• 0

Rijd jij al een stekkerauto?

Wel of niet elektrisch rijden?  

35 leden hebben gestemd

Je hebt geen rechten om te stemmen in deze poll, of om de poll resultaten te bekijken. Log in of registreer om te stemmen op deze poll.

(aangepast)

Er rijden nu zo'n 326.000 elektrische of hybride auto's in Nederland rond. Circa tweederde is een zakelijk aangeschaft vehikel.

 

De benaming van deze mobielen is nog in ontwikkeling. Gaan we de internationale afkortingen gebruiken of kiezen we een eigen woord? Het CBS spreekt al over stekkerauto's. Wie heeft dat ooit bedacht? Wat doen onze zuiderburen? De Duitsers, de Franzen, de Britten?

 

  • FEV (full electric vehicle)
  • PHEV (plug-in hybride electric vehicle)
  • HEV (hybrid electric vehicle)
  • NEV (new energy vehicle)
  • EV (electric vehicle)

 

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Op 18-10-2021 om 18:40, Hans van den Bergh zei:

Nu op Eenvandaag...

 

Goh, ik had begin september op mijn blog eens een overzichtje gemaakt van al die nieuwe Chinese auto's. Vooral omdat die nieuwkomers gaan kiezen: verkopen via dealers of via eigen kanalen D2C zoals Tesla doet. Een paar weken later komt het AD met eenzelfde lijstje. En vandaag inderdaad Eén Vandaag. Het zat in de lucht zeggen we maar.

De Chinezen komen met verbazingwekkend goed design inmiddels. Niet allemaal. Maar de Ora Haomao (good cat) is een mooi retro stadswagentje zoals de Japanners een aantal jaren geleden als concept car op de markt brachten. Sommige Chinese auto's zien er al beter uit dan de Koreaanse. Smaken verschillen uiteraard.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wij rijden sinds begin dit jaar een plugin hybride (Kia Niro). Alle stadsverkeer kan elektrisch en woon werk verkeer echtgenote voor 75% electrisch. We hebben 100% groene stroom en 16 zonnepanelen (al 9 jaar) . Zelf een laadstation aangelegd (1 fase 16A). We tanken heel weinig benzine maar met een volle accu (8,9 kWh/55km) en volle tank is de actieradius rond  de 1000 km. Betalen bij thuis laden met het huidige contract 3,6 ct / km elektrisch en 9 ct / km voor benzine (ca 1/20). De vorige auto (C-max) reed 1/12 dus 15 ct /km bij een benzineprijs van €1.80. 

Een PEHV is dus voordeliger mbt de brandstofkosten en we stoten minder CO2 uit in theorie maar vooral ook geen of veel minder fijnstof. Ik rijd bewust elektrisch aan het begin en eind van een langere rit zodat de uitstoot niet in de stad ligt. Volgende auto (hopen nog een tijd in deze te rijden) wordt zeker een 100% elektrische, het rijdt ook heerlijk namelijk.  

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 18-10-2021 om 16:30, Hans van den Bergh zei:

Ik heb het even wat preciezer nageplozen: De fossiele auto gebruikt ... fossiele energie direct uit de tank.

 

Ik laat dat rekenen graag over aan TNO. Maar zelfs als je wilt rekenen op de achterkant van een bierviltje moet je uiteraard wel beide kanten oprekenen - en volledig (willen) zijn.

 

Dat een auto direct brandstof uit de tank gebruikt voelt misschien 'puur' en efficiënt, maar dat verhult 2 zeer aanzienlijke inefficiënties. Voor elke liter brandstof in je tank is een equivalent van 2/3e liter brandstof nodig om die liter te produceren. Vervolgens is de verbrandingsmotor zelf maar voor 1/3e efficiënt. Uiteindelijk heb je dus 5 equivalenten brandstof nodig om daarvan slechts 1 deel in daadwerkelijke beweging om te zetten. Een liter benzine bevat zo'n 8,7 kWh aan energie, maar kost 14,7 kWh om te produceren. Als een auto 1 op 15 rijdt, is dat dus ongeveer 1 kWh per kilometer. Echt héél veel.

 

Bij de gewone auto heb je dus feitelijk belachelijk hoge hoeveelheden energie nodig, waardoor er door productie, transport, en verbrandingsinefficiëntie maar 20% van de energie die erin wordt gestopt omgezet kan worden in rijden.

 

Als consument met een brandstofauto heb ik bovendien geen enkele invloed op die beroerde efficiëntie van een brandstofmotor. Dat is een gegeven. Ik heb eveneens geen invloed op de energie die kost om de brandstof te produceren. Alles is een gegeven.

 

Bij een electrische auto heb je dezelfde uitdagingen, maar in veel mindere, maar ook vermijdbare mate. Allereerst is de motor zelf gewoon iets efficiënter. In plaats van 30-40% in een electrische motor al gauw 90% efficiënt. Bijna alle energie die je erin stopt, kan je gebruiken om te bewegen. Dat scheelt echt een slok op een borrel.

 

Dan kun je klagen dat de stroom grijs is, maar dat is vermijdbaar. Ik kan me bovendien niet voorstellen dat iemand met een electrische auto serieus zit overwegen om zijn stroomafname niet groen te laten opwekken.

 

Dan heb je nog een stroomnet met zijn eigen (eveneens aanzienlijke) verliezen van zo'n 15% per 1000 km transport. Maar met eigen (zonne)stroomproductie aan huis zijn ook die transportverliezen vermijdbaar.

 

Afhankelijk van de electrische auto moet met een kWh toch wel tussen de 3 en 12 km kunnen rijden (in plaats van 1).

 

Het eerder aangehaalde onderzoek geeft dan ook aan dat de uiteindelijke uitstoot van een electrische auto (over de gebruiksduur) op eigen zonnestroom zo'n 70% minder is ten opzichte van een brandstofauto. Rijdt de auto op grijze stroom, dan scheelt het alsnog zo'n 30%. We hebben het dan over de uitstoot bij gebruik.

 

Het grootste probleem zit 'm momenteel nog steeds een beetje bij de energiedragers die juist bij de productie een hoop CO2 veroorzaken. Nadeel is ook dat je die accu's (althans bij de huidige stand van de techniek) na verloop van tijd moet vervangen.

 

Maar al met al is de uitstoot van CO2 over de gehele levensduur altijd minder dan een brandstofauto...maar ligt het omslagpunt helaas pas bij gemiddeld 39.000 km na aanschaf. Maar op dat getal heb je dus zelf invloed.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 19-10-2021 om 11:58, prinsrachid zei:

Ik kan me bovendien niet voorstellen dat iemand met een electrische auto serieus zit overwegen om zijn stroomafname niet groen te laten opwekken.

Eens...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Een elektrische auto heeft wel veel fijnstofproductie. Voornamelijk door de grotere banden (nodig voor het zwaardere gewicht) en het snelle optrekken en het terugwinnen van remenergie. Maar hier heb je wel deels invloed op door je rijstijl.

Link naar reactie
  • 0

Prinsrachid zegt: Uiteindelijk heb je dus 5 equivalenten brandstof nodig om daarvan slechts 1 deel in daadwerkelijke beweging om te zetten. Een liter benzine bevat zo'n 8,7 kWh aan energie, maar kost 14,7 kWh om te produceren. 

 

Tja als dat zo was ging shell heel snel over op alternatieve energie.

Het probleem is dat ze het niet produceren maar "vinden" in de grond

Link naar reactie
  • 0
Op 19-10-2021 om 21:32, herman van der helm zei:

Tja als dat zo was ging shell heel snel over op alternatieve energie.

Het probleem is dat ze het niet produceren maar "vinden" in de grond

Voordat je het vindt, moet je er wel eerst naar zoeken … en als je het hebt gevonden, moet  je het ook nog eens naar boven zien te halen … en als je zover bent dan zou ik die aardolie niet in je brandstoftank doen, want daar rijdt geen auto op.

 

Het verschil in prijs wordt vooral door de accijns en belastingen bepaald, en dat geeft een vertekend beeld.

 

De cijfertjes van prinsrachid zullen wel ergens vandaan komen … maar zoals gewoonlijk zijn cijfertjes altijd en overal discutabel.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 15-10-2021 om 13:38, TwaBla zei:

Er rijden nu zo'n 326.000 elektrische of hybride auto's in Nederland rond.

Op 1 januari 2021 waren er in totaal 8,8 miljoen personenauto's … dus die paar volledige EV’s gaan het klimaat niet redden.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 19-10-2021 om 20:44, herman van der helm zei:

Een elektrische auto heeft wel veel fijnstofproductie. Voornamelijk door de grotere banden (nodig voor het zwaardere gewicht) en het snelle optrekken en het terugwinnen van remenergie. Maar hier heb je wel deels invloed op door je rijstijl.

Dit gaat in ieder geval niet op voor mijn auto. Gewoon standaard banden (PHEV 73 kg zwaarder) en bij elektrisch rijden geen fijnstof uit de uitlaat. Bovendien hoef je veel minder te remmen als je op de motor afremt en energie terugwint. Bij de vorige auto altijd remstof op de velgen en bij deze PHEV bijna helemaal niets meer. We rijden ook rustiger omdat dat heel zichtbaar is op het display en je met een automaat geen toeren hoeft te maken. Maar het zal best kloppen dat als je een snelle Tesla hebt met brede sportbanden en heel sportief rijdt dat voor meer fijnstof zorgt. 

Link naar reactie
  • 0
Op 19-10-2021 om 20:44, herman van der helm zei:

Een elektrische auto heeft wel veel fijnstofproductie. Voornamelijk door de grotere banden (nodig voor het zwaardere gewicht) en het snelle optrekken en het terugwinnen van remenergie. Maar hier heb je wel deels invloed op door je rijstijl.

Niet mee eens. Mijn Tesla Model 3 SR+ heeft al ruim 50k met zijn bandjes gedaan, en nog zijn ze niet aan vervanging toe. En ik ben - al zeg ik het zelf - een aardig stevige rijder met optrekken en bochten. Al mijn vorige auto's welke ik heb gehad hadden de bandjes al moeten vervangen, en al echt heel ruim voor de 50k km. Verder werkt het terugwinnen van remenergie niet via remmen maar via de elektromotor, hierbij komt geen fijnstof vrij omdat de elektromotor als dynamo fungeert. De remschijven worden echt zelden gebruikt, misschien 1 of 2 keer per week voor een iets hardere remactie, de rest altijd via regeneratie afremmen waardoor er geen fijnstof van de remmen afkomt.

 

De reden waarom ik over ben gegaan naar full-electric (hiervoor reed ik Toyota hybride) was puur financieel, ook al ben ik als nerd ook best wel geïnteresseerd in nieuwere techiek. In 2019 nog mooi gebruik kunnen maken van de 4% bijtelling waardoor het erg interessant werd om een opvolger te kiezen voor mijn Toyota Auris. Desondanks zou ik nu nooit meer terug willen naar een brandstofmotor of hybride. Wij hebben nog een 2e ruime gezinsauto op benzine, maar deze wordt echt nog zelden gebruikt, hooguit 3k per jaar. De benzine auto zal zo snel mogelijk ook ingewisseld worden voor een 2e elektrische auto, eentje met waarschijnlijk een lagere range dan onze huidige Tesla.


En met betrekking tot gebruik in de praktijk: dagelijks minimaal 80km, geen eigen laadpaal aan huis of op het werk. Vakanties naar Tsjechië, Slowakije en Slovenië gedaan met de auto. Mensen die zeggen dat het onpraktisch is en dat zo'n elektrische auto echt nog niet goed bruikbaar is voor lange afstanden praten naar mijn idee voornamelijk uit onderbuikgevoelens. Met een iets andere mindset (ik sta in ieder geval nooit bij de benzinepomp) is het erg goed te doen, al helemaal in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Dit topic is nu vijf dagen online en scoort bij Google op de derde pagina zoekresultaten op 'stekkerauto'. Het was niet de bedoeling, maar ik realiseerde me ineens dat een nieuw woord zoals 'stekkerauto' relatief frisse zoekscores heeft. Helemaal bovenaan bij mij staat een rijschool, boven de ANWB en diverse media. Het onderwerp is actueel bij Groentennieuws.

De manier waarop HL zich presenteert is een beetje vreemd. Waarom is Pagina 2 van belang voor iemand?

Stekkerauto-HL.png

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 20-10-2021 om 09:12, Ruud_M zei:

Niet mee eens. Mijn Tesla Model 3 SR+ heeft al ruim 50k met zijn bandjes gedaan, en nog zijn ze niet aan vervanging toe. En ik ben - al zeg ik het zelf - een aardig stevige rijder met optrekken en bochten. Al mijn vorige auto's welke ik heb gehad hadden de bandjes al moeten vervangen, en al echt heel ruim voor de 50k km. Verder werkt het terugwinnen van remenergie niet via remmen maar via de elektromotor, hierbij komt geen fijnstof vrij omdat de elektromotor als dynamo fungeert. De remschijven worden echt zelden gebruikt, misschien 1 of 2 keer per week voor een iets hardere remactie, de rest altijd via regeneratie afremmen waardoor er geen fijnstof van de remmen afkomt.

 

Het fijnstof bij uitrollen/afremmen van een elektrische auto komt niet van de remmen maar van de slip van de banden over het wegdek.

En mooi dat jij de 50.000km haalt met een set banden. Maar mijn vriend is bandenhandelaar in Den Haag en die geeft aan dat hij de meeste Tesla's bij 10 tot 20000 km van andere sloffen moet voorzien. En ja die zijn beduidend breder dan de  banden die standaard auto heeft.

Link naar reactie
  • 0
Op 20-10-2021 om 11:44, herman van der helm zei:

Het fijnstof bij uitrollen/afremmen van een elektrische auto komt niet van de remmen maar van de slip van de banden over het wegdek.

En mooi dat jij de 50.000km haalt met een set banden. Maar mijn vriend is bandenhandelaar in Den Haag en die geeft aan dat hij de meeste Tesla's bij 10 tot 20000 km van andere sloffen moet voorzien. En ja die zijn beduidend breder dan de  banden die standaard auto heeft.

Nu kan ik natuurlijk moeilijk oordelen over de ervaringen van jouw vriend uit de bandenhandel. Mijn ervaringen zijn echter mijn eigen ervaringen en ervaringen van andere Tesla M3 eigenaren van andere fora waar ik actief ben. De enige redenen voor een voortijdige bandenwissel bij slijtage is een verkeerde uitlijning van de banden. Ik heb nog geen enkele keer gezien dat iemand  < 20k de banden moest wisselen bij regulier gebruik en zonder verkeerde afstelling, ook al zal het vast wel eens voorkomen.

 

Verder heb ik erg mijn twijfels over de verhouding tussen vervuiling van fijnstof met slijtage van remblokken/remschijven (wat dus bij een elektrische auto minimaal is) en de eventuele extra slijtage door vertraging door regeneratie (welke vaak aanzienlijk soepeler gaat dan remmen) zoals jij die doet overkomen.

Maar ik denk dat we hier de discussie de verkeerde kant optrekken. Met mijn bericht wilde ik voornamelijk de vooroordelen ontkrachten over extreme bandenslijtage wat gewoonweg niet klopt, en benadrukken dat er gewoonweg bijzonder weinig rem slijtage zal plaatsvinden.

Link naar reactie
  • 0
Op 20-10-2021 om 12:13, Ruud_M zei:

Maar ik denk dat we hier de discussie de verkeerde kant optrekken.

Met mijn bericht wilde ik voornamelijk de vooroordelen ontkrachten over extreme bandenslijtage wat gewoonweg niet klopt, en benadrukken dat er gewoonweg bijzonder weinig rem slijtage zal plaatsvinden.

Yep ... dat is rommelen in de marge.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Keyword hier is 'niet-motorgerelateerde fijnstof', maar hoe zit het met de totale uitstoot? Volgens de ANWB 25-40% lager:

Hoe groen is elektrisch rijden? - ANWB

 

Ook CO2, NOx en roet uitstoot zijn in het totaal lager bij een elektrische auto. (even er van uitgaande dat iedereen de 39.000 km wel haalt, niet per jaar maar totaal)

 

En met een actieradius van meer dan 400km ben ik tevreden. Als ik 2 uur rijdt houdt ik een kwartier rust. Na twee uur ben ik over het algemeen niet meer dan 400km verder en in dat kwartiertje kan de auto lekker 'bijtanken'. Maar dat is (nog) theoretisch, op dit moment tankt de auto nog bij op benzine

Automatisering: Implementatie en beheer van uw bedrijfssoftware

Consultancy: Advies en onderzoek naar uw applicatielandschap

Hosting: Full-service websitebeheer

Link naar reactie
  • 0
Op 20-10-2021 om 12:13, Ruud_M zei:

Maar ik denk dat we hier de discussie de verkeerde kant optrekken. 

 

Dat is inmiddels een traditie op HL. Ook voor zijsporen is plek op dit forum. Er duikt altijd wel iemand op die het gesprek weer recht trekt. Er is bovendien niet echt een hoofdspoor bij zo'n meerkeuzevraag. Een goed excuus om wat kennis, ervaringen en meningen bij elkaar te sprokkelen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 21-10-2021 om 12:02, TwaBla zei:

Een goed excuus om wat kennis, ervaringen en meningen bij elkaar te sprokkelen.

Voorlopig probeert iedereen zijn gelijk te halen met een dansje rondom getallen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 21-10-2021 om 12:51, Cosara zei:

Voorlopig probeert iedereen zijn gelijk te halen met een dansje rondom getallen.

 

Je kan het als een wedloop zien waarbij degene met de langste adem denkt dat-ie gelijk heeft gekregen, maar voor de toeschouwers is het een boeiend schouwspel. Zolang de redeneringen duidelijk en elegant zijn, vind ik al die spinsels zeer interessant. Lezers zijn prima in staat om een idee te vormen over de kwaliteit van verschillende argumenten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 21-10-2021 om 12:51, Cosara zei:

Voorlopig probeert iedereen zijn gelijk te halen met een dansje rondom getallen.

Maar is het niet zo dat iedereen die met getallen strooit per definitie liegt? Dat is het mooie van statistieken, er is er altijd wel eentje die in je voordeel spreekt.

Link naar reactie
  • 0
Op 21-10-2021 om 13:27, MGC1969 zei:

Maar is het niet zo dat iedereen die met getallen strooit per definitie liegt? Dat is het mooie van statistieken, er is er altijd wel eentje die in je voordeel spreekt.

 

Dat is wel erg cynisch. Beweer je nou dat alle wiskunde, natuurkunde, scheikunde en andere exacte wetenschappen nep zijn?

 

Dat je vraagtekens plaatst bij marktonderzoek (dmv enquetes) snap ik wel. Maar statistiek? Getallen in het algemeen?

 

Per definitie een leugen zelfs. :face-with-rolling-eyes:

 

Waar vertrouw je dan nog wel op? Magie?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 21-10-2021 om 12:58, TwaBla zei:

Lezers zijn prima in staat om een idee te vormen over de kwaliteit van verschillende argumenten.

Met al het nepnieuws en complottheorieën kan men daar de nodige vraagtekens bij zetten.

 

Cosara_Quotes_159-2.jpg

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.