Jump to content

Recommended Posts

we zijn bezig om een bestaand bedrijf te splitsen (activiteiten van huidige bedrijf worden door de eigenaar van dat bedrijf zeer binnenkort beëindigd waarna ik die activiteiten in een nieuw bedrijf opnieuw ga opstarten) en het huidige bedrijf een klein deel van de activiteiten nog tot eind van dit jaar zal voortzetten en daarna helemaal opgeheven zal worden.

 

Activiteiten die ik ga ontplooien zijn de verkoop van goederen via verschillende marktplaatsen in Europa en later ook via eigen webshops.

Ik werk zonder voorraad, haal alle op dat moment verkochte goederen dagelijks op bij groothandels en krijg deel via pakketdienst thuis geleverd.

Binnengekomen spullen worden vervolgens opnieuw verpakt per klant en naar PostNL gebracht voor verzending.

Enige voorraad die ik zal hebben zijn de goederen die retourgekomen zijn en bestellingen die geannuleerd zijn (naar schatting maximaal 9 strekkende meter plankruimte).

 

Nu wilde ik dit dus de eerste 1 a 2 jaar vanuit huis doen (de schatting is dat we tot een 300 orders per dag met zijn 2en zonder extra personeel kunnen verwerken).

Toestemming is gevraagd aan woningbouw, die hebben geen probleem met een webshop vanuit huis en ook vanuit een eventueel tuinhuis hebben die geen probleem. zijn langs geweest, situatie bekeken , plannen aangehoord en schriftelijk toestemming gegeven.

 

Nu is bestemmingsplan van het huis uiteraard wonen dus daarvoor nagekeken en vandaag een afspraak gehad bij de gemeente om daar ook verder te informeren en te vragen naar mogelijkheden van verkrijgen ontheffing.

 

Was echter een zeer onplezierig gesprek bij gemeente met dat een webshop hier in deze stad nooit aan huis gevestigd mag worden, mag geen goederen ontvangen/hebben liggen/verpakken vanuit huis.

Verder meedenken over oplossing zat er echter ook niet in. kwam er op neer dat:

- er zal geen toestemming komen voor het runnen van een webshop vanuit huis, hoe klein het ook is

- ja je kan ontheffing aanvragen, maar hoe haal je in je hoofd dat dat verschil zal maken, dat zal echt niks veranderen.

- nee op industrieterrein mag je ook geen webshop  vestigen

- je zal maar moeten gaan kijken naar opslag (maar die liggen weer op industrieterrein)

 

Wat ik de eerste 1 a 2 jaar nodig heb is een ruimte van 8 tot 25 vierkante meter

Het moet als even kan binnen paar minuten van mijn huis zitten (vanwege o.a. situatie met onze dochter)

Ik verwacht de eerste paar maanden nog verlies te maken met bedrijf omdat er veel zaken verbeterd moeten worden in bedrijfsvoering die allemaal flink wat geld kosten.

Er is vanaf dag 1 redelijk wat omzet, maar met lage marge in begin en met hoge aanloopkosten.

 

De verwachte verliezen zijn bij vestiging vanuit huis goed op te vangen.

 

Ik had al op de industrietreinen (wat dus ook niet mag blijkt nu) hier vlakbij gekeken maar dan kom je al snel bij bedrijfsruimtes van minimaal 50 tot 100 vierkante meter met als snel een kale huur van 700 tot 1000 euro per maand en dan dus nog gas/water/electra/internet/enz.

Dat is financieel dus het eerste jaar niet haalbaar/verantwoord.

 

Daarnaast kan ik daar dus niet de hele dag zitten vanwege zaken met dochter en andere persoonlijke zaken.

 

Verder was er ook niet mogelijk dat de gemeente meedacht waar ik wel zou kunnen vestigen, ze kwamen niet verder dan dat eigenlijk vrijwel alles niet toegestaan is.

 

Hoe en waar kan/mag je een webshop dan wel vestigen als thuis en op industrieterrein niet toegestaan is. een winkelpand in de stad/winkelcentrum is ook geen serieuze optie.

 

Iemand nog ideeën?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kom er even bot in. Je weet hopelijk dat ik het niet zo bedoel maar ik houd je graag even een spiegel voor.

 

De activiteiten die je omschrijft zijn volgens mij redelijk identiek aan wat je de afgelopen paar jaar reeds doet.
Je hebt het over tot 300 orders per dag die je zelf moet inpakken en versturen.

Toch zou een kale huur van 1000 euro per maand niet haalbaar zijn.

In hoeverre is jouw bedrijf dan levensvatbaar? Ben je niet eigenlijk vreselijk hard aan het werk voor veel te weinig geld?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begrijp je punt.

Wat ik afgelopen jaar doe is vanuit bedrijf van mijn ouders, daarin dus een boel opgebouwd.

Nu gaan die activiteiten die daar opgebouwd zijn dus naar een nieuw bedrijf.

Daarvoor de afgelopen tijd dus alles wat er nu is flink onder de loep genomen, bedrijfsplan opgesteld enz. enz.

Bepaalde activiteiten zijn de afgelopen tijd op een laag pitje gezet doordat we tegen problemen aanliepen bij de verkoop (voornamelijk verzending naar) buitenland en daarbij simpelweg ook fouten gemaakt doordat we niet wisten waar we rekening mee  moesten houden bij bepaalde platformen/landen

Besloten is om op moment van start nieuwe bedrijf met bepaalde zaken een nieuwe frisse start te maken.

 

daardoor is aantal verkoopplekken de afgelopen tijd van 6 teruggegaan naar 2 waarvan maar 1 echt actief is.

Daardoor is orders teruggegaan naar een 15 tot 30 per dag. is een bewuste keus dus.

 

Nu heb ik veel voorbereid voor de nieuwe start (om het maar even zo te noemen), heb een nieuwe strategie opgezet.

Heb daarnaast een partij ingehuurd voor marketing (een partij die expert is in de verkoop via marktplaatsen) en die weet wat ze doen en dus moet voorkomen dat de eerder gemaakte fouten opnieuw gemaakt worden (fouten is niet helemaal het juiste woord maar noem het maar even zo) en de boel flink gaan verbeteren.

 

Die partij is nu een paar weken bezig om noem het maar even de randvoorwaarden goed te krijgen bij het eerste platform en van daaruit dan opnieuw de overige platformen/verkoopkanalen te gaan aansluiten.

 

Daarnaast zijn andere zaken nodig om het gehele process te verbeteren.

Dat alles kost geld en tijd welke momenteel geinvesteerd wordt.

Tevens heb ik mijn marge ook nog wat naar beneden gebracht om zo concurentiepositie te verbeteren maar ook om zo snel meer te gaan inkopen zodat mijn kortingsstaffel  bij die leverancier kan groeien. Ook dat is dus bewuste keuze.

Daarmee zal ik dus direct na de start een verlies gaan maken (activiteiten waren winstgevend maar met marketingpartij, teruggebrachte activiteiten en investeringen erbij veranderd dat dus eerst).

De marketingpartij verwacht dat zodra bepaalde zaken opnieuw aangesloten worden een snelle groei maar ik kies bewust voor een wat bescheidenere groei in mijn begroting (verwachting van marketing partij is dat de begroting die ik voor jaar 3 heb al in jaar 1 haalbaar is).

Dus moet ik rekening houden met een verlies eerste periode en daarna bepaalde groei en winst.

In in mijn begroting past eerste jaar geen huur van een duur bedrijfspand (buiten dat dat dus door de situatie totaal niet handig is.

Maar binnen de grenzen van deze stad mag ik me dus hoe dan ook dus eigenlijk vrijwel nergens vestigen, dat is nog grootste probleem.

Moet nu even weg maar licht later graag verder toe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zit met dezelfde soort vragen als de reacties hierboven, maar wat bij mij bovenaan prijkt, is jouw kijk op de efficiency van jouw onderneming?

 

Het lijkt op een combinatie van handelsonderneming met dropshipping, die je dan zelf (deels) uitvoert.

 

Zoals ik het lees, lijkt het een omslachtige manier waarbij veel geld, energie en tijd verspild wordt aan handling van de orderverwerking en distributie. 

 

Dat je dan ook nog marge inlevert en daarmee jouw cashflow verlaagt,  begrijp ik niet, evenals  al die andere keuzes en (in mijn ogen slecht onderbouwde) aannames die je hierboven pleegt. Dat je eerst verliesgevend bent,  is normaal,  maar dat gebeurt meestal omdat kosten voor de baten uitgaan. Jij verlaagt de toekomstige baten ook al en kiest dus dan voor meer verlies. 

 

Klinkt als dure bezigheidstherapie... met oprechte excuses voor mijn kritische toon...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuten geleden, DaMedia zei:

In hoeverre ben je echt een webshop en niet gewoon handelaar? Misschien ben je met de verkeerde insteek naar de gemeente gegaan.

Je bent handelaar (inkoop/verkoop) en hebt toevallig ook een website (welke bedrijf niet?). Misschien is vestiging als handelaar wel mogelijk.

 

vanuit huis mag hier in deze stad helemaal niks.

Op industrieterrein is bij deel van de industrieterreinen ondergeschikte detailhandel toegestaan, bij andere is dat op geen enkele manier toegestaan.

 

Ondergeschikte detailhandel wordt verstaan dat je eigen geproduceerde goederen maakt en een deel daarvan ook rechtstreeks aan consumenten verkoopt. dat mag max 20% van je omzet bedragen.

 

webshop/verkoop via andere kanalen aan consumenten wordt hier dus gezien als 100% detailhandel en mag dus niet vanuit huis maar ook niet vanuit een bedrijfspand op een industrieterrein. 

 

wat ik zo uit begrijp (maar daar kan/wil de gemeente niks over zeggen omdat ze niet willen meedenken maar enkel zeggen wat niet mag) zou een webshop in deze stad (Nijmegen gaat het om)  dus enkel mogen vanuit een pand waar 100% detailhandels bestemming op zit. dus een winkelpand in de stad of in een winkelcentrum

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ben jij dezelfde persoon als Ondernemer_Nijmegen?

Dat webwinkels problemen hebben met sommige gemeentes is al langer zo, je zou verwachten dat gemeentes ondertussen bij de tijd zijn.

 

Probeer het eens met een andere ambtenaar, want je struikelt nu over één persoon. Is er niet iets van een ondernemersdesk in je gemeente? Je hebt het nu in de verboden- en vergunningenhoek gezocht, die mensen zijn misschien zo gewend 'nee' te zeggen, dat ze niet meer weten hoe 'ja' klinkt. Er zullen bij de gemeente ook vast mensen werken van wie het de taak is om dingen mogelijk te maken.

En als dat niet werkt, dan moet je misschien eens een persbericht de deur uit laten gaan om aan te geven dat Nijmegen nog in de middeleeuwen zit als het om ondernemen gaat. Kijken of de starre houding blijft als dat de citymarketing ondermijnt.

Edited by Branko Collin

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

vanuit huis mag hier in deze stad helemaal niks.

Op industrieterrein is bij deel van de industrieterreinen ondergeschikte detailhandel toegestaan, bij andere is dat op geen enkele manier toegestaan.

Dat is bij veel gemeenten zo...

Ik denk oprecht dat jij anders over jouw bedrijf,  met name jouw algehele logistiek, moet gaan nadenken om levensvatbaar te zijn en dit soort problematiek te tackelen.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

Het lijkt op een combinatie van handelsonderneming met dropshipping, die je dan zelf (deels) uitvoert.

er wordt momenteel helemaal niks via dropshipping gedaan. mogelijk dat in de toekomst een klein deel van het assortiment zo gedaan zal gaan worden maar vooralsnog niet.

 

24 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

 

Zoals ik het lees, lijkt het een omslachtige manier waarbij veel geld, energie en tijd verspild wordt aan handling van de orderverwerking en distributie. 

dat valt heel erg mee. in elkgeval als je alles goed organiseert. dat was tot nu toe zeker niet allemaal het geval.

Maar naar aanleiding van eerdere topics en de reacties daarop heb ik alles wat ik aan het doen was dus juist eens heel goed tegen het licht gehouden en besloten veel zaken heel anders aan te gaan pakken. Het geheel was winstgevens maar niet optimaal georganiseerd en teveel dingen werden in het wilde weg gedaan zonder gehinderd te worden door enige kennis van wat we deden (b.v. verzending naar bepaalde landen ging  niet goed op de manier waarop georganiseerd was waardoor we tegen diverse problemen aanliepen. Bepaalde producten bleken in bepaalde landen niet aangeboden mogen worden, waren problemen met retouren van goederen uit aantal landen enz. enz.)

 

Dat is nu in ondernemingsplan allemaal veel beter uitgewerkt en bij de verschillende zaken waar problemen waren de juiste partijen gezocht om die problemen op te lossen en de processen te verbeteren.

31 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

Jij verlaagt de toekomstige baten ook al en kiest dus dan voor meer verlies. 

Ik kies er voor de marge wat te verlagen ja, maar dat doe ik om andere voordelen te behalen. het gevolg is dat ik dus meer orders moet halen om quit te spelen en winst te gaan maken. maar dat moet juist door die lagere prijs sneller behaald kunnen worden.

Ik kies er ook voor om bepaalde verkoopkanalen nu stil te leggen en straks (dat kan 2 weken na de start van nieuwe bedrijf zijn maar ook 3 maanden) weer opnieuw te starten met schoon en fris account.

Op de korte termijn zorgt dat voor een omzet daling, maar op de langere termijn kan ik daardoor juist veel meer omzet uit die kanalen halen als dat ik nu door zou gaan met die bestaande accounts (klinkt misschien vreemd maar dat klopt echt)

 

Het ondernemingsplan wat ik opgesteld heb is doorgerekend en beoordeeld door experts daarin en is als realistische en haalbaar  bestempeld .

Het geheel en mijn inzicht, besluiten en aanpak is daarin als goed, inzichtelijk en verstandig aangemerkt.

 

zoals eerder ook op dit forum is aangeraden (welk advies nu eigenlijk weer in twijfel getrokken wordt) is het soms goed om een paar stappen terug te doen om van daaruit weer vooruit te gaan.

Ik heb daarin enkel even wat grotere stappen terug gedaan om vervolgens de juiste hulp en instrumenten in te gaan zetten om niet enkel een snelle groei te kunnen maken maar veel belangrijker een stabiele groei.

 

En daarbij zullen nog heel wat uitdagingen op mijn  pad komen maar veel daarvan heb ik redelijk in beeld en zijn voornamelijk financieel uitdagend.

 

Wat het afgelopen jaar gedaan is heeft heel erg veel inzicht gegeven in wat wel en wat niet te doen. zijn veel zaken geprobeerd en van aantal daarvan is bewezen dat het effect heeft.

De concurrentie is goed onderzocht, is in diverse situaties uitgedaagd en de resultaten daarvan zijn bekeken.

Ik weet dat concurrentie tot wel 25 x zoveel orders/omzet draait als ik in prognose voor jaar 3 gezet heeft. Ik weet dat ik dat op bepaalde punten niet kan winnen daarvan (voorlopig) maar weet ook hoe ik daar wel zo dicht mogelijk naartoe kan groeien en wat ik daarvoor moet doen. dat is dus o.a. op dit moment wat marge inleveren en op andere punten niet harder maar slimmer werken.

 

Maar daarin past het eerste jaar dus geen winkelpand in een winkelstraat, dat maakt het speelveld voor mij stuk lastiger (daar zitten die concurrenten ook niet verplicht in gevestigd).

Ik weet waar ik mee bezig ben, maar dat betekend dus niet dat ik niet zoals nu ineens voor een vervelende verassing kom te staan die ik weer moet oplossen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuten geleden, DaMedia zei:

Dan zou ik naar de gemeente gaan voor een pandje in de winkelstraat en dan vermelden dat de deuren altijd gesloten zullen zijn en de ramen afgeplakt omdat je geen winkel wilt maar alleen een webshop. Eens kijken wat hun antwoord daar op is.

dat gaf ik al aan, maar daar kwam geen enkele reactie op.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuten geleden, Branko Collin zei:

Ben jij dezelfde persoon als Ondernemer_Nijmegen?

Dat webwinkels problemen hebben met sommige gemeentes is al langer zo, je zou verwachten dat gemeentes ondertussen bij de tijd zijn.

 

Probeer het eens met een andere ambtenaar, want je struikelt nu over één persoon. Is er niet iets van een ondernemersdesk in je gemeente? Je hebt het nu in de verboden- en vergunningenhoek gezocht, die mensen zijn misschien zo gewend 'nee' te zeggen, dat ze niet meer weten hoe 'ja' klinkt. Er zullen bij de gemeente ook vast mensen werken van wie het de taak is om dingen mogelijk te maken.

En als dat niet werkt, dan moet je misschien eens een persbericht de deur uit laten gaan om aan te geven dat Nijmegen nog in de middeleeuwen zit als het om ondernemen gaat. Kijken of de starre houding blijft als dat de citymarketing ondermijnt.

Ik heb in januari een eerste afspraak gehad hierover met medewerker van bedrijfs vergunningen/vestiging en iemand van ondernemersdesk.

Daarbij is kort de vestiging van bedrijf aan huis ter sprake gekomen.

Vandaag dus nogmaals heel specifiek daar afspraak voor gemaakt voor het vestigen van bedrijf, bestemmingsplan voor ondernemers en het vragen van mogelijke ontheffing.

Kreeg helaas exact dezelfde persoon als vorige keer, blijkt iemand te zijn die daar specifiek voor ondernemers over gaat.

Die begin gelijk met: jou heb ik al gesproken en ben volgens mij heel duidelijk geweest vorige keer. was verschrikkelijk negatief gesprek waarbij ook totaal geen enkele bereidheid was om mee te denken over plek of andere oplossing hoe wel zou kunnen.

was heel simpel: aan huis mag niet, ontheffing aanvragen kan maar zeg nu al dat dat we dat afkeuren en niet aan meewerken, industrieterrein mag ook niet gan maar zoeken naar opslagruimte (maar die zitten op industrieterrein waar dus niet toegestaan is) en dat was eigenlijk einde gesprek  en stond binnen 5 minuten weer buiten.

Heb ook 2 makelaars gesproken voor bedrijfsruimte die te huur stond en die gaven ook aan dat de gemeente daar heel moeilijk over doet betreft vestiging van webshop.

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

Dat is bij veel gemeenten zo...

Ik denk oprecht dat jij anders over jouw bedrijf,  met name jouw algehele logistiek, moet gaan nadenken om levensvatbaar te zijn en dit soort problematiek te tackelen.

ik denk juist dat ik de beste manier hierin gevonden heb (mijn werkwijze en plan in veel uitgebreider als hier omschreven. maar dan moet er uiteraard wel een locatie zijn van waaruit je een dergelijk bedrijf mag draaien en dat lijkt voor deze gemeente dus enkel een winkelpand in stad/winkelcentrum te zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minuut geleden, ·Ward· zei:

Is verhuizen uitgesloten vanwege persoonlijke omstandigheden?

er spelen prive zeker aantal zaken mee.

En hoewel ik best zou willen verhuizen is dit daarvoor zeker niet het juiste besluit op dit moment.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Qua toestemming van gemeente liep ik keer tegen soortgelijk probleem aan....wel al op industrieterrein, maar qua bedrijfsbestemming stonden er alleen paar specifieke bedrijfstypes vermeld. In eerste instantie zou ik geen toestemming krijgen ('want detailhandel dus mag het niet op industrieterrein'). Uiteindelijk kreeg ik wel medewerking toen ik contact legde met iemand anders van de gemeente EN vooral toen ik 'n document had gevonden van groep gemeenten waarin duidelijk vermeld stond waar webwinkels mogen (mogelijkheid tot afhalen: winkel, anders mag het op industrieterrein). Ik moest dus verzoek indienen met uitgebreide beschrijving wat voor bedrijf er komt, vermeldde bijvoorbeeld ook dat er geen advertentie geplaatst zal worden, daarmee ging gemeente akkoord en toen was er nog maand wachttijd voor het geval bewoners protest zouden geven.

Je zou dus kunnen kijken of je via via info kan krijgen van iemand anders van de gemeente die daar wel meer voor open staat. Maar, als het nu om een woning gaat, en je misschien zelf al aan had gegeven om hoeveel pakketten het ging, dan ben ik bang dat de kans klein is dat ze eraan gaan meewerken.

Soms is het beter om slapende honden niet wakker te maken, maar daar is het nu al te laat voor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik moet nu even afwachten, verwacht dat ik met 1 a 2 weken weer een afspraak heb met ondernemerspunt hier en zal dit hier dan  eens aan voorleggen.

Zal ook de KvK nog eens even bellen betreft info hierover.

De afdeling die hierover gaat is in elkgeval niet meewerkend.

De informatie op internet bied me ook nog geen hulp daarmee, die geeft dus heel specifiek aan dat er een paar jaar terug een proef geweest is met ondergeschikte detailhandel op bedrijfsterreinen maar omschrijft ook heel specifiek wat er onder ondersteunende detailhandel verstaan wordt en daar kom ik met deze activiteiten ook niet in de buurt.

De omschrijving webshop lijkt hier nog volledig onbekend zijn en kan niks vinden tot nu toe betreffende vestiging van webshops

Bestemmingsplannen omschrijven het ook heel erg specifiek wat onder detailhandel verstaan wordt en daar vallen mijn activiteiten dus ook heel specifiek binnen.

 

Uit de starre (en onvriendelijke) manier waarop de betreffende persoon die ik nu dus 2 keer gesproken heb maak ik ook op dat ze zelf mogelijk ook geen enkel idee hebben wat ze ermee aanmoeten.

 

Weet dat er in de stad hier honderden webshops gevestigd zijn aan huis en in een bedrijfspand, maar volgens de regels mag dat dus niet.

 

Lijkt erop dat je het hier vooral niet netjes en volgens de regels moet willen doen maar gewoonweg moet doen en hopen op een goede afloop (iets wat ik liever niet doe).

 

Ik heb jaren terug hier in deze stad ook een webshop aan huis gehad waarnaar ik toen geinformeerd had en dat was destijds geen probleem.

 

Gemeente gaf daarover nu aan dat er nu heel duidelijke jurisprudentie is dat een webshop onder detailhandel ingedeeld moet worden.

Zijn afgelopen jaren in andere plaatsen ook wel wat rechtszaken geweest wat ik voorbij zag komen waarin dat naar voren gekomen is en dat gemeentes gedwongen werden op te treden tegen webshops.

 

Maar hier lijkt dus alles dichtgooit te zijn zodat niks meer mag maar nooit over een oplossing nagedacht te zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik moet overigens even wat corrigeren

heb even gekeken met wie/wat ik nu afspraak gehad heb.

 

in januari had ik afspraak voor: Eigen bedrijf starten/beëindigen / Ondernemerspunt informatie

 

vandaag had ik afspraak voor: Ondernemers vergunning/bestem.plan

 

In beide gevallen had ik dus afspraak met ondernemerspunt.

 

 

die afspraak van vandaag heb ik dus gemaakt naar aanleiding van info op website van de gemeente dat ondernemerspunt kan helpen bij ontheffing van bestemmingsplan. Maar dat bleek in de praktijk dus tegen te vallen.

 

Naast, of als onderdeel van ondernemerspunt heb je dus ook bureau zelfstandigen. daarmee heb ik dus eerdaags weer afspraak, maar wat ik zo begrijp zouden die voor bestemmingsplan en vestiging van bedrijf hier weer terug moeten naar ondernemerspunt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Tevens heb ik mijn marge ook nog wat naar beneden gebracht om zo concurentiepositie te verbeteren maar ook om zo snel meer te gaan inkopen zodat mijn kortingsstaffel  bij die leverancier kan groeien. Ook dat is dus bewuste keuze.

 

1 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Ik kies er voor de marge wat te verlagen ja, maar dat doe ik om andere voordelen te behalen. het gevolg is dat ik dus meer orders moet halen om quit te spelen en winst te gaan maken. maar dat moet juist door die lagere prijs sneller behaald kunnen worden.

 

Zoals ik dit lees krijg ik de indruk dat je in werkelijkheid eigenlijk een verkapte werknemer bent van de groothandels. Eentje die voor eigen rekening en risico voor hen zorgt dat hun producten bij de eindgebruiker komen. En daar bovendien ook nog eens keihard voor moet zwoegen terwijl hij veel te weinig betaald krijgt. 

 

1 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

zoals eerder ook op dit forum is aangeraden (welk advies nu eigenlijk weer in twijfel getrokken wordt) is het soms goed om een paar stappen terug te doen om van daaruit weer vooruit te gaan.

Ik heb niet al je topics volledig doorgelezen, maar het advies wat ik een jaar terug gaf is die marge juist omhoog gooien. In plaats van zo veel mogelijk te willen verkopen, probeer eens zo veel mogelijk te verdienen met zo min mogelijk tijd/moeite. Liever 3 orders op een dag waarmee je echte knaken verdient -en tijd zat overhoudt voor andere zaken- dan de hele dag zwoegen en rennen voor een paar stuivers. 

 

 

Goed, ik kom bijna toe aan jouw eigenlijke vraag.

 

Maar eerst, het is destijds ook al vaker gezegd en ik zeg het nu weer; voor elke oplossing die er bedacht wordt bedenk jij weer een nieuw probleem. Daarmee kom je denk ik niet uit deze spiraal waar je nu in zit. Je zult echt meer open moeten staan voor oplossingen in plaats van steeds bezwaren te bedenken.

 

Want nu ook weer; 

Je wilt je bedrijf ergens vestigen, maar het mag niet aan huis van de gemeente. Het mag van jou ook niet ergens anders, want dat kan je niet betalen (en mag blijkbaar niet van de gemeente). Maar àls het dan ergens anders zou zijn, dan moet het ook nog eens 'enkele minuten' van je woning af liggen. De gemeente omzeilen door te verhuizen is ook geen optie zeg je. Hiermee geef je eigenlijk zelf al de algehele onmogelijkheid van hele situatie (cq. jouw wensen) aan. 

 

Maar goed, dat gezegd hebbende. Is dit niet iets?
https://unitparknijmegen.nl/

Kost een paar honderd euro per maand en is zelfs voorzien van een eigen huisnummer en postbus en is ook nog eens maandelijks opzegbaar.
 

6 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Gemeente gaf daarover nu aan dat er nu heel duidelijke jurisprudentie is dat een webshop onder detailhandel ingedeeld moet worden.

Volgens mij ben je helemaal geen webshop, maar meer een logistieke operatie. Ik ben verder geen jurist maar ik kan mij voorstellen dat je je prima als logistiek bedrijf in plaats van webshop kan profileren. Sterker nog, ik denk dat de gemeente in werkelijkheid helemaal niet zit te wachten op pure webshops in de winkelstraat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuten geleden, Wouter Hol zei:

Zoals ik dit lees krijg ik de indruk dat je in werkelijkheid eigenlijk een verkapte werknemer bent van de groothandels. Eentje die voor eigen rekening en risico voor hen zorgt dat hun producten bij de eindgebruiker komen. En daar bovendien ook nog eens keihard voor moet zwoegen terwijl hij veel te weinig betaald krijgt. 

ik begrijp het omdat je maar heel klein deel van het totaalplaatje ziet en info hebt.

Maar geloof me de situatie is (op langere termijn) heel anders.

Ik weet hoe ik op korte termijn meer omzet kan halen en betere marge, dat is een korte termijn strategie die op langere termijn juist gaat tegenwerken. maar probeer juist iets stabiels voor de langere termijn te starten.

 

Maar verder ben ik gewend dat er negatief gedacht wordt over wat ik aan het doen ben en hoe ik dat in gedachte heb. ik zwem hiermee tegen de stroom in dat is duidelijk en negeer alle regels over hoe dingen volgens standaard gedachte moeten gaan. Uit doorrekening/beoordeling door deskundige blijkt echter dat ik het daarmee helemaal niet zo gek bedenk en juist slimmer aanpak. Maar goed dat is hele andere discussie die ik hier beter niet kan aangaan is duidelijk. Iedereen mag me onderschatten, liever dat dan overschatten. zullen op de langere termijn wel zien hoe ik het er vanaf breng met het eerste stuk tegen de stroom in gaan.

 

16 minuten geleden, Wouter Hol zei:

Maar goed, dat gezegd hebbende. Is dit niet iets?
https://unitparknijmegen.nl/

Kost een paar honderd euro per maand en is zelfs voorzien van een eigen huisnummer en postbus en is ook nog eens maandelijks opzegbaar.

die ken ik, is net een week geleden opgeleverd. kom ik dagelijks langs.

Maar ondanks de info op de site (die ik eerder vandaag gelezen had bij zoektocht) mag je daar ook niet vestigen als webshop, is ook een industrieterrein waarvoor op zijn best dus geld dat je ondersteunende detailhandel mag uitoefenen.

Zijn verder gewoon goed beveiligde garages zonder ramen, met garagedeur en zonder verwarming en zonder internet. niet erg geschikt dus. 

enkel voor opslag voor een webshop die niet dagelijks gebruikte voorraad kwijt zou moeten.

20 minuten geleden, Wouter Hol zei:

Maar àls het dan ergens anders zou zijn, dan moet het ook nog eens 'enkele minuten' van je woning af liggen. De gemeente omzeilen door te verhuizen is ook geen optie zeg je

ik heb nu eenmaal rekening te houden met mijn kinderen en 1 daarvan in het bijzonder.  en dan zijn er nog andere persoonlijke zaken die daarbij meespelen. Maar dat is allemaal niks om hier tekst en uitleg over te geven

 

22 minuten geleden, Wouter Hol zei:

Volgens mij ben je helemaal geen webshop, maar meer een logistieke operatie. Ik ben verder geen jurist maar ik kan mij voorstellen dat je je prima als logistiek bedrijf in plaats van webshop kan profileren. Sterker nog, ik denk dat de gemeente in werkelijkheid helemaal niet zit te wachten op pure webshops in de winkelstraat.

of ik wel of niet een webshop ben maakt ook niet uit, mijn activiteiten vallen onder detailhandel en daarmee is het dus klaar.

En nee denk niet dat de gemeente zit te wachten dat ik in een winkelpand trek en vervolgens de etalage dichttimmer  en de deur permanent op slot gooi.

Maar ze lijken zelf dus niet te weten wat ze mee aan moeten en antwoorden daarom dus niet op waar ik een webshop dan wel zou moeten vestigen.

 

Overigens net de KvK even gebeld en die moest vooral lachen om de gemeente en stelde ook wat vragen en kwam daarop tot het advies: gemeente negeren en niet verder over vragen maar gewoon in huis vestigen zolang dat geen overlast veroorzaakt omdat met regels van de gemeente inderdaad gewoon helemaal niks mogelijk is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Winkelkelder of -verdieping en verregaande uitbesteding van de logistiek (laten afhalen bij de groothandel en laten inpakken van zendingen en verwerken van retourzendingen of dat daar inhouse (laten) doen)?

 

Je hebt technische webshop- en platformkennis en met zo veel jaren ervaring ook productkennis, maar blijft bij praktische orderverwerking.

 

Het grootste bezwaar bij instanties ligt bij jouw productsfeer, maar wees dan verstandig en verhuur jouw breder inzetbare kennis en vaardigheden. Of doe iets met een merk en marketing. Vroeger op school hadden we zoiets als een 'pretpakket' weliswaar in schoolvakken, lijkt mij een prima werktitel om iets meer op beleving te gaan verkopen. Ik denk dat velen jou hier nu direct of op termijn eenvoudigweg beter gunnen dan deze alledaagse sleur.

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

ik begrijp het omdat je maar heel klein deel van het totaalplaatje ziet en info hebt.

 

Omdat ik het ook met zoveel woorden heb proberen aan te geven, ben ik het daarom volmondig eens met Wouter: je bent steeds bezig met teveel proberen waar te maken waar veel te weinig vergoeding tegenover staat.

 

Je lijkt de situatie maar niet onder ogen te willen zien dat jouw focus teveel op randverschijnselen gericht is, niet op de hoofdzaken en als je dan advies vraagt, werp je van alles tegen en lijk je het jouw adviseurs nota bene kwalijk te nemen dat die maar 'een heel klein deel van het totaalplaatje' zien?! Dat is niet de koninklijke weg om advies te vragen, wees transparant om hier echt advies te kunnen krijgen of blijf op je eigen manier doormodderen,  maar val een ander er dan niet mee lastig, het komt minachtend over op de mensen die jou echt verder willen helpen!

MAAR DAN MOET JIJ JE WEL WILLEN LATEN HELPEN!


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gooi dit topic aub gewoon op slot.

er heerst hier een ontembare drang om over alles te oordelen wat niet volgens de gangbare norm is volgens bepaalde ondernemers.

Overal is een negatief oordeel over.

Coolblue is volgens jullie benadering ook een werknemer van hun leveranciers (die hebben immers nog minder winstmarge als mij, namelijk slechts 0,8 tot 0,9%). Die moeten pas echt heel erg hard werken voor een (voor de grote van dat bedrijf extreem kleine winst.

 

Bij elke vraag hier moet ik blijkbaar mijn volledige bedrijfsplan verantwoorden

18 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

Dat is niet de koninklijke weg om advies te vragen, wees transparant om hier echt advies te kunnen krijgen of blijf op je eigen manier doormodderen,  maar val een ander er dan niet mee lastig

Ik heb helemaal geen advies of commentaar gevraagd op mijn bedrijfsaanpak, stelde vraag over waar webshop te vestigen aangezien aan huis niet mag en in bedrijfspand ook niet.

Maar wees gerust, zal de volgende keer wel 5 x nadenken voor ik hier een vraag zal stellen of ergens op zal reageren!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of je leest over sommige berichten heen (die mogelijk wel hout snijden, maar jou als vraagsteller kennelijk niet direct aanstaan)... 😉

 

Let's agree to disagree!

 

Groet,

 

Highio


HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Daniel,

 

Jij hebt hier zelf advies gevraagd, echter in de situatieschets bij die vraag lijkt het probleem elders te liggen dan jij denkt. Door dan te reageren dat het de reageerders aan de benodigde info ontbreekt, is dan zeker waar,  maar als wij het daarmee moeten doen,  kunnen wij je niet verder helpen. 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

    Bring your business plan to a higher level!

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept