• 0

Groeipijn, moet ik groei afremmen? [bedrijfsinkoop financieren]

goedendag,

met mijn webshops (vooral verkoop via externe platforms) gaat het de laatste tijd steeds beter.

Vanaf vorig jaar september weer echt gaan verkopen (daarvoor sluimerde het wat met paar orders per week). Na een top periode met kerst had ik verwacht dat het weer zou gaan inzakken maar niks is minder waar. Elke maand groeit de omzet met 30 of meer procent.

En dan laat ik nog veel manieren onbenut om de omzet te verhogen. Net als dat ik nog veel kanalen onbenut laat of laat sluimeren waaruit veel omzet kan komen.

Als ik alle middelen en kanalen volledig zou benutten zou ik met huidige assortiment naar verwachting nog 10 x zoveel omzet kunnen genereren.

en als ik de andere productgroepen die ik wil gaan voeren nog zou introduceren nog veel meer.

Maar ik heb moeite om de inkoop te financieren.

Nu moest ik tot eind vorig jaar alles vooruit betalen, dus bestellen, betalen en daarna werd geleverd.

Nu heb ik daarmee al kunnen afspreken dat ik een betaaltermijn van 2 weken kon krijgen, meer zal daar voorlopig niet te halen zijn.

Maar feitelijk is dat dus nog tekort om op te vangen.

Afgelopen maand ging ook zo snel dat ik betaaltermijn naar 3 weken heb moeten oplopen voor deel van facturen, maar is niet iets wat ik structureel kan doen, dan krijg ik problemen.

Omzetbelasting is ander punt waar ik in de toekomst problemen mee zie komen.

Tot nu toe valt dat mee.

 

Ik wil onder geen beding afhankelijk worden van een bank (die geven je een paraplu als de zon schijnt maar pakken hem net zo hard weer af als het gaat regenen).

 

Nu verwacht ik dat het met komende mooie weer en daarna vakantie periode wel iets rustiger zal worden (of de groei zal afvlakken) maar dan moet ik dus niet zelf extra kanalen/producten/optimalisaties).

Wat ik nu probeer te doen is niet te focussen op meer orders binnen halen maar vooral ook op winst optimaliseren (wat een stuk lastiger is als groeien met aantal orders).

 

wat is nu verstandig hierbij? extra kanalen/producten/optimalisaties in de koelkast zetten of zelfs actief tegenwerken of wat anders?

 

Benieuwd hoe andere dat hebben gedaan.

Inkoop is overigens volledig geoptimaliseerd, haal dagelijks bij groothandel exact wat ik in de 24 uur daarvoor (in weekend dus 72 uur daarvoor)verkocht heb. zodat ik op werkdagen wat voor 12:00 besteld is dezelfde dag kan verzenden.

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dit intrigeert me.

 

Maar bedoeling is dus straks om via die platformen klanten te krijgen en die te verleiden om volgende aankoop in eigen webshop te doen.
Dat is niet echt een solide strategie als je nu al problemen hebt met de financiering, en het is m.i. bovendien ijdele hoop. Men is, buiten misschien de top 10 webwinkels, niet trouw aan een webwinkel. Men koopt gewoon bij de shop die vandaag het goedkoopst is, bovenaan Google staat en/of het snelst levert. Veel consumenten die via een platform kopen hebben niet eens door dat ze bij een externe verkoper bestellen, zelfs niet als je levert in een bedrukte doos met pakbon in jouw huisstijl en flyer met aanbiedingen er bij.

 

Als je het zou moeten hebben van de herhaalaankopen dan is je financieringsprobleem nog een stuk groter dan je nu al schetst, want dan zou je pas bij de tweede of misschien zelfs derde aankoop geld gaan verdienen. De kans dat die aankoop er komt is sowieso al klein en de tijd totdat je eindelijk winst maakt is een stuk groter. Een bijzonder slecht vooruitzicht is dat, als je het mij vraagt.

Hoe zit het eigenlijk met de klantdata als je via Bol.com en andere platforms verkoopt. Krijg je als leverancier alleen een afleveradres of ook de emaildata? Mag je die laatste gebruiken of moet de klant daarvoor apart toestemming geven?

bij bol.com worden soort van hash e-mail adressen gebruikt. krijg dus niet het e-mail adres van de klant zelf maar een speciaal bol e-mail adres waarbij alle correspondentie via de bol.com server loopt en van daar doorgestuurd wordt naar de klant. Op deze manier kan bol.com ook alle communicatie inzien. Ik heb er echter dus niks aan voor marketing doeleinden.

Ik moet meer hebben van meesturen van pakbon met naam om wat naamsbekendheid te krijgen en eventueel een kortingsbon voor volgende aankoop op eigen website.

maar geef toe dat het niet heel makkelijk is daaruit herhaalaankopen te krijgen. daarom moeten de orders via de platforms dus ook gewoon geld opbrengen.

 

Of een klant herhaalaankopen doet, verschilt van sector tot sector. Bij accessories zoals kabeltjes is het onbegonnen werk om je aanpak te baseren op repeat buyers, maar bij bv elektronische rookwaren is dat wel lonend.

 

Ondernemer Nijmegen wil graag horen dat-ie op de goede weg is. Dat 7-17% marge prima is als je maar genoeg verkoopt. Dat klopt, maar je berekeningen suggereren ook dat je de cijfers niet helemaal op orde hebt. Dat er verborgen kosten zijn, denk aan marketing en overhead. Als je werkelijk 7-17% marge maakt, zou je balans geleidelijk steeds beter moeten worden. Dan krijg je nog steeds geen ondernemersinkomen, maar neemt je eigen vermogen wel toe. Die zit dan echter in voorraad.

 

Als mijn roestige boekhoudkennis klopt tenminste.

 

Als ik de commissie kosten van platform niet meetel zijn mijn marketingkosten 0.

kosten die ik verder heb zijn verpakkingsmateriaal, hosting, reiskosten voor ophalen van producten bij de groothandel, administratie/boekhoud kosten en dan misschien nog paar heel kleine posten.

 

het mooie is dus dat bij mij helemaal geen geld in vororaad gaat zitten.

B.v. voor alles wat sinds gister middag 12:15 is besteld door klanten heb ik zojuist bij groothandel besteld en ga ik over 2 uur ophalen en daarna verzenden zodat ze morgen in huis hebben.

 

en ja eigen vermogen zou daarbij steeds moeten groeien.

Maar als mijn eigen vermogen in maand met ik roep maar wat: 1000 euro is gestegen maar mijn verkopen in de volgende maand zoveel zijn gestegen dat ik de volgende maand voor 2000 euro extra moet inkopen heb ik dus 1000 euro extra wat ik weer een maand (gemiddeld een 2 weken) moet voorfinancieren.

 

het zit hem erin dat de groei dus zo hard gaat

xfbore5envz9.jpg

 

Tot aan december was de groei makkelijk vanuit de winst te bekostigen. december ging ook nog. maar daarna werd het lastiger omdat de groei zo snel omhoog ging.

Tot nu toe is dus nog gelukt hoewel ik afgelopen maand betaaltermijn 1 week heb moeten oprekken bij leverancier voor paar orders (en daarna ineens alles betaald heb).

maar als die groei dus steeds steiler blijft toenemen zal dat dus steeds lastiger worden.

Link naar reactie
  • 0
Het mooie is dus dat bij mij helemaal geen geld in voorraad gaat zitten. B.v. voor alles wat sinds gister middag 12:15 is besteld door klanten heb ik zojuist bij groothandel besteld en ga ik over 2 uur ophalen en daarna verzenden zodat ze morgen in huis hebben.

 

en ja eigen vermogen zou daarbij steeds moeten groeien.

 

Maar als mijn eigen vermogen in maand met ik roep maar wat: 1000 euro is gestegen maar mijn verkopen in de volgende maand zoveel zijn gestegen dat ik de volgende maand voor 2000 euro extra moet inkopen heb ik dus 1000 euro extra wat ik weer een maand (gemiddeld een 2 weken) moet voorfinancieren.

Dan is de tegenpost waarschijnlijk je vordering op platforms, niet je voorraad.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat mag je vinden, maar ik als ik het zo lees dan denk ik dat die negatieve reacties wel iets dichter op de realiteit liggen. Ik bedoel, als je werkelijk een knappe marge zou draaien dan zou je nu ook knappe winst draaien en dan zou het financieringsprobleem waar dit draadje over gaat eigenlijk niet kunnen bestaan.

een marge van 7 tot 17% is dus slecht. en als de marge goed zou zijn zou ik elke groei kunnen financieren, ook groei van 40 tot 100% per maand...

 

Nou ja, op het moment dat je een externe financiering nodig hebt om je groei te bekostigen (waarbij je regelmatig moet rekenen op een rente rond de 8%) kan het dus wel lastig worden.

 

Verder geen inhoudelijke toevoegingen, denk dat er al zoveel gezegd is dat de juiste informatie en adviezen er uit te filteren zouden moeten zijn.

 

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

 

Mijn aanname dat klanten direct betalen is dus onjuist. Ze betalen direct aan Bol.com, dat wel. Die gaat er vervolgens 30 dagen bovenop zitten, trekt dan haar marge (15%?) er van af en betaalt de rest aan jou uit. Bieden de platformen wellicht ook een mogelijkheid om eerder te betalen onder aftrek van bijv. 2%? Dat is wel duur, maar lost wel je probleem op. Ik zou het verstandig van de platformen vinden als ze deze optie aan zouden bieden.

 

per platform is het verschillend, maar laten we Bol nemen, momenteel nog mijn belangrijkste verkoopplek. die betalen 1 keer per maand uit. alles wat ik voor de 1ste van de maand verzend wordt op de 1ste van de maand uitbetaald. voor de eerste order duurt dat dus 31 dagen, voor laatste order is het de volgende dag al. Bol heeft geld ook niet altijd direct, werkt ook veel met achteraf betalen.

En nee zijn geen opties om vaker uitbetaald te krijgen.

 

 

Gemiddeld genomen is de betaaltermijn is de betaaltermijn dus ongeveer 14 dagen. Net als de betaaltermijn van je leverancier toch? Dat zou in theorie tegen elkaar weg kunnen lopen. En anders vooral veel aan het einde van de maand verkopen! ;D

 

Link naar reactie
  • 0
is de marge na aftrek van commissie platform, inkoop en verzendkosten tussen de 7 en 17%

kosten die ik verder heb zijn verpakkingsmateriaal, hosting, reiskosten voor ophalen van producten bij de groothandel, administratie/boekhoud kosten en dan misschien nog paar heel kleine posten.

 

Je hebt veel meer kosten dan die je daar noemt. Ik mis bijvoorbeeld personeelskosten, huur van werkruimte, afschrijving van je apparatuur, kosten van retouren, kosten van klanten die niet betalen -het garantiebedrag van bol is beperkt-, enzovoort.

 

Wellicht heb je de meeste van die componenten nu op 0 staan, maar in dat geval ben je eigenlijk nog niet realistisch aan het ondernemen.

 

Tenzij je nu voor tig duizenden euro's of meer per maand via de platformen verkoopt, zou mijn gok zijn dat je marge nu te klein is om van rond te komen. Dat wordt onderstreept door het feit dat je nu niet de verkopen van 1 maand kan financieren.

en als de marge goed zou zijn zou ik elke groei kunnen financieren, ook groei van 40 tot 100% per maand...

We praten steeds in percentages. Dat is relatief. Gister 1 order en vandaag 2 orders is 100% groei. Tof, maar dat zegt dus niet zo veel.

 

Er van uit gaande dat we over redelijke aantallen spreken zal er misschien nu forse groei zijn, maar die groei zal heel snel afvlakken. Er worden maar zoveel producten per dag verkocht op een platform. De platforms groeien zelf wellicht ook wel, maar zeker niet met die percentages die jij noemt. Met een paar maanden zal je daarom redelijk stabiel gaan draaien. Enige groei komt dan alleen nog van het uitbreiden van je assortiment of het starten van verkoop op andere platforms. Beide heb je zelf in de hand, dus dan zou het probleem eigenlijk al opgelost moeten zijn.

Link naar reactie
  • 0

is de marge na aftrek van commissie platform, inkoop en verzendkosten tussen de 7 en 17%

kosten die ik verder heb zijn verpakkingsmateriaal, hosting, reiskosten voor ophalen van producten bij de groothandel, administratie/boekhoud kosten en dan misschien nog paar heel kleine posten.

 

Je hebt veel meer kosten dan die je daar noemt. Ik mis bijvoorbeeld personeelskosten, huur van werkruimte, afschrijving van je apparatuur, kosten van retouren, kosten van klanten die niet betalen -het garantiebedrag van bol is beperkt-, enzovoort.

ik werk nu vanuit een kamer thuis. straks ga ik naar tuinhuis van een 12 vierkante meter. eens zullen er kosten voor bedrijfsruimte moeten komen, ben ik met je eens. Maar kan vanuit deze locaties tot een 200 orders per dag ruim aan schat ik in, mogelijk nog wel meer.

Apparatuur heb ik vrijwel niet. 1 labelprinter, 1 pc en een normale printer. veel meer is het niet.

kosten retouren zijn heel laag, meeste producten mogen uit hygiënisch oogpunt niet retour. meer als 3 retouren per week zijn het niet. daarvan zijn enkel de kosten de verloren verzend en verpakkingskosten.

tot nu toe in 1 jaar slechts 1 aanspraak op garantiebedrag hoeven doen van bol.

Wat ik wel vergat te noemen waren kosten van partner die mij koppelt aan bol.com. dat is 1,3 % van omzet.

 

Wellicht heb je de meeste van die componenten nu op 0 staan, maar in dat geval ben je eigenlijk nog niet realistisch aan het ondernemen.

 

Tenzij je nu voor tig duizenden euro's of meer per maand via de platformen verkoopt, zou mijn gok zijn dat je marge nu te klein is om van rond te komen. Dat wordt onderstreept door het feit dat je nu niet de verkopen van 1 maand kan financieren.

en als de marge goed zou zijn zou ik elke groei kunnen financieren, ook groei van 40 tot 100% per maand...

We praten steeds in percentages. Dat is relatief. Gister 1 order en vandaag 2 orders is 100% groei. Tof, maar dat zegt dus niet zo veel.

Vorige maand had ik via platforms een omzet van rond de 18.000 euro. deze maand verwacht ik rond de 25.000 euro uit te gaan komen.

Er van uit gaande dat we over redelijke aantallen spreken zal er misschien nu forse groei zijn, maar die groei zal heel snel afvlakken. Er worden maar zoveel producten per dag verkocht op een platform. De platforms groeien zelf wellicht ook wel, maar zeker niet met die percentages die jij noemt. Met een paar maanden zal je daarom redelijk stabiel gaan draaien. Enige groei komt dan alleen nog van het uitbreiden van je assortiment of het starten van verkoop op andere platforms. Beide heb je zelf in de hand, dus dan zou het probleem eigenlijk al opgelost moeten zijn.

Bovenstaande is dus 90% Nederland, 8% Belgie en 2% overig.

Uitbreiding volgt dus nu naar andere platformen beginnend bij Nederland, maar 1 platform wil heel graag heel snel ook gelijk uitbreiden naar Duitsland, Engeland, Frankrijk en Belgie en bij voorkeur naar nog diverse andere Europese landen. in al die landen zal ik voorlopig de enige externe verkoper binnen dat platform zijn.

En de volgende stap zou inderdaad zijn de uitbreiding van assortiment van huidige 9000 in stapjes naar 100.000 en hoger.

dus dat lijkt mij dat daar binnen huidige assortiment nog meer als voleodnde groei zit en daarna voldoende mogelijkheden met groter assortiment.

Mijn beoordeling op b.v. Bol.com ligt rond de 9 waarmee ik 1 van hoogtse beoordelingen van partners binnen mijn categorie heb.

 

Link naar reactie
  • 0
Uitbreiding volgt dus nu naar andere platformen beginnend bij Nederland, maar 1 platform wil heel graag heel snel ook gelijk uitbreiden naar Duitsland, Engeland, Frankrijk en Belgie en bij voorkeur naar nog diverse andere Europese landen. in al die landen zal ik voorlopig de enige externe verkoper binnen dat platform zijn. En de volgende stap zou inderdaad zijn de uitbreiding van assortiment van huidige 9000 in stapjes naar 100.000 en hoger.
Niet gaan hyperventileren.

 

Stel dat je het zou moeten presenteren aan een financier. Die is uiteraard benieuwd naar de kansen en het groeipotentieel, maar zal eerst kijken of je fundamentals kloppen. Als je op één verkoop eigenlijk niks overhoudt, is een verduizendvoudiging niet de moeite waard.

 

Met je huidige cijfers zou je een scenario moeten kunnen uitrekenen naar 10 keer de huidige afzet. Eerst afzet, dan omzet. Welke kosten staan daar tegenover? En wat blijft er over voor jezelf en je bankier?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Uitbreiding volgt dus nu naar andere platformen beginnend bij Nederland, maar 1 platform wil heel graag heel snel ook gelijk uitbreiden naar Duitsland, Engeland, Frankrijk en Belgie en bij voorkeur naar nog diverse andere Europese landen. in al die landen zal ik voorlopig de enige externe verkoper binnen dat platform zijn. En de volgende stap zou inderdaad zijn de uitbreiding van assortiment van huidige 9000 in stapjes naar 100.000 en hoger.
Niet gaan hyperventileren.

 

Stel dat je het zou moeten presenteren aan een financier. Die is uiteraard benieuwd naar de kansen en het groeipotentieel, maar zal eerst kijken of je fundamentals kloppen. Als je op één verkoop eigenlijk niks overhoudt, is een verduizendvoudiging niet de moeite waard.

 

Met je huidige cijfers zou je een scenario moeten kunnen uitrekenen naar 10 keer de huidige afzet. Eerst afzet, dan omzet. Welke kosten staan daar tegenover? En wat blijft er over voor jezelf en je bankier?

 

Ik ga niet hyperventileren, maar voel wel wat onzekerheid doordat ik totaal niet kan inschatten wat het online komen van die andere platformen en landen gaat betekenen.

Heb totaal geen zicht op hoeveel orders/omzet daaruit zal komen.

Als dat rustig begint en langzaam groeit geen probleem, als ineens 60 orders per dag bijkomen dan breekt het zweet me zeker even uit. maar totaal onoorspelbaar.

 

dat er nog veel moet gebeuren is een feit. boekhouding moet ook beter, de manier waarop we nu doen was nog leuk met 50 orders per maand maar nu begint dat toch tijd te worden voor een wat serieuzer pakket.

Dit is echter steeds vooruit geschoven omdat ik moeite heb om het juiste pakket/boekhouder te kiezen (wat op juiste manier aan mijn webshops gekoppeld kan worden). maar dat is weer wat voor een ander topic.

 

nieuwe betere omzet prognoses ga ik zeker ook mee aan de slag.

en diverse scenario's ga ik zeker ook doorrekenen.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt zeker ambitie en iedereen mag dromen wat ie wil.

 

Ik heb nog wel een andere vraag.

Je doet geen verkoop, daar zorgen Bol en de partner die je artikelen op Bol plaatst voor. Je hebt ook geen eigen producten. Als ik het goed begrijp doe je niet veel meer dan het ompakken van groothandel verpakkingen naar consumentenverpakkingen. Iedereen kan dit doen vanuit zijn eigen huis en zonder machines (alleen een laptopje) volgens jou.

 

Wat nu als iemand anders ook zo'n handeltje opzet? Dan kunnen jullie alleen maar concurreren op prijs lijkt mij. En dat wordt een race naar de bodem. Er is altijd wel iemand te vinden die nog meer onbetaalde eigen uren er in wil steken dan jij.

 

Waar zou je op kunnen concurreren anders dan prijs?

 

Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar reactie
  • 0

In al jouw vragen, bevindingen en opmerkingen in dit topic zie ik één 'rode draad': je bent toe aan het aanpassen van een aantal strategische vertrekpunten (hoe theoretisch en gewichtig dit ook klinkt), met name in organisatorische zin, maar ook wat betreft (toekomstige) concurrentie.

 

Je ziet een aantal veranderingen ontstaan: bedreigingen die op je af komen, ook een aantal zwakke punten bij jezelf, maar ook liggen er blijkbaar kansen op de loer en heb je zeker ook sterke punten in jouw bedrijfsvoering. Dat schreeuwt om een SWOT-analyse. Ga daarmee aan de slag en doe dat met enige regelmaat, om slagvaardiger op dit soort veranderingen te kunnen anticiperen.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
de marge is ook heel afhankelijk per product.

dus afhankelijk van welke producten er verkocht worden is de marge na aftrek van commissie platform, inkoop en verzendkosten tussen de 7 en 17% (heb afgelopen 6 maanden dus maanden van 7% gehad maar ook van 16,8%.

Deze marge probeer ik nu te verhogen door prijzen te optimaliseren.

Bij internationale handel zullen de marges naar mijn verwachting krimpen, alleen al omdat zendingen meer risico lopen en transportkosten slechter doorberekend kunnen worden. Hoe zit dit met transactiekosten?

 

Bij verkoop in eigen shops kan dat oplopen tot 50%.
Zijn dat ook nu al de producten die op platforms de beste marge hebben? Dan zou ik daar juist volop op inzetten. Bij een bredere inzet, verslapt je aandacht hiervoor.

 

Wat kosten de eigen shops als investering en doorlopend? Je noemt dit nu hosting, maar helemaal gespecificeerd voor jezelf?

 

Hoe komen de pakjes in een verzendproces? Afhaal- of wegbrengkosten?

 

En hoe wil je voor deze geaccepteerd worden? En hoeveel gaat dat per maand kosten als dat lukt? Hoeveel autokosten neem je mee in bovenstaande berekeningen? Dit alles om realistisch boven negatief te blijven.

 

Vakantieplannen?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je hebt zeker ambitie en iedereen mag dromen wat ie wil.

 

Ik heb nog wel een andere vraag.

Je doet geen verkoop, daar zorgen Bol en de partner die je artikelen op Bol plaatst voor. Je hebt ook geen eigen producten. Als ik het goed begrijp doe je niet veel meer dan het ompakken van groothandel verpakkingen naar consumentenverpakkingen. Iedereen kan dit doen vanuit zijn eigen huis en zonder machines (alleen een laptopje) volgens jou.

 

Wat nu als iemand anders ook zo'n handeltje opzet? Dan kunnen jullie alleen maar concurreren op prijs lijkt mij. En dat wordt een race naar de bodem. Er is altijd wel iemand te vinden die nog meer onbetaalde eigen uren er in wil steken dan jij.

 

Waar zou je op kunnen concurreren anders dan prijs?

 

 

Die vraag had ik al eerder beantwoord maar blijft een begrijpelijke vraag.

Tot op zekere hoogte kunnen meer mensen dat doen ja.

Als je voldoende dicht bij groothandel zit.

als je de korting weet te krijgen die ik heb. en daar zit een belangrijk punt, inkoopkorting die ik heb krijg je eigenlijk pas als je voor meer als 1 ton euro per jaar inkoopt. en weet dat er zijn die geprobeerd hebben te krijgen maar dat niet meer hebben gekregen maar daar gewoon naartoe moeten groeien.

en zo zijn er nog wel paar kleine puntjes zoals dat het heel lang duurt voor een nieuw bol.com account in koopblok kan komen

 

Sterker nog: er zijn er paar die op bijna dezelfde manier doen als mij, maar die hebben levertijd van 2 dagen tot 2 weken.

 

En ik ben met veel producten (iets) duurder als concurrenten op b.v. bol maar toch win ik koopblok op andere punten.

 

En andere platformen is dat weer net wat anders, daar ben/wordt ik dus voorlopig enige aanbieder en zal ik anders weer de juiste mix moeten vinden om te winnen.

 

en bepaalde producten verlies ik het mee van concurrentie en dat is jammer, focus me op de andere waar ik wel mee kan winnen.

 

en dan is de leverancier momenteel ook heel scherp op de prijzen waarvoor verkocht wordt. Hun eigen merken hebben een minimum prijs waarvoor verkocht moet worden. zijn er diverse die zich daar niet aan houden maar die krijgen die merken straks gewoon niet meer geleverd.

Kortom alles kan per product anders zijn en is zoeken naar de producten waar ik de strijd wel op kan winnen (vaak zonder goedkoopste te zijn dus).

Link naar reactie
  • 0

In al jouw vragen, bevindingen en opmerkingen in dit topic zie ik één 'rode draad': je bent toe aan het aanpassen van een aantal strategische vertrekpunten (hoe theoretisch en gewichtig dit ook klinkt), met name in organisatorische zin, maar ook wat betreft (toekomstige) concurrentie.

 

Je ziet een aantal veranderingen ontstaan: bedreigingen die op je af komen, ook een aantal zwakke punten bij jezelf, maar ook liggen er blijkbaar kansen op de loer en heb je zeker ook sterke punten in jouw bedrijfsvoering. Dat schreeuwt om een SWOT-analyse. Ga daarmee aan de slag en doe dat met enige regelmaat, om slagvaardiger op dit soort veranderingen te kunnen anticiperen.

 

dat klopt zeker, heb heel veel te professionaliseren en te verbeteren.

Komt allemaal veel sneller op me af als ik verwacht had en dus moet ik nu flink wat extra stappen bijzetten om snel te verbeteren.

Link naar reactie
  • 0

de marge is ook heel afhankelijk per product.

dus afhankelijk van welke producten er verkocht worden is de marge na aftrek van commissie platform, inkoop en verzendkosten tussen de 7 en 17% (heb afgelopen 6 maanden dus maanden van 7% gehad maar ook van 16,8%.

Deze marge probeer ik nu te verhogen door prijzen te optimaliseren.

Bij internationale handel zullen de marges naar mijn verwachting krimpen, alleen al omdat zendingen meer risico lopen en transportkosten slechter doorberekend kunnen worden. Hoe zit dit met transactiekosten?

grappige van de platformen is dat meeste "gratis verzending" bieden. verzendkosten zitten dus in de productprijs doorberekend.

Internationaal bereken ik ook alles door aan de klant. dat kan omdat ik goede verzendkosten heb kunnen bedingen.

Maar is ook gelijk de reden dat ik nu enkel Nederland, Duitsland, België, Frankrijk en Engeland lever. voor andere landen heb ik nog niet de juiste verzendkosten en wacht ik dus mee tot ik wel de juiste prijs heb.

Transactiekosten zijn er niet bij platformen, altans die zitten al in de commissie structuur doorberekend

Bij verkoop in eigen shops kan dat oplopen tot 50%.
Zijn dat ook nu al de producten die op platforms de beste marge hebben? Dan zou ik daar juist volop op inzetten. Bij een bredere inzet, verslapt je aandacht hiervoor.

 

Wat kosten de eigen shops als investering en doorlopend? Je noemt dit nu hosting, maar helemaal gespecificeerd voor jezelf?

In de eigen shop is de marge over hele range van producten vrij hoog.

valt ook niet heel veel te focussen, heb vrijwel geen controlle over welke producten ik wel of niet verkoop op platforms. Bol bepaald met diverse algoritme welke producten de klant te zien krijgt. bied ik die dus niet aan dan kan ik niet verkopen. is dus niet dat als ik de producten met lagere marge eruit haal automatisch de producten met hogere marge getoond worden aan klanten.

Hoe komen de pakjes in een verzendproces? Afhaal- of wegbrengkosten?

Ik breng pakjes weg naar bussinesspoint. dat zit hier 2 minuten vandaan en kan ik tot 18:30 wegbrengen daar.

Dat is dus bewuste keuze omdat ik zo langer de tijd heb voor maken pakjes. Kosten: paar cent per keer.

en kunnen een 90 tot 100 pakjes tegelijk in mijn auto.

En hoe wil je voor deze geaccepteerd worden? En hoeveel gaat dat per maand kosten als dat lukt? Hoeveel autokosten neem je mee in bovenstaande berekeningen? Dit alles om realistisch boven negatief te blijven.

 

Vakantieplannen?

 

Groet,

 

Highio

 

Tja dat is lastige, huidige auto vergt als ik die wil blijven rijden een flinke investering in onderhoud en reparaties.

en huidige auto is niet bepaald zuinig.

voorkeur gaat dus uit naar nieuwe auto en als ik dat ga bekijken is zo een nieuwe auto leasen in mijn geval goedkoper dan zo een auto tweedehands kopen en rijden

Maar hier tweiffel ik nog heel erg over en ondanks dat het (op de langere termijn) financieel gunstiger zou zijn heb ik veel moeite om dat besluit te nemen en heb ik merendeels besloten huidige auto toch nog even door te rijden.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat overigens op de platformen heel interessant is zijn zijn klanten die meer als 1 product bij mij kopen.

Aangezien verzendkosten in de productprijs zitten betaald zo een klant als hij b.v. 3 producten koopt 3 x de verzendkosten en dat is dus 2 x verzendkosten extra winst voor mij.

Kan je helaas niet heel veel op sturen behalve dan bij zoveel mogelijk producten in koopblok staan en zoveel mogelijk producten aanbieden dus.

Link naar reactie
  • 0

Je bent tot nu toe niet aan het graaien, wel beetje control freak (mbt niet willen van betrekken bank)

 

Maar de mix is goed, als we het mogen geloven, alles door geinvesteerd in groei en meer groei.

 

Hiernaast potentie en wil hier gebruik van te maken.

 

Voor potentiele investeerder is dat intressant.

 

Vroeger of later kom je op het punt dat je ook wat moet verdienen, moet investeren in ruimte, opslag om beter in te kopen, liquiditeit voor financiering etc etc.

 

Of je loopt vast en kansen moet je laten gaan en je komt de man met hamer tegen die klanten, leveranciers gaat teleurstellen waarmee je een negative spiraal inzet.

 

Je moet denk ik accepteren dat je een probleem hebt en dat je een oplossing wil.

 

De oplossing is altijd dichtbij, jij moet hem echter omschrijven en presenteren.

 

Wat zijn de problemen die je wil oplossen en wat is het jou waard hiervoor op te geven om 100% van potentieel te pakken?

 

Stel, je hebt 100K nodig, ben je bereid 10% over te dragen als diegene afspreekt komende 2 jaar geen aanspraak te maken op dat deel?

 

Er is zoveel geld beschikbaar nu, denk aan een goede formule die jouw problemen doorlopend oplossen EN intressant is voor investeerder een klein risico te nemen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je bent tot nu toe niet aan het graaien, wel beetje control freak (mbt niet willen van betrekken bank)

ben gewoon huiverig voor de bank met leningen. mede hier voldoende verhalen over gelezen dat als even tegen zit ze ook niet scromen om je de nek om te draaien. En ook geen goede ervaring met de ABN AMRo die ineens moeite hadden met mijn bedrijfstak destijds en ineens probeerde weg te pesten.

En uiteraard zijn er meer banken en uiteraard kan ook allemaal anders, maar is een persoonlijk gevoel waar ik waarschijnlijk overheen moet stappen.

Maar de mix is goed, als we het mogen geloven, alles door geinvesteerd in groei en meer groei.

 

Hiernaast potentie en wil hier gebruik van te maken.

 

Voor potentiele investeerder is dat intressant.

 

Vroeger of later kom je op het punt dat je ook wat moet verdienen, moet investeren in ruimte, opslag om beter in te kopen, liquiditeit voor financiering etc etc.

daar valt zeker niet aan te ontkomen. en zie uiteindelijk het harde werk ook zeer graag eens uitbetaald gaan worden. is dan wel leuk werk maar uiteindelijk draait het toch ook om de "centjes " he.

Of je loopt vast en kansen moet je laten gaan en je komt de man met hamer tegen die klanten, leveranciers gaat teleurstellen waarmee je een negative spiraal inzet.

 

Je moet denk ik accepteren dat je een probleem hebt en dat je een oplossing wil.

 

De oplossing is altijd dichtbij, jij moet hem echter omschrijven en presenteren.

 

Wat zijn de problemen die je wil oplossen en wat is het jou waard hiervoor op te geven om 100% van potentieel te pakken?

 

Stel, je hebt 100K nodig, ben je bereid 10% over te dragen als diegene afspreekt komende 2 jaar geen aanspraak te maken op dat deel?

 

Er is zoveel geld beschikbaar nu, denk aan een goede formule die jouw problemen doorlopend oplossen EN intressant is voor investeerder een klein risico te nemen.

 

 

is zeker ook iets om eens over na te denken.

 

Link naar reactie
  • 0

Fijn dat de verkoop iig flink groeit. Ik heb niet een specifieke tip, maar wat ikzelf doe sinds ik groothandelaar ben (en dus ook steeds meer moet investeren) is in excel per maand verwachte omzet en verwachte kosten (x percentage van omzet + incidentele kosten) en zo dus een schatting heb van eindsaldo per maand en dus welke maanden ik het misschien krap zal hebben qua liquiditeit, maar het blijft 'n gok natuurlijk hoeveel omzet gehaald zal worden, kan wel soort worst case scenario maken. Ik heb wel 1 vraagje aan jou. Je zei:

...

Internationaal bereken ik ook alles door aan de klant. dat kan omdat ik goede verzendkosten heb kunnen bedingen.

Maar is ook gelijk de reden dat ik nu enkel Nederland, Duitsland, België, Frankrijk en Engeland lever. ...

Zou ik alsjeblieft mogen vragen hoe / met welk bedrijf je goede afspraken heb gemaakt? Ik stuur nu via pakketmail.nl of postnl (ook wel contract) maar goedkoper kan natuurlijk altijd interessant zijn.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Sandra,

Ik ben aan het kijken naar betere voorspellingen voor omzet en kosten. kijken wat daaruit gaat komen.

 

ook ga ik eerdaags de omzet (tijdelijk) wat afremmen door Belgie uit mijn huidige account te halen op bol en via apart account te verkopen. dat zal betekenen dat omzet naar belgie de eerste paar maanden met een 95% zal afnemen verwacht ik, maar dat ik daarna de prijzen voor belgie beter kan bepalen en meer marge op die orders zal overhouden.

 

Voor verzending zit ik nu bij myparcel.nl (tegenwoordig ook van PostNL).

wil je weten wat ik betaal moet je maar even een prive bericht versturen.

Of het lager is als wat jij betaald weet ik niet, maar ik was vooral voor buitenlandse zendingen daar flink goedkoper uit als bij eerdere partners.

Link naar reactie
  • 0

 

Tja dat is lastige, huidige auto vergt als ik die wil blijven rijden een flinke investering in onderhoud en reparaties.

en huidige auto is niet bepaald zuinig.

voorkeur gaat dus uit naar nieuwe auto en als ik dat ga bekijken is zo een nieuwe auto leasen in mijn geval goedkoper dan zo een auto tweedehands kopen en rijden

 

 

Volgens mij houdt je hier jezelf voor de gek:

 

ten eerste: een tweedehands auto is (extreme gevallen terzijde) goedkoper in totale kosten dan een nieuwe.

ten tweede: de leasemaatschappij maakt ook winst. Een nieuwe auto zelf kopen is dus goedkoper dan er een leasen.

 

Het kan best dat het mbt je cashflow beter uitkomt om er een te leasen, maar goedkoper.... nee.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

 

Tja dat is lastige, huidige auto vergt als ik die wil blijven rijden een flinke investering in onderhoud en reparaties.

en huidige auto is niet bepaald zuinig.

voorkeur gaat dus uit naar nieuwe auto en als ik dat ga bekijken is zo een nieuwe auto leasen in mijn geval goedkoper dan zo een auto tweedehands kopen en rijden

 

 

Volgens mij houdt je hier jezelf voor de gek:

 

ten eerste: een tweedehands auto is (extreme gevallen terzijde) goedkoper in totale kosten dan een nieuwe.

ten tweede: de leasemaatschappij maakt ook winst. Een nieuwe auto zelf kopen is dus goedkoper dan er een leasen.

 

Het kan best dat het mbt je cashflow beter uitkomt om er een te leasen, maar goedkoper.... nee.

Ik hou mezelf niet voor de gek. soort auto welke ik wil (mede met oog op ruimte voor pakketjes) is met leasen van nieuwe auto goedkoper als 2de hands zelf kopen.

 

- prijs aanschaf auto

- rente van financiering

- wegenbelasting

- verzekering (all risk) (ik heb doordat ik nog niet heel lang auto rijd en door ongeluk dat op mij is afgeschoven met nep getuige) vrijwel geen noclaim

- verwacht onderhoud (wat bij 2dehands ook duurder is).

 

Als ik die zaken afzet tegen de prijs van het leasen van een vergelijkbare nieuwe auto is dat laatste voor mij in mijn situatie goedkoper.

 

en als ik dan naar verbruik ga kijken ten opzichte van huidige auto en wat daar aan moet gebeuren om nog paar jaar te kunnen blijven rijden wordt nieuwe lease auto (op de langere termijn) nog interessanter.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hha, wat ben je toch weer heerlijk eigenwijs.

 

Ik vraag me wel af waarom je hier op dit forum met je vragen komt.

dat vraag ik me als ik bepaalde reacties zoals die van jou lees mezelf ook wel eens af.

Al onze adviezen smijt je in de prullenbak omdat je toch beter weet.

Zo lijkt het tenminste.

in mijn geval is als ik aflossing lening (welke ik ervoor nodig zou hebben) + rente + wegenbelasting + all risk + onderhoud optel en dat afzet tegen een lease van nieuwe auto leasen ik met de nieuwe auto dus goedkoper uit ben.

Als je eigen geld hebt om de auto te kopen en goede no claim hebt kan dat anders uitvallen. dat is dus per persoon een andere berekening.

 

en dan heb ik nog niet de allergoedkoopste financiering gezocht en ook niet de allergoedkoopste lease. dus afhankelijk van die punten kan het nog wat schommelen.

 

Maar had bij die berekening 2de hands auto's met km stand van 50 tot 110.000 kom en bouwjaar van minimaal 2012 vergeleken met lease van nieuwe auto.

als je binnen al die factoren gaat schuiven kan er ook andere berekking uitkomen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

in mijn geval is als ik aflossing lening (welke ik ervoor nodig zou hebben) + rente + wegenbelasting + all risk + onderhoud optel en dat afzet tegen een lease van nieuwe auto leasen ik met de nieuwe auto dus goedkoper uit ben.

 

 

Maar wat je dan vergeet is dat je, nadat je de lening hebt afbetaald, nog wel een auto met een zekere waarde hebt.

 

En heb je onderhoud wel eerlijk ingeschat, of daar een worst-case scenario genomen?

 

En heb je de verzekering wel geoptimaliseerd? Ook bij de leasemaatschappij krijg je geen kanjer van een no-claim korting als je die zelf niet zou krijgen. (Behalve als de leasemaatschappij gerund wordt door dommerikken, Kan, maar onwaarschijnlijk).

 

 

Als je eigen geld hebt om de auto te kopen en goede no claim hebt kan dat anders uitvallen. dat is dus per persoon een andere berekening.

 

 

Aan dat eigen geld, als je dat gebruikt, moet je ook een fictief verlies aan rendement toekennen, ander ben je appels met peren aan het vergelijken. Dat verlies aan rendement zal misschien niet helemaal zo groot zijn als je rente, maar als je optimaliseert mag het er ook niet te ver van afwijken.

 

 

Tovenarij bestaat niet. Die mooie website van de leasemaatschappij en de reclamespotjes en het personeel wat ze daar hebben, en het rendement voor de aandeelhouders, wordt allemaal betaald uit de winst die ze op jou maken. En zij willen ook wel graag een rendement op hun geld. Je least omdat het beter is voor je cashflow, en zorgenvrij, niet omdat het goedkoper is,

 

Het enige voordeel dat je misschien zou kunnen hebben is dat de leasemaatschappij in bulk inkoopt, en dan een klein voordeel heeft, en dat ze misschien een deel van dat voordeel in de prijs naar voren laten komen, maar dat kan normaal gesproken niet opwegen tegen de extra kosten van een tussenpartij.

 

Autobladen en consumentenbonden en zo maken regelmatig de vergelijking tussen een nieuwe auto en een middeljonge tweedehandse. De tweedehandse komt er altijd goedkoper uit.

 

Je moet doen wat je wilt, en wat jou het beste lijkt, geen probleem voor mij, maar ga nu niet beweren dat een nieuwe leaseauto goedkoper is dan een vergelijkbare tweedehandse van een jaar of 3,4,5. Dan doe je je berekening niet goed.

 

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.