• 0

nieuwe chocolade recept aan supermarkt verkopen

hallo

 

ik heb een nieuwe chocolade recept wat nog niet in de Nederlandse supermarkt ligt. 

 

 ik wil het van huis uit gaan maken en dan verkopen, eerst aan spotscholen en dan in de toekomst aan de supermarkten wie weet hoe dit gaat en wat voor stappen ik moet nemen  

 

 

 

op dit moment verkoop ik het aan vrienden, kennissen en aan een kleine bedrijf, die vinden het wel lekker.  

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hebt dus samples (prototype). Vastgesteld moet worden of jouw recept echt nieuw, uniek en te beschermen is. Met een aantoonbaar beschermd product kun je 'de boer op': inkopers benaderen...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
42 minuten geleden, swisgifts zei:

ik wil het van huis uit gaan maken en dan verkopen

Uh. Wil je dit 'van huis uit' blijven maken en verkopen? Of ben je van plan een productiebedrijf te zoeken?

Ik denk dat zelf van huis uit maken je niet echt ver komt (misschien de kruidenier op de hoek).

 

Maar je moet dan aan heel veel dingen gaan denken.

b.v. vergunningen en hygiëne e.d.

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/erkenningen-registraties-en-vergunningen

 

Zie meer op https://www.nvwa.nl

 

Nieuwe voedingsmiddelen op de markt brengen

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/nieuwe-voedingsmiddelen-op-de-markt-brengen

 

Nee, even simpel 'van huis uit' chocola maken en aan supermarkten verkopen is niet zo simpel als het lijkt.

 

Lees bijvoorbeeld ook even dit topic:

 

Link naar reactie
  • 0
55 minuten geleden, swisgifts zei:

en dan in de toekomst aan de supermarkten wie weet hoe dit gaat en wat voor stappen ik moet nemen

 

Iemand die in een keukentje chocolade staat te brouwen... voor een supermarkt is dat een continuïteitsrisico (als jij griep hebt, hebben zij opeens een leeg schap), imagorisico (als blijkt dat jouw reep niet aan de hygiënevereisten voldoet), enzovoorts. Tegenover die risico's moet dan wel een groot voordeel staat, zoals imagokans (innovatief product) of financiële kans (hoge winstmarge of hoog volume) om met jou in zee te gaan, want het in zee gaan met een nieuwe leverancier kost zo'n supermarkt ook een hoop tijd. Waarom zouden ze dat doen, terwijl ze met een klik op de knop een extra pallet van een nieuwe smaak van een bestaande, gebleken betrouwbare leverancier kunnen bestellen? Kortom, je hebt een lekker product, maar nog geen goed productieproces of goed verhaal. Daar zou je aan kunnen werken als volgende stap.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

 

Je kan prima van huis uit een receptuur bedenken, een product ontwikkelen (reep, losse stuks, oplospoeder, toetje), een identiteit opzetten (merknaam, ontwerp) een begin maken met marketing... en zo voort.

 

En daarna productie en distributie uitbesteden. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

 

Koetjesreep zit bij BCG (Belgian Chocolate Group van de familie Pauwels) en die hebben tal van fabrieken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, TwaBla zei:

Je kan prima van huis uit een receptuur bedenken, een product ontwikkelen (reep, losse stuks, oplospoeder, toetje), een identiteit opzetten (merknaam, ontwerp) een begin maken met marketing... en zo voort.

 

En daarna productie en distributie uitbesteden. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

Helemaal met je eens.

 

Maar....

4 uur geleden, swisgifts zei:

ik wil het van huis uit gaan maken en dan verkopen, eerst aan spotscholen en dan in de toekomst aan de supermarkten wie weet hoe dit gaat en wat voor stappen ik moet nemen  

 

Dus er zitten nog heel wat stappen tussen die TS moet maken.

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
6 uur geleden, swisgifts zei:

hallo

 

ik heb een nieuwe chocolade recept wat nog niet in de Nederlandse supermarkt ligt. 

 

 ik wil het van huis uit gaan maken en dan verkopen, eerst aan spotscholen en dan in de toekomst aan de supermarkten wie weet hoe dit gaat en wat voor stappen ik moet nemen  

 

 

 

op dit moment verkoop ik het aan vrienden, kennissen en aan een kleine bedrijf, die vinden het wel lekker.  

Aan een supermarkt verkoop je niet een product, maar een merk, bij voorkeur (tenzij 'ambachtelijk' ofzo) met een constante kwaliteit. Dus ga verder, groei, professionaliseer, bouw aan een merk en kijk dan of inkopers interesse hebben.

 

 

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

Je hebt dus samples (prototype). Vastgesteld moet worden of jouw recept echt nieuw, uniek en te beschermen is. Met een aantoonbaar beschermd product kun je 'de boer op': inkopers benaderen...

 

Beschermen van een samenstelling van een voedingsproduct is quasi onmogelijk. Tenzij je echt de 'food science' kant op gaat, en bijvoorbeeld een hele nieuwe minder-vette samenstelling weet te vinden die toch hetzelfde mondgevoel geeft als echte chocoladevetten, of dezelfde chocoladesmaak met minder suiker en/of cacao, kun je vergeten dat je bescherming op je receptuur krijgt.

 

Aanvullend is dat zo omdat TS ook zegt dat het nog niet op de NEDERLANDSE markt is, dus ik vermoed wel in het buitenland. Voor bescherming maakt het Nederlandse aspect niet uit. Als het recept ooit al, waar dan ook ter wereld, is toegepast, vis je alleen om die reden al achter het net wat een octrooi betreft. (en een andere manier dan een octrooi om het recept te beschermen is er niet, behalve, zoals Coca Cola, het geheim houden en er een hele mythe omheen creeeren).

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
48 minuten geleden, kuifje zei:

(...behalve, zoals Coca Cola, het geheim houden en er een hele mythe omheen creeeren).

 Bijvoorbeeld...

 

(Ik heb het nergens over octrooi gehad.)

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Hans van den Bergh zei:

 Bijvoorbeeld...

 

(Ik heb het nergens over octrooi gehad.)

 

Nee, klopt, maar je schreef wel '. Met een aantoonbaar beschermd product kun je 'de boer op''. 

 

Hoe wil je effectieve bescherming krijgen voor een fysiek product, zonder impliciet aan een octrooi te denken? Een recept van chocolade  geheim houden is geen effectieve bescherming, dat is alleen marketing.

 

En dan moet het volgens jezelf ook nog eens aantoonbare bescherming zijn. Dan zit je al helemaal aan een octrooi te denken. 

 

Misschien zijn mijn gedachten beroepsmatig gekleurd, maar als ik aantoonbare bescherming van een product lees, is er maar 1 bescherming die potentieel daaraan voldoet, en dat is een octrooi.

aangepast door kuifje

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 1

Een mythe over het recept van een drankje met al jaren het grootste merk ter wereld, zelfs de rode kerstman is door dit merk verzonnen. Ik hoef de naam niet te noemen, want het zegt genoeg en dat biedt aantoonbaar bescherming, niemand zal zich aan dat merk wagen. In de chocolade zijn daar ook voorbeelden van...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Niet kibbelen!

 

Er zijn de laatste jaren veel artisanele merken bijgekomen, ook omdat supermarkten beseffen dat ze met alleen Coca-Cola en Unilever de strijd met elkaar niet gaan winnen. Als iedereen hetzelfde verkoopt, kun je alleen nog maar de prijs verlagen. Dus helpen ze nu actief kleine ondernemers met de ontwikkeling van kansrijke producten.

 

Maar ben je kansrijk?

 

Test je product uit op een markt, een festival, een jongerencentrum.... inderdaad Lean Startup!

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

Even rondgezocht op Swis Gifts en dan vind je het snel. Petje af voor een mooi product.

 

Maar meteen erbij: laat die supermarkt maar zitten!!! Daar zijn al leveranciers voor, zie foto...

 

Begin een bonbonsalon* waar je ter plekke verse voorraad maakt en verkoop vervolgens trays aan verwante winkels en restaurants of theehuizen. Je huidige cadeau-doosjes voor bruiloften en partijen zijn ook prima, al vind ik die plastic uitstraling erg goedkoop. Zoek eens naar verpakkingen van palmblad, hennep of kokos!

 

Je naam is ook verwarrend. Swis lijkt te wijzen op Zwitserse chocolade, maar dan schrijf je dus Swiss. 

 

Denk eens aan een naam als Dadelish! of Dadelicat of Dadeli...

 

* Opschalen en leerlingen in dienst nemen. Hoe lang is zo'n bonbon houdbaar in winkelcondities?

 

Dadelbonbons.jpg

aangepast door TwaBla
foto

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 426 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.