• 0

Welk BTW tarief voor een factuur aan Turkije

Ik moet een factuur voor Turkije maken en wil graag weten welk BTW tarief ik moet hanteren hiervoor. Het is puur een dienst die ik lever. Mijn bedrijf zit hier. De activiteiten (de diensten vinden ook hier plaats) de factuur wordt echter in Turkije betaald.

 

Wat is het BTW tarief wat ik op de factuur moet gaan vermelden? En hoe afhandelen in de administratie?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 14-7-2021 om 12:53, Hendrik de Witte zei:

Het is puur een dienst die ik lever. Mijn bedrijf zit hier. De activiteiten (de diensten vinden ook hier plaats)

Wat voor dienst betreft het ?

 

Ik lever diensten in en uit het buitenland – wat doe ik vanaf 1 juli 2021 met de btw?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Als ik deze tool doorloop: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/wat-doen-btw-diensten-in-uit-buitenland-vanaf-1-juli-2021 dan wordt gezegd dat ik in het land van de afnemer moet BTW indienen.. Maar.

Het bedrijf voor wie ik de dienst uitvoer zit in Nederland (compleet andere naam). Het bedrijf in Turkije betaalt de factuur. Alleen dat.

Het vreemde is dat ik dan toch de factuur in Turkije moet indien bij de belastingdienst?

 

Het bedrijf in Turkije zegt dat ik het moet afhandelen in de boekhouding als een NIET-EU EXPORT FACTUUR.

Ik begrijp het ff niet.

gr. 

Link naar reactie
  • 0

Dit klinkt dubieus en frauduleus. Voor de btw is de locatie van de afnemer bepalend, niet de locatie van de partij die toevallig de factuur betaalt.

 

De levering is dus feitelijk gewoon een binnenlandse levering? Dat Turkse bedrijf mag vervolgens wel betalen, maar die betaalt dan dus een factuur van het Nederlanse btw inclusief 21% Nederlandse btw.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 14-7-2021 om 20:28, Hendrik de Witte zei:

Maar.

Het bedrijf voor wie ik de dienst uitvoer zit in Nederland (compleet andere naam).
Het bedrijf in Turkije betaalt de factuur.

Alleen dat.

De wet schrijft voor dat de factuur op naam komt te staan aan wie de dienst is verricht.
Daarmee moet de factuur op naam van het Nederlandse bedrijf komen te staan en moet u 21% btw in rekening brengen.

 

Het maakt daarbij niet uit door wie of waar de factuur wordt betaald.

 

Op 15-7-2021 om 00:31, prinsrachid zei:

Dit klinkt dubieus en frauduleus.

Wel een beetje meer dan klinken … eerder een alarmbel die afgaat.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • -1

Waarom is het nu opeens weer dubieus en frauduleus. De hele supermarkt ligt vol met door de leverancier gesponsorde marketing meuk.

Dus zo raar en fraudeleus is het helemaal niet dat een merkhouder of fabrikant afspreekt dat deze de kosten van een marketingcampagne voor zijn rekening neemt

 

Op 14-7-2021 om 20:28, Hendrik de Witte zei:

Als ik deze tool doorloop: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/wat-doen-btw-diensten-in-uit-buitenland-vanaf-1-juli-2021 dan wordt gezegd dat ik in het land van de afnemer moet BTW indienen.. Maar.

Het bedrijf voor wie ik de dienst uitvoer zit in Nederland (compleet andere naam). Het bedrijf in Turkije betaalt de factuur. Alleen dat.

Het vreemde is dat ik dan toch de factuur in Turkije moet indien bij de belastingdienst?

 

Bij alle BTW transacties is de plaats van levering van belang. Bij goederen leveringen is dat vrijwel altijd duidelijk. Want je zet ergens bij iemand een doos op de stoep. Bij diensten is het soms onduidelijk, is het jou thuiskantoor want daar voer je de dienst uit, doen we het alsof het bedrijfsadres is van het NL bedrijf?

Nee bij diensten is vaak de regel dat de vestigingsplaats van de afnemer bepalend is en als je even door redeneert je zet als het ware een "virtuele dienst"doos daar op de stoep.

In dit geval is dat dus Turkije en omdat de NL belastingdienst niet mag heffen en het geen EU land is waar je mogelijk de btw kan verleggen. Valt dit onder de regels van de rest van de wereld.

De tool zegt niet dat je in Turkije aangifte moet doen er staat dat je moet kijken naar de regels van dat land hoe je moet omgaan met de BTW als je aan dat land leveringen doet.

Heel veel landen kiezen ervoor om de belastingplicht niet bij de buitenlandse verkoper te leggen omdat ze daar moeilijk grip op krijgen.

Ik heb nooit zaken gedaan met Turkije dus ken de regels daar niet. Maar het kloint niet onaannemelijk dat jij geen BTW hoeft te rekenen en dat de klant mogelijk zelf aangifte doet.

 

Belangrijk om je te realiseren is dat jij verantwoordelijk blijft, dus als jij hun aanwijzingen opvolgt en het blijkt fout te zijn dan is dat jou probleem.

Als je weinig met internationale handel te maken kun je misschien met het NL bedrijf afspreken dat je hun factureert (of daar in elk geval voor toekomstige opdrachten op aansturen), dan is het simpel met NL btw en dan kunnen zij het ex btw bedrag declareren bij hun leverancier. Andere optie is dat als het een wat groter bedrijf is in NL dat je even met hun boekhouding belt om te vragen hoe zij diensten factureren aan Turkije.

Link naar reactie
  • 0
Op 15-7-2021 om 08:43, Roel J zei:

Nee bij diensten is vaak de regel dat de vestigingsplaats van de afnemer bepalend is en als je even door redeneert je zet als het ware een "virtuele dienst"doos daar op de stoep.

In dit geval is dat dus Turkije

Is dat ook zo als je echt levert aan een NL bedrijf en alleen de factuur naar een ander bedrijf in Turkije moet (wat hier het geval is)? Of is de afnemer altijd degene die de rekening betaald?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Overeenkomsten mogen door derden worden voldaan, maar de factuur moet zijn gericht aan de afnemer. Het kan natuurlijk wel zijn dat niet duidelijk is, wie de afnemer is. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat ik een opdracht kreeg van bedrijf X, maar dat me gevraagd werd de factuur te sturen naar bedrijf Y (binnen hetzelfde concern), omdat die het potje voor de facturen had.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Op 15-7-2021 om 06:03, Cosara zei:

De wet schrijft voor dat de factuur op naam komt te staan aan wie de dienst is verricht.
Daarmee moet de factuur op naam van het Nederlandse bedrijf komen te staan en moet u 21% btw in rekening brengen.

 

Het maakt daarbij niet uit door wie of waar de factuur wordt betaald.

 

Wel een beetje meer dan klinken … eerder een alarmbel die afgaat.

Mee eens, iedereen mag een factuurtje van een ander betalen.  Aangezien de dienst is verricht aan het Nederlandse bedrijf, zou ook de factuur daar heen moeten. Dat de boekhouder in Turkije zit die wilt schuiven, maakt het niet anders.

Link naar reactie
  • 0
Op 15-7-2021 om 08:43, Roel J zei:

Dus zo raar en fraudeleus is het helemaal niet dat een merkhouder of fabrikant afspreekt dat deze de kosten van een marketingcampagne voor zijn rekening neemt

Zij mogen best de rekening betalen, maar zij zijn niet de opdrachtgever.

Een onderonsje tussen opdrachtgever en betaler komt niet op het bordje van de dienstverlener te liggen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.