• 0

Nieuwe auto aanschaffen, reservering maken

(aangepast)

Hoi!

 

Ik ben zzp’er en van plan om dit jaar een nieuwe auto zakelijk aan te schaffen. De dealer heeft aangegeven dat er alleen een proforma factuur afgegeven kan worden en dat de daadwerkelijke factuur volgt bij levering volgend jaar. Er zal wel een koopovereenkomst worden gesloten uiteraard.

 

Nu is mijn vraag: is het mogelijk om dit jaar een voorziening te treffen o.i.d. zodat ik mijn winst dit jaar kan verlagen wegens de aanschaf van de genoemde auto die ik volgend jaar conform overeenkomst moet betalen? Hoe verwerk ik dit boekhoudkundig gezien zodat ik dit jaar mijn winst kan drukken? En mag dat?

 

Mvg,

Kevin

aangepast door KevinVp
Kleine aanpassing
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
5 uur geleden, StevenK zei:

Je kunt pas afschrijven wanneer het gebruik begint.

Je kunt wel kopen zonder het te gebruiken.

 

Om het aankoopbedrag ten laste van de winst te kunnen brengen, moet je echter wel over een inkoopfactuur beschikken. Een pro forma factuur is geen rechtsgeldige factuur - eigenlijk is het helemaal geen factuur, maar slechts een vooraankondiging - dus die kan en mag je niet in de boekhouding opnemen om daarmee de winst te verminderen en ook niet om de btw in de voorbelasting te betrekken.

 

5 uur geleden, StevenK zei:

De koopovereenkomst op zich leidt niet tot kosten die je fiscaal kunt benutten.

Ter aanvulling:

Als koper en verkoper dat willen, dan bestaat de mogelijkheid  om een vooruitbetaling overeen te komen, waarbij het aankoopbedrag in zijn geheel wordt betaald voordat de prestatie (de levering van de auto) wordt verricht. De verkoper moet hiervoor dan wel een factuur (met factuurdatum in 2020) aan de koper uitreiken.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Maar dan nog start de afschrijving pas als de auto in gebruik is genomen

Logisch, maar je kunt wel de BTW terugvorderen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
9 minuten geleden, Cosara zei:

Logisch, maar je kunt wel de BTW terugvorderen.

Alleen moet je dan wel een officiële factuur hebben. Btw kun je niet terugvorderen met de proforma factuur die je krijgt.

 

O, sorry. Dat was een vervolg antwoord op jouw eerste reactie waar je dat ook al aangeeft (maar was met alleen deze reactie niet duidelijk).

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
15 uur geleden, KevinVp zei:

Nu is mijn vraag: is het mogelijk om dit jaar een voorziening te treffen o.i.d. zodat ik mijn winst dit jaar kan verlagen wegens de aanschaf van de genoemde auto die ik volgend jaar conform overeenkomst moet betalen? Hoe verwerk ik dit boekhoudkundig gezien zodat ik dit jaar mijn winst kan drukken? En mag dat?

 

Om die vraag heel concreet te beantwoorden, nee er is geen mogelijkheid om een voorziening te vormen om zo je winst te verlagen.

De redenen waarom lees je hierboven al.. maar in andere woorden, Investeringen gaan niet ten laste van je winst maar worden geactiveerd en na ingebruikname afgeschreven, pas met de afschrijving word je winst lager.

 

Misschien als je wat meer vertelt over de aanschaf valt er nog wel wat voordeel te behalen op een andere manier, het is immers pas half oktober...

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.