• 0

IT bedrijfje gestart, en wil bijbaantje in de bouw. Verzekerd door hen?

Omdat ik vanaf 0 begonnen ben met een IT bedrijfje heb ik na 3 maanden nog te weinig inkomen om te overleven :) Nu zit ik er aan te denken om een bijbaantje te nemen.

Nu werd mij iets aangeboden voor 1-2 dagen in de week bij een bouwbedrijf.

Ik ben benieuwd naar 2 dingen.

 

1. Mijn KVK gegevens gaan puur over IT werkzaamheden, kan ik dan voor 1-2maandjes werk doen in een hele andere industrie.

2. Ik heb zelf geen verzekering. Mocht er iets gebeuren op de werkvloer, en degene die mij inhuurt heeft wel verzekering, dan ben ik toch verzekerd? Of als ZZP moet je zelf verzekerd zijn als je bij een ander gaat werken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Zou ik me niet te druk om maken.

2. Je bent ondernemer. Als je opdrachtgever niet van je eist dat je verzekerd bent voor wat dan ook, dan is het eigen keus. Dat is juist de reden dat je als ZZP'er wordt ingehuurd. Jouw opdrachtgever heeft die verplichting (bouw cao) wanneer hij mensen in dienst neemt. Niet als hij ZZP'ers inhuurt.

 

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Marco,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Mijn KVK gegevens gaan puur over IT werkzaamheden, kan ik dan voor 1-2maandjes werk doen in een hele andere industrie.

De KvK gegevens zijn vooral voor de statistiek. Je kunt ook andere werkzaamheden doen. Als het wilt registreren: je kunt gratis en voor niks net zoveel activiteiten en handelsnamen aan je inschrijving toevoegen als je wilt.

 

Uitzonderingen: voor bepaalde branches is registratie verplicht en leidt die registratie cq. die activiteit tot deelname aan bepaalde branchevoorzieningen en dat kost ook meestal geld.

 

Ik heb zelf geen verzekering. Mocht er iets gebeuren op de werkvloer, en degene die mij inhuurt heeft wel verzekering, dan ben ik toch verzekerd? Of als ZZP moet je zelf verzekerd zijn als je bij een ander gaat werken?

Dat ligt er aan welke verzekering je bedoelt, maar als je daar als ondernemer aan de slag gaat en niet als medewerker is verzekeren voor bedrijfsaansprakelijkheid niet onverstandig. Degene die je inhuurt zal dat (hopelijk) vereisen. Als jij daar schade veroorzaakt, ben jij verantwoordelijk. En als je door een ongeval arbeidsongeschikt wordt en je kunt dat niet op de opdrachtgever verhalen, dan draai je zelf op voor het probleem. Ook iets om rekening te houden. Maar goed, ik laat het verder over aan de risicoach die hier vast snel zal reageren ;-)

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
ik laat het verder over aan de risicoach die hier vast snel zal reageren ;-)

7:23 snel genoeg voor je? ;)

 

In aanvulling op Yannick en Ron:

 

2. Ik heb zelf geen verzekering. Mocht er iets gebeuren op de werkvloer, en degene die mij inhuurt heeft wel verzekering, dan ben ik toch verzekerd?

Als er iets met jou gebeurt dan ben je niet verzekerd, je bent geen werknemer immers.

Als jij schade veroorzaakt ben je ook niet (mee)verzekerd.

 

Dat degene die jou inhuurt zelf wel verzekerd is doet voor jou niet ter zake: als het bouwbedrijf voor jouw fout aansprakelijk is naar een klant of derde keert hun verzekeraar die schade uit en zal die schade vervolgens gaan verhalen op de veroorzaker: op jou dus.

 

Of als ZZP moet je zelf verzekerd zijn als je bij een ander gaat werken?

Ja. Het is overigens geen wettelijke plicht, maar wel heel verstandig

 

Je kunt in deze specifieke situatie (1 opdrachtgever) overigens ook vragen om als medeverzekerde te worden opgenomen op de aansprakelijkheid- en constructie all risksverzekering van het bouwbedrijf, maar die opties vereisen niet alleen toestemming van het bouwbedrijf zelf maar ook van diens verzekeraar(s). Het antwoord van verzekeraars op de vraag of ze ook een IT-er willen meeverzekeren die af en toe wil meebouwen laat zich vermoedelijk raden.,.maar nee heb je en ja kun je krijgen.

 

Maar bij 1 opdrachtgever moet je je ook afvragen of je je wel kwalificeert als zelfstandige (dat je dat voor je IT activirteiten bent zegt niets over het ondernemerschap voor de bouwactiviteiten . Hoe willen jij en bouwbedrijf dat regelen?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
De KvK gegevens zijn vooral voor de statistiek. Je kunt ook andere werkzaamheden doen.

Loopt Marco (zonder de registratie) geen risico dat de belastingdienst dit als nevenactiviteiten gaat zien en dat die dan apart beoordeeld wordt voor het ondernemerschap? Met als ergste resultaat dat er maar één opdrachtgever is en dit als loondienst gezien wordt?

 

Genoemde activiteiten vallen niet onder de normaal geregistreerde ondernemersactiviteiten. Dus ik ben benieuwd hoe de belastingdienst dit dan ziet.

 

Soortgelijke vraag/antwoord maar ik heb geen idee van de expertise daar:

https://www.startpagina.nl/v/werk-onderwijs/ondernemers/vraag/423165/bedrijfsactiviteiten-uitvoeren-kvk-ingeschreven

 

Het lijkt mij dan inderdaad wel verstandig om deze activiteiten (gratis) toe te laten voegen aan de onderneming.

 

Link naar reactie
  • 0
Loopt Marco (zonder de registratie) geen risico dat de belastingdienst dit als nevenactiviteiten gaat zien en dat die dan apart beoordeeld wordt voor het ondernemerschap? Met als ergste resultaat dat er maar één opdrachtgever is en dit als loondienst gezien wordt?
Dus een zelfstandig organisatie-adviseur die twee dagen per week meewerkt in de marktkraam van zijn neef kan aangslagen worden als werknemer?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Loopt Marco (zonder de registratie) geen risico dat de belastingdienst dit als nevenactiviteiten gaat zien en dat die dan apart beoordeeld wordt voor het ondernemerschap? Met als ergste resultaat dat er maar één opdrachtgever is en dit als loondienst gezien wordt?

Er zijn diverse criteria om te bepalen of het om een opdracht gaat of om een (verkapte) dienstbetrekking. Het al dan niet aangevinkt zijn van een bepaalde activiteit in de administratie van de KvK staat daar niet bij.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Dus een zelfstandig organisatie-adviseur die twee dagen per week meewerkt in de marktkraam van zijn neef kan aangslagen worden als werknemer?

 

Zelfs een zelfstandig organisatie-adviseur die twee dagen in de week ergens meedraait als organisatie-adviseur kan worden aangeslagen als werknemer.

 

Dit wordt namelijk per opdracht bekeken.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Wow, hartelijk dank voor alle antwoorden!

Ik begrijp dus dat ik zelf verzekerd moet zijn voor werkzaamheden bij een ander mocht er iets gebeuren waar ik de schuld van heb, en ook wanneer mij zelf iets overkomt. Het bouwbedrijfje zegt overal voor verzekerd te zijn, maar wat dat precies inhoud? Geen idee.

Dus uiteindelijk mag hij overal voor verzekerd zijn, hij is het voor mij niet. Heel goed om te weten.

 

Op dit moment zit ik nog de overwegingsfase. En dit schuift mij wel een beetje meer in de richting van een Nee.

Mede omdat ik niet weet hoeveel ik er werkzaam zal gaan zijn. 1 week, 4 weken 4 maanden. En wil geen verzekering afsluiten terwijl ik er geen gebruik van zal/kan gaan maken.

 

Bedankt nogmaals voor alle antwoorden!

Link naar reactie
  • 0
Doen ze dat bij jou? Ik heb het nog nooit meegemaakt dat iemand dat bekeek. Waar zit die meekijkende big brother?

Big Brother Eric Wiebes heeft nog wat probleempjes met die handhaving. Op dit moment kijkt hij niet actief mee en mag je nog even (mis)dunken wat je wilt

 

.....maar zodra je een ziekte of een arbeidsongeval oploopt of je zelf een schade veroorzaakt wordt de discussie over wel of geen werknemer opeens dubbelplusinteressant

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.