• 0

is hier sprake van goodwill / oprotpremie?

Beste mensen,

 

Zit met een vraagstuk. Mijn compagnon (VOF) wil stoppen en uit bedrijf stappen. De situatie; we hebben een klein bedrijfje dat duurzame producten lvert aan retail en consument. nu 2 jaar, omzet ca 45k op jaarbasis met 27k netto winst. Het bedrijf heeft toekomstperspectief al kunnen we er nu nog niet van leven, groei per jaar ca. 10-15% schat ik.

 

Nu komen we dus op het thema, goodwill, oprotpremie, voorraadwaarde ..

 

Mijn compagnon heeft de indruk dat hij een (flink) bedrag meekrijgt en de helft van de voorraad uitgekeerd. Ik ben daar niet zo zeker van bij deze omzetbedragen.. is er sprake van een goodwill? lijkt mij niet als we er nu beide amper € 800,- per maand salaris uit kunnen halen? En Hoe wordt omgegaan met voorraad dat nog halffabricaten zijn ipv gereed voor verkoop? Wordt van de voorraad eigenlijk de verkoopwaarde gehanteerd of de kostprijs? Reken je inventaris en andere tastbare overheadbenodigdheden ook mee?

 

Nu heeft hij wel meegeholpen de structuur van het bedrijf neer te zetten, de webshop mee helpen bouwen etc. dus je zou kunnen zeggen dat dit waarde heeft, .. ik vind het lastig met welke parameters te rekenen..

 

Wie heeft hier ervaring mee?

 

vr groet,

 

Tom

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Tom,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Mijn compagnon heeft de indruk dat hij een (flink) bedrag meekrijgt en de helft van de voorraad uitgekeerd.

Als de VOF wordt ontbonden moet er worden afgerekend tussen de vennoten, dat is duidelijk. Wat staat erover afrekenen in het VOF-contract? Wil jij de onderneming alleen voortzetten op een of andere manier?

 

Je compagnon kan menen dat jij een bedrag moet ophoesten, maar jij hebt de vrijheid om de onderneming niet voort te zetten. Dan stopt het helemaal en heb je allebei niets aan de voorraden en goodwill. Hij krijgt de helft van de voorraad (afhankelijk van het contract) dan bij wijze van spreken thuis op de stoep afgeleverd in plaats van in geld uitgekeerd en mag zijn deel van de stakingswinst afrekenen met de Belastingdienst. Je compagnon heeft dus ook een belang om er met jou uit te komen. Of hij moet heel veel zin hebben in procederen, maar dat is ook niet goedkoop.

 

Je kunt ook overwegen de VOF geheel te beëindigen en dan alsnog voor jezelf te beginnen zonder iets over te nemen. Dan neem je zijn deel van de voorraad niet over en zeker niet zijn deel van de goodwill. Ik weet niet of dat in dit geval mogelijk is, maar het is een mogelijk argument in de discussie.

 

Is er sprake van een goodwill? lijkt mij niet als we er nu beide amper € 800,- per maand salaris uit kunnen halen?

Goodwill gaat vooral over de ogebouwde winstpotentie in de toekomst en niet zozeer over de winst in heden en verleden. Je kunt er op allerlei manieren aan rekenen maar het is koffiedik kijken en een kwestie van eens worden of niet. Of het aan de rechter overlaten, met alle risico's en kosten van dien.

 

Uit een VOF haal je geen salaris maar deel je de winst, maar dat terzijde. De winstverdeling is als het goed is geregeld in het VOF-contract. En 2x800x12=19.200 en niet 27K, maar ook dat terzijde.

 

En Hoe wordt omgegaan met voorraad dat nog halffabricaten zijn ipv gereed voor verkoop? Wordt van de voorraad eigenlijk de verkoopwaarde gehanteerd of de kostprijs? Reken je inventaris en andere tastbare overheadbenodigdheden ook mee?

 

Nu heeft hij wel meegeholpen de structuur van het bedrijf neer te zetten, de webshop mee helpen bouwen etc. dus je zou kunnen zeggen dat dit waarde heeft, .. ik vind het lastig met welke parameters te rekenen.

Er is geen eenduidige methode voor waardering, dus je kunt rekenen tot je een ons weegt. Wat denk jij aan winst te kunnen realiseren met het huidige bedrijf zoals dat samen is opgebouwd inclusief voorraden? Haal daar de schulden af en neem daar dan eens de helft (afhankelijk van het contract) van, als startpunt voor je denkproces. Eigenlijk moet je er ook nog eerst een redelijke beloning afhalen voor de moeite die jij in je eentje moet gaan doen om die winst te realiseren, en dan blijft er opeens niet zoveel over. Maar wat daar allemaal redelijk in is, is aan jullie.

 

Ga eens rustig een gesprek aan met je compagnon om te kijken hoe de vlag er bij hangt. Wat hij wil. Wat jij wil. Of je er samen uit wilt komen of dat een van beiden liever gaat vechten. Overweeg samen een mediator of elk een adviseur/advocaat in te schakelen, maar realiseer je wat dat kost (zowel in geld als door het mogelijk verharden van het overleg). Probeer eerst eens wat meer af te tasten en de luisteren waar de behoefte en nood liggen voor je gaat rekenen en argumenteren.

 

Probeer ook uit te vogelen hoe snel je compagnon geld wil zien of daar om verlegen zit. Je kunt de boel snel overnemen voor een bedrag in eens, of een eventuele afkoop in termijnen afspreken uitgesmeerd over de komende jaren. Elke optie heeft zo zijn voor- en nadelen en fiscale gevolgen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Goodwill en premie zijn in dat kader nihil, al lijkt de brutomarge wel heel ok bij het genoemde groeipercentage. De marge verbaast mij wel in het geval van handel. Tijdsbesteding?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

VOF contract ontbreekt dat is lastig.

Goed tip stond al op site , ga eerst eens rustig vragen wat verwacht wordt.

Vermijd negatieve tonen zoals oprotpremie dat helpt niet echt.

De balans geeft een momentopname en de hoogt van het kapitaal (aandeel in vof) van jullie beiden.

Naast de balans speelt de werkelijke waarde van een en ander mee dat kan anders zijn als de boekwaarde.

Daarnaast kijk je naar verwachte geldstromen voor pakweg de komende 6 jaar.

Goodwill is een vergoeding voor de "over"- winst dat is eigenlijk winst boven een normale rente en arbeidsbeloning. De waardering van half fabricaten bevat naast de materiaalprijs ook een toeslag voor "loon" kosten.

Veel succes !

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Een heel andere waarderingsgrondslag dan te kijken naar de activa (excl goodwill) is te kijken naar de winst. Zo gaat het met grotere bedrijven ook. Op de financiële pagina's zien we dan ook naast de beurskoersen de K/W staan: de koers/winst verhouding.

 

Tien keer de winst is een aardige waardering. Dit hangt nog sterk af van de branche waarin je zit, en dan met name de groeimogelijkheden daarin.

Met € 27.000 winst is je bedrijf dus al snel dik twee ton waard.

Dat lijkt erg veel, met een schuin oog zouden we ook naar de omzet kunnen kijken, met een dergelijke geringe omzet is de waardering van tien keer de winst wellicht wat fors.

Link naar reactie
  • 0

Met € 27.000 winst is je bedrijf dus al snel dik twee ton waard.

Winst uit onderneming is hier geen zuivere nettowinst, maar loon naar werken.

 

Als je een reële arbeidsvergoeding voor de twee vennoten verdisconteert, houd je mogelijk nul winst of een verlies over. En daarmee kun je evengoed beargumenteren dat de onderneming niets waard is of hooguit het totaal van bij liquidatie verhandelbare activa.

Link naar reactie
  • 0

Tien keer de winst is een aardige waardering. Dit hangt nog sterk af van de branche waarin je zit, en dan met name de groeimogelijkheden daarin.

 

Realist, dit is in deze situatie complete onzin. Ten eerste omdat dit, zoals Ward al opmerkte, de winst voor arbeidsbeloning is, maar veel meer nog omdat 10 X de winst ruim twee keer zo hoog is als de marktgemiddelden (multiples van de ebitda) in het mkb.

 

Nu zet je TS compleet op het verkeerde spoor.

 

@Tom, bij een winst van 27k in een VOF lijkt goodwill zeer onwaarschijnlijk

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Ah klopt, bij het schrijven dacht ik al dat klopt niet, maar ik kreeg mijn vinger er niet achter.

Wat Ward zegt klopt, het was dan ook geen echte "winst', maar een zogenaamd 'toegekend loon zelfstandigen.

Echte winst blijft er niet over lijkt me dan, beetje afhankelijk van hoeveel uur je erin steekt.

 

Verder gaat het sommetje wel op: is er geen "echte winst', dan is er ook geen goodwill.

 

Link naar reactie
  • 1

Kijk er voor uit dat wat je gaat voorstellen geen "tegenvoorstel" is. Je compagnon heeft impliciet al een zet gedaan (die verwacht blijkbaar mooi uit dit bedrijf te kunnen stappen) maar hou de regie, je compagnon wil weg en uit een bedrijf stappen heeft zo z'n prijs. Een bedrijf in je eentje runnen is een heel ander verhaal dan met z'n twee. Mijn punt is dat je in alle rust voor jezelf bedenkt en uitwerkt wat redelijk is en de ander subtiel laat wennen aan de nieuwe realiteit waarin hij (?) niet met een lekkere zak geld weer naar buiten loopt ;-)

 

En voor jezelf denk ik ook goed om je af te vragen hoe jij met wat er dan overblijft duurzaam groei wilt realiseren. Nieuwe partner? Iemand inhuren? Wat zijn je ambities?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.