Ik zal mij allereerst voorstellen aangezien ik mijzelf net geregistreerd heb.
Ik ben Tom, 24 jaar en zit momenteel in mijn laatste jaar van mijn studie, Bachelor Accountancy.
Hiernaast heb ik 1,5 jaar ervaring als Assistent-Accountant bij een middelgroot kantoor in Noord-Brabant.
Mijn casus:
Mijn vader is sinds 1 jaar aandeelhouder bij het bedrijf waar hij al bijna 20 jaar werkt. Samen met 2 anderen heeft hij 1 DGA uitgekocht. De andere DGA is gebleven en heeft ook nog 5% mee gekocht.
Er zijn nu dus 4 DGA's (% aandelen, werkzaamheden, uren en vergoeding):
DGA 3 15% (chauffeur en verantwoordelijk voor transport, 40 p/w, 50k per jaar)
DGA 4 15% (chef werkplaats, werkzaamheden zijn vooral contante inkopen van ijzer en verantwoordelijk voor werkplaats en terreinen), 50k per jaar)
Mijn vader is DGA 4, en vraagt mij regelmatig om advies inzake financiële zaken.
Hij had het er moeilijk mee dat er totaal geen transparantie was omtrent de vergoedingen en andere bedrijfszaken (dit weet hij sinds enkele dagen pas).
Als hij een vraagt stelt krijgt hij de opmerking: je stelt wel veel vragen, vertrouw je ons niet?
DGA's 2 t/m 4 hebben zich voor 350k (de man) ingekocht in het bedrijf, welke als schuld aan de tussenholding is opgenomen. (i.v.m. bancaire zekerheid, borgstelling op pand en machines etc.)
Mijn vader wil de beloningen per persoon even hoog hebben aangezien iedereen net zo belangrijk als onbelangrijk is, o.b.v. de gewerkte uren. Hij heeft dit bij de AVA op mijn aanraden voorgedragen.
DGA's 1 en 2 zijn het hier niet mee eens, aangezien dit betekent dat zij een stukje omlaag gaan met hun man fee en DGA's 3 en 4 een stukje omhoog gaan. ( er is geen ruimte om DGA 3 en 4 25k per maand te gaan geven)
Er wordt jaarlijks (nog) geen dividend uitgekeerd.
DGA 2 is tevens ook de AA Accountant van het bedrijf waarvoor hij namens zijn eigen Accountantskantoor facturen verstuurt aan het bedrijf. Hij zegt niet te weten hoe dit op te lossen, eveneens het inlossen van de schuld. Wat mij zeer sterk lijkt aangezien hij vakbekwaam zou moeten zijn. Nou vindt hij zichzelf nogal belangrijk en heeft gezegd ik wil 6k man fee per maand dus dan doe ik dat.
DGA 1 is bang dat ze er financieel op achteruitgaat als ze man fee inlevert.
Nou had ik voorgesteld om de man fee gelijk te trekken en jaarlijks dividend uit te keren zodat DGA 1 er niet financieel op achteruitgaat. Zodat DGA's 2 t/m 4 hun schuld hiermee kunnen inlossen.
Het dividend zou dan bijv. kunnen worden: 90k - nieuw bedrag man fee = financieel gat DGA 1
Financieel gat / 55% * 100% = jaarlijkse dividend. Dit lijdt tevens niet tot uitstroom van extra liquide middelen t.o.v. zowel 90k als dividend.
Het is een flinke lap tekst, maar wat zouden we moeten doen.
Het laatste wat wij willen is ruzie in de toko, maar wij gaan ook geen geld weggooien door hier niks mee te doen. Er is immers een lening aan het bedrijf die terugbetaald moet worden.
Mijn dank is groot, ik kan evt. nog zaken toelichten mocht er iets niet duidelijk zijn. Stel gerust vragen.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Tom93
Tom93
Beste allen,
Ik zal mij allereerst voorstellen aangezien ik mijzelf net geregistreerd heb.
Ik ben Tom, 24 jaar en zit momenteel in mijn laatste jaar van mijn studie, Bachelor Accountancy.
Hiernaast heb ik 1,5 jaar ervaring als Assistent-Accountant bij een middelgroot kantoor in Noord-Brabant.
Mijn casus:
Mijn vader is sinds 1 jaar aandeelhouder bij het bedrijf waar hij al bijna 20 jaar werkt. Samen met 2 anderen heeft hij 1 DGA uitgekocht. De andere DGA is gebleven en heeft ook nog 5% mee gekocht.
Er zijn nu dus 4 DGA's (% aandelen, werkzaamheden, uren en vergoeding):
DGA 1 55% (secretariële werkzaamheden, 12 uur p/w, 90k per jaar)
DGA 2 15% (boekhouding, 12 uur p/w, 72k per jaar)
DGA 3 15% (chauffeur en verantwoordelijk voor transport, 40 p/w, 50k per jaar)
DGA 4 15% (chef werkplaats, werkzaamheden zijn vooral contante inkopen van ijzer en verantwoordelijk voor werkplaats en terreinen), 50k per jaar)
Mijn vader is DGA 4, en vraagt mij regelmatig om advies inzake financiële zaken.
Hij had het er moeilijk mee dat er totaal geen transparantie was omtrent de vergoedingen en andere bedrijfszaken (dit weet hij sinds enkele dagen pas).
Als hij een vraagt stelt krijgt hij de opmerking: je stelt wel veel vragen, vertrouw je ons niet?
DGA's 2 t/m 4 hebben zich voor 350k (de man) ingekocht in het bedrijf, welke als schuld aan de tussenholding is opgenomen. (i.v.m. bancaire zekerheid, borgstelling op pand en machines etc.)
Mijn vader wil de beloningen per persoon even hoog hebben aangezien iedereen net zo belangrijk als onbelangrijk is, o.b.v. de gewerkte uren. Hij heeft dit bij de AVA op mijn aanraden voorgedragen.
DGA's 1 en 2 zijn het hier niet mee eens, aangezien dit betekent dat zij een stukje omlaag gaan met hun man fee en DGA's 3 en 4 een stukje omhoog gaan. ( er is geen ruimte om DGA 3 en 4 25k per maand te gaan geven)
Er wordt jaarlijks (nog) geen dividend uitgekeerd.
DGA 2 is tevens ook de AA Accountant van het bedrijf waarvoor hij namens zijn eigen Accountantskantoor facturen verstuurt aan het bedrijf. Hij zegt niet te weten hoe dit op te lossen, eveneens het inlossen van de schuld. Wat mij zeer sterk lijkt aangezien hij vakbekwaam zou moeten zijn. Nou vindt hij zichzelf nogal belangrijk en heeft gezegd ik wil 6k man fee per maand dus dan doe ik dat.
DGA 1 is bang dat ze er financieel op achteruitgaat als ze man fee inlevert.
Nou had ik voorgesteld om de man fee gelijk te trekken en jaarlijks dividend uit te keren zodat DGA 1 er niet financieel op achteruitgaat. Zodat DGA's 2 t/m 4 hun schuld hiermee kunnen inlossen.
Het dividend zou dan bijv. kunnen worden: 90k - nieuw bedrag man fee = financieel gat DGA 1
Financieel gat / 55% * 100% = jaarlijkse dividend. Dit lijdt tevens niet tot uitstroom van extra liquide middelen t.o.v. zowel 90k als dividend.
Het is een flinke lap tekst, maar wat zouden we moeten doen.
Het laatste wat wij willen is ruzie in de toko, maar wij gaan ook geen geld weggooien door hier niks mee te doen. Er is immers een lening aan het bedrijf die terugbetaald moet worden.
Mijn dank is groot, ik kan evt. nog zaken toelichten mocht er iets niet duidelijk zijn. Stel gerust vragen.
Tom,
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/58685-onenigheid-management-fee/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag