• 0

Gift of investering in de zaak van vrienden of familie

Ik heb een eenmanszaak die handelt in diverse goederen. Een aantal vrienden en familieleden willen wat goederen aankopen met hun eigen geld die ik dan via mijn bedrijf mag verkopen. Ze willen hier niet iets direct voor terugkrijgen en ik mag de eventuele winst van de verkoop eerst gebruiken om mijn zaak te laten groeien. Ze willen pas over een paar jaar hun investering terug krijgen in de vorm van dezelfde goederen maar met een hogere waarde.  Bijvoorbeeld: ze kopen nu dus zelf 10 flessen champagne met waarde van 1000 euro. En over 3 jaar krijgen ze van mij 10 flessen champagne  met een waarde  van 5000 euro.  Sommige van deze mensen wonen in het buitenland.  De vraag is, hoe moet dit in de boeken verwerkt worden nu en over 3 jaar? Hoe wordt hier door de fiscus tegenaan gekeken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Wigbolt
(aangepast)

Goedenavond Laura,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Spreek je over inkoopwaarde, verkoopwaarde of cataloguswaarde (om in termen van verzamelwijnen te blijven)?

Waarom niet in geld en hoe zie je dit met de omzetbelasting voor je?

 

Met de huidige getallen is dit een woekerrente van jouw vrienden en familie. Tegen welke kosten kun je die goederen op termijn terugleveren aan de buitenlandse investeerders of leningverstrekkers? Ik vind het complex en onverstandig klinken.

 

Met vriendelijke groet,


Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Dag Laura

 

Wat is het verschil met "ze investeren nu 1.000 euro en krijgen over 3 jaar 5.000 euro terug van mij"?

 

In feite is dat een lening met 4.000 euro rente.

 

Of koop jij ook daadwerkelijk die flessen voor ze en leg je die apart? Want dan is het beleggen en niet investeren

Dag Joost, 

 

Zij kopen zelf de flessen en ik verkoop ze door via diverse kanalen in mijn netwerk met winst. De flessen die ze over een aantal jaar terug krijgen zijn niet dezelfde flessen, maar andere mooiere flessen die een hogere waarde hebben. 

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, Gast zei:

Goedenavond Laura,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Spreek je over inkoopwaarde, verkoopwaarde of cataloguswaarde (om in termen van verzamelwijnen te blijven)?

Waarom niet in geld en hoe zie je dit met de omzetbelasting voor je?

 

Met de huidige getallen is dit een woekerrente van jouw vrienden en familie. Tegen welke kosten kun je die goederen op termijn terugleveren aan de buitenlandse investeerders of leningverstrekkers? Ik vind het complex en onverstandig klinken.

 

Met vriendelijke groet,


Wigbolt

Goedemorgen Wigbolt,

 

Ik heb het hier dan over inkoopwaarde.  Zij kopen de flessen zelf omdat ze het leuk vinden om te kijken of de flessen die ze zelf hebben gekozen geld kunnen opbrengen. Misschien heb ik overdreven met bedragen. Laten we voor het gemak zeggen: ze kopen 1000 euro aan flessen en krijgen van mij over 3 jaar flessen terug met waarde van 2000 euro.

Link naar reactie
  • 0

Maar als ze niet eens dezelfde flessen terugkrijgen, waar betalen ze dan voor en wat kopen ze dan echt?

 

Je verhaal laat zich namelijk samenvatten als: Koop nu een fles slaolie voor 1 euro en krijg over drie jaar een fles olijfolie van 2 euro.

 

Maar hebben ze dan feitelijk een fles slaolie of een fles olijfolie gekocht?

 

En wat is het businessmodel hierachter? Waarom willen mensen betalen voor een fles die ze nooit bezitten (kopen ze die dan überhaupt) en waarom zou jij dubbel zo dure flessen geven die ze nooit gekocht hebben? Er wordt hier gewoon gerommeld. Wie wordt hier beter van?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Laura vd Meulen zei:

Ik heb het hier dan over inkoopwaarde.  Zij kopen de flessen zelf omdat ze het leuk vinden om te kijken of de flessen die ze zelf hebben gekozen geld kunnen opbrengen. Misschien heb ik overdreven met bedragen. Laten we voor het gemak zeggen: ze kopen 1000 euro aan flessen en krijgen van mij over 3 jaar flessen terug met waarde van 2000 euro.

Wat als deze vrienden te duur inkopen of eerder verkeerde champagne inkopen en het lukt jou niet om deze met winst te verkopen?

Wat als de inhoud niet aan de verwachtingen van een koper voldoet?

Wat is er tijdens jouw beheer iets met de flessen of inhoud gebeurt?

 

last but not least … champagne als belegging is totaal iets anders dan bijvoorbeeld whisky … want het is gewoon een belegging en niets anders.

 

mijn advies: niet aan beginnen.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

het plan heeft de nodige ruwe kantjes zoals het extreme rendement. Als je bedenkt dat een lening tegen 10% na 3 jaar terugbetalen je ca 1400 euro kost waarom zou je dan je eigen familie 100% rendement geven en dan nog op flessen

 

Je maakt het veel te ingewikkeld. Spreek gewoon af dat ze je 1000, 5000 of 10.000 euro aan jou lenen, dan koop jij in wat je nodig hebt om je handel van de grond te krijgen.

En over 1, 3, of 5 jaar betaal je ze hun geld terug en desnoods doe je dat dan in flessen wijn of champagne.

 

Maar het is ronduit vreemd dat zij zelf de wijn of champagne kiezen, die jij dan moet verkopen, terwijl het misschien helemaal niet in jou assortiment past. Laat die directe koppeling los, het is jou onderneming niet hun uitprobeersel of een beetje leuke wijnen kunnen selecteren. Nu ben vooral jij aan hen aan het helpen ipv zij jou. Dit heeft helemaal niets met gift of investering te maken.

Ga eerst eens kijken naar wat een redelijk rendement is op een investering en maak dan afspraken op basis daarvan. En als jij over 5 jaar de grootste wijnverkoper van het land blijkt staat je je altijd vrij om (zonder krom contract nu) gewoon altijd gratis alle wijn te leveren voor de familiefeestjes, gewoon omdat een succesvol familielid dat voor zijn of haar familie over heeft.

 

Maar nu dreigt het een (giftige) cocktail van (schijn)giften te worden die alleen maar tot ellende gaat leiden als jij over 5 jaar toch net iets minder succesvol bent als gehoopt en 10 flessen van 2000 euro moeten geven aan je familie betekent dat je je halve jaarinkomen kwijt ben om je afspraken na te komen.

 

Kortom hou het realisitisch en zakelijk. Ga geen groteske afspraken maken omdat het je familie is.

Link naar reactie
  • 0

Met goede wijn en whisky werkt het zeker. Met champagne is het lastiger vanwege de beperktere houdbaarheid, maar het is in alle gevallen nou juist de kennisvoorsprong van de deskundige koopman (m/v) die het verschil maakt.

 

De flessen die de FFF (Family, Friends & Fools) aanschaffen tegen € 1.000 consumentenprijzen koop je zelf au château in voor pak 'm beet € 350. Om aan je toekomstige leveringsverplichting te kunnen voldoen, of om je positie te dekken in beleggingstermen, koop je tegelijk een betere champagne in voor nog eens € 350.

 

Je hebt dan dus voor grofweg € 700 iets ingekocht dat je voor minstens € 2.000 kunt verkopen — en dat met het geld van een ander.

 

Maar goed, de vraag was niet óf het kan werken (want dat kan), maar hóé je het fiscaal in goede banen moet leiden. En dan mogen we btw en accijns eigenlijk ook niet vergeten.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Roel J zei:

Als je bedenkt dat een lening tegen 10% na 3 jaar terugbetalen je ca 1400 euro kost waarom zou je dan je eigen familie 100% rendement geven en dan nog op flessen

 

Een bank is vaak niet bereid de bedragen uit te lenen die de FFF wel willen uitlenen.

 

Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen, ik heb het gevoel dat wij nog wat puzzelstukjes missen. Zijn al die familieleden expert wijninkopers?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Laura vd Meulen zei:

Zij kopen zelf de flessen en ik verkoop ze door via diverse kanalen in mijn netwerk met winst. De flessen die ze over een aantal jaar terug krijgen zijn niet dezelfde flessen, maar andere mooiere flessen die een hogere waarde hebben. 

Even kijken of ik dit goed begrijp:

 

Ik koop in Italië (even voor de vorm) een exclusieve fles wijn van 1.000 euro. Die geef ik aan jou. Jij verkoopt die voor stel 1.200 euro en je steekt 200 euro in eigen zak.

 

Over drie jaar krijg ik van jou een fles wijn die 5.000 euro waard is, die jij ergens ingekocht hebt.

 

Correct?

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 291 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.