Jump to content
Christiaanvr
Verberg

Opdracht terug geven - consequenties?

vraag

Beste leden, ik wil eea zeker weten voor mijn vriendin. Zij is zelfstandige (eenmanszaak) in de interieurarchitectuur. Zij ontwerpt inrichtingen. Nu doet ze dit zonder algemene voorwaarden. Ze stelt een offerte op met de 4 fases voor een project - en omschrijft duidelijk de duur van iedere fase. Nimmer wordt in de offerte omschreven  een ‘start/einddatum van iedere fase’.

 

Een klant denk hier anders over en probeert met druk fases/delen van fases (werkzaamheden/ creative ideeen) naar voren te krijgen. Hij heeft het over ‘deadlines’ en een aannemer die gaat beginnen in maart - maar er is nog niets ontworpen. De aannemer kan dus nog niets voorbereiden. 
De klant heeft dus gewoon alvast een aannemer geregeld zonder overleg etc

 

Nu blijft de klant dreigen en druk uitoefenen, en heeft mijn vriendin de opdracht terug gegeven. Ze was net willen beginnen met fase 1 maar hij dacht al dat die fase bijna af kon zijn. Enfin er is niet duidelijk te krijgen dat hij heeft te wachten op ‘fase’ en duur van die fase alvorens er een plan ligt.

 

Mijn vraag is - weke juridische rechten/plichten heeft de klant in deze - en welke rechten/plichten de opdrachtnemer? 

Link to post
Share on other sites

13 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Zijn er Algemene Voorwaarden van toepassing?


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Geen algemene voorwaarden, dat is goed nieuws :) in zoverre dat er dan geen discussie kan ontstaan of dat ding wel op de juiste wijze 'ter hand is gesteld"

 

Als er geen algemene voorwaarden zijn kan er dus alleen gekeken worden naar wat in de (getekende) offerte is overeengekomen en welke verwachtingen per mail, telefoon of andere communicatie zijn gewekt bij de koper.

 

Dan is de eerste vraag. Is de offerte getekend?

Zo ja, wanneer was dat? en wt staat daar in over aanvang werkzaamheden.

Jij zegt heel leuk dat er nimmer een planning in de offerte staat, maar door het ontbreken van enige planning  kan ook de verwachting zijn gewekt dat direct na tekenen van de offerte met fase 1 wordt begonnen.

Maar relax, misverstanden leiden niet meteen tot schadeplichtigheid o.i.d. maar je moet wel met meer rekening houden dan alleen je eigen bereidheid tot afgeven van een planning.

 

Dit lijkt me een mooi begin om de ui verder af te pellen of er een probleem is.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
3 uur geleden, Roel J zei:

Jij zegt heel leuk dat er nimmer een planning in de offerte staat, maar het ontbreken van enige planning maar daardoor kan ook de verwachting zijn gewekt dat direct na tekenen van de offerte met fase 1 wordt begonnen.

 

Dat dacht ik dus ook meteen. Als er bijvoorbeeld staat "fase 1 duurt 4 weken" dan ga ik ervan uit dat deze tijd ingaat zodra de opdracht bevestigd is.


Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ja dat is natuurlijk één kan van het verhaal wat ik even wilde uitlichten.. maar ik lees in de tekst ook wel een ietwat ongeduldig of "ik betaal dus ik bepaal" type aan de kant van de klant. Maar bij dat soort klanten is het juist verstandig om snel een goede planning neer te leggen of de verwachtingen heel snel te temperen.

 

Een zeurende klant is meestal een aanwijzing dat je zelf ergens onduidelijk over bent geweest of dat jij iets heel normaal vind omdat jij het in elk project zo doet, maar de klant geen idee heeft wat normaal is en dus zijn eigen verwachting blijft geven totdat jij duidelijk weerlegt waarom dat niet kan.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

Die klant heeft een eigen planning en is wellicht van mening dat de onderaannemers zich daar naar voegen. Dat is iets wat vastgesteld kan worden (moet worden) voordat de samenwerking begint. Als het nu een conflict is of dreigt te worden, dient het meteen besproken te worden. Het is niet okay om een opdrachtgever te laten bungelen, omdat je aarzelt over eventuele juridische gevolgen. Ik ben  geen jurist, maar als je de oplevering van een huis of kantoor vertraagt omdat je niet goed opgelet hebt toen de opdrachtgever zijn plannen verduidelijkte, kan er maar zo aansprakelijkheid ontstaan voor schade.

 

Mijn achtergrond is reclame, en als je ingehuurd wordt voor de lancering van iets nieuws kun je niet halverwege verwijzen naar je eigen vier-fasen aanpak. Deadline is deadline.


Zucht...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

BW 7:408:

 

De opdrachtnemer die de overeenkomst is aangegaan in de uitoefening van een beroep of bedrijf, kan, behoudens gewichtige redenen, de overeenkomst slechts opzeggen, indien zij voor onbepaalde duur geldt en niet door volbrenging eindigt.

 

Als er geen gewichtige redenen zijn, is de opdracht niet rechtsgeldig opgezegd: de opdrachtnemer pleegt dan wanprestatie en is daarvoor schadeplichtig.

 

Het hebben van een plan (want er zijn duidelijke fases) maar dat plan niet goed communiceren naar de opdrachtgever, is waarschijnlijk geen gewichtige reden. Dat de opdrachtgever dan gaat aandringen op basis van aannamen, is niet zo vreemd, maar je zou redelijkerwijs verwachten dat de opdrachtnemer vervolgens meer duidelijkheid verschaft in plaats van hard weg te hollen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

Beide partijen hebben doorgaans belang bij een snelle en praktische oplossing, want van langdurig juridisch gesteggel wordt ook niemand wijzer. Als je in een vroeg stadium vaststelt dat de samenwerking stroef verloopt, kun je beter snel een vriendelijk gesprek aangaan over een amicale scheiding. Beetje assertief zijn en niet thuis snotteren dat de opdrachtgever zich als een bully gedraagt.


Zucht...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Allen dank voor de reacties.

 

mbt benoemen planning die is genoemd per fase. Er is vervolgens aangegeven dat er in december gestart zou gaan worden. De klant verwacht op 23 december al dat fase 1 opgeleverd zou zijn. Waarschijnlijk omdat hij eind november de opdracht gaf. Wat als mijn vriendin de aanbetaling compleet terugstort voor fase 1? In mijn ogen is hiermee geen tegenprestatie meer verschuldigd. Zo kan er ook geen wanprestatie aangerekend worden.

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer
1 uur terug, Christiaanvr zei:

mbt benoemen planning die is genoemd per fase. Er is vervolgens aangegeven dat er in december gestart zou gaan worden. De klant verwacht op 23 december al dat fase 1 opgeleverd zou zijn.

 

Dit, plus het beoogde tijdpad, is informatie die bij de openingspost beter meteen gegeven kon worden... 

 

19 uur geleden, Christiaanvr zei:

er is niet duidelijk te krijgen dat hij heeft te wachten op ‘fase’ en duur van die fase alvorens er een plan ligt.

 

Het gaat hier m.i. dan om gewekte verwachtingen van de zijde van opdrachtnemer en hoe de opdrachtgever de uitvoering hiervan ervaart (blijkbaar gaat het hem te traag...)

 

Is de opdrachtgever nu onredelijk of juist terecht teleurgesteld in de prestaties van de opdrachtnemer tot dusver? Hoe duidelijk en precies is het tijdpad overeengekomen? 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 2
  • Rate this answer
5 uur geleden, Christiaanvr zei:

Allen dank voor de reacties.

 

mbt benoemen planning die is genoemd per fase. Er is vervolgens aangegeven dat er in december gestart zou gaan worden. De klant verwacht op 23 december al dat fase 1 opgeleverd zou zijn. Waarschijnlijk omdat hij eind november de opdracht gaf. Wat als mijn vriendin de aanbetaling compleet terugstort voor fase 1? In mijn ogen is hiermee geen tegenprestatie meer verschuldigd. Zo kan er ook geen wanprestatie aangerekend worden.


Het is best kort door de bocht om nu al de aanbetaling terug te storten.

Ik ga ervan uit dat eerst fase 1 afgerond moet zijn alvorens met fase 2 verder te kunnen gaan, vervolgens fase 3, en dan fase 4.

Er zou in december gestart worden, dat kan 1 december zijn, maar ook 30 december, wat is er beloofd aan de klant, daarbij ook, wat zijn de prestaties van de klant die er voor nodig zijn.

Welke fases kunnen tegelijkertijd met de aannemer uitgevoerd worden, elke fase duurt 4 weken, dan heb je december, januari en februari, dan start de aannemer in maart en dat kan mogelijk tegelijk met fase 4, en misschien wat dubbele uren draaien om de klant van dienst te zijn, vage afspraken kunnen leiden tot valse verwachtingen.

Ik zou nog met de klant een gesprek aangaan, over wederzijdse verwachtingen en de mogelijkheden bespreken.

Edited by RiVe
schrijffout
Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 0 leden online en 116 gasten

    There are no registered users currently online

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept