• 0

Waarde van data in de boeken

Hallo allemaal!

 

Hoewel ik de afgelopen maanden veelvuldig gebruik heb gemaakt van dit forum, heb ik pas nu besloten om me ook aan te melden. Beter te laat dan nooit, laten we maar zeggen.

 

De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met het vormgeven van een nieuwe privacy gedachte. Daar is een fantastisch idee (vind ik zelf :P) uit voortgekomen en de ontwikkeling gaat op korte termijn beginnen. Het richt zich zoals de naam al doet vermoeden, op data. Het belangrijkste is het prijsbepalingsalgoritme. Dit algoritme kan van elk kleinste datapunt een onafhankelijke en objectieve waarde bepalen en hier een prijs aan hangen.

 

Op dit moment wordt alle data die een bedrijf bezit onder de immateriële vaste activa (IVA) geschoven. Volgens mij enerzijds omdat het niet tastbaar is en anderzijds omdat als het om waardebepaling van data gaat, vooral lijkt te zijn: wat de gek ervoor geeft. Als er data is aangekocht, is die aankoopprijs een belangrijk uitgangspunt maar....het systeem hierachter van de inkoop- en verkoop van data, is óók al op basis van wat de gek ervoor geeft.

 

Wetende dat de data productie alleen maar zal toenemen (zo niet zal exploderen), is het mijn vraag hoe een dergelijk algoritme bedrijven kan helpen met de waardebepaling van alle data in het bedrijf. Ja, ik ben enigszins op de hoogte van standaarden en wetten en regels en al het andere waardoor het NU niet kan maar.... alles waardoor het nu nog niet kan, is te veranderen ;).

 

Zouden we op termijn toe moeten naar een boekhouding waarin data niet standaard onder de IVA wordt gezet maar een andere plek in de boeken krijgt mét een realistische prijsbepaling? Hoe zien je dat dan voor je in je droomwereld? Zijn 'we' hier klaar voor? Ben erg benieuwd naar de reacties, dromen mag! Graag zelfs.

 

Alvast hartelijk dank!

Data Countr

Make your data count!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Op dit moment wordt alle data die een bedrijf bezit onder de immateriële vaste activa (IVA) geschoven.

Juist niet ... en wel omdat een goede methode voor een objectieve ondernemingsgebonden waardebepaling ontbreekt. Niet zelden worden allerhande data (over)gewaardeerd om zo de "waarde" van een onderneming te verhogen.

 

Een voorbeeld: Klantenbestand ten onrechte geactiveerd.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Cosara en ook Ron (vermoedelijk- is die 'oh' retorisch?) verwarren de fiscale balans met de economische balans.

Fiscale regels zijn er vaak nog niet aan toe om immateriële activa ook op de balans te mogen zetten.

Maar het topic is heel nadrukkelijk niet onder fiscaal geplaatst, maar onder innovatieve ideeën!

 

Daarom valt het idee van data countr zeker te prijzen. Meer en meer gaan we in deze informatiemaatschappij er naar toe dat raw data heel belangrijk wordt.

Het is dan ook in veel gevallen erg logisch om ook immateriële zaken op de balans te zetten,

zeker wanneer dit een belangrijk deel van je onderneming uitmaakt.

 

Zo kan een klantenbestand, patenten en licenties de core business van een bedrijf zijn.

 

Als je een driedeling maakt ter linkerzijde: materiele activa - immaterieel - liquiditeiten,

waar zou je het dán onder willen scharen? en als je een vierde categorie toe zou willen voegen, wat resteert er dan nog in de categorie intangibles? Ik vind het daar juist zeer op zijn plaats.

 

Qua waardering heb je helemaal gelijk. Ook de vaste activa zijn soms met geen zinnig woord te taxeren. Wat is een verouderde fabriekshal waard? Wat is een machine waard die je al hebt gebruikt, of die helemaal op maat is gemaakt? Ook de waardering van dit soort zaken is echt wat de gek ervoor geeft, de executiewaarde is slechts een fractie van de echte waarde, (kijk naar boedelverkopen).

Toch wordt het bij deze zaken wél geaccepteerd dat ze op de balans worden gezet.

 

Zonder al te veel over algoritmes prijs te geven; aan welke parameters zit je te denken voor de waardebepaling? Maak je nog subcategorieën? Denk je aan specifieke zaken zoals een klantenbestand, of aan meer raw data zoals google-bezoeken van lezers/

 

Link naar reactie
  • 0

Cosara en ook Ron (vermoedelijk- is die 'oh' retorisch?) verwarren de fiscale balans met de economische balans.

Geenszins verwarring, want zonder een goede "rekentool" vallen veel data in een economische balans dikwijls ook onder de noemer van rijkrekenarij die je maar beter achterwege kunt laten.

 

Fiscale regels zijn er vaak nog niet aan toe om immateriële activa ook op de balans te mogen zetten. Maar het topic is heel nadrukkelijk niet onder fiscaal geplaatst, maar onder innovatieve ideeën!
Logisch voor een product dat nog in een idee-stadium verkeert.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Cosara en ook Ron (vermoedelijk- is die 'oh' retorisch?) verwarren de fiscale balans met de economische balans.

Nee hoor. Het maakt niet uit welke balans je pakt en ook niet onder welk kopje je kijkt. Je ziet er nooit alle data die een bedrijf bezit, zoals vraagsteller schreef.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Cosara en ook Ron (vermoedelijk- is die 'oh' retorisch?) verwarren de fiscale balans met de economische balans.

Nee hoor. Het maakt niet uit welke balans je pakt en ook niet onder welk kopje je kijkt. Je ziet er nooit alle data die een bedrijf bezit, zoals vraagsteller schreef.

 

Waar kun je dan nog meer data terugvinden? Het is niet mijn 'vak' dus heb er niet veel kijk op maar ben erg benieuwd waar het allemaal te vinden is en vooral hoe die waardebepaling gaat.

Data Countr

Make your data count!

Link naar reactie
  • 0

Waar kun je dan nog meer data terugvinden? Het is niet mijn 'vak' dus heb er niet veel kijk op maar ben erg benieuwd waar het allemaal te vinden is en vooral hoe die waardebepaling gaat.

Mijn adressenboek is bijvoorbeeld ook data, daarvan valt de waarde niet te bepalen en die staat ook niet op mijn balans. Er staat überhaupt geen data op mijn balans.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

 

Zonder al te veel over algoritmes prijs te geven; aan welke parameters zit je te denken voor de waardebepaling? Maak je nog subcategorieën? Denk je aan specifieke zaken zoals een klantenbestand, of aan meer raw data zoals google-bezoeken van lezers/

 

 

Ik kan nog weinig over het algoritme prijsgeven inderdaad. De objectieve, onafhankelijke en realistische waardebepaling van data (wat voor data dan ook) lijkt een soort heilige graal te zijn en wij hebben de sleutel in handen, denken wij. Het algoritme bestaat uit een aantal hoofdonderwerpen zoals geografische herkomst. Elk hoofdonderwerp bestaat uit een aantal criteria en die criteria bestaan weer uit subcriteria. Al met al praten we over honderden criteria waar alle data aan kan worden getoetst. En uiteindelijk wordt hier dan een financiële waarde aan toegekend. Het gaat om zeer kleine bedragen per datapunt hoor, maar het tikt aan als het om het 'totaal' gaat. Lekker cryptisch ook hehe.

 

Een klantenbestand bestaat al uit tal van categorieën en het algoritme gaat dan aan de slag met die categorie. Een Google bezoek hoeft daarentegen geen data te zijn waar een onderneming over beschikt. Maar als de onderneming erover beschikt, is het Google bezoek an sich een factor van betekenis maar de data die dat met zich meebrengt...daar gaat het om. Denk bijvoorbeeld aan het datapunt :ip-adres.

 

Dit laatste kan waardevolle informatie zijn voor een bedrijf. Kan, het ligt natuurlijk er natuurlijk maar net aan wat de onderneming ermee doet en wat dat dan weer voor betekenis kan hebben voor de prijs. Uitgangspunt van Data Countr is wel dat ALLE data altijd een intrinsieke waarde heeft. En alleen al die intrinsieke waarde kan nogal wat betekenen voor een bedrijf. Voor sommige bedrijven zal het een waardeverhogende werking hebben, voor andere bedrijven juist waardeverlagend.

 

Data Countr

Make your data count!

Link naar reactie
  • 0

Mijn adressenboek is bijvoorbeeld ook data, daarvan valt de waarde niet te bepalen en die staat ook niet op mijn balans. Er staat überhaupt geen data op mijn balans.

 

 

Waarom is van het adressenboek geen waarde te bepalen? Dan heb je er vast geen probleem mee om het adressenboek ook aan ter beschikking te stellen...toch?

 

Zou je in je ideale wereld je data niet willen vermelden op je balans? Ben erg benieuwd naar je motivatie want dat helpt echt enorm in deze fase van de startup.

Data Countr

Make your data count!

Link naar reactie
  • 0

De waarde van het adressenboek noemt men goodwill.

En de vuistregel bij goodwill is:

De waarde is wat de gek ervoor geeft...

 

En natuurlijk kan je het ook op allerlei verschillende manieren berekenen. (Misschien hebben jullie een hele goede methode, wie weet)

 

Maar je kan de waarde niet op de balans zetten, tenminste niet als de goodwill zelfgekweekt is (en dus niet gekocht).

 

Link naar reactie
  • 0

De waarde van het adressenboek noemt men goodwill.

En de vuistregel bij goodwill is:

De waarde is wat de gek ervoor geeft...

 

Hi,

 

Het zijn niet zo zeer de data als wel het omzetpotentieel van (vroegere?) klanten die in een adressenboek staan dat goodwill wordt genoemd.

Anders zouden telefoonboeken en adresbestanden KvK veel duurder zijn! :) .

 

Hier gaat het meestal dan ook mis 100.000 namen met adres

zijn nog geen 100.000 (potentiële) klanten.

Misschien voor de een weer wel een paar duizend en voor de ander weer geen enkele.

 

Daarom mogen betaalde kosten voor ontwikkeling en goodwill worden uitgesmeerd over meerdere jaren(geactiveerd) , ervan uitgaande dat de "koper" niet helemaal dom is en het geld heeft weggegooid, maar intern aangegroeide niet.

Want dat zou zoiets zijn als het toekomstige groeipotentieel van teak bomen activeren.

Een klein kevertje kan dat immers reduceren tot nul.

 

Vriendelijke groet,

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Waarom is van het adressenboek geen waarde te bepalen? Dan heb je er vast geen probleem mee om het adressenboek ook aan ter beschikking te stellen...toch?

Dat de waarde niet is vast te stellen wil niet zeggen dat het geen waarde heeft.

 

Zou je in je ideale wereld je data niet willen vermelden op je balans?

Nee, waarom zou ik dat willen? Levert alleen maar administratieve rompslomp op en geen enkel voordeel.

 

Ik moet er echt niet aan denken dat ik alle data in mijn onderneming in kaart zou moet gaan brengen zeg... laat staan dat ik dat allemaal zou moeten gaan waarderen en administreren. Dat kun je wel automatiseren met allerlei te ontwikkelen algoritmes zoals je schreef, maar het lijkt me een illusie dat het kan omdat de waarde niet te bepalen is. En dan nog steeds dient het geen doel. Ik zie dan ook geen brood in je concept.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

En vergeet de boekhouding niet op de balans te zetten; da's immers ook data...

 

(Net als deze waardevolle verzameling data die een forum-reactie wordt genoemd)

 

Ik zie nogal wat haken en ogen. Wat voor de een data is, is voor de ander een administratieve last of een privacy-risico.

Wat heeft het activeren van data voor waarde voor de gemiddelde ondernemer?

Link naar reactie
  • 0

En vergeet de boekhouding niet op de balans te zetten; da's immers ook data...

Ook een goede ... De kosten voor de boekhouder over 7+ jaar afschrijven ... evenlang als de bewaartermijn voor deze data, tenzij de kosten lager zijn dan 450 euro. 8)

 

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Belangrijk nog aan de waarde van data is dat het voor de een veel meer waard is dan voor de ander.

Dat schiet zover door, dat het eigenlijk alléén afhankelijk is van de gebruiker, houd daar in de waardebepaling goed rekening mee.

En dan zoals easy al stelt: altijd gerelateerd aan potentiële omzet of winst.

Link naar reactie
  • 0

De waarde van het adressenboek noemt men goodwill.

En de vuistregel bij goodwill is:

De waarde is wat de gek ervoor geeft...

 

En natuurlijk kan je het ook op allerlei verschillende manieren berekenen. (Misschien hebben jullie een hele goede methode, wie weet)

 

Maar je kan de waarde niet op de balans zetten, tenminste niet als de goodwill zelfgekweekt is (en dus niet gekocht).

 

Dank, vooral dat 'wat de gek ervoor geeft' vinden we wat raar. Daar zou toch meer uitgehaald kunnen worden zou je denken.

 

Data Countr

Make your data count!

Link naar reactie
  • 0

Uitgangspunt van Data Countr is wel dat ALLE data altijd een intrinsieke waarde heeft.
Als dat zo is; hoeveel zou jij dan willen betalen voor een kastje waar data uitkomt?

 

Kan die waarde ook nul, negatief of variabel zijn?

 

 

Dat ligt eraan wat voor data er uit dat kastje komt natuurlijk. En waar de data uit bestaat. De waarde van data lijkt altijd variabel te zijn en we denken ook dat dat goed is.

Data Countr

Make your data count!

Link naar reactie
  • 0

Waarom is van het adressenboek geen waarde te bepalen? Dan heb je er vast geen probleem mee om het adressenboek ook aan ter beschikking te stellen...toch?

Dat de waarde niet is vast te stellen wil niet zeggen dat het geen waarde heeft.

 

Zou je in je ideale wereld je data niet willen vermelden op je balans?

Nee, waarom zou ik dat willen? Levert alleen maar administratieve rompslomp op en geen enkel voordeel.

 

Ik moet er echt niet aan denken dat ik alle data in mijn onderneming in kaart zou moet gaan brengen zeg... laat staan dat ik dat allemaal zou moeten gaan waarderen en administreren. Dat kun je wel automatiseren met allerlei te ontwikkelen algoritmes zoals je schreef, maar het lijkt me een illusie dat het kan omdat de waarde niet te bepalen is. En dan nog steeds dient het geen doel. Ik zie dan ook geen brood in je concept.

 

Dank voor je reactie. Met de droomwereld (waar we naar vroegen) heeft het echter niet veel van doen. We halen in ieder geval wel weer inspiratie uit de claim 'dat iets niet kan'. Dat is ook waardevol.

Data Countr

Make your data count!

Link naar reactie
  • 0

En vergeet de boekhouding niet op de balans te zetten; da's immers ook data...

 

(Net als deze waardevolle verzameling data die een forum-reactie wordt genoemd)

 

Ik zie nogal wat haken en ogen. Wat voor de een data is, is voor de ander een administratieve last of een privacy-risico.

Wat heeft het activeren van data voor waarde voor de gemiddelde ondernemer?

 

Eens! Nou, dat vragen we ons dus ook af en vandaar de vraag naar je droomwereld. Misschien betekent het wel een waardeverhoging van een bedrijf, misschien wel een verlaging. We proberen vooral te filosoferen en niet zozeer de huidige richtlijnen als basis te nemen. Het is ook niet ons hoofddoel om hiervoor een oplossing te vinden maar meer een mogelijk zijpad wat zich heeft ontpopt.

Data Countr

Make your data count!

Link naar reactie
  • 0

Nou, dat vragen we ons dus ook af en vandaar de vraag naar je droomwereld. Misschien betekent het wel een waardeverhoging van een bedrijf, misschien wel een verlaging. We proberen vooral te filosoferen en niet zozeer de huidige richtlijnen als basis te nemen.

Zo'n 30 jaar geleden, tijdens mijn studie bedrijfskunde, moesten wij al modellen doorrekenen voor het bepalen van de waarde (en prijs) van informatie. Dat is geen filosofie en geen droomwereld, maar gewoon bedrijfseconomische rekenkunde. Je kunt daar tientallen variabelen tegenaan gooien, maar die convergeren allemaal naar dezelfde bottom line: winst verhogen door hetzij omzet te verhogen met betere informatie, hetzij kosten te verlagen met betere informatie.

 

Of en hoe die informatie dan in de boeken staat, is een bijzaak, want omzet, kosten en winst staan er zeker in.

Link naar reactie
  • 0

De waarde van het adressenboek noemt men goodwill.

En de vuistregel bij goodwill is:

De waarde is wat de gek ervoor geeft...

 

En natuurlijk kan je het ook op allerlei verschillende manieren berekenen. (Misschien hebben jullie een hele goede methode, wie weet)

 

Maar je kan de waarde niet op de balans zetten, tenminste niet als de goodwill zelfgekweekt is (en dus niet gekocht).

 

Dank, vooral dat 'wat de gek ervoor geeft' vinden we wat raar. Daar zou toch meer uitgehaald kunnen worden zou je denken.

 

Ik denk toch ook dat je enerzijds die kant op moet denken.

 

Het gaat er in de eerste plaats al om welke balans je bedoelt. Heb je het over de waarde van een intangible, dan kun je naar de waarde voor je eigen onderneming kijken, daar kijk jij nu heel erg naar, maar ook naar de executiewaarde. Daar kijken potentiële investeerders naar. Dan wordt het al héél erg moeilijk iets op de balans te zetten.

 

De waarde van iets wordt nooit eenzijdig bepaald, maar altijd van twee kanten, vraag en aanbod, op een markt. De andere zijde wordt wel degelijk door vragers bepaald, door het spreekwoord nu even 'een gek' genoemd, maar niet minder relevant.

 

Zonder een tegenpartij wás er helemaal niet zoiets als "een markt", "waarde" of "geld"

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zonder een tegenpartij wás er helemaal niet zoiets als "een markt", "waarde" of "geld"

Eindelijk is het kwartje gevallen. Iets economisch willen waarderen heeft te maken met twee 'zaken' ... (1) als onderpand voor een lening ... of (2) bij verkoop van de onderneming.

 

Een fiscale waardering is iets makkelijker ... die wil je meestal zo snel als mogelijk afwaarderen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.