Jump to content
Cosara

[artikel]Faillissement Intertoys

Recommended Posts

Speelgoedketen Intertoys is omgevallen. Wat al een tijdje in de lucht hing, is vandaag werkelijkheid geworden. Hoewel niet alle winkels zullen sluiten en er momenteel met diverse partijen wordt gesproken over een mogelijke doorstart, voorziet retaildeskundige Paul Moers een sombere toekomst voor Intertoys. ,,Het is te dom voor woorden dat ze de slag naar online verkoop hebben gemist.”

 

Faillissement Intertoys is ‘te dom voor woorden’ volgens retailexpert Moers

Edited by Mikky Vrolijk
prefix er voor gezet

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quote

Paul Moers een sombere toekomst voor Intertoys. ,,Het is te dom voor woorden dat ze de slag naar online verkoop hebben gemist.”

 

Terwijl de wereld/klanten veranderden, veranderde Intertoys niet mee. Als je de basisprincipes van ondernemen in de ijskast zet (wat wil/doet de markt?) of probeert te cashen met vastgoed (afstand nemen van core business) vraag je er zelf om.

 

  • V&D
  • Intertoys

 

Wie helpt mee met het aanvullen van dit lijstje...:classic_smile:

 

 

 

Edited by MrHTTP

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuten geleden, Ondernemer Nijmegen zei:

link naar artikel niet zichtbaar, bug is nog niet opgelost zo te zien.

https://www.deondernemer.nl/nieuwsbericht/174958/faillissement-intertoys-dom-retailexpert-moers

 

Het was mij al eerder opgevallen dat een link wel werkt als je het in een reactie toevoegt, maar niet in de openingsvraag.

 

De bijgevoegde vragen (ook niet zichtbaar) zijn:

 

1. Is de franchise formule nog wel van deze tijd?

2. Zijn Franchisenemers wel echte ondernemers?

 

Edited by Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is de franchise formule nog wel van deze tijd?

De klassieke top-down structuur/denken van het franchisesysteem is, in mijn ogen, uiteindelijk dodelijk. Je hebt goede feedback loops nodig om succesvol te blijven. Juist bij een franchise.

 

Zijn Franchisenemers wel echte ondernemers? 

Wat zijn echte ondernemers?  Maargoed de franchisenemers zijn ondernemers en kunnen dat ook blijven mits ze enige vrijheid hebben (binnen de formule) en indien er ook een bottom-up pad te bewandelen is.

 

Samenvattend; Intertoys was er nog steeds geweest als het er een management had gezeten zonder oogkleppen en tunnelvisie en als franchisenemers collectief het besef hadden gehad dat -iets in stand proberen te houden- in een steeds sneller veranderende samenleving dodelijk is. Een bedrijf is nooit af, ook een franchise niet. Wie vandaag de dag nog zegt; "Ik wil niets met online/internet te maken hebben, boeee!", kan zijn graf gaan graven.

(en is ook geen ondernemer volgens de huidige standaard; de standaard bestaat in mijn ogen uit de juiste vaardigheden en mindset)

 

Edited by MrHTTP

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is een bug die al tijdje bestaat in het nieuws en artikelen systeem.

 

1. naar mijn idee is dat zeker het geval.

enkel zijn veel franchise formules niet met hun tijd meegegaan. veelal door kanaal conflicten naar mijn idee. de franchise nemers zien vaak online activiteiten als een bedreiging voor hun omzet.

Bij intertoys waren die problemen er wat ik heb meegekregen daarvan er ook.

zo vonden ze die marktplaats functie die Intertoys kortstondig vervulde helemaal niks omdat de prijzen daarmee onder druk kwamen te staan en dat er omzet verdween naar andere online verkopers. Hoe ze dat vergoedingstechnisch opgelost hadden weet ik niet.

Maar als er een goede combinatie is van online en offline en de opbrengsten daarvan goed gedeeld worden is er zeker een toekomst. Maar dan moeten de winkels wel een toevoeging zijn voor het geheel en dat was bij Intertoys duidelijk niet het geval.

Franchise is een goede manier om een keten te laten groeien en gebruik te maken van de lokale kennis van ondernemers.

 

2.  ja waarom zouden ze dat niet zijn?

ze mogen dan wel gebruik kunnen maken van de marketing van het moederbedrijf en inkoopvoordeel hebben maar moeten het wel nog steeds zelf inkopen en verkopen.

Dus het risico blijft en zullen nog steeds goede ondernemers moeten zijn om de zaak winstgevend te kunnen laten draaien

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuten geleden, MrHTTP zei:

Zijn Franchisenemers wel echte ondernemers? 

Wat zijn echte ondernemers?

Het wordt franchisenemers wel erg makkelijk gemaakt ... met de winkelinrichting, inkoop, reclame ... en soms ook met de financiering.

Het weinige wat de 'ondernemer' mag doen is verkopen, al dan niet tegen een opgelegde prijs.

 

28 minuten geleden, MrHTTP zei:

Maar goed de franchisenemers zijn ondernemers en kunnen dat ook blijven mits ze enige vrijheid hebben (binnen de formule) en indien er ook een bottom-up pad te bewandelen is. 

Met de ontevreden Baker Bart franchisenemers nog altijd vers in het geheugen ... hebben zij die (bewegings)vrijheid en dat bottum-up pad wel?

Zijn (sommige) franchisegevers wel in staat en bereid om "hun" troetelkindje de nodige groei en vrijheid te geven?


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minuten geleden, Ondernemer Nijmegen zei:

Maar als er een goede combinatie is van online en offline en de opbrengsten daarvan goed gedeeld worden is er zeker een toekomst.

 

Op papier is dat makkelijker dan in praktijk. Wanneer je opbrengsten moet delen, zitten er blijkbaar meer mensen aan tafel dan strikt nodig. Dan is een pure player al snel de doelmatiger mededinger.

 

Veel klassieke voortbrengingsketens hebben van die verdelingsmechanismes die door lean value chains gepasseerd worden. Dat doet ook modeketens en meubelzaken de das om.

 

Intertoys is niet alleen tenonder gegaan aan het speelgoed dat bij Bol.com te koop was, maar zeker ook aan de concurrentie vanuit Action, Aldi, Kruidvat, Lidl en gespecialiseerde aanbieders. En dan speelt de ontgroening ook nog eens een rol. Er zijn minder kids.

Edited by TwaBla

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

38 minuten geleden, Cosara zei:

Het wordt franchisenemers wel erg makkelijk gemaakt ... met de winkelinrichting, inkoop, reclame ... en soms ook met de financiering.

Het weinige wat de 'ondernemer' mag doen is verkopen, al dan niet tegen een opgelegde prijs.

 

Met de ontevreden Baker Bart franchisenemers nog altijd vers in het geheugen ... hebben zij die (bewegings)vrijheid en dat bottum-up pad wel?

Zijn (sommige) franchisegevers wel in staat en bereid om "hun" troetelkindje de nodige groei en vrijheid te geven?

 

Een franchisenemer is een bepaald type ondernemer net als de franchisegever een bepaald type ondernemer is.

 

De pijnpunten geef je goed weer en dan kom ik eigenlijk weer terug bij mijn argument: de juiste vaardigheden en mindset als ondernemer.

De klassieke franchiseopzet zit vol met potentiële valkuilen die 'echte ondernemers' veel eerder zien/ervaren en daarmee in de praktijk leren dealen.

Door markveranderingen van de afgelopen 20 jaar zijn de valkuilen groter geworden (zeker voor franchises) en wordt snel kunnen schakelen beloont.

 

De franchises die omvallen de afgelopen jaren (denk bijv. ook aan de FreeRecordShop) bestaan uit 'verwende' ondernemers die, jaren lang, geluk hebben gehad en dan kun je inderdaad terecht jezelf afvragen of dat uberhaupt ooit echte/goede ondernemers waren want de veranderingen konden ze dus kennelijk niet aan...

 

Ik geloof wel dat het franchisemodel te moderniseren is en goed kan werken; Kruidvat/Trekpleiser...

Laten we, voor oplossingen, kijken naar diegene die het goed doen (groeien), niet naar diegene die het fout doen.

Edited by MrHTTP

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minuten geleden, TwaBla zei:

Op papier is dat makkelijker dan in praktijk. Wanneer je opbrengsten moet delen, zitten er blijkbaar meer mensen aan tafel dan strikt nodig. Dan is een pure player al snel de doelmatiger mededinger.

dat klopt, maar is denk ik wel de belangrijkste uitdaging van franchise ketens om op te lossen zodat alle partijen daar voldoende achter staan en voldoende  van profiteren.

 elke keten die daar geen goede oplossing voor vind gaat het uiteindelijk afleggen.

42 minuten geleden, TwaBla zei:

Intertoys is niet alleen tenonder gegaan aan het speelgoed dat bij Bol.com te koop was, maar zeker ook aan de concurrentie vanuit Action, Aldi, Kruidvat, Lidl en gespecialiseerde aanbieders.

 Action, Aldi, kruidvat en Lidl heb ik vaker gelezen maar blijf me daar over verbazen. Die partijen hebben zodanig klein assortiment dat het geen concurrentie zou mogen zijn.

Als je daar als gespecialiseerde speelgoedwinkel met zeer groot assortiment niet van kan winnen dan doe je echt iets heel erg fout!

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minuten geleden, TwaBla zei:

Intertoys is niet alleen ten onder gegaan aan het speelgoed dat bij Bol.com te koop was, maar zeker ook aan de concurrentie vanuit Action, Aldi, Kruidvat, Lidl ...

Wel eens gekeken wat er voor speelgoed wordt aangeboden bij Action, Aldi, Kruidvat, Lidl ?

 

Als dat de norm gaat worden, dan is er straks voor AH ook weinig speelruimte meer.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Ondernemer Nijmegen zei:

Als je daar als gespecialiseerde speelgoedwinkel met zeer groot assortiment niet van kan winnen dan doe je echt iets heel erg fout!

 

Jouw afzet pruttelt het hele jaar door voor verjaardagen, maar op die paar momenten per jaar dat je moet scoren staan die discounters ineens vol aanbod.

 

Overigens had Intertoys moeten profiteren van het wegvallen van V&D. Kan het zijn dat hun voorraadbeheer ook knudde was en dat die winkels vol stonden met slow movers? Een puzzel die je één keer per half jaar verkoopt bijvoorbeeld...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat je ook de verschuivingen op het gebied van duurder speelgoed niet moet vergeten.

Vroeger kocht men modeltreintjes en Nintendo spelletjes bij de speelgoedwinkel.

 

Tegenwoordig is het duurdere speelgoed van Apple, en dat haal je niet bij Intertoys of Kruidvat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuten geleden, Maxn zei:

Denk dat je ook de verschuivingen op het gebied van duurder speelgoed niet moet vergeten.

Vroeger kocht men modeltreintjes en Nintendo spelletjes bij de speelgoedwinkel. 

Tegenwoordig is het duurdere speelgoed van Apple, en dat haal je niet bij Intertoys of Kruidvat. 

Op zich is het argument wel plausibel, maar de bijkomende vraag is dan ook ... hebben de franchisenemers (de winkelier) invloed op het inkoopbeleid van de franchisegever (het magazijn) of verkopen zij slaafs hetgeen wordt aangeboden?

 

Dat wil niet zeggen dat iedere Intertoys of Blokker per direct smartphones moet gaan verkopen in plaats van puzzles en pollepels,  maar het is wel zaak om goed te anticiperen welke producten goed lopen en tegen welke prijs.  Domweg je winkel volproppen met goederen die niemand wil hebben is wel het beste wat je kunt doen om snel in de financiële problemen te komen. Het eeuwenoude Yin & Yang van Vraag & Aanbod is iets wat iedere ondernemer toch met de paplepel krijgt ingegoten.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 uur geleden, Cosara zei:

maar de bijkomende vraag is dan ook ... hebben de franchisenemers (de winkelier) invloed op het inkoopbeleid van de franchisegever (het magazijn) of verkopen zij slaafs hetgeen wordt aangeboden?

 

Inherent aan het zijn van franchisenemer is dat je slaafs trouw het format van de franchisegever volgt, anders had je beter zelfstandig winkelier kunnen worden. Vanwege de mededinging hebben franchisenemers echter een laag percentage assortimentsvrijheid. Bij AH is dat een procent of vijf, herinner ik me. Bij HEMA zal dat nog minder zijn. 

 

Overigens was slechts een kwart van alle winkels van franchisenemers, dus dat was het probleem ook niet. Ook filialen kunnen mopperen op webwinkels, want vaak zijn  beloningen omzetgerelateerd. Dan verzet zich vrijwel de hele organisatie zich tegen online verkoop. Dat was bij Blokker sowieso wel bekend. En bij Jan Smit hadden ze daar ook geen zin in. Net zoals ze dynamisch voorraadbeheer te duur vonden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 uur geleden, TwaBla zei:
14 uur geleden, Cosara zei:

maar de bijkomende vraag is dan ook ... hebben de franchisenemers (de winkelier) invloed op het inkoopbeleid van de franchisegever (het magazijn) of verkopen zij slaafs hetgeen wordt aangeboden?

 

Inherent aan het zijn van franchisenemer is dat je slaafs trouw het format van de franchisegever volgt, anders had je beter zelfstandig winkelier kunnen worden. Vanwege de mededinging hebben franchisenemers echter een laag percentage assortimentsvrijheid.

... maar moet de franchiseformule van de franchisegever niet een dynamisch karakter dragen?

Zoals ik het overal om mij heen ziet, is het ... ‘invented once, executed forever’ ... of zijn er voorbeelden van dynamische franchiseformules?

 


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lees dit even ter illustratie. Franchiseformules met oprichter aan het roer of betrokken, dat werkt. Vervolgstappen na overname of opvolging zijn denk ik veel lastiger.

 

Een winkelfiliaal laten bestieren of bemannen door uitzendkrachten of tieners vraagt ook om keigoede en gemotiveerde bijbaners en starters. Vind en begeleid ze maar eens.

 

Groet,

 

Highio


HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 uur geleden, TwaBla zei:

En bij Jan Smit hadden ze daar ook geen zin in.

 

Jan Smit heeft over zijn online verkoop niets te klagen hoor :classic_biggrin:

 

image.thumb.png.cdcd69628a5b0be62b5676c2d0fa3dc3.png

 

 


B2Bsure, vooruithelpers in risicomanagement en verzekeren 

 

Column:  Afwijzing of uitsluitingen bij een AOV?         Blog : Verzuim verzekeren wordt duurder, kijken naar alternatieven loon

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Highio zei:

Lees dit even ter illustratie. Franchiseformules met oprichter aan het roer of betrokken, dat werkt. Vervolgstappen na overname of opvolging zijn denk ik veel lastiger.

Bart Smit, tesamen met Intertoys en Blokker, een goed voorbeeld van statische franchiseformules, die slechts voor een beperkte (korte) periode werken.

Een franchiseformule verkopen als het al helemaal is uitgemolken, of als je veel te laat bent met het aanpassen, of als je geen visie heb over dat aanpassen ... dat is inderdaad lastig.

Edited by Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuurlijk kan franchise nog prima werken in deze tijd. Kijk maar naar McDonalds. Maar die passen zich dan ook wel aan op de marktomstandigheden; zo bieden ze tegenwoordig ook gezondere alternatieven als salades aan en gaan ze zelfs thuisbezorgen. 


Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minuten geleden, Bob de webbouwer zei:

Tuurlijk kan franchise nog prima werken in deze tijd. Kijk maar naar McDonalds.

Al heel wat jaren niet meer bij McDonalds geweest ... juist om dat ‘altijd hetzelfde’ ... ook qua inrichting.

 Dank voor het voorbeeld.

Edited by Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zit in een formule met 20% vrijheid, voor minder zou ik er ook niet aan beginnen.

gelukkig hebben wij ook inspraak op het totaal assortiment en op de marketing, je moet het tenslotte samen doen.

gevolg van dit twee weg verkeer is dat de formule ook altijd in beweging is.

Het online model schuurt bij ons ook, beloning voor de winkels is te laag en stimuleert ons dus niet om te promoten.

 


"zoek het maar uit"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inspraak in assortiment en marketing is in voorkomende gevallen georganiseerd in een zogenaamde franchiseraad.

 

Quote

Het online model schuurt bij ons ook, beloning voor de winkels is te laag en stimuleert ons dus niet om te promoten.

Waarom zou je niet telefonisch bereikbaar kunnen zijn voor lokale klanten en een herkenbare loopjongen (meisje) of bakfiets met mobiele pin de straat op kunnen sturen? Dat hebben al die speelgoedwinkeliers ook nooit gedaan en zie het resultaat...

 

...of zou dat niet mogen?

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minuten geleden, Highio zei:

Waarom zou je niet telefonisch bereikbaar kunnen zijn voor lokale klanten en een herkenbare loopjongen (meisje) of bakfiets met mobiele pin de straat op kunnen sturen? Dat hebben al die speelgoedwinkeliers ook nooit gedaan en zie het resultaat... 

Beetje te) kort door de bocht ...


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom is dat als discussiestandpunt, observatie of mening te kort door de bocht? Albert Heijn had nooit een fysieke speelgoedwinkel hoor...

 

...en die winkeliers of franchisenemers kennelijk geen of onvoldoende trouwe klanten of idee van hun klantwensen (online bestellen en thuisbezorging).

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept