• 0

Opheffen eenmanszaak, wat te doen met FOR?

Ik heb ongeveer 10 jaar lang actief een eenmanszaak gehad. Drie jaar geleden heb ik echter een heel mooi aanbod gekregen van mijn huidige werkgever, waar ik sinds die tijd werkzaam ben. De eenmanszaak wilde ik opheffen wanneer ik zeker wist dat ik in loondienst bleef. Zoals je wel kunt raden is dit blijven liggen. Dit wil ik nu dus gaan doen, de keuze voor loondienst is immers definitief. Ook doe ik al drie jaar niets meer als ondernemer.

 

In de tijd dat ik wel actief was, heb ik FOR opgebouwd. Hier wil ik nu iets "verstandigs" mee doen, maar zie door de bomen het bos niet echt. Er zijn tal van mogelijkheden en de voorwaarden per product zijn voor een leek niet door te worstelen. Ik heb niet zo veel eisen. Ik wil gewoon de FOR bij een betrouwbaar adres onder brengen en dit uitkeren zodra ik de pensioengerechtigde leeftijd bereikt heb. Ik wil voor nu maar één keer inleggen, dus wil niet vast zitten aan maandelijkse bedragen. Ik bouw immers gewoon pensioen op bij mijn werkgever.

 

Ik heb drie vragen:

 

1. Als ik de onderneming uitschrijf bij de KVK, moet ik een stakingsdatum opgeven? Ik gok dat dit geen datum in het verleden mag zijn? Ik ben al 3 jaar niet actief en heb dus ook geen cent omzet gegenereerd. Uitgaven evenmin. Het liefst zou ik de échte stakingsdatum van 3 jaar terug invoeren, maar ik gok dat dit niet kan. Wat is dan wel mogelijk? 1 januari 2016? Of moet het gewoon de datum vandaag zijn?

 

2. Ik heb begrepen dat ik éérst de FOR moet afstorten en dan pas mag opheffen, klopt dit ook? Ik kan dit nergens terugvinden.

 

3. Heeft er iemand suggesties wat goede producten zijn om de FOR (eenmalig) te storten? Wanneer links op dit forum niet mogelijk zijn, dan wellicht bij welke bank / verzekeraar en waar ik op moet letten om weinig tot geen risico te lopen. Ik heb via allerlei vergelijkingssites bekeken, maar snap al niet waarom ik bij de ene bank gratis iets mag openen en bij de ander tot 500 euro moet betalen om überhaupt mijn geld te storten. Bij de één moet ik langskomen, bij de ander kost mij dat juist geld. Allemaal basale voorwaarden waar ik niet echt advies in kan vinden via Google en dit forum.

 

Alvast dank voor alle moeite!

 

PS: Zelf vond ik bij ABN "pensioen aanvulling met viarabele rente". Ik link deze bewust niet om niet de forum-regels te overtreden. Als ik dit zo zie lijkt dit een geschikte variant. Kost slechts eenmalig 25 euro (online), de financiële bijsluiter geeft aan dat de risico's zeer klein zijn, de variabele rente lijkt mij als leek positief daar de spaarrente nu zo laag is, valt onder depositogarantie (en ik heb geen 100.000 :) ) etc.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Als ik de onderneming uitschrijf bij de KVK, moet ik een stakingsdatum opgeven? Ik gok dat dit geen datum in het verleden mag zijn? Ik ben al 3 jaar niet actief en heb dus ook geen cent omzet gegenereerd. Uitgaven evenmin. Het liefst zou ik de échte stakingsdatum van 3 jaar terug invoeren, maar ik gok dat dit niet kan. Wat is dan wel mogelijk? 1 januari 2016? Of moet het gewoon de datum vandaag zijn?

Misschien dat je dat nog met terugwerkende kracht zou kunnen doen, maar ik denk dat je het jezelf ook niet al te moeilijk moet maken. Kies gewoon een definitieve datum om je onderneming uit te schrijven bij de Kamer van Koophandel en gebruik die datum als stakingsdatum. Als je begin volgend jaar je aangifte inkomstenbelasting doet, vul je die datum gewoon in. Mocht je desondanks tussen nu en het einde van dit (fiscale) nog een afhandelingshandeling moeten doen (bijvoorbeeld iets zakelijks betalen), dan betrek je dat er gewoon nog bij.

 

2. Ik heb begrepen dat ik éérst de FOR moet afstorten en dan pas mag opheffen, klopt dit ook? Ik kan dit nergens terugvinden.

Volgens mij klopt dat niet. Op het moment dat je de onderneming staakt, is het echter wel zo dat de FOR fiscaal vrijvalt, zodat je er eigenlijk belasting over moet betalen. Je hebt overigens misschien ook nog recht op stakingsaftrek. Je hebt dan op het moment van staking een positief belastbare winst (minus stakingsaftrek en misschien nog mkb-winstkorting).

 

Om die belastingheffing te voorkomen, storten veel mensen het bedrag van die FOR meestal weer in een product waarvan dat bedrag weer fiscaal aftrekbaar is. Het 'afstorten' wordt dan dus gedaan om geen belasting te hoeven betalen. Maar dat is geen verplichting. Je kunt ook gewoon de FOR laten vrijvallen, niet afstorten en je belasting aftikken over de FOR.

 

3. Heeft er iemand suggesties wat goede producten zijn om de FOR (eenmalig) te storten?

Ik denk dat dat een vraag voor Wim Schreuder is. Persoonlijk heb ik de FOR gewoon laten vrijvallen (en dus fiscaal afgerekend) bij het opheffen van de eenmanszaak. Good riddance. ;)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het uitgebreide antwoord!

 

Is er iemand die met zekerheid durft te zeggen of ik eerst een bankspaarrekening nodig heb voor ik mag staken? Of maakt dat allemaal niet zoveel uit voor de belastingdienst? Ik wil uiteraard voorkomen dat ik direct al belastingen moet afdragen omdat ik de FOR echt wil gebruiken voor het gene deze voor bedoeld is.

 

Zijn er toevallig nog mensen met suggesties voor een goede bankspaarrekening?

Link naar reactie
  • 0

Ik was uiterst tevreden over OHRA pensioen sparen.

"was"?
De zeer lage rentevergoeding maakt van pensioensparen dood geld ... ook bij OHRA. 8)

 

Daar komt bij dat belastingheffing over inkomsten uit vermogen in 2017 op de schop gaat. Pensioensparen (lees: vermogensopbouw) in eigen beheer komt misschien weer in beeld ... voor zover het ooit uit beeld is geweest.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

PS: Zelf vond ik bij ABN "pensioen aanvulling met viarabele rente". Ik link deze bewust niet om niet de forum-regels te overtreden. Als ik dit zo zie lijkt dit een geschikte variant. Kost slechts eenmalig 25 euro (online), de financiële bijsluiter geeft aan dat de risico's zeer klein zijn, de variabele rente lijkt mij als leek positief daar de spaarrente nu zo laag is, valt onder depositogarantie (en ik heb geen 100.000 :) ) etc.

 

Maar wat als de rente die je bij dit produkt krijgt ook in de toekomst tegenvalt?

 

Voor het overboeken van uw saldo naar een andere bank of verzekeraar voor de fiscale einddatum en bij

afkoop moet u € 150,- administratiekosten betalen. Daarnaast betaalt u eventueel ook een vergoeding

voor renteverlies, de rentedervingskosten, als u een rekening met een vaste rente heeft (zie ook vraag

24).

De bedragen die we hier noemen, gelden voor 2015. Het kan zijn dat we de hoogte van de kosten tijdens

de looptijd van de rekening aanpassen.

 

Zou zelf met bedrijven die "opzegkosten" rekenen als je van ze af wilt uit principe nooit zaken doen...

 

En eerder kijken naar partijen waar je je pensioen kan beleggen, dan je op sparen te concentreren.

Vind je aandelen te risicovol, dan kan je kan vaak ook kiezen voor een obligatiefonds.

 

Link naar reactie
  • 0

@ Norbert.

Is nog steeds tijdens de uitkering. Goede voorlichting, Uiterst toegankelijk.

 

@dvdff

Tja wat will je nu nog als rendement verwachten. de term vermogensOPBOUW bestaat voor mij allang niet meer. Men moet tevreden zijn dat het vermogen zijn waarde behoudt

Bij het aangaan van de FOR had men al moeten realiseren dat het in een geblokkeerde zal komen, waarbij men totaal van de rente afhankelijk is. Men moet eraan wennen dat rente niet meer bestaat.

 

Daar komt bij dat belastingheffing over inkomsten uit vermogen in 2017 op de schop gaat.

Die schop gaat echt niet zo hard.

Bij €125000 betaal je als alleenstaande €1244 over 2016

Bij €125000 betaal je als alleenstaande €1005 over 2017

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.