Aan het einde van 2021 sluit ik mijn 3e jaar als ZZP'er af. Mijn onderneming groeit nog steeds en ik merk dat ik relatief veel overhead heb door administratieve taken. Mijn huidige administratie / bedrijfsvoering proces is inefficiënt en ik hoop dat ik hier tijd kan besparen. Ik wil jullie advies vragen hoe ik dit efficiënter kan doen.
Huidige situatie: Ik doe mijn administratie en aangiftes zelf omdat ik wil leren hoe dat moet. Uit handen geven vind ik moeilijk omdat ik er zelf voor verantwoordelijk ben. Ik vind het ook belangrijk om overzicht te hebben hoe ik er voor sta. Toen ik drie jaar geleden als ZZP'er aan de slag ging heb ik gekozen voor een simpel boekhoud pakket dat op mijn eigen computer draait. De software kende ik al en met een beetje hulp werkte het best goed. Ik krijg het echter steeds drukker en mijn huidige proces schaalt niet goed mee.
Mijn huidige proces:
Een klant komt voor een consult en betaalt na afloop via mijn PIN-terminal of in contanten. Ze kunnen ook middels een betalingsverzoek betalen en dan komt het geld later binnen op mijn bankrekening.
Bij nieuwe klanten noteer ik de contactgegevens om een factuur te kunnen maken tenzij ze daar geen behoefte aan hebben. (dan is het gewoon een betaling in het kasboek / bankboek)
Na afloop noteer ik mijn agenda hoe de klant betaald heeft en of ze een factuur willen
In het weekend doe ik de administratie van de afgelopen week (facturen versturen, klantbetalingen koppelen, betaalde factuur doorboeken, etc.)
Software: GnuCash
Probleem: Ik moet per week een halve dag of meer besteden aan de administratie door de vele handmatige handelingen:
Registreren contante betalingen (kasboek)
Registreren van PIN betalingen (bankboek-1)
Registreren van bank betalingen (bankboek-2)
Registreren van aankopen, abonnementen, huur, etc. (inkoopboek)
Registreren contactgegevens van nieuwe klanten
Facturen maken en versturen (verkoopboek)
Facturen en betalingen boeken
Vooral het handmatig boeken van de facturen en koppelen uit drie verschillende geldstromen (Bank, PIN, contanten) kost veel tijd. De PIN terminal is van een andere aanbieder dan mijn bank en betalingen worden daarom op een andere rekening gestort.
Mijn overwegingen: De meeste handelingen zoals registreren van klantgegevens, inboeken van inkoop facturen, etc. hou je altijd. Waar ik veel tijd verlies is dat ik per klant en per betalingsvorm handmatig de betaling moet verwerken. Dat moet efficiënter kunnen.
Vragen:
Is een halve dag (en soms meer) administratie verwerken per week veel of normaal voor een ZZP'er?
Wat vinden jullie van mijn huidige proces?
Hebben jullie aanbevelingen die mij zouden kunnen helpen?
DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
lindazzp
lindazzp
Aan het einde van 2021 sluit ik mijn 3e jaar als ZZP'er af. Mijn onderneming groeit nog steeds en ik merk dat ik relatief veel overhead heb door administratieve taken. Mijn huidige administratie / bedrijfsvoering proces is inefficiënt en ik hoop dat ik hier tijd kan besparen. Ik wil jullie advies vragen hoe ik dit efficiënter kan doen.
Huidige situatie: Ik doe mijn administratie en aangiftes zelf omdat ik wil leren hoe dat moet. Uit handen geven vind ik moeilijk omdat ik er zelf voor verantwoordelijk ben. Ik vind het ook belangrijk om overzicht te hebben hoe ik er voor sta. Toen ik drie jaar geleden als ZZP'er aan de slag ging heb ik gekozen voor een simpel boekhoud pakket dat op mijn eigen computer draait. De software kende ik al en met een beetje hulp werkte het best goed. Ik krijg het echter steeds drukker en mijn huidige proces schaalt niet goed mee.
Mijn huidige proces:
Software: GnuCash
Probleem: Ik moet per week een halve dag of meer besteden aan de administratie door de vele handmatige handelingen:
Registreren contante betalingen (kasboek)
Registreren van PIN betalingen (bankboek-1)
Registreren van bank betalingen (bankboek-2)
Registreren van aankopen, abonnementen, huur, etc. (inkoopboek)
Registreren contactgegevens van nieuwe klanten
Facturen maken en versturen (verkoopboek)
Facturen en betalingen boeken
Vooral het handmatig boeken van de facturen en koppelen uit drie verschillende geldstromen (Bank, PIN, contanten) kost veel tijd. De PIN terminal is van een andere aanbieder dan mijn bank en betalingen worden daarom op een andere rekening gestort.
Mijn overwegingen: De meeste handelingen zoals registreren van klantgegevens, inboeken van inkoop facturen, etc. hou je altijd. Waar ik veel tijd verlies is dat ik per klant en per betalingsvorm handmatig de betaling moet verwerken. Dat moet efficiënter kunnen.
Vragen:
DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72297-efficienter-werken/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag