Sinds twee maanden ben ik actief met mijn eigen webshop. Ik heb mijn logistiek deels uitbesteed (dropshipping) bij leveranciers vanuit China, voornamelijk via AliExpress en dergelijke. Mijn afzetmarkt is beperkt tot Nederland. Producten die ik verkoop test ik op voorhand zelf en indien van toepassing vraag ik testrapporten op (CE/ROHS) om er zeker van te zijn dat de producten voldoen aan EU normen. Dropshipping is voor mij een logische eerste stap vanwege de beperkte opstartkosten, mijn doel is om uiteindelijk zelf een voorraad aan te houden.
De zaken gaan goed en de verkopen nemen met de dag toe! Fantastisch om mee te maken. Echter loop ik tegen een juridisch vraagstuk aan. Ik heb vrij spoedig verschillende offertes aangevraagd bij verzekeraars (rechtsbijstand en aansprakelijkheid). Na belletjes heen en weer werd mij duidelijk gemaakt dat je ook als "dropshipper" hoofdelijk aansprakelijk bent voor eventuele schadeclaims. Nu was ik mij hier al bewust van, het probleem ligt echter in het feit dat vrijwel alle verzekeraars mijn aanvraag afleggen en de dossiers sluiten. Ik krijg reacties als: "Het ****pakket is niet bedoeld voor bedrijven met deze activiteit als tussenhandelaar" of "Gezien jij hoofdelijk aansprakelijk bent is het voor ons niet gunstig om te verzekeren, ik zou maar eens bellen naar verzekeraar X, zij kunnen je wel helpen!".
Kortom, het schiet niet op! Ik vroeg mij af of jullie mij hierover kunnen adviseren. Klopt het dat ik aansprakelijk ben voor eventuele schadeclaims, ook als dropshipper? Ten tweede, hoe kan ik mij hier als startende webshop ondernemer - juridisch - het beste tegen beschermen? Ik wil mij namelijk graag afdekken tegen dit soort risico's en kan wel wat extra deskundigheid gebruiken voor ik verder in gesprek ga met verzekeraars. Het zou mij daarom enorm helpen jullie adviezen hierover te horen.
- Ik heb verschillende posts gelezen op dit forum, maar kon concreet geen antwoord vinden. Met deze reden heb ik deze post gemaakt.-
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Bassios
Bassios
Beste forum-leden,
Sinds twee maanden ben ik actief met mijn eigen webshop. Ik heb mijn logistiek deels uitbesteed (dropshipping) bij leveranciers vanuit China, voornamelijk via AliExpress en dergelijke. Mijn afzetmarkt is beperkt tot Nederland. Producten die ik verkoop test ik op voorhand zelf en indien van toepassing vraag ik testrapporten op (CE/ROHS) om er zeker van te zijn dat de producten voldoen aan EU normen. Dropshipping is voor mij een logische eerste stap vanwege de beperkte opstartkosten, mijn doel is om uiteindelijk zelf een voorraad aan te houden.
De zaken gaan goed en de verkopen nemen met de dag toe! Fantastisch om mee te maken. Echter loop ik tegen een juridisch vraagstuk aan. Ik heb vrij spoedig verschillende offertes aangevraagd bij verzekeraars (rechtsbijstand en aansprakelijkheid). Na belletjes heen en weer werd mij duidelijk gemaakt dat je ook als "dropshipper" hoofdelijk aansprakelijk bent voor eventuele schadeclaims. Nu was ik mij hier al bewust van, het probleem ligt echter in het feit dat vrijwel alle verzekeraars mijn aanvraag afleggen en de dossiers sluiten. Ik krijg reacties als: "Het ****pakket is niet bedoeld voor bedrijven met deze activiteit als tussenhandelaar" of "Gezien jij hoofdelijk aansprakelijk bent is het voor ons niet gunstig om te verzekeren, ik zou maar eens bellen naar verzekeraar X, zij kunnen je wel helpen!".
Kortom, het schiet niet op! Ik vroeg mij af of jullie mij hierover kunnen adviseren. Klopt het dat ik aansprakelijk ben voor eventuele schadeclaims, ook als dropshipper? Ten tweede, hoe kan ik mij hier als startende webshop ondernemer - juridisch - het beste tegen beschermen? Ik wil mij namelijk graag afdekken tegen dit soort risico's en kan wel wat extra deskundigheid gebruiken voor ik verder in gesprek ga met verzekeraars. Het zou mij daarom enorm helpen jullie adviezen hierover te horen.
- Ik heb verschillende posts gelezen op dit forum, maar kon concreet geen antwoord vinden. Met deze reden heb ik deze post gemaakt.-
Bij voorbaat dank,
Bastiaan
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/59967-complicaties-bij-verzekeringen-webshop/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
22 antwoorden op deze vraag