Jump to content
Markilanosz

Bol.com gratis retour zenden

Recommended Posts

44 minuten geleden, TwaBla zei:

Ook van belang, want vanuit micro-optiek is de discussie over bezorgkosten lastig, maar als je de macro-effecten meeneemt wordt het veel logischer om de kosten bij de vervuiler te leggen. Je ziet dat pickers vanuit de Oekraïne ingevlogen worden (die rijden zich dood op weg naar hun bungalowpark in België) en dat de bezorgers in gedwongen zelfstandigheid van een hongerbeloning moeten rondkomen, dus de kosten van de factor arbeid mogen naar een reëel niveau geduwd worden. En dan gaan de brandstofkosten de komende jaren ook nog eens flink omhoog.

Dat is precies het hele probleem, het maakt een klant niks uit of ie € 2,95 of € 3,95 aan verzendkosten betaald, daar triggert ie niet op. Waar ie wel op triggert is gratis verzenden. En ook al zitten die kosten dan verstopt in de productprijs, het zet veel meer druk op op de vervoerders om idioot lage verzend tarieven te hanteren voor de grote jongens. Waardoor de kortingen voor de kleintjes veel en veel lager uitvallen. Zelfde geld voor tot middernacht bestellen en de volgende dag geleverd. Dat is echt idioterie als dat betekend dat we hier het halve voormalig oostblok alle nachten via uitzendbureaus tegen hongerlonen aan het werk hebben. En als we het toch over macro economie hebben: Economie is niet hoeveel geld we sparen of verdienen, economie is hoeveel geld we uitgeven. Ik ben absoluut niet links, maar een beetje overheids sturing mag hier best. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, wat zou een bedrijf als Bol gemiddeld betalen voor het verzenden van een pakket? Of amazon? Of de chinees op ebay die iets van $0.99 verkoopt dat niet door de brievenbus past, maar wel gratis verzonden wordt wat de koper betreft?

 

Iemand betaalt dit hele circus natuurlijk. Als ik een pakketje wil versturen kost dat 6.95 op het postkantoor. Ik neem aan dat ik dan toch wel heel veel teveel betaal - uiteraard scheelt het in de kosten als je pakketten in bulk aanlevert, en dan betaal je ook wat minder volgens een staffel etc. Maar wat het kost om bijvoorbeeld 1 miljoen pakketjes te versturen is wat minder openbare informatie ;)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zalando gaat kosten voor verzending in rekening brengen bij bepaalde bestellingen, signaleert De Tijd. ASOS en H&M hebben recent hun bezorgbeleid ook aangepast.

 

Quote

"Er is een kentering bezig wat gratis verzendingen betreft’, zegt Els Breugelmans, een e-commerce-expert van de KU Leuven. ‘Het is tekenend dat Zalando, het bedrijf dat de spelregels in de sector heeft veranderd, de regels opnieuw aanpast. Andere volgen."

 

Edited by TwaBla

Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zie het inderdaad steeds meer voorbij komen die kentering.

Wat mij betreft is dat goed nieuws.

Zo zijn en nog wat zaken te bespeuren (b.v. platformen die steeds vaker aangepakt/onderzocht worden betreffende concurrentie met hun externe verkopers) die de kleine internet ondernemer hoop voor de toekomst geeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep, ook de prijscontrole van grote leveranciers wordt (wederom) onderzocht. Meldt Twinkle na een berichtgeving via Radio 1 Journaal.


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naja, wat Zalando doet heeft een groot risico op backfire: Als ze overgaan op een model met verzendkosten onder 25 euro, maar gratis retourneren blijven aanbieden schieten ze zichzelf waarschijnlijk in de voet: Als ik dan iets van 20 euro wil bestellen koop ik er gewoon twee, en stuur er eentje gratis retour. Geen verzendkosten voor mij, wel retourkosten voor hen. 

 

En dan heb je nog het punt waarbij een derde partij die retouren ophaalt, bijvoorbeeld picnic. Zoiets kan de daadwerkelijke kosten van het retourproces uiteraard reduceren,  maar alleen voor de grote partijen. 

 

Je zou denken dat dit voor de consument allemaal wel prettig is, maar op langere termijn is dat niet echt het geval: partijen als zalando kunnen jaren verlieslatend een product verkopen totdat alle andere verkopers op de fles zijn, en dan zelf de  nieuwe winstgevende prijs bepalen. Het verzend en retourproces is daarin cruciaal: de marge op veel producten zijn zo klein dat de kosten voor verzenden een kleine winkel uit de markt kan prijzen, zelfs als die dezelfde inkoopprijs weet te bedingen als een grote speler (wat op zich al zeldzaam is). 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 uur geleden, Benm zei:

Je zou denken dat dit voor de consument allemaal wel prettig is, maar op langere termijn is dat niet echt het geval: partijen als zalando kunnen jaren verlieslatend een product verkopen totdat alle andere verkopers op de fles zijn, en dan zelf de  nieuwe winstgevende prijs bepalen. 

Dat doet Amazon ook al decennia.


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die hebben dat punt al bereikt, en in het hele proces een enorm aantal kleinere partijen uit de markt geduwd. Vorig jaar 10 miljard winst. In de periode 2012 t/m 2015 hebben ze diverse kwartalen verliezen gemaakt of nauwelijks iets verdiend, maar die investeringen hebben zich inmiddels dik terugbetaald.  Helaas is het (amerikaanse) online winkelaanbod er wel een stuk minder divers door geworden. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar Amazon wordt op steeds meer plekken aangepakt/beperkt of onderzocht.

 

Kan even niet heel snel terugvinden maar in bepaald land mogen ze geen eigen producten meer verkopen waarmee ze de concurrentie aangaan met hun eigen externe verkopers.

Toen dacht Amazon slim te zijn en ging niet zelf meer verkopen maar nam gewoon een belang in die externe verkopers.

Toen is de wet weer aangepast zodat amazon ook geen direct of indirect belang meer in externe verkopers mocht hebben.

Dit was buiten Europa, Maar volgens mij las ik laatst ook over dat Amazon binnen Europa onderzocht wordt betreffende hun concurrentie met externe verkopers.

Ook daarbij is het een kwestie van tijd voor ze moeten kiezen of ze zelf de spullen willen verkopen of dat ze externe partijen die spullen willen laten verkopen.

Daarmee worden ze meer in de rol van faciliterend platform gedwongen waarbij ze zelf niet meer mogen verkopen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 uur geleden, Benm zei:

Vorig jaar 10 miljard winst. 

 

Met cloud services vooral. Dat had V&D ook moeten doen. 😎 

 

Binnen de inkomstenstroom van retail zijn het vooral de vergoedingen die ze van merchants krijgen die geld opleveren. Amazon's eigen retailactiviteiten (inkoop etc) zijn nog steeds verliesgevend, al zijn die cijfers ver weg verstopt. Trump wil daar iets aan doen, begrijp ik.

 

Amazon komt wel met spannende experimenten.


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Absoluut, ze zijn wat dat betreft innovatief bezig en komen met andere diensten die best ver van hun oorspronkelijke rol af staan: in het begin was de core business vooral boeken, cd's en dvd's uit eigen magazijn. Inmiddels is dat nog maar een fractie van het bedrijf. 

 

Het zou maar zo kunnen dat ze er helemaal mee stoppen en puur als platform verder gaan, al kleven daar wel risico's aan. Bij producten van derde partijen op amazon heb je bijvoorbeeld meestal niet de garantie van supersnelle levering, en daarmee komen ze in het vaarwater van ebay, ali en dergelijke.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk er ook met ontzag naar, laatst nog naar de ontwikkeling van huismerken. Amazon heeft de luxe van lange leercurves. Ze kunnen rustig eens een duur experiment in Engeland uitvoeren, om dat bij gebleken succes terug naar de VS te brengen. Kijk maar naar Umi van D1 in London, dat is Amazon's HEMA en Muji. Geen beleving, maar productontwikkeling!


Dactylus, dactylus...

Olleke bolleke, eenmaal vijf regels

die rijmen aan het slot.

Kreet, thema, één woord met zeslettergretigheid.

Moeilijk te maken, maar wat een genot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept