• 0

Nieuwe auto aanschaffen, reservering maken

(aangepast)

Hoi!

 

Ik ben zzp’er en van plan om dit jaar een nieuwe auto zakelijk aan te schaffen. De dealer heeft aangegeven dat er alleen een proforma factuur afgegeven kan worden en dat de daadwerkelijke factuur volgt bij levering volgend jaar. Er zal wel een koopovereenkomst worden gesloten uiteraard.

 

Nu is mijn vraag: is het mogelijk om dit jaar een voorziening te treffen o.i.d. zodat ik mijn winst dit jaar kan verlagen wegens de aanschaf van de genoemde auto die ik volgend jaar conform overeenkomst moet betalen? Hoe verwerk ik dit boekhoudkundig gezien zodat ik dit jaar mijn winst kan drukken? En mag dat?

 

Mvg,

Kevin

aangepast door KevinVp
Kleine aanpassing
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
5 uur geleden, StevenK zei:

Je kunt pas afschrijven wanneer het gebruik begint.

Je kunt wel kopen zonder het te gebruiken.

 

Om het aankoopbedrag ten laste van de winst te kunnen brengen, moet je echter wel over een inkoopfactuur beschikken. Een pro forma factuur is geen rechtsgeldige factuur - eigenlijk is het helemaal geen factuur, maar slechts een vooraankondiging - dus die kan en mag je niet in de boekhouding opnemen om daarmee de winst te verminderen en ook niet om de btw in de voorbelasting te betrekken.

 

5 uur geleden, StevenK zei:

De koopovereenkomst op zich leidt niet tot kosten die je fiscaal kunt benutten.

Ter aanvulling:

Als koper en verkoper dat willen, dan bestaat de mogelijkheid  om een vooruitbetaling overeen te komen, waarbij het aankoopbedrag in zijn geheel wordt betaald voordat de prestatie (de levering van de auto) wordt verricht. De verkoper moet hiervoor dan wel een factuur (met factuurdatum in 2020) aan de koper uitreiken.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Joost Rietveld zei: