helpen, denk ik. Bijvoorbeeld met die God–awful marketingpraat. Het kan zo in de wekelijkse NRC-column van Japke-d. Bouma. Maar wat wil je nou écht weten eigenlijk? De focus van je bericht meandert namelijk een aantal kanten op, waardoor ik niet weet wat je nou precies van wie wilt weten.

 

Je zegt dat een ondernemer te laat ziet dat er een faillissement dreigt. Waar blijkt dat uit? Waar zag je dat? En welke specifieke ondernemer is dat? Of bedoel je alle ondernemers? Of een aantal? En in dat laatste geval, welke dan? Moeten we ons wel of niet aangesproken voelen?

 

En je ziet dat we denken dat dat komt omdat een ondernemer eigenwijs is of dat hij niet wil luisteren bijvoorbeeld? Wie is 'we' in dit geval? Wij lezers van dit forum? Of wij, ondernemers? Of wij van Succesontwikkelaars? En is die mening dat ondernemers (te) eigenwijs zijn en niet (goed genoeg) luisteren nou wel of niet terecht? En zijn ze vooraf eigenwijs? Of achteraf? En gewoon altijd?

 

Persoonlijk heb ik ondernemers meegemaakt die niet door hadden dat ze op een faillissement afstevenden, maar vervolgens niet luisterden en eigenwijs bleven nadát duidelijk was gemaakt dat ze erop afstevenden. Wat doe je daarmee als 'succesontwikkelaar'? De zwaktste schakel in 'succes' is en blijft de ondernemer zelf.

 

Oh, en een tip: probeer een antwoord te geven waar we allemaal wat aan hebben, zonder je eigen toko te willen pluggen. Dus, nogmaals, waar wil je nou écht dat we je mee helpen?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hoewel ik met Peter het vermoeden deel, dat het je alleen om (m.i. onhandige) zelfpromotie te doen is en ik ook vermoed dat je niet eens de moeite gaat nemen om verder de door jezelf opgeroepen reacties te beantwoorden, reageer ik toch ook maar even:

 

Als jij een overtuiging hebt, komt dat voort uit persoonlijke aannames. Die aannames poneer jij hier, maar waarmee worden die onderbouwd, puur uit je persoonlijke waarnemingen en - conclusies, of kun je het met degelijke onderzoeksconclusies staven?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

De beste faillissementspreventie is een goede (externe) boekhouder.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

p.s. Dit is geen zelfpromotie 8)

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Bij deze term en een boekhouder denk ik aan (maandelijkse) liquiditeitsbegrotingen of aan andere (verplichte) vormen van liquiditeitsbewaking als service. In het woord preventie zit naast dit financiële aspect ongetwijfeld ook een voorlichtingscomponent.

 

Met de minimale ingrediënten kapitaal en arbeid (als productiefactoren) voor een ondernemingsrecept kom je dan ook uit op de gezondheid of productiviteit van de ondernemer en personeel. En zoiets als voldoende startkapitaal (buffer), kennis en kunde.

 

Is het niet-regelmatig begroten dan eigenwijs? Of luiheid? Onkunde? En 'goede' ondernemers met dito adviseurs heb ik ook beslist failliet zien gaan.

 

Een aardig experiment lijkt me om dan eens met een groepje HL-ers een maandelijkse omzetvoorspelling en liquiditeitsbegroting te maken en met feedback van medestanders uit dit clubje te sturen.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
In het woord preventie zit naast dit financiële aspect ongetwijfeld ook een voorlichtingscomponent.
Vandaar de toevoeging "goede" aan het woord boekhouder. 8)

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat snap ik. Een ondernemer (zonder frisse ondernemersenergie) actief in een krimpende markt en met een breed concurrentieveld zonder gemiddeld marge kun je als boekhouder echter 'slechts' adviseren te staken of tegen alle verhoudingen in 'somehow' meer omzet te draaien als deze nog iets oplevert.

 

Een combinatie van een boekhouder en inhoudelijke coach of ervaringsexpert lijkt mij ideaal. Iemand die de branche en marktontwikkelingen kent erbij dus. Van een allround boekhouder mag deze expertise denk ik niet bij voorbaat verwacht worden, al profileer jij je ook wel eens op het gebied van kleding én administratie als multidisciplinair (bedrijfsadviseur). Wat natuurlijk goed kan en in situatie misschien wel ideaal zou kunnen uitpakken.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Van een allround boekhouder mag deze expertise denk ik niet bij voorbaat verwacht worden, al profileer jij je ook wel eens op het gebied van kleding én administratie als multidisciplinair (bedrijfsadviseur). Wat natuurlijk goed kan en in situatie misschien wel ideaal zou kunnen uitpakken.
Schijn bedriegt.

Ik mag, in profiel, dan wel een zelfstandige zonder personeel zijn, maar ik werk verre van alleen.

 

Wat betreft het onderwerp ... met een verontrustend aantal ZZP-ers die niet goed kunnen ondernemen en/of met ondernemersgeld om kunnen gaan, is een faillissementspreventie of een deurwaarderspreventie geen overbodige luxe.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb drie vragen:

 

- Ik zou graag weten of je (als ondernemer)het belang ziet om vooraf te weten hoe je kunt herkennen wanneer je in de aanloop naar een faillissement terecht komt.

 

- Ik zou ook graag weten welke signalen jij denkt te kunnen herkennen

 

- Heb je al een keer eerder bij deze vraag stil gestaan.

 

Kun je er zo iets mee?

Martin.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Martin,

 

Higherlevel is bedoeld als een kennis- en discussieforum voor ondernemers. Niet als platform voor marktonderzoek.

 

Heb je werkelijk geen reactie op de bovengeplaatste berichten?

 

Modgroet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor alle reacties, dat had ik niet zo snel verwacht. Mijn post is niet bedoeld om klanten te werven. Een op de vier MKB bedrijven (1 tot 30 mil omzet) zit in moeilijkvaarwater, dan hoef je niet (hier) te vissen. Ik zet mij in om het aantal faillissementen in Nederland te reduceren, dit door anders met de materie om te gaan, preventie, en vraag daarbij om hulp van jullie.

 

Ik zal een toelichting geven op mijn vragen:

 

Ik ben na een eigen faillissement in 2013 (advieskantoor 30 man, 2,5 mil omzet), mezelf gaan verdiepen in de materie, en kom na 1,5 jaar (uitvoerig) onderzoek (o.a.) tot de conclusie dat in de meeste gevallen de ondernemer (in deze doelgroep) die in moeilijkvaarwater zit, te laat om hulp vraagt. Naarmate de tijd vordert dat een bedrijf in moeilijkvaarwater zit neemt de complexiteit van de problemen toe en komen er nieuwe uitdagingen bij. Zo is bijvoorbeeld de druk op werkkapitaal aan het toenemen, pensioen wordt ingezet als werkkapitaal, focus komt intern, verbinding met klanten neemt af, veranderd ook de groepsdynamiek in een bedrijf etc etc… het gevolg daarvan is dat een financiering is moeilijker te krijgen is en er bijvoorbeeld geen geld meer ter beschikking is om de juiste hulp in te schakelen.

 

Ook hangt er een negatieve klank aan het woord ondernemer en “eigenwijs” op het moment dat een bedrijf in moeilijkheden zit. Dat hoor ik bijvoorbeeld terug van de relatiemanagers van de bank en adviseurs die een ondernemer willen helpen.

 

Wat ik zie als een oplossing voor een groot deel van de faillissementen is faillissementspreventie. https://nl.wikipedia.org/wiki/Faillissementspreventie Ik kan inmiddels de conclusie trekken dat een ondernemer over het algemeen niet weet hoe je een aankomend faillissement kunt herkennen, en dat een ondernemer niet weet wat de ervaring van druk met hem/haar doet, zal gaan doen.

 

Waar ik me nu voor inzet is kennis delen als het gaat om het mogelijk maken van vroegtijdig signaleren van de situatie waarin je bedrijf terecht kan komen. Die kennis deel ik met de grotere instanties in Nederland. Denk hierbij aan voorlichting bij de KVK, belastingdienst, rijksoverheid en via de banken. Voordat dat echter meer vorm gaat aannemen, zoek ik naar wegen om er meer inhoudt aan te geven, dit forum is daar wellicht ook een van de middelen voor. Los van dat het ondernemers betreft, weet ik ook dat de oprichtster zelf ook ervaringen heeft op dit vlak, en dit platform juist bedoeld is kennis uit te wisselen. Ik wil op dit vlak graag kennis delen, en ervaren hoe de markt naar preventie kijkt. De reacties helpen mij in dat beeld.

 

Een oplossing om het aantal faillissementen in Nederland terug te dringen is het delen van kennis, zorgen dat herkenning en daarmee erkenning eerder mogelijk wordt bij een ondernemer. Het is namelijk waar (zoals ook hier genoemd wordt) dat de ondernemer een/de sleutel is, en hoe later een ondernemer om hulp gaat vragen hoe moeilijker het is om hem of haar te helpen. Preventief informeren is van belang, omdat in een later stadium richting een faillissement de ondernemer met angst te maken krijgt, waardoor het opnemen van nieuwe kennis extreem wordt bemoeilijkt. Dit ontstaat omdat angst zorgt voor een andere stofwisseling, wat risico en beoordelingsvermogen nadelig beïnvloed (wetenschappelijk bewezen). Ook spelen hier eerdere ervaringen een hele grote rol.

 

Antwoorden op de vragen die ik stel, zouden mij kunnen helpen om op grootschalig vlak het aantal faillissementen te verlagen.

 

NB: Nederland verliest 4,2 miljard per jaar door faillissementen.(geschat graydon)

 

Link naar reactie
  • 0

Helder(der), dank voor je uitvoerige antwoord en het wegnemen van de eerste - en blijkbaar onterechte - indruk die o.a. bij mij ontstond. Ik ben zeer van uitwisselen van kennis, maar bij dit soort onderwerpen houd ik het liever bij het inhaken op concrete kwesties dan op een theoretische discussie.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 80 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.