• 0

Groeipijn, moet ik groei afremmen? [bedrijfsinkoop financieren]

goedendag,

met mijn webshops (vooral verkoop via externe platforms) gaat het de laatste tijd steeds beter.

Vanaf vorig jaar september weer echt gaan verkopen (daarvoor sluimerde het wat met paar orders per week). Na een top periode met kerst had ik verwacht dat het weer zou gaan inzakken maar niks is minder waar. Elke maand groeit de omzet met 30 of meer procent.

En dan laat ik nog veel manieren onbenut om de omzet te verhogen. Net als dat ik nog veel kanalen onbenut laat of laat sluimeren waaruit veel omzet kan komen.

Als ik alle middelen en kanalen volledig zou benutten zou ik met huidige assortiment naar verwachting nog 10 x zoveel omzet kunnen genereren.

en als ik de andere productgroepen die ik wil gaan voeren nog zou introduceren nog veel meer.

Maar ik heb moeite om de inkoop te financieren.

Nu moest ik tot eind vorig jaar alles vooruit betalen, dus bestellen, betalen en daarna werd geleverd.

Nu heb ik daarmee al kunnen afspreken dat ik een betaaltermijn van 2 weken kon krijgen, meer zal daar voorlopig niet te halen zijn.

Maar feitelijk is dat dus nog tekort om op te vangen.

Afgelopen maand ging ook zo snel dat ik betaaltermijn naar 3 weken heb moeten oplopen voor deel van facturen, maar is niet iets wat ik structureel kan doen, dan krijg ik problemen.

Omzetbelasting is ander punt waar ik in de toekomst problemen mee zie komen.

Tot nu toe valt dat mee.

 

Ik wil onder geen beding afhankelijk worden van een bank (die geven je een paraplu als de zon schijnt maar pakken hem net zo hard weer af als het gaat regenen).

 

Nu verwacht ik dat het met komende mooie weer en daarna vakantie periode wel iets rustiger zal worden (of de groei zal afvlakken) maar dan moet ik dus niet zelf extra kanalen/producten/optimalisaties).

Wat ik nu probeer te doen is niet te focussen op meer orders binnen halen maar vooral ook op winst optimaliseren (wat een stuk lastiger is als groeien met aantal orders).

 

wat is nu verstandig hierbij? extra kanalen/producten/optimalisaties in de koelkast zetten of zelfs actief tegenwerken of wat anders?

 

Benieuwd hoe andere dat hebben gedaan.

Inkoop is overigens volledig geoptimaliseerd, haal dagelijks bij groothandel exact wat ik in de 24 uur daarvoor (in weekend dus 72 uur daarvoor)verkocht heb. zodat ik op werkdagen wat voor 12:00 besteld is dezelfde dag kan verzenden.

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

om een idee te geven hoe lastig de groei te beperken is zonder me op de lange termijn in de vingers te snijden:

 

Ik ben een jaar bezig geweest om een verkoopovereenkomst met een bepaald platform te krijgen. dat is uiteindelijk gelukt en ben daar heel klein in Nederland begonnen. draait nog niet met alle producten en binnen Nederland weinig orders nog. (heb in Nederland ook 2 andere concurrenten op platform.

Voor België, Frankrijk, Engeland en Duitsland is er nog 0 aanbod op dat platform en daar zijn ze veel groter als in Nederland.

Net dus een mail van dat bedrijf dat ze graag zo snel mogelijk al die andere landen ook live willen gaan krijgen. voorkeur van hun is elke 1 a 2 weken een nieuw land online brengen geven ze aan.

Nee zeggen daartegen geeft risico dat ze andere partij gaan zoeken en ik mijn kans daar volledig misloop.

ja zeggen betekend...... ja wat betekend dat, daar valt helemaal niks over te zeggen. kan zijn dat het 5 orders per week zijn maar kunnen er voor hetzelfde geld ook 80 of meer per dag worden.

Voordeel daar is dus wel dat ik weinig of geen concurrentie heb en dus iets hogere prijzen kan hanteren (niet veel hoger aangezien ze dat ook weer vergelijken met aanbiedingen op andere platformen en globaal over hele internet).

Link naar reactie
  • 0

En hoe wil je daarbij dan ontkomen aan een financiering of investering? Die is linksom of rechtsom onontkombaar of onhaalbaar.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

En hoe wil je daarbij dan ontkomen aan een financiering of investering? Die is linksom of rechtsom onontkombaar of onhaalbaar.

 

Groet,

 

Highio

tja.... daar kan je heel goed gelijk in hebben. Maar heb een sterke voorkeur om weg te blijven bij banken en andere financiers maar de vraag is of dat gaat lukken dus.

daarom hier ook de vraag hoe andere daarmee om zijn gegaan.

Heeft ook wat engs zo een snelle groei. leuk zolang dat blijft doorgaan en gefinancierd kan worden. Maar moet niks gebeuren waardoor ineens instort.

 

Heeft wat met verleden te maken dat ik in eerder bedrijf ook zo snel groeide en toen vrijwel volledig afhankelijk was van natuurlijke zoekresultaten en toen die plots wegvielen ik ook binnen paar dagen 80% van omzet kwijt was.

 

Daarom probeer ik risico dus ook meer te spreiden over verschillende platformen en verkoopkanalen. maar dat is lastig als 1 platform zo snel groeit

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     7,5k 32 1452

ja zeggen betekend...... ja wat betekend dat, daar valt helemaal niks over te zeggen.

 

ja hoor, daar valt wel wat over te zeggen. Niet elke kans is een gouden kans.. Ja zeggen kan ook betekenen dat je over een paar maanden weer zonder onderneming met alleen bijstand zit.. omdat je de groei niet hebt kunnen bijhouden. Je schrijft in je openingspost dat het nu al moeilijk is rond te krijgen en dat je geen nieuwe kanalen moet ontwikkelen.. Dus doe dat dan ook niet..

Er is ook zoiets als te vroeg ergens aan beginnen.. Dan heb je dus een jaar lopen vechten om iets te krijgen wat je je niet kan veroorloven.. het maakt dan dus niet uit of je het over te dure uitgaven hebt of om de verkeerde omzet kansen pakken Wat hier dus lijkt te ontbreken een duidelijk plan en een duidelijk beeld van wat dit platform van jou zou verwachten zodra je een verkoopovereenkomst tekent. kan toch niet zo zijn dat je opeens vandaag verrast bent een mailtje dat ze het liefst elke week een nieuw land online zetten..

 

Link naar reactie
  • 0

Het ligt een stuk genuanceerder als je hieronder omschrijft.

Begrijp dat je het denkt maar zal proberen uit te leggen.

 

ja zeggen betekend...... ja wat betekend dat, daar valt helemaal niks over te zeggen.

 

ja hoor, daar valt wel wat over te zeggen. Niet elke kans is een gouden kans.. Ja zeggen kan ook betekenen dat je over een paar maanden weer zonder onderneming met alleen bijstand zit.. omdat je de groei niet hebt kunnen bijhouden. Je schrijft in je openingspost dat het nu al moeilijk is rond te krijgen en dat je geen nieuwe kanalen moet ontwikkelen.. Dus doe dat dan ook niet..

Er is ook zoiets als te vroeg ergens aan beginnen.. Dan heb je dus een jaar lopen vechten om iets te krijgen wat je je niet kan veroorloven..

in het jaar dat ik moeite gedaan heb om die verkoopovereenkomst te krijgen was er niks aan de hand. Andere platform liep heel rustig door, met gewoon rustig aan elke maand wat groei. kan je ook zien op de grafiek die ik eerder als bijlage geplaatst heb.

Ik had bepaalde prognoses gemaakt en had bepaalde groei ingeschat. betreft risico spreiding had ik dus ook graag dat andere platform erbij en ook daar had/heb ik bepaalde omzet groei van verwacht.

enkel toen tekende ik verkoopovereenkomst (met in gedachte te starten in Nederland en Belgie). toen ging deze partner ook vragen of ik niet in meer landen zou willen gaan verkopen (ze zijn in heel Europa actief, Nederland is 1 van de minst actieve landen voor dat bedrijf).

Ik heb toen eens gekeken naar verzendkosten en heb deze heel stuk naar beneden kunnen brengen en hun laten weten dat ik daar wel mogelijkheden zie om daar uiteindelijk ook te gaan leveren.

Toen explodeerde de omzet van andere kanaal ineens en gaat de groei nog vele malen sneller als daarvoor (wat dus al boven verwachting was).

 

toen kwam ineens het platform waarmee ik dus nieuwe verkoopovereenkomst los, en met los bedoel ik dat ze voorheen heel terughoudend waren met mijn productgroep. Maar daar blijkt wat ik vernomen heb intern heel veel over gesproken te zijn en hebben ze meer onderzoek naar gedaan en toen kwamen ze erachter hoe groot het marktpotentieel van mijn productgroep is en nu zijn ze daar volledig omgeslagen.

Van heel terughoudend willen ze er ineens heel veel tempo inzetten en veel sneller uitbreiden in landen als ik ooit had verwacht.

 

het maakt dan dus niet uit of je het over te dure uitgaven hebt of om de verkeerde omzet kansen pakken Wat hier dus lijkt te ontbreken een duidelijk plan en een duidelijk beeld van wat dit platform van jou zou verwachten zodra je een verkoopovereenkomst tekent. kan toch niet zo zijn dat je opeens vandaag verrast bent een mailtje dat ze het liefst elke week een nieuw land online zetten..

 

Eigenlijk ben ik dus wel verrast en op meer dan 1 manier. omzet is veel hoger als verwacht, omzet stijgt onverwacht explosief en extra platformen gaan van fiets snelheid naar ineens formule 1 snelheid waarmee ze zaken online willen krijgen en willen uitbreiden.

Het voelt alsof ik een klein kind bent met een gigantische hond waarover ik geen controle heb en die met hoge snelheid met me op de loop gaat.

 

Enerzijds natuurlijk prachtig dat veel beter gaat als verwacht maar gaat nu ineens zo snel dat ik houvast zoek om in goede banen te leiden.

Ik was voorbereid op rustig stromend beekje, niet op de waterval die ik nu op me af zie komen.

 

 

Roel: dat laatste bericht van je laat ik wat langer op me inwerken maar kom ik later op terug.

Link naar reactie
  • 0

 

Je wil je invechten in de markt, in het platform, en daarom heb je je verkoopprijs zo laag gesteld dat je een kleine marge maakt. De productgroep is nieuw voor het platform, dus ze willen graag aanbod.

 

Dat is met elkaar in tegenspraak. En reden om met hogere prijzen te experimenteren. Dat kun je kleinschalig doen: selectie van producten op selectie van platforms.

 

Het kan ook reden zijn om de breedte van je assortiment (tijdelijk) te verkleinen.

 

Maar het businessmodel is kwetsbaar. Als jij dagelijks naar leveranciers (groothandels) rijdt om producten op te halen die je via Bol.com verkoopt voor een klein winstje, dan kan iedereen je kopiëren. Zelfs de groothandel. Je enige concurrentievoordeel is dat je zonder salaris werkt. Daar kan niemand tegenop.

 

In dit model kun je zelfs de kosten van financiering niet betalen. ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Je wil je invechten in de markt, in het platform, en daarom heb je je verkoopprijs zo laag gesteld dat je een kleine marge maakt. De productgroep is nieuw voor het platform, dus ze willen graag aanbod.

 

Dat is met elkaar in tegenspraak. En reden om met hogere prijzen te experimenteren. Dat kun je kleinschalig doen: selectie van producten op selectie van platforms.

platform wat zo hard groeit is bol.com, daar is productcategorie zeker niet nieuw. Mijn marges zijn overigens niet hoog maar zeker ook niet heel slecht.

Kan op bol niet heel veel met prijzen experimenteren. bol hanteert ook maximum prijzen op basis van prijzen die ze elders op internet tegenkomen. Zit je boven die door hun gestelde prijsgrens wordt je product niet meer vertoond, ook niet als je de enige aanbieder van dat product bent. Bol verkoopt liever niet dan dat ze veel duurder zijn als verkopers elders op Internet.

daarom straks ook die prijsrobot, die optimaliseert de marge zonder dat ik koopblok verlies of niet meer vertoond wordt.

 

Dat nieuwe platform heeft deze producten nog niet (in meeste landen) maar heeft ook duidelijke doelstelling om niet te duur te zijn en zal niet accepteren als ik mijn prijzen daar veel hoger maak als dat ik (en/of ander verkopers) in eigen shop of op andere platformen verkoop.

Het kan ook reden zijn om de breedte van je assortiment (tijdelijk) te verkleinen.

 

Maar het businessmodel is kwetsbaar. Als jij dagelijks naar leveranciers (groothandels) rijdt om producten op te halen die je via Bol.com verkoopt voor een klein winstje, dan kan iedereen je kopiëren. Zelfs de groothandel. Je enige concurrentievoordeel is dat je zonder salaris werkt. Daar kan niemand tegenop.

 

In dit model kun je zelfs de kosten van financiering niet betalen. ::)

dat valt mee,

Groothandel zelf zou dat makkelijk kunnen doen ja maar die willen dat niet. daarmee zouden ze ook concurreren met hun belangrijkste klanten (is groothandel/fabrikant) en risico lopen die kwijt te raken. dat zullen ze dus niet gaan doen (heb ik in verleden uitgebreid met ze over gehad).

Andere zullen ook niet snel gaan en kunnen kopiëren, die hebben of mijn inkoopprijzen niet (ik heb destijds extreem gunstige korting kunnen bedingen die eigenlijk al veel hoger is als waar ik gezien mijn omzet recht op zou hebben) en weet dat er paar zijn die het geprobeerd hebben maar afgewezen zijn.

Verder moet je maar net binnen het bereik van de groothandel zitten en bereid zijn de eerste maanden daar geld in te investeren (de eerste maanden koste het dagelijks heen en weer rijden meer geld als er aan winst binnen kwam, maar door de korte levertijden leverde dat op de wat langere termijn dus een flinke positieve groei op.

En zo zijn er nog wel aantal zaken waardoor niet zomaar te kopieën is of je in elkgeval een wat langere adem moet hebben voordat het wat gaat opleveren.

ook het geen salaris eruit halen is iets wat ik als investering in de groei zie en zich op langere termijn moet uitbetalen.

 

Link naar reactie
  • 0

Zit toch iets ongemakkelijks in het model. Om op te schalen heb je financiering (krediet) nodig, maar als je nu al geen ondernemersvergoeding overhoudt, wat blijft er dan over na de vergoeding van eventuele financieringskosten (rente, dividend).

 

Je wordt eigenlijk een Bolboer: werken voor de veiling en werken voor de bank. Veel omzet, geen inkomen.

 

Hoe kan je daar aan ontsnappen? Als er herhalingsaankopen zijn kan je herhaalkopers wellicht naar je eigen platform halen.

 

Sterkte. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Mmmm... op elke bedreiging die we hier noemen antwoord je met "Dat valt wel mee"

De adviezen gaan het ene oor in en het andere oor uit.

 

Natuurlijk mag je dromen over "tien maal zoveel omzet" maar ik druk je echt op het hart om wat realistischer naar je bedrijf te kijken. Je hebt in het verleden je al vaker vertilt aan zaken en ik begin een patroon te zien in de manier waarop je een beetje als een als een kip zonder kop aan het rondrennen bent.

 

Ik zou je adviseren om eens met andere ondernemers te gaan praten hoe zij dingen aanpakken.

En dan vooral proberen goed te luisteren.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

Zit toch iets ongemakkelijks in het model. Om op te schalen heb je financiering (krediet) nodig, maar als je nu al geen ondernemersvergoeding overhoudt, wat blijft er dan over na de vergoeding van eventuele financieringskosten (rente, dividend).

 

Je wordt eigenlijk een Bolboer: werken voor de veiling en werken voor de bank. Veel omzet, geen inkomen.

 

Hoe kan je daar aan ontsnappen? Als er herhalingsaankopen zijn kan je herhaalkopers wellicht naar je eigen platform halen.

 

Sterkte. ;)

 

dat laatste is zeker de bedoeling.

en als ik geen groei hoef te financieren kan ik er prima geld voor salaris uithalen.

De marge die ik haal is niet slecht, maar is laag ten opzichte van de marge die ik op deze producten maak bij verkoop via eigen shops (die is juist weer vrij hoog).

het is dus niet dat er geen geld is voor salaris maar het is een keuze dat ik het er liever niet uithaal en daarmee groei financier.

een groei van 10 a 20 % per maand valt prima te financieren, maar groei van 30% wordt al wat lastiger maar als je dan over groei van 40 tot mogelijk 80% (of hoger als andere kanalen plots erg succesvol zouden blijken) per maand gaat praten wordt het snel lastiger.

 

Ik ga zo en zo mijn accountmanager bij groothandel nog eens polsen als hij me weer aanspreekt over hoe het gaat.

Zit bij die groothandel nu dit jaar op 250% van de inkoop over heel 2017. Die zien ook dat ik serieuze groei doormaak.

 

Link naar reactie
  • 0

Mmmm... op elke bedreiging die we hier noemen antwoord je met "Dat valt wel mee"

De adviezen gaan het ene oor in en het andere oor uit.

 

Natuurlijk mag je dromen over "tien maal zoveel omzet" maar ik druk je echt op het hart om wat realistischer naar je bedrijf te kijken. Je hebt in het verleden je al vaker vertilt aan zaken en ik begin een patroon te zien in de manier waarop je een beetje als een als een kip zonder kop aan het rondrennen bent.

 

Ik zou je adviseren om eens met andere ondernemers te gaan praten hoe zij dingen aanpakken.

En dan vooral proberen goed te luisteren.

 

Ik luister prima, en heb hier ook al veel nuttige dingen gelezen waar ik zeker verder mee ga.

Maar dat ik zaken verkeerd inschat heb je helemaal gelijk in. maar tot nu toe is het probleem dat ik de omzet veel te laag heb ingeschat.

Die droom over 10 x zoveel omzet is iets waar ik rekening mee moet gaan houden, moet juist stoppen met de omzet groei te onderschatten blijkt uit de huidige gang van zaken.

En als ik kijk naar wat er binnen Nederland gebeurd en wat er gebeurd met België waar ik op kleine schaal begonnen was durf ik totaal gen schatting meer te maken wat er gebeurd met echt grote landen als Duitsland, Engeland en Frankrijk (waarbij andere Europese landen slechts 1 e-mail verwijderd zijn).

 

heb tot nu toe verschrikkelijk onderschat, moet nu dus wel met veel grotere groei rekening houden (of dat gebeurd is een volgende) maar moet wel als dat gebeurd de boel ook snel kunnen opschalen zodat ik aankan.

 

en dat als ik zegt dat bepaalde zaken wel meevallen leg ik ook uit waarom dat zo is.

 

 

Er zijn pas 3 dagen van de maand voorbij en kan nog veel gebeuren uiteraard maar op basis van deze 3 dagen extrapolerend naar rest van de maand (dus zonder verdere groei in rest van de maand) zou ik deze maand wederom 60% groei hebben ten opzichte van april.

Link naar reactie
  • 0

 

Met een kloppende boekhouding heb je ook nog geen onderneming.

 

De basis is handel. Goedkoop inkopen en duurder verkopen. En dan maar polijsten om de tussenligende werkzaamheden te versoepelen en per saldo genoeg over te houden.

 

Liefst niet in een omgeving die de race naar de bodem stimuleert. ;)

 

Dan moet je dus een onvergelijkbaar aanbod vinden...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zo, hoop reacties intussen. Issue zit echt in de betaaltermijn van de platformen. Die kan je niet bij je leverancier neerleggen. Als hij daar in mee zou gaan, dan zou hij ook zelf op de platformen kunnen gaan aanbieden.

 

Meer eigen handel is de oplossing. Hetzij via herhaalaankopen (als product zich daarvoor leent) of eigen sales. Financiering bij een bank zou ik verder toch overwegen. Groei levert meer op dan de rente je kost.

Link naar reactie
  • 0

ik vind de reacties behoorlijk negatief en veel onjuiste aannames.

Maar het is duidelijk dat de mening is dat het geen echt bedrijf is als ik besluit er nog geen loon uit te halen (ook al is dat er wel) omdat ik dat op dit moment liever gebruik om groei te financieren.

Ook zijn daarom mijn cijfers niet op orde en heb ik geen overzicht en zijn mijn marges minimaal.

Als ik nu rekening probeer te houden met een veel hogere omzet omdat ik het in mijn eerste prognoses onderschat heb en daardoor nu tegen bepaalde "problemen" aanloop krijg ik te horen dat ik moet stoppen met dromen en weer realistisch moet zijn en te trots ben....

En ik moet vooral niet denken aan de mogelijke gevolgen van als er binnen paar weken de producten aan een extra klantgroep van 20 miljoen mensen gaat worden aangeboden, moet immers sturen op de cijfers die er zijn over de afgelopen periode en niet op wat er te gebeuren staat, dat merkt ik vanzelf wel als die gevolgen in mijn cijfers verschijnen en daaruit blijkt dat ik niet voldoende geld heb om de inkoop te financieren....

Link naar reactie
  • 0

Dat komt dan volgens mij voornamelijk doordat jij alleen het omzetplaatje laat zien.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dat komt dan volgens mij voornamelijk doordat jij alleen het omzetplaatje laat zien.

 

Groet,

 

Highio

de marge is ook heel afhankelijk per product.

dus afhankelijk van welke producten er verkocht worden is de marge na aftrek van commissie platform, inkoop en verzendkosten tussen de 7 en 17% (heb afgelopen 6 maanden dus maanden van 7% gehad maar ook van 16,8%.

Deze marge probeer ik nu te verhogen door prijzen te optimaliseren

Bij verkoop in eigen shops kan dat oplopen tot 50%.

Dus ja uiteraard is verkoop in eigen webshops interessanter qua marge. maar ook 1000 keer moeilijker om die klanten in je eigen shop te krijgen als ze via platformen te bereiken (voor een eerste aankoop).

 

Eigen webshops worden nu sterk verbeterd en komen snel online (oude converteerde niet goed en waren daarop ook niet gebouwd).

 

dan blijft nog de vraag hoeveel % van de marge binnen eigen webshop uiteindelijk overblijft na kosten van marketing (commissiekosten van platforms zijn ook gewoon marketing kosten) en of dat echt veel beter is als de marge via platforms.

Link naar reactie
  • 0

Ik zal ook nog even mijn botte mening geven.

 

ik vind de reacties behoorlijk negatief en veel onjuiste aannames.

Dat mag je vinden, maar ik als ik het zo lees dan denk ik dat die negatieve reacties wel iets dichter op de realiteit liggen. Ik bedoel, als je werkelijk een knappe marge zou draaien dan zou je nu ook knappe winst draaien en dan zou het financieringsprobleem waar dit draadje over gaat eigenlijk niet kunnen bestaan.

 

Hier leg je zelf mooi de kern van het probleem uit:

Wat ik nu probeer te doen is niet te focussen op meer orders binnen halen maar vooral ook op winst optimaliseren (wat een stuk lastiger is als groeien met aantal orders).

Kijk, heel veel verkopen en heel weinig verdienen dat kan iedereen. Zolang je maar voorop loopt in de race naar de bodem ben jij diegene die het meest verkoopt. Vooral op de bekende grote platformen is dat een fluitje van een cent. Letterlijk, want als je steeds maar 1 cent onder de prijs van de andere aanbieders zit dan is de kans dat jij het koopblok hebt redelijk groot. Probleem is alleen dat je met de dag minder overhoudt aan elke verkoop, omdat de prijzen alleen maar verder naar beneden gaan.

 

Wat je dus eigenlijk moet doen is juist het tegenovergestelde van wat je nu aan het doen bent. In plaats van te proberen om maar zo veel mogelijk pakketjes de deur uit rammen, zou je alleen maar producten moeten verkopen waar je netto gewoon vette winst op maakt. Je pakt dus alleen het spreekwoordelijke laaghangende fruit en je laat de rest voor wat het is. Op die manier is je financieringsprobleem een stuk kleiner of zelfs geheel opgelost, je hoeft minder tijd en energie er in te steken en je houdt waarschijnlijk onder aan de streep nog veel meer over ook.

 

Maar bedoeling is dus straks om via die platformen klanten te krijgen en die te verleiden om volgende aankoop in eigen webshop te doen.

Dat is niet echt een solide strategie als je nu al problemen hebt met de financiering, en het is m.i. bovendien ijdele hoop.

Men is, buiten misschien de top 10 webwinkels, niet trouw aan een webwinkel. Men koopt gewoon bij de shop die vandaag het goedkoopst is, bovenaan Google staat en/of het snelst levert. Veel consumenten die via een platform kopen hebben niet eens door dat ze bij een externe verkoper bestellen, zelfs niet als je levert in een bedrukte doos met pakbon in jouw huisstijl en flyer met aanbiedingen er bij.

Als je het zou moeten hebben van de herhaalaankopen dan is je financieringsprobleem nog een stuk groter dan je nu al schetst, want dan zou je pas bij de tweede of misschien zelfs derde aankoop geld gaan verdienen. De kans dat die aankoop er komt is sowieso al klein en de tijd totdat je eindelijk winst maakt is een stuk groter. Een bijzonder slecht vooruitzicht is dat, als je het mij vraagt.

 

Zorg dus dat je met elke order goed verdient en laat de kleine ordertjes en de orders waar de netto marge nihil is achterwege.

 

Goed, mag je nu weer zeggen dat ik ongelijk heb :-K

Link naar reactie
  • 0

Wel, je moet in ieder geval niet stoppen omdat het goed gaat. Ik vind het wel een goed idee om je cijfers op orde te brengen al komt het me voor dat je de basics wel kent. Toch raad ik het je aan om er mee aan de slag te gaan. Zo kan je exact zien wat de impact is van groei.

 

Mijn aanname dat klanten direct betalen is dus onjuist. Ze betalen direct aan Bol.com, dat wel. Die gaat er vervolgens 30 dagen bovenop zitten, trekt dan haar marge (15%?) er van af en betaalt de rest aan jou uit. Bieden de platformen wellicht ook een mogelijkheid om eerder te betalen onder aftrek van bijv. 2%? Dat is wel duur, maar lost wel je probleem op. Ik zou het verstandig van de platformen vinden als ze deze optie aan zouden bieden.

 

Even rekenen. Stel dat Bol.com 2% rekent voor betaling binnen 8 dagen (i.p.v. 30 dagen). Dan maken ze een rendement van 365 / (30-8) x 2% = 33%. Die rente krijgen ze nergens.... En het risico is nul, aangezien ze de poen al hebben ontvangen van de klanten die direct hebben betaald. Free cash dus voor Bol.com.

 

Met dit soort rendementen zou factoring of werkkapitaalfinanciering bij een bank goedkoper zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het punt duidelijk is.

Ondanks het harde werken en enthousiasme valt er voor TS moeilijk een goede boterham te verdienen.

 

Wouter stipt een paar dingen aan waar niet alleen TS maar alle ondernemers op platformen mee te maken hebben. Of je nu standaard producten op Bol zet of handmade spullen op Etsy, het Platform eet alle marge op.

Belangrijkste vraag volgens mij: Hoe trek je klanten zo snel mogelijk van het Platform naar je eigen webshop (waar de marge een stuk hoger is)?

 

Betere service? Veel tijd steken in branding waardoor jouw 'merk' in het achterhoofd blijft bij klanten?

Handgeschreven briefjes insteken met een zielig verhaal of je volgende keer rechtstreeks wil bestellen (had ik laatst bij een pizza)?

 

Het Platform zien als pure marketing, waarbij je nul euro winst maakt op de order in de hoop dat bij een vervolgorder de cost of acquisition eruit gehaald kan worden?

 

Met de steeds strenger wordende regels (AVG) wordt het ook steeds lastiger mensen op een e-maillijst te krijgen om winst te maken op vervolgbestellingen.

 

Of is het sowieso een verloren zaak en moet je ver bij platformen uit de buurt blijven?

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

 

Of is het sowieso een verloren zaak en moet je bij platformen uit de buurt blijven?

 

 

Interessante stelling. Ik geloof in de platform-economie. Maar het zijn vooral de platforms zelf die er beter van worden.

 

https://www.nu.nl/carriere/5249603/economen-ing-zien-in-linkedin-en-uber-bedreiging-uitzendbranche.html

 

Link naar reactie
  • 0

Maar het zijn vooral de platforms zelf die er beter van worden.

Niet alleen consumer goods bij Bol, handgemaakte spullen op Etsy, thuisbezorgde pizza's, werving en selectie van personeel maar ook in de muziek (Spotify) en software ontwikkeling (ik moet als app ontwikkelaar eenderde omzet afstaan in de App store!)...

 

Als het om een bescheiden vergoeding zou gaan prima, maar de marges zijn ongehoord groot.

Dàt is het probleem in de platform economie.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0
Als het om een bescheiden vergoeding zou gaan prima, maar de marges zijn ongehoord groot.

Dàt is het probleem in de platform economie.

Daar heb ik met Daniel Ropers nog eens een discussie over gehad. Die meende dat Bol.com en andere platforms retailrollen vervullen en daar een vergoeding voor kunnen vragen. Wil je fulfilment: dat kan voor een prijs. Wil je een etalage: dat kan. En zo voort.

 

Net als Thuisbezorgd. Wordt zo'n intermediair te duur? Help een concurrent in het zadel. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Even reacties op verschillende berichten bij elkaar:

 

Dat mag je vinden, maar ik als ik het zo lees dan denk ik dat die negatieve reacties wel iets dichter op de realiteit liggen. Ik bedoel, als je werkelijk een knappe marge zou draaien dan zou je nu ook knappe winst draaien en dan zou het financieringsprobleem waar dit draadje over gaat eigenlijk niet kunnen bestaan.

een marge van 7 tot 17% is dus slecht. en als de marge goed zou zijn zou ik elke groei kunnen financieren, ook groei van 40 tot 100% per maand...

 

Wat je dus eigenlijk moet doen is juist het tegenovergestelde van wat je nu aan het doen bent. In plaats van te proberen om maar zo veel mogelijk pakketjes de deur uit rammen, zou je alleen maar producten moeten verkopen waar je netto gewoon vette winst op maakt.

zoals aangegeven probeer ik marge dus verder te vergroten. Maar wat is dan wel een acceptabele marge?

En enkel producten verkopen waar ik dikke wint op maak: tja heb producten van 1400 euro waar ik 450 euro winst op maak. Maar die zal ik 1 a 2 keer per jaar verkopen.

Heb ook de producten waar ik 2 tot 4 euro winst op maak waarvan ik er 100 per week kan verkopen.

Die laatste producten kan ik echter volgens deze stelling beter niet verkopen.

 

Zorg dus dat je met elke order goed verdient en laat de kleine ordertjes en de orders waar de netto marge nihil is achterwege.

ik zorg er vanaf het begin voor dat ik op elke order verdien, soms is dat 50 cent, soms is dat 200 euro maar gemiddeld ligt dat op een paar euro.

Producten waar ik verlies op zou maken zijn allemaal uit mijn assortiment gefilterd. Maar 7 tot 17% marge valt onder de noemer nihiel?

 

Mijn aanname dat klanten direct betalen is dus onjuist. Ze betalen direct aan Bol.com, dat wel. Die gaat er vervolgens 30 dagen bovenop zitten, trekt dan haar marge (15%?) er van af en betaalt de rest aan jou uit. Bieden de platformen wellicht ook een mogelijkheid om eerder te betalen onder aftrek van bijv. 2%? Dat is wel duur, maar lost wel je probleem op. Ik zou het verstandig van de platformen vinden als ze deze optie aan zouden bieden.

per platform is het verschillend, maar laten we Bol nemen, momenteel nog mijn belangrijkste verkoopplek. die betalen 1 keer per maand uit. alles wat ik voor de 1ste van de maand verzend wordt op de 1ste van de maand uitbetaald. voor de eerste order duurt dat dus 31 dagen, voor laatste order is het de volgende dag al. Bol heeft geld ook niet altijd direct, werkt ook veel met achteraf betalen.

En nee zijn geen opties om vaker uitbetaald te krijgen.

 

Ondanks het harde werken en enthousiasme valt er voor TS moeilijk een goede boterham te verdienen.

dat is dus een conclusie die ik niet begrijp, dat ik ervoor kies het geld niet uit het bedrijf te halen is wat anders dan dat het er niet is. tot op heden heb ik qua tijdsbesteding nog steeds maar 2 - 3 uur per dag nodig om alles te verwerken. kan dus met de beschikbare tijd nog heel veel meer bestellingen verwerken. het verkrijgen van die bestellingen is dus ook al niet het probleem.

 

Hoe trek je klanten zo snel mogelijk van het Platform naar je eigen webshop (waar de marge een stuk hoger is)?

dat zal van platform tot platform verschillen. bepaalde platforms kan je een flyer of iets anders meesturen, bij andere platformen is dat niet toegestaan en mag je helemaal niks bijsluiten. dat wordt dus nog zoeken naar de juiste manier. maar verder moeten de orders van de platformen zelf ook gewoon winstgevend zijn, en dat zijn ze dus ook.

 

Toch ben ik dus heel benieuwd wat volgens jullie dan wel een fatsoenlijke marge is als 7 tot 17% dat niet is.

En vraag me serieus af wat de marge uiteindelijk is voor orders in eigen webshop als ik zelf moet gaan adverteren.

als je order met 10 euro winst hebt via eigen shop lijkt dat leuk, maar als je 8 euro aan advertenties hebt moeten uitgeven om die order te krijgen dan is de marge op de order vanaf platform uiteindelijk vaak beter.

en mijn productcategorie is erg lastig voor te adverteren, google adwords heb ik (en mensen die ik daarvoor ingehuurd had) nooit winstgevend kunnen krijgen, advertenties op verschillende sites waren ook nooit kostendekkend en natuurlijke zoekresultaten zijn extreem moeilijk te krijgen.

Bovenstaande dus op basis van 4 jaar ervaring met adverteren op die manieren in vorige bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Dit intrigeert me.

 

Maar bedoeling is dus straks om via die platformen klanten te krijgen en die te verleiden om volgende aankoop in eigen webshop te doen.
Dat is niet echt een solide strategie als je nu al problemen hebt met de financiering, en het is m.i. bovendien ijdele hoop. Men is, buiten misschien de top 10 webwinkels, niet trouw aan een webwinkel. Men koopt gewoon bij de shop die vandaag het goedkoopst is, bovenaan Google staat en/of het snelst levert. Veel consumenten die via een platform kopen hebben niet eens door dat ze bij een externe verkoper bestellen, zelfs niet als je levert in een bedrukte doos met pakbon in jouw huisstijl en flyer met aanbiedingen er bij.

 

Als je het zou moeten hebben van de herhaalaankopen dan is je financieringsprobleem nog een stuk groter dan je nu al schetst, want dan zou je pas bij de tweede of misschien zelfs derde aankoop geld gaan verdienen. De kans dat die aankoop er komt is sowieso al klein en de tijd totdat je eindelijk winst maakt is een stuk groter. Een bijzonder slecht vooruitzicht is dat, als je het mij vraagt.

Hoe zit het eigenlijk met de klantdata als je via Bol.com en andere platforms verkoopt. Krijg je als leverancier alleen een afleveradres of ook de emaildata? Mag je die laatste gebruiken of moet de klant daarvoor apart toestemming geven?

 

Of een klant herhaalaankopen doet, verschilt van sector tot sector. Bij accessories zoals kabeltjes is het onbegonnen werk om je aanpak te baseren op repeat buyers, maar bij bv elektronische rookwaren is dat wel lonend.

 

Ondernemer Nijmegen wil graag horen dat-ie op de goede weg is. Dat 7-17% marge prima is als je maar genoeg verkoopt. Dat klopt, maar je berekeningen suggereren ook dat je de cijfers niet helemaal op orde hebt. Dat er verborgen kosten zijn, denk aan marketing en overhead. Als je werkelijk 7-17% marge maakt, zou je balans geleidelijk steeds beter moeten worden. Dan krijg je nog steeds geen ondernemersinkomen, maar neemt je eigen vermogen wel toe. Die zit dan echter in voorraad.

 

Als mijn roestige boekhoudkennis klopt tenminste.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
dat ik ervoor kies het geld niet uit het bedrijf te halen is wat anders dan dat het er niet is.

Je komt nu al geld te kort (om voor te financieren), dus hoe kom je erbij dat er geld genoeg zou zijn en je er alleen 'voor kiest' om geen loon op te nemen?

 

Even een vraag op de man af: Kun je ons een rekensom laten zien waar je aantoont dat er een bescheiden salaris voor jouzelf (ergens tussen Bijstand en Minimumloon) te halen valt uit jouw bedrijf in de toekomst?

 

Anders komen we niet veel verder in dit topic ben ik bang.

 

Jij denkt dat je door meer omzet te maken ook de winst omhoog kan trekken zodat je er ooit van zal kunnen gaan leven, maar diverse mensen hebben hier geschreven dat je daar niet op uit gaat komen. Sterker nog: hoe meer omzet, hoe meer problemen.

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.