• 0

Nieuwe KOR interessant voor ondernemers?

Lees ik het nu goed, en is het voor ondernemers interessant om de KOR gewoon te proberen, ook al weet je dat je meer dan 20k omzet gaat maken?

 

De eerste 20k vrij, hoewel wat lastiger administreren omdat je geen btw kunt heffen en verrekenen (toch?), en vanaf de 20k grens ga je door zoals je nu doet. Dit mag je dan de komende 3 jaar niet meer doen, maar geeft je mogelijk voordeel het eerste jaar?

 

Iemand die het voor me kan toelichten, wellicht met fictieve cijfers of het ook echt direct geld oplevert?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Veel dank Rik. Ik denk inderdaad dat het geld gaat kosten.

 

Voor de helderheid. Ik mag toch, ook als ik wel mee zou doen aan de nieuwe KOR de kosten voor bijvoorbeeld een  vakliteratuur boek dat ik nodig heb voor mijn werkzaamheden wel blijven aftrekken van de winst/ het resultaat? Maar waarschijnlijk dan zonder BTW? Dus een boek van 20 maar exclusief btw 16 mag ik dan toch nog steeds voor 16 euro aftrekken van de winst?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Volgens mij mag je zelfs de volledige 20 euro (dus incl. btw) als kosten opnemen. Want ook de btw zijn in dat geval kosten voor jou.

 

Maar ook de btw van die computer b.v. die je over 2 jaar wilt vervangen, kun je niet terugvragen. Je kunt dan niet even uit die nieuwe regeling stappen.

 

Quote

Je keuze geldt voor minimaal 3 jaar, of tot je de 20.000 euro omzet overschrijdt.

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Even ingaand op het element "het voelt niet helemaal eerlijk"

 

Elke wetswijziging treft bepaalde doelgroepen anders. In dit geval ben jij als kleine ondernemer het haasje..

Je opdrachtgever kan daar helemaal niets aan doen en kan ook niet compenseren door bijv de werkwijze aan te passen. 

Je zou kunnen voorleggen dat jij bijv 80% van de prijs krijgt, dan kun je de kosten van de wijziging voor jou delen.

Maar ik kan me ook voorstellen dat de opdrachtgever daar niet aan wil.. voor hem veranderd er niets in de kosten door deze aanpassing.

Ik denk dat ik als opdrachtgever niet zou compenseren en het erop houden dat dit jouw ondernemersrisico is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is mij niet helemaal duidelijk wat me te wachten staat als ik me aanmeld voor de nieuwe KOR.

Wij hebben een kleine meubelmakerij, eenmanszaak. Wij hebben eigenlijk alleen particuliere klanten.

Tot nu toe hadden we voordeel van de oude KOR.

Bij de nieuwe KOR breng ik geen Btw. meer in rekening. Duidelijk. Ik trek ook geen Btw. over materiaalinkopen af.

En ook die kan ik niet in rekening brengen. Maar het kan niet de bedoeling zijn dat ik de Btw. voor het materiaal van de klant ga betalen.

Los ik dat op door de materiaalkosten inclusief de door mij betaalde btw aan de klant te berekenen, zonder dit als btw te vermelden?

De voorbeelden op de site van de belastingdienst maken dit voor mij niet duidelijk.

Link naar reactie
  • 0

Je gaat niet opeens de inkoop btw van de klant betalen.

 

Dit is wat voorheen gebeurde.

 

Huidige situatie

Verkoop 1000 ex btw, (1210 incl btw.)

inkoop    400 ex btw   (484 incl btw)

marge     600

 

BTW aangifte

 Te betalen             210

te ontvangen          84

Saldo te betalen 126

KOR                            126

Saldo                               0

 

Totale marge 600+126 = 726

 

nieuwe situatie KOR 2020

Verkoop 1210

Inkoop       484

marge         726

 

Per saldo hou je dus exact hetzelfde over als je niets met je prijzen doet maar wel een stuk minder administratieve last omdat je geen btw administratie hoeft bij te houden.

 

Het wijzigen van de KOR regeling betekent niet dat je je prijzen voor (particuliere) klanten moeten aanpassen. de particuliere klant is immers bereid 1210 euro te betalen ongeacht of daar nu btw in zit of niet.. Dat is wat ze gewend zijn om te betalen en ze kunnen niks terugvragen. Dus voor hen maakt het niet uit hoe die 1210 euro is opgebouwd.

 

Voor zakelijke klanten heeft het wel een nadelig effect als jij gebruik gaat maken van de KOR, want als jij geen btw op de factuur mag zetten kunnen zij het ook niet terugvragen, zij zullen dus maar bereid zijn aan jou 1000 euro te betalen en als jou inkoop gelijk blijft daalt inderdaad je marge omdat je dan over die inkoop de btw niet terug kunt vragen, maar dat gaat dus alleen op voor zakelijke klanten (die niet bereid zullen zijn de "oude" incl btw prijs te blijven betalen)

 

Kortom je keuze om te gaan deelnemen aan de nieuwe KOR hangt dus voor een belangrijk deel ook samen met de doelgroep die je bedient en als je alleen maar particulieren bedient en onder de 20.000 omzet blijft is het dus een lastenverlichting zonder invloed op je winst.

 

edit: Mijn verhaal gaat aardig richting het voorbeeld van de boekhouder op de site van de belastingdienst, maar dat voorbeeld blinkt niet uit in duidelijkheid omdat in beide voorbeelden met dezelfde bedragen wordt gewerkt. Maar de kern van de boodschap komt wel overeen..

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 24-8-2019 om 08:57, Rik · zei:

Voorheen kon je btw ontvangen van verkoopfacturen en hoefde die niet af te dragen (onder de drempel). Maar je kon wel de betaalde btw op inkoopfacturen terugvragen.

Serieus? Is de KOR niet van toepassing op geincasseerde voorbelasting minus betaalde voorbelasting?

 

Dit lijkt Belastingaangifte van Twee Walletjes.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, TwaBla zei:

Serieus? Is de KOR niet van toepassing op geincasseerde voorbelasting minus betaalde voorbelasting?

 

Dit lijkt Belastingaangifte van Twee Walletjes.

Ik heb dat enigszins onhandig geformuleerd. Ik bedoelde dat je het saldo (voor- en ontvangen) van de btw onder de drempel terugkrijgt (of niet betaald ). Ik wilde daarna extra aangeven dat je in de nieuwe regeling de voorbelasting btw niet terug kunt vragen (wat schijnbaar niet bij iedereen duidelijk was).

 

Ook bij bovenstaand voorbeeld van meubelmaker met particuliere verkopen. Wat doe je als je die nieuwe vreesmachine moet kopen. Of andere hele dure investering (zaagmachine?). De btw is dan niet aftrekbaar en dat kan de winst in een jaar behoorlijk drukken (zeker als je voorheen in de KOR kon vallen). Je zit er wel voor 3 jaar aan vast (tenzij je buiten de voorwaarden gaat vallen).

 

Link naar reactie
  • 0
23 uur geleden, Rik · zei:

Ook bij bovenstaand voorbeeld van meubelmaker met particuliere verkopen. Wat doe je als je die nieuwe vreesmachine moet kopen. Of andere hele dure investering (zaagmachine?). De btw is dan niet aftrekbaar en dat kan de winst in een jaar behoorlijk drukken (zeker als je voorheen in de KOR kon vallen). Je zit er wel voor 3 jaar aan vast (tenzij je buiten de voorwaarden gaat vallen). 

Zeker is dat een afweging. Wij verwachten geen grote investeringen meer, maar er kan altijd iets kapot gaan.

Kosten die we maken die niet rechtstreeks voor de klant zijn, zijn met de nieuwe KOR dus 21 procent hoger.

En investeringen waarop afgeschreven wordt, zijn ook 21 procent hoger.

Dat puzzeltje moet iedereen voor zichzelf maken.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Branko Collin zei:

Je kunt ook voor je klanten de materialen inkopen of de klanten de materialen laten kopen.

Dat gaat inderdaad op voor inkopen die je doet voor een order.

 

Maar niet voor investeringen. Investeringen worden, net als dat ze voor de aftrek over meerdere jaren verspreidt worden, over meerdere orders verspreidt. Denk aan een vreesmachine of zaagmachine (in geval van de meubelmaker) of een licentie op de Adobe Suite (of andere dure design software) voor een grafisch designer, of zelfs aan een 2 kleurenpers voor een drukker. Geen goedkope investeringen. Als je dan nét in je 1e jaar van de nieuwe regeling zit, zou je kunnen overwegen om die investering uit te stellen. Maar we kunnen het bijvoorbeeld ook hebben over broodnodige reparatie aan die dure machines. Dan loop je een extra kostenpost op van 21%. Maar goed... ook dat zul je dan in moeten calculeren.

 

Link naar reactie
  • 0

Allemaal mooi en aardig, maar de nieuwe kleineondernemersregeling heeft als voornaamste doel, de administratieve verplichting en kosten voor ondernemers met een kleine jaaromzet én Belastingdienst te verminderen.  Voor een "normale' bedrijfsvoering is de hele NKOR geen issue.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.