• 0

Sterke merknaam, maar al bestaande site die er op lijkt.

Beste leden

 

Voor een nieuwe dienst heb ik een sterke merknaam gevonden. Nog niet geregistreerd als merk en ook niet als handelsnaam. Wel is er een (vrij inactieve) site die lijkt op de naam (alleen een middenstreepje verschil).

 

Stel: ik deponeer merknaam, registreer handelsnaam en wordt actief met merk en site:kan de eigenaar van die bestaande domeinnaam mij dan aanspreken op inbreuk op zijn merk/naam?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Norbert wil misschien niet de domeinnaam zelf overnemen, maar wel een soortgelijke gebruiken. Dan veroorzaakt de slapende, niet in gebruik zijnde, domeinnaam wellicht verwarring. Wellicht temeer wanneer de oude domeinhouder láter (nadat Norbert met zijn handelsnaam heeft deelgenomen aan het verkeer of zijn merk heeft geregistreerd) alsnog activiteiten onder die naam wenst te gaan exploiteren.

Maar hoe bepaal je of een domein "slapend" is? Wellicht komt er nog sporadisch een bezoeker of zelfs een offerteverzoek via die site binnen.

 

Heel interessant. Nog een extra argument om eerst aan de slag te gaan en dan pas de slaper waker te maken.

Beetje tegenstrijdige signalen hier, maar dat ben ik wel gewend ;D. Ik ga het dit keer met open vizier proberen, en de bestaande domeinhouder overtuigen dat het lonend is samen te werken of anders op zijn minst toestemming te geven en daarmee gratis mee te liften op mijn inspanningen : dat toestemmen werkt dan 2 kanten op:hij zeurt niet bij mij en ik niet bij hem.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Je zou ondertussen kunnen laten uitzoeken of de woordcombinatie als merk geregistreerd kan worden. Ik grossier in tweeledige samenstellingen en die accepteert BOIP ogenschijnlijk volkomen willekeurig soms wel en dan weer niet.

 

Interesting, maar hoe vind ik dat uit zonder daadwerkelijk een registratieverzoek met dito kosten te moeten doen?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

Waarom niet gewoon proberen? Kosten van een registratie zijn te overzien (€248,- voor 10 jaar). Bovendien kan je met gezond verstand een heel eind komen. Als er een beschrijvend element in zit dan moet je dat compenseren met een creatief deel of een speelse wending zodat het alsnog onderscheidend wordt.

 

Vul hier bijvoorbeeld Pizza (beschrijvend) in met een * en dan zie je dat er talloze merken zijn toegestaan. Er zijn best wat leden die ervaring hebben met merkregistraties dus even voorleggen per PM kan natuurlijk ook.

 

Leuk dat ik bij het zoeken met risico* "Risicoach" tegenkwam. ;D

 

Link naar reactie
  • 0

Norbert wil misschien niet de domeinnaam zelf overnemen, maar wel een soortgelijke gebruiken. Dan veroorzaakt de slapende, niet in gebruik zijnde, domeinnaam wellicht verwarring. Wellicht temeer wanneer de oude domeinhouder láter (nadat Norbert met zijn handelsnaam heeft deelgenomen aan het verkeer of zijn merk heeft geregistreerd) alsnog activiteiten onder die naam wenst te gaan exploiteren.

Maar hoe bepaal je of een domein "slapend" is? Wellicht komt er nog sporadisch een bezoeker of zelfs een offerteverzoek via die site binnen.

Geen idee. Zal vast wel jurisprudentie over zijn. Je had zelf ook al een aantal dingen gevonden die het vermoeden bevestigen. Misschien is de traffic te meten?

 

Ik ga het dit keer met open vizier proberen, en de bestaande domeinhouder overtuigen dat het lonend is samen te werken of anders op zijn minst toestemming te geven en daarmee gratis mee te liften op mijn inspanningen : dat toestemmen werkt dan 2 kanten op:hij zeurt niet bij mij en ik niet bij hem.
Ik zou toch als de bliksem in ieder geval het merk deponeren en de domeinnaam registreren. Voor je het weet ruikt die ander geld en is hij je voor...

 

En als hij wel bereid is tot 'leven en laten leven', dan zit je straks alsnog niet te wachten op de door hem in stand gehouden domeinnaam. Voor je het weet komen jouw potentiële klanten op zijn website terecht en haken al dan niet af. Op enig moment wordt dat vervelend.

 

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me toch een gevalletje van tijd-teveel.

 

Dan komt een concullega die een paar jaar later vrijwel hetzelfde idee met dezelfde naam in de markt zet. Hoe gaat die concullega reageren op die domeinslaper die door het in standhouden van zijn domein verwarring veroorzaakt?
Ik herken het patroon. Keer de redenering om.

 

Cedent verkoopt een vordering aan cessionaris, maar na retrocessie draaien de rollen om.

 

Degene die het eerste een domeinnaam registreert wordt domeinslaper genoemd en krijgt het veroorzaken van verwarring en zelfs registratie ter kwader trouw aangesmeerd. Hoewel hij een bestaand dienstverlener was die een reëel aanbod deed.

 

Ik zou weleens zo'n omdraai-theorietje in een echte zaak getoetst willen zien. Want nu is het vooral juridsche spitsvondigheid met een tamelijk wankele basis. Blafbriefbluf. Too advanced, monsieur.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Cedent verkoopt een vordering aan cessionaris, maar na retrocessie draaien de rollen om.

Ja, het woord retrocessie verraad het al een beetje he...

 

Degene die het eerste een domeinnaam registreert wordt domeinslaper genoemd en krijgt registratie ter kwader trouw aangesmeerd. Hoewel hij een bestaand dienstverlener was die een reëel aanbod deed.
Says who? En dan nog, omdat hij ooit een reel aanbod deed, moet het geregistreerde domein altijd in de weg staan aan nieuwe ondernemers die wél (weer) willen deelnemen aan het economische verkeer met een gelijkluidende naam? Hoelang moet ik een reele dienst hebben aangeboden, een week, een jaar, 5 jaar? En kan ik daarna dan altijd een nieuwe registratie verhinderen?

 

Ik zou weleens zo'n omdraai-theorietje in een echte zaak getoetst willen zien. Want nu is het vooral juridsche spitsvondigheid met een tamelijk wankele basis. Too advanced, monsieur.

Ik zou zeggen, lees het artikeltje eens. Nieuwe merkhouder wil de domeinnaam hebben van de oude domeinhouder. Vordering wordt toegewezen, want oude domeinhouder doet er niets mee en maakt ook niet aannemelijk er nog iets mee te gaan doen. De oude domeinhouder frustreert alleen de belangen van de (nieuwe) merkhouder omdat hij er een geldelijk slaatje uit wil slaan.

 

Too advanced? Doubt it. Overigens, spitsvondigheidjes, hoe wankel ze ook lijken, kunnen zomaar het verschil betekenen tussen het wel of niet hoeven betalen van een betwiste vordering... just saying.

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0
Ik zou zeggen, lees het artikeltje eens.
Had ik gedaan. En dan struikel je dus meteen over de voorbereidingen die blijkbaar gedaan zijn door de originele domeinnaamhouder.

 

De geschillenbeslechter stelt vast dat X geen legitiem belang heeft bij de registratie nu zij niet aantoont dat zij te goeder trouw voorbereidingen heeft getroffen om onder de domeinnaam producten of diensten aan te bieden.

En dus heeft Linda de Mol gewoon betaald aan die pornoboerbaron om het domein Linda.nl over te nemen. :P

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Interesting, maar hoe vind ik dat uit zonder daadwerkelijk een registratieverzoek met dito kosten te moeten doen?

 

Registratie kost 248 euro. Je noemt het een 'sterke domeinnaam'. Wat is de winst / omzet en/of marktaandeel dat je denkt te verkrijgen door gebruik van deze handelsnaam?

 

Dat die andere partij geen geld verdient met de domeinnaam daar heb je jezelf al van overtuigd. Ik vermoed dat de schade niet veel hoger kan zijn dan wat die andere ondernemer derft als jij de naam registreert en gebruikt.

 

Link naar reactie
  • 0

Paraplumerk voor een verzekeraar of verzekeringsadviseur. Ik vind hem wel grappig! ;D

 

Aah... nostalgie

R.V.S. was mijn eerste vakantiebaantje.Helaas is dit oer-Rotterdamse kwaliteitsmerk na overname door NN verdwenen en tot grote schande in de jaren 90 en zero's geplakt op een organisatie vol platte provisiejagende polispushers. Dit merk had écht beter verdiend....

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 527 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.