• 0

Company.info publiceert mijn gegevens

Ik ben een zzp'er en ben natuurlijk ingeschreven bij het KVK.

Nu is een site genaamd company.info. Hier kun je gegevens van bestaande bedrijven die bij het KVK zijn geregistreerd vinden.

Company.info is een betaalde site alleen kun je onbeperkt gratis accounts aanmaken.

Nu viel het mij op dat mijn KVK uitreksel via Company.info gratis is in te zien.

 

Ik heb nu gebeld met Company.info om dit uitreksel van de site te halen want ik wil niet dat mijn geboortedatum / geboorteplaats en volledige namen zomaar te vinden zijn op internet.

Nu geven zij aan dat zij ondanks mijn klacht niet van plan zijn om dit ervan af te halen waardoor mijn gegevens zo in te zien zijn door iedereen.

 

Ik ben niet de enige bij wie dit is heb ik van collega's gehoord.

Mijn vraag luid dus heeft de site gelijk dat zij in hun recht staan om mijn KVK uitreksel zomaar te publiceren of heb ik gelijk en mogen mijn gegevens niet zomaar worden gepubliceerd.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waar heb je problemen mee? Dat het 'gratis' is op te vragen binnen een proefabonnement of dat het überhaupt op te vragen is?

 

Iedereen kan ook voor €2,30 je uittreksel van de KvK bij de KvK zelf opvragen.

Zoals gezegd, het zijn publieke gegevens.

 

Indien dat een probleem is dan moet je een afweging maken voor wat zwaarder weegt... geen inschrijving meer in het handelsregister of je persoonlijke gegevens publiek.

 

Link naar reactie
  • 0
Mijn vraag luid dus heeft de site gelijk dat zij in hun recht staan om mijn KVK uitreksel zomaar te publiceren of heb ik gelijk en mogen mijn gegevens niet zomaar worden gepubliceerd.

Vind dat je groot gelijk hebt. Je zou juridisch kunnen uitzoeken hoe dit zit. Heb je KvK zelf al gevraagd hoe dit zit? Ze hebben een Twitter account en tevens whatsapp, beide voor het stellen van vragen. Dien eventueel een klacht in, zodat ze die site kunnen aanschrijven. Vraag anderen uit jouw netwerk bij wie hetzelfde gaande is, tevens een klacht in te dienen. Zo zorg je ervoor dat het daarbinnen een punt van aandacht zou kunnen gaan worden. Volgens mij moet er voor de gegevens die jij beschrijft, betaalt worden aan de KvK. Als dat zo is, zitten ze sowieso fout (lijkt mij). Maak er een project van! Overigens, je kan de site wel proberen naar beneden te drukken met reputation marketing in de zoekresultaten. Zodat het iets minder opvalt.

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij moet er voor de gegevens die jij beschrijft, betaalt worden aan de KvK. Als dat zo is, zitten ze sowieso fout (lijkt mij).

Bij Company.info moet er ook voor betaald worden. Zelfs meer dan bij de KvK. Alleen bieden ze een proefperiode van 10 profielen bekijken en 1 week toegang. En zelfs als dat niet zo zou zijn... het gaat hier niet om de sites waar je kunt zoeken en bulk gegevens kunt downloaden. Het gaat om het individueel raadplegen van openbare informatie. Ik zie nog niet helemaal waarom dat een probleem is.

 

Als het echt zo'n probleem is dan moet je niet Company.info aanpakken maar de KvK en de overheid en ervoor zorgen dat het handelsregister niet meer openbaar is. Maar dan is het nut daarvan ook weg.

 

PS. De titel "Company.info publiceert mijn gegevens" is ook niet helemaal correct. De gebruiker moet individueel je gegevens opvragen. Het is niet zo dat ze in een lijst van bedrijven staan en op die manier openbaar zijn (dus van "publiceren" lijkt mij hier geen sprake).

 

Link naar reactie
  • 0

Het handelsregister is beperkt doorzoekbaar: je kan bijvoorbeeld niet iemands naam invoeren en vervolgens zijn bedrijf vinden, maar andersom kan het wel, al kost je dat wel 2.30. Bij company.info lijkt deze informatie gratis beschikbaar te zijn, maar niet via google vindbaar.

 

De vraag is natuurlijk wel of men het vindbaar mag maken, dat lijkt me toch wel gevoelig qua privacy.

 

Een andere kwestie is of het bijvoorbeeld mogelijk is voor een derde partij om middels gratis accounts company.info gewoon helemaal te 'scrapen' en daarmee een kopie van het hele handelsregister te krijgen (of in ieder geval van alles wat company.info heeft, en dat lijkt veel te zijn). Ik neem aan dat ze daartegen wel maatregelen hebben getroffen, anders zouden ze hun data weggeven en zichzelf mogelijk overbodig maken :D

Link naar reactie
  • 0

Een andere kwestie is of het bijvoorbeeld mogelijk is voor een derde partij om middels gratis accounts company.info gewoon helemaal te 'scrapen' en daarmee een kopie van het hele handelsregister te krijgen (of in ieder geval van alles wat company.info heeft, en dat lijkt veel te zijn). Ik neem aan dat ze daartegen wel maatregelen hebben getroffen, anders zouden ze hun data weggeven en zichzelf mogelijk overbodig maken :D

Het scrapen is sowieso niet aan de orde omdat de "gratis" account maar tot maximaal 10 profielen op mag vragen en maximaal een week geldig is. Het gaat hier n.l. ook niet om een gratis account maar om een proef-account. Dus zeer beperkt in tijd en informatie.

 

Dan is die nieuwe app die de KvK uitgebracht heeft, waar je dus 30 gratis uittreksels mag opvragen per kalenderjaar, veel "schadelijker". https://www.higherlevel.nl/forum/vaste-rubrieken/nieuws-en-artikelen/30-gratis-inzages-in-uittreksels-per-jaar-met-de-kvk-handelsregister-app-598695

 

Link naar reactie
  • 0

Het scrapen is sowieso niet aan de orde omdat de "gratis" account maar tot maximaal 10 profielen op mag vragen en maximaal een week geldig is. Het gaat hier n.l. ook niet om een gratis account maar om een proef-account. Dus zeer beperkt in tijd en informatie.

 

Daar komt nog bij dat uittreksels alleen beschikbaar zijn als een klant van company.info via die site een uittreksel heeft aangevraagd.

Ik heb in het verleden gewerkt met deze informatieleverancier. Van het overgrote deel van de bedrijven (zeker eenmanszaken) is helemaal geen uittreksel gratis beschikbaar. Ik heb dat net nog even geverifieerd met een proefabonnement en proberen uittreksel van mijzelf en een handvol collega zzpers op te zoeken, bji geen van allen stond een uittreksel. Als er wel een uittreksel staat komt dat omdat iemand (een betalende klant van company.info) via hun site een uittreksel hebben opgevraagd bij de kvk.

 

Ook kun je niet lukraak accounts aanmaken. De gekozen bedrijfsnaam moet bestaan bij de kvk en ook het emailadres moet echt zijn om de de account te kunnen activeren. Ik dacht slim te zijn door zowel een fakebedrijfs naam als een wegwerpmailadres te gebruiken om te voorkomen dat ik door mijn gratis proefaccount lastig gevallen ga worden met verkooppraatjes van company.info.. maar biede werden geweigerd.

 

Kortom ik denk dat stellen dat ze zomaar allerlei gegevens publiceren niet klopt. Alles zit netjes achter een abonnementsmuur (stevig muurtje ook van minimaal 800 euro per jaar) en in ruil voor eigen contactgegevens (bedrijfsnaam, mail en telefoonnr) mag je 10 profielen gratis inzien

 

De ophef is wat mij betreft dus redelijk van de categorie "storm in een glas water"

 

Link naar reactie
  • 0

Ik had er geen enkele moeite mee om een proefaccount te maken met nepgegevens, dus dat verschilt blijkbaar nogal per geval.

 

Even naar mezelf gekeken: Inderdaad geen gratis uittreksel, maar wel mijn persoonsgegevens, terwijl die op de site van de kvk niet getoond worden tenzij je betaalt... en dat is denk ik wat qua privacy wat gevoelig ligt.

 

Ik vraag me overigens af hoe ze -daar- aan komen, het zegt "Bron: KvK 15-03-2018", maar als je "gewoon" zoekt in het handelsregister krijg je die gegevens niet in beeld.

Link naar reactie
  • 0

Over twee maanden kan je verzoeken om verwijdering van je persoonsgegevens...

 

De boete voor het niet voldoen aan de AVG schijnt niet mals te zijn (ik heb ergens een max van 40 miljoen euro gelezen!), dus dit lijkt mij eigenlijk niet zo'n hele handige 'verdienmodel' van die club.

 

Is de AVG toch niet alleen maar 'overlast' voor MKB bedrijven! :)

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Maak er een project van!

Misschien kan jij de vraagsteller even helpen door een zoektocht te beginnen op dit forum naar al die andere topics waarin dat allemaal behandeld is. ;D

 

Zou kunnen, goed idee. Misschien volgende keer. Hij kan dit ook prima zelf (lijkt mij). Als ondernemer moet je immers dingen ondernemen, kwesties aanpakken. Gewoon strijdlustig ertegengaan. (zit er nog steeds over te denken om ooit een soort directory te maken, waarin zoveel mogelijk besproken onderwerpen per thema worden gecategoriseerd. En dan het topic met de beste oplossingen, bovenaan met TIP-vermelding. Bijvoorbeeld een overzicht maken van alle (zeg 20) topics waarin besproken wordt wat te doen als andere sites je persoonlijke gegevens publiceren. Het topic met de meest bruikbare tips, bovenaan (markeren). En dat zou idealiter een topic zijn waarin KvK zelf toelichting geeft op dit probleem + wat eraan te doen. Aangevuld met de beste, andere creatieve ideeen. Het lijkt me geweldig om te doen).

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij moet er voor de gegevens die jij beschrijft, betaalt worden aan de KvK. Als dat zo is, zitten ze sowieso fout (lijkt mij).

Bij Company.info moet er ook voor betaald worden. Zelfs meer dan bij de KvK. Alleen bieden ze een proefperiode van 10 profielen bekijken en 1 week toegang. En zelfs als dat niet zo zou zijn... het gaat hier niet om de sites waar je kunt zoeken en bulk gegevens kunt downloaden. Het gaat om het individueel raadplegen van openbare informatie. Ik zie nog niet helemaal waarom dat een probleem is.

 

Als het echt zo'n probleem is dan moet je niet Company.info aanpakken maar de KvK en de overheid en ervoor zorgen dat het handelsregister niet meer openbaar is. Maar dan is het nut daarvan ook weg.

 

PS. De titel "Company.info publiceert mijn gegevens" is ook niet helemaal correct. De gebruiker moet individueel je gegevens opvragen. Het is niet zo dat ze in een lijst van bedrijven staan en op die manier openbaar zijn (dus van "publiceren" lijkt mij hier geen sprake).

 

Vraag me net zoals TS af, waarom er bijvoorbeeld, een geboortedatum gepubliceerd moet worden. Als er bij Company.info vooraf betaald moet worden, zie ik het probleem zelf ook niet. Er is dan immers een 'betaalgordijn' aanwezig, waardoor je hetzelfde effect hebt als op de site van de Kvk: eerst betalen, vervolgens inzien. Derhalve kunnen de gegevens niet zomaar zichtbaar zijn in Google. Indien er geen sprake is van zichtbaarheid in Google, waar precies, zit dan het probleem. Als men je geb. datum. wil verkrijgen, kunnen zij simpel terecht op de kvk.nl site.

De vraag is natuurlijk wel of men het vindbaar mag maken, dat lijkt me toch wel gevoelig qua privacy.

Ja, alhoewel een ieder natuurlijk zelf informatie kan/mag publiceren op internet. Ook een geboortedatum. Dat maakt het complex. Alleen de route tussen KvK ---> company.info zou de moeite waard zijn om (juridisch) onderzocht te worden. Stel KvK op de hoogte, misschien kunnen ze er een stokje voor steken. Luister in ieder geval wat ze er zelf over te zeggen hebben.

 

Overigens

Het feit dat men kan zien, wanneer je jarig bent, vergroot alleen maar de kans dat er ook daadwerkelijk aan je gedacht zal worden, op je verjaardag. Verander je gedachten, zodat je 'stress/gepieker' afneemt. Laat een ieder maar zien wanneer je jarig bent. Des te meer cadeautjes je ontvangt. ;D (het serieuze antwoord: iemand vind je geboortedatum of andere persoonlijke informatie: SO WHAT? Het is maar net hoe je er tegenaan wilt kijken.)

 

Link naar reactie
  • 1

Vraag me net zoals TS af, waarom er bijvoorbeeld, een geboortedatum gepubliceerd moet worden. Als er bij Company.info vooraf betaald moet worden, zie ik het probleem zelf ook niet. Er is dan immers een 'betaalgordijn' aanwezig, waardoor je hetzelfde effect hebt als op de site van de Kvk: eerst betalen, vervolgens inzien. Derhalve kunnen de gegevens niet zomaar zichtbaar zijn in Google.

De vanzelfsprekendheid van de portemonnee ontgaat mij. Wie betaalt, bepaalt?

 

Veel logischer is dat je registreert wie op welk moment in welke hoedanigheid toegang heeft gehad tot bepaalde persoonsgegevens. En dat liefst ook waarom.

 

Link naar reactie
  • 0

Als men je geb. datum. wil verkrijgen, kunnen zij simpel terecht op de kvk.nl site.

En nu kan dat zelfs ook gratis via de app van de KvK.

 

Ja, alhoewel een ieder natuurlijk zelf informatie kan/mag publiceren op internet. Ook een geboortedatum. Dat maakt het complex. Alleen de route tussen KvK ---> company.info zou de moeite waard zijn om (juridisch) onderzocht te worden.

Het is dus niet "publiceren" maar vrijgeven na een specifieke aanvraag. Dat lijkt mij echt iets anders.

 

Maar de KvK geeft het nu dus ook gratis weg via de app dus waarom zou een ander bedrijf dit niet met een paar uittreksels mogen doen (na specifieke aanvraag) via een proefaccount?

 

Veel logischer is dat je registreert wie op welk moment in welke hoedanigheid toegang heeft gehad tot bepaalde persoonsgegevens. En dat liefst ook waarom.

Geweldig idee. Je krijgt inzicht bij je eigen registratie, wie die allemaal opgevraagd heeft en waarom. Leuk !!

 

(Gewoon de hele rambam achter een DigiD login plaatsen en je bent klaar :) )

 

Link naar reactie
  • 0

(het serieuze antwoord: iemand vind je geboortedatum of andere persoonlijke informatie: SO WHAT? Het is maar net hoe je er tegenaan wilt kijken.)

 

Het probleem is dat je zo heel snel een gevaarlijk complete set persoonsgegevens van bijvoorbeeld de eigenaar van een eenmanszaak kunt opbouwen. Je krijgt complete NAWTE gegevens, inclusief alle voornamen via het uittreksel, een BSN via het BTW nummer (minus B01), een huidig rekeningnummer vanaf je website, en je hebt al zo'n beetje genoeg om een bankrekening te openen op iemand anders naam.

 

En dan is een bankrekening openen nog een doel voor fraudeurs.

 

Mensen die enkel willen eikelen hebben aan die set gegevens meer dan genoeg om pakweg je telefoonabo af te sluiten, je van een nieuwe energieleverancier te voorzien, je bankpas te blokkeren, maar zeker ook om via social engineering toegang te krijgen tot allerlei andere accounts.

 

Ik denk dat het gevaar onderschat wordt.

 

Veel logischer is dat je registreert wie op welk moment in welke hoedanigheid toegang heeft gehad tot bepaalde persoonsgegevens. En dat liefst ook waarom.

 

Dat heeft inderdaad al een effect. Het feit dat je domweg moet betalen voor een uittreksel bij de kvk betekent dat de aanvrager automatisch zijn (bank)gegevens afstaat tijdens de ideal transactie. Als er vervolgens fraude wordt gepleegd kort na die aanvraag valt voor de opsporingsdiensten wellicht te achterhalen wie die gegevens gekocht heeft.

Link naar reactie
  • 0

Onlangs heb ik een soortgelijke vraag gesteld aan ICTRecht.

 

Wellicht dat het antwoord relevant is voor dit topic:

 

In veel gevallen zijn bedrijfsgegevens ook persoonsgegevens. Denk aan een persoonlijk e-mailadres, een eenmanszaak die geregistreerd staat op het huisadres, of het BTW nummer van een eenmanszaak. Wanneer sprake is van verwerking van persoonsgegevens, heeft u te maken met de privacywetgeving. Vanaf 25 mei 2018 is dat de AVG.

 

 

Voor het verwerken van die gegevens is dan een rechtvaardigingsgrond vereist. Het moet bijvoorbeeld noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de overeenkomst met het betreffende bedrijf om hun bedrijfsgegevens op te slaan. Of u moet bijvoorbeeld toestemming hebben gekregen van het betreffende bedrijf voor verwerking.

 

 

Het 'zomaar' verwerken van die gegevens mag dus in de meeste gevallen niet. Als geen andere rechtsgrond voor verwerking bestaat, is inderdaad toestemming van het betreffende bedrijf vereist.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is inderdaad interessant:

 

Iets als company.info heeft m.i. geen enkele valide reden om mijn gegevens te moeten bewaren - ik doe verder geen zaken met ze. Als leveranciers of klanten graag mijn kvk gegevens willen hebben kunnen ze die van mij krijgen, of van de kvk, daar is geen 3e partij voor nodig.

 

Al met al zou het kunnen betekenen dat ze dit soort gegevens onder de nieuwe wetgeving helemaal niet meer mogen verwerken of bewaren zonder eerst toestemming te vragen. Geen idee hoe dat gehandhaafd gaat worden, maar dit lijkt me een kandidaat bij uitstek om te toetsen waar je de grens over gaat.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.