Ga naar inhoud

Hulp bij goede ideeën

Geplaatst:

Bigger

Met een maat zijn we een VOF gestart in het verkopen  van innovatieve ideeën aan ondernemingen. Bij de start begonnen we met een succes, maar nu kunnen we gaan klant meer warm krijgen. Na het lezen van het forum ben ik eens verder gaan kijken en het blijkt dat bedrijven welke wij benaderen aan de haal gaan met ons idee. We benaderen de afdelingen marketing en presenteren ons idee, vaak krijgen we geen reactie, soms een afwijzing. Laatst zagen we ons initiatief terug op de site van één van de bedrijven, dit was ook precies waarvoor we in het begin bang waren. Nu zitten we in een spagaat, teleurstelling want dit zijn inkomsten die we kwijt zijn, en hoe pakken we dit verder op? Hoe kunnen we een afdeling marketing binden met niets? Even een vraag aan mede ondernemers in onze branche, benaderen jullie de afdeling marketing? En per mail of post? En hebben jullie misschien een idee hoe we onze plannen kunnen aandragen zonder dat er mee vandoor wordt gegaan.

 

Heel frustrerend, maar een feit!

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Als het jullie business is om ideeën te verkopen, waarom ga je dan zonder NDA op pad?

En waarom schuif je aan bij de afdeling marketing? Je wilt je pitch liefst hoger ik de boom geven. 

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Bigger

  • Auteur

Ik ben echt helemaal nieuw hierin, allereerst bedankt voor je reactie.

Dus de afd. marketing passeren en aan de directie richten? Hoe bekom ik een juridisch afgedichte NDA?

Geplaatst:

Rik ·

25 minuten geleden, Bigger zei:

We benaderen de afdelingen marketing en presenteren ons idee

Laat die marketing afdeling nu nét jullie concurrent zijn. (En dat heb je nu dus gemerkt)

 

Tevens is het de vraag hoe gedetailleerd je jullie idee presenteert. Te gedetailleerd, en ze zouden dus kunnen denken "o, maar dat kunnen we zelf ook". De vraag is dan dus ook "voegen jullie nog iets meer toe dan alleen het idee".

 

Geplaatst:

TwaBla

 

Heb je voorbeelden van anderen die ook zo werken? Ik ken alleen professionele ideeënmakers die op verzoek oftewel in opdracht werken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator

Mijn concrete ervaring (ja, ik heb weleens een idee aan de man geprobeerd te brengen) is, dat het idee al vrij concreet uitgewerkt moet zijn in een plan, het moet als oplossing zeer aanspreken en inderdaad: je moet zo hoog mogelijk in de boom pitchen.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Een NDA laat je opstellen door een jurist of advocaat. 

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

kuifje

Ik zie heel regelmatig, bij klanten en potentiele klanten, gelijkaardige vragen en issues:

 

Hierbij mijn input:

1) Bescherm je idee door middel van een octrooi (=patent) of een model ( 'registered design) of een merk. Dit is wettelijk geregelde bescherming, en de rest wordt een stuk makkelijker als je dit hebt. Lang niet alle ideeën lenen zich hiertoe, en het kost wel iets, maar als je serieus bezig bent dan moet je wel.

 

2) Een NDA kun je gewoon online vinden als je zoekt, maar ik weet niet of dat hele goede zijn. Of je kunt een jurist/advocaat vragen er een te maken. Ik zie echter een groter probleem: Het haalt de energie uit hte proces.  Vaak moet je namelijk eerst in onderhandeling met de bedrijfsjurist voordat de NDA getekend mag worden door een van de werknemers, en vaak willen ze ook niet tekenen, omdat het bedrijfsbeleid zo is, of omdat ze bang zijn dat ze later een schadeclaims om de oren krijgen als ze een idee, dat ze al op de plank hadden liggen maar dat toevallig ook door jou gepitched werd, uitvoeren.

 

Kortom: Ik ben geen voorstander van NDA's. Oftewel gebruik je een octrooi/model/merk, oftewel vertrouw je je potentiele partners.

 

Zij weten ook dat als jij goede ideeën aanlevert, dat ze zichzelf in de voet schieten als ze met het eerste idee aan de haal gaan.

 

3) Veel mensen overscahtten de waarde van ideeën. Het gaat niet om de ideeën, maar om de uitvoering. Je zult daarom je idee zo goed en gedetailleerd mogelijk moeten uitwerken, met businessplan en met argumenten waarom het matcht met je business van je partner. En dan nog zal het moeilijk zijn om ideeën te verkopen (al weet ik natuurlijk niet wat je met 'innovatieve ideeën' bedoeld, hoe ver die uitgewerkt zijn).

 

4) Verder sluit ik me aan bij de anderen: Zo hoog mogelijk pitchen. Slechts heel weinig bedrijven hebben een 'idee-ontvangst en -evaluatieafdeling', dus je zult moeten binnenkomen op het juiste niveau bij de decision makers, en op een moment dat ze er open voor staan (en dat is misschien wel op de spreekwoordelijke golfbaan of op een conferentiediner, niet maandag om 10 uur  als ze met hun kop in de andere beslommeringen zitten). Dat betekent ook: een hoop netwerken, en zorgen dat je serieus genomen wordt door die decisionmaker, voordat je zelfs maar kunt beginnen met pitchen.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.