Ga naar inhoud
Geplaatst:

starter2016

Beste mensen,

Een starter met uiteenlopende plannen, vroeg mijn hulp in februari. Ze kan gelijk hebben dat ze geen geld heeft, dus in mijn naïviteit heb ik gratis hulp gegeven. Pech, maar hoe lang moet je aanmaningen blijven versturen, als je weet, het is als trekken aan een dood paard?

Featured Replies

Geplaatst:

Roel J

Als je gratis hulp hebt gegeven. Waar wil je dan voor aanmanen?

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator

Ik heb in ieder geval dezelfde vraag als Roel: "Hoezo aanmanen als je in je naïviteit gratis hebt gewerkt?"

 

Al het echt niet gratis was, stuur je kort na de overschrijding van de betaaltermijn een vriendelijk bericht waarin je wijst op de overschrijding van de betaaltermijn en verzoek je de betaling alsnog per omgaande te voldoen. Heb je na een werkweek nog niets ontvangen, dan stuur je een tweede herinnering, waarin je erop wijst dat je het bedrag nog steeds niet hebt ontvangen en wederom verzoek je vriendelijk doch dringend alsnog per omgaande voor betaling zorg te dragen. Als je na een werkweek niets hebt gehoord, stuur je een sommatie, waarin je aangeeft dat de betaaltermijn onaanvaardbaar is overschreden en dat je binnen vijf werkdagen betaling verlangt en dat je haar bij uitblijven van betaling nu voor alsdan in gebreke stelt en de zaak uit handen zult geven... oftewel: oneindig zelf aanmanen heeft geen zin, je gaat dan naar een incassobureau of deurwaarder om de zaak uit handen te geven.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Geplaatst:

RiVe

Was dat deze klant?

Heb je het gratis aangeboden? Of ligt er een overeenkomst aan ten grondslag?

 

Geplaatst:

Annedien Hoen

Laat het los.

Geplaatst:

starter2016

  • Auteur

Beste mensen, Het was een mondelinge overeenkomst.  Mondeling akkoord met AV en overeenkomstvanopdracht. Maar deze factuur is kleiner dan het tarief van een incassobedrijf. Het ging mij om de termijn dat je aanmaningen moet blijven sturen, een vol jaar of mag dat minder zijn? BvD, Starter2016

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator
Op 29-11-2018 om 15:35, Hans van den Bergh zei:

 

Al het echt niet gratis was, stuur je kort na de overschrijding van de betaaltermijn een vriendelijk bericht waarin je wijst op de overschrijding van de betaaltermijn en verzoek je de betaling alsnog per omgaande te voldoen. Heb je na een werkweek nog niets ontvangen, dan stuur je een tweede herinnering, waarin je erop wijst dat je het bedrag nog steeds niet hebt ontvangen en wederom verzoek je vriendelijk doch dringend alsnog per omgaande voor betaling zorg te dragen. Als je na een werkweek niets hebt gehoord, stuur je een sommatie, waarin je aangeeft dat de betaaltermijn onaanvaardbaar is overschreden en dat je binnen vijf werkdagen betaling verlangt en dat je haar bij uitblijven van betaling nu voor alsdan in gebreke stelt en de zaak uit handen zult geven... oftewel: oneindig zelf aanmanen heeft geen zin, je gaat dan naar een incassobureau of deurwaarder om de zaak uit handen te geven.

 

2 minuten geleden, starter2016 zei:

Beste mensen, Het was een mondelinge overeenkomst.  Mondeling akkoord met AV en overeenkomstvanopdracht. Maar deze factuur is kleiner dan het tarief van een incassobedrijf. Het ging mij om de termijn dat je aanmaningen moet blijven sturen, een vol jaar of mag dat minder zijn? BvD, Starter2016

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator

Wat is er dan nog onduidelijk?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Geplaatst:

Roel J

32 minuten geleden, starter2016 zei:

Beste mensen, Het was een mondelinge overeenkomst.  Mondeling akkoord met AV en overeenkomstvanopdracht. Maar deze factuur is kleiner dan het tarief van een incassobedrijf. Het ging mij om de termijn dat je aanmaningen moet blijven sturen, een vol jaar of mag dat minder zijn? BvD, Starter2016

 

Het antwoord op die vraag is. Er is geen termijn voor. dat bepaal je zelf. je mag het als je wilt een jaar lang elke week om vragen. je kan het ook één keer vragen en dan opgeven. De meeste ondernemers kiezen ervoor om te stoppen op moment dat het ze meer geld (of tijd en ergenis) kost om het binnen te krijgen dan om het te laten lopen.

Geplaatst:

TwaBla

Je bedrijf bestaat niet echt meer, vertelde je eerder. Het was ook geen echte klant, maar een starter die je (gratis) wilde helpen. En de overeenkomst blijkt een mondelinge afspraak te zijn. Al met al een optelsom van vaagheden waarmee je je eigen tijd en die van anderen verspilt.

 

Als je ooit (weer) gaat ondernemen, pak het dan een beetje serieuzer aan. Dat kan al iets simpels zijn als: afspraken per mail bevestigen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

RiVe

Misschien bedoelt TS wel, hoelang moet je aanmanen om de oninbaarheid van een factuur aan te tonen om de BTW  terug te vragen.

Hoeveel moeite moet je doen om de betaalde BTW zonder problemen terug te vragen?

Geplaatst:

Roel J

dat zou kunnen, maar het zou wel fijn zijn als TS dat zelf dan even bevestigd want er is al om verduidelijking gevraagd en uitleg gegeven op een vermoedelijke vraag

 

Het begint zo wel een beetje een quiz vraag te worden wat bedoelt zou kunnen worden.

 

Dus daarom starter2016. Kun je een duidelijke uitleg geven van wat je nu precies wilt weten?  heeft het betrekking op de btw of juist meer om je rechten richting de klant die niet wil betalen te kennen?

 

 

Geplaatst:

starter2016

  • Auteur

Misschien formuleerde ik de casus zo slecht. Maar de klant vertelde in het begin  veel hoop te hebben dat er geld kwam. Serieus voor haar in actie gekomen.  Ze bleef schrijven dat ze geen geld had, daarom hoop op betaling verloren. De vraag ging over hoeveel moeite moet je doen, om het bedrag van de vordering af te mogen schrijven EN ook nog  over het terugvorderen van de btw.  Al is dat een kleiner bedrag, omtrent de btw is het toch wel fijn te weten. Nu duidelijk?

Geplaatst:

Roel J

Mbt tot btw geldt sinds 2017 de regeling dat een factuur van meer dan 1 jaar oud gezien mag worden als (gedeeltelijk) oninbaar.

In deze link kun je lezen hoe je het verder verwerkt.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/aangifte_corrigeren/btw_terugvragen/teruggaaf_door_oninbare_vorderingen

 

Hans had je al antwoord gegeven over hoe een aanmaningstraject normaal verloopt. Er zijn verder geen (wettelijk) voorgeschreven normen over hoe, wanneer en hoe lang je moet aanmanen dat is zeker bij zakelijke transacties naar eigen inzicht.

 

 

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator

Beste Starter2016, met de laatste bijdrage van Roel is de vraag nu wel over de volle breedte beantwoord. Binnen de Mod-groep vraagt men zich echter wel af of dit soort vraagstukken tot jouw parate kennis binnen jouw vakgebied zouden moeten behoren? Op welk vakgebied heb jij hulp aan de persoon in kwestie verleend?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Geplaatst:

starter2016

  • Auteur

Bedankt voor alle bijdragen!

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator

Dan kan dit topic op slot, vraagsteller geeft geen duidelijkheid over het vakgebied, maar lijkt ervaren in boekhouden te zijn en zou dit onderwerp tot de parate kennis dienen te behoren.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.