• 0

Inkomsten minderjarige dochter

Mijn dochter van 15 kan zeer goed (portret) tekenen en wil haar diensten online gaan aanbieden. Te beginnen met Marktplaats en later mogelijk met een eigen site.

Ik heb zelf een bedrijf waarbij ik o.a. ook (oude) kunstwerken verkoop.

 

Ik vermoed dat mijn dochter tussen de €100 en €300 per maand zal kunnen gaan verdienen en wil haar eigenlijk nog niet inschrijven bij de Kamer van Koophandel.

 

Wat is fiscaal nu het verstandigst en juist om te doen?

* Ik kan de portretten zelf gaan aanbieden en opnemen in mijn administratie. Ik betaal haar dan "officieel" verder niets maar stort het geld gewoon na opname als privé  op haar rekening (die gezien haar leeftijd ook deel uitmaakt van mijn belastingaangifte) en laat het erbij.

* Ik laat het geld direct op haar rekening storten en ze doet zelf aangifte waarbij ze het als (neven)inkomsten opgeeft ?

* Ik laat haar toch inschrijven bij de KvK en ze gaat een eigen administratie bijhouden en aangifte doen, Waarbij ze vermoedelijki niet als ondernemer zal woren aangeslagen aangezien ze een te gering aantal uren werkt en vrij weinig verdiend.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jong geleerd is oud gedaan..

 

Ik zou hoe dan ook zorgen dat zij zelf alles opgeeft in haar eigen aangifte, over 2 a 3 jaar als ze 18 is wordt ook verwacht dat ze een belastingaangifte kan doen.

En of je nu één aangifteformulier, of twee formulieren invult zoveel maakt dat niet uit. Als jij als ondernemer maar snapt wat je allemaal moet bijhouden komt het goed.

Voor de BTW zal ze ofwel nog niet als ondernemer worden gezien of je vraagt de kleine ondernemersregeling aan.

 

Of inschrijven bij de KvK nodig is kan je ook met de KvK overleggen, met 100-300 euro per maand zal dat wel loslopen, een onuitgesproken ondergrens ligt ergens rond de 10.000 euro als je daar structureel onder blijft is inschrijving meestal niet nodig.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste Totus Tuus,

 

nog iets specifieker is de volgende verwijzing:

 

De Kunstenaar als Ondernemer (bron: Kunst en Kunstenaar).

 

Meelezers, wanneer of hoe word je belastingtechnisch kunstenaar in Nederland (als minderjarige)?

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0

Dan denk ik dat we het het beste eerst even kunnen aankijken en inderdaad haar zelf aangifte laten doen.

Ik neem niet aan dat ze door de belastingdienst als ondernemer gezien zal worden  aangezien ze nooit het urencriterium zal halen en de omzet laag zal blijven.

Ik neem aan dat ze dan straks gewoon over haar inkomsten 37,10% moet afdragen ?

 

 

Link naar reactie
  • 0
55 minuten geleden, Totus Tuus zei:

Ik neem aan dat ze dan straks gewoon over haar inkomsten 37,10% moet afdragen ?

 

Ga daar maar vanuit, dat is waarschijnlijk te hoog, maar liever volgend jaar juni een meevaller en wat extra zakgeld voor de vakantie 2022 dan een tegenvaller(tje). Je kunt dat ook berekenen door een keer een voorlopige aanslag in te vullen en zien wat er uitkomt. Je kan ook een paar "proefberekeningen" maken zonder ze in te sturen.

 

Ondernemer zal ze niet zijn nee, resultaat uit overige werkzaamheden is prima voor dit soort inkomsten, tegen de tijd dat ze het zo leuk vind dat ze tekenaar wil worden is het vroeg genoeg om te bekijken of je wel naar die ondernemersvoordelen en status van ondernemer voor de inkomstenbelasting kan toe werken.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Totus Tuus zei:

Ik neem aan dat ze dan straks gewoon over haar inkomsten 37,10% moet afdragen ?

Niet over de inkomsten, maar over de winst (inkomsten minus de uitgaven).

 

Voor een heldere en eenvoudige uitleg:

Wanneer moet je bijverdiensten opgeven voor de belasting?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.