Wat denken jullie van de volgende gedachte: Om negatieve rente op spaartegoeden te ontlopen wil een holding-BV overtollige middelen stallen bij de DGA, die dit geld op een privé rekening zet.
Hiervoor spreken ze af:
het geld is onmiddellijk opeisbaar (d.w.z.: de DGA kan en mag er niet iets anders mee gaan doen);
partijen sluiten een leenovereenkomst af met een rentepercentage van 0% (of eventueel 0,01%), aangezien:
Het risico beperkt (vrijwel nihil) is, gelet op het feit dat het management van de holding en de DGA dezelfde persoon is;
De BV negatieve rente bespaart door deze aanpak.
Is dit een goed idee, of zie ik hierbij wezenlijke elementen over het hoofd, zoals:
dat de Belastingdienst dit geld als privé vermogen zou kunnen beschouwen (lijkt me niet, er staat een lening tegenover het banksaldo)
dat de bank (van de privé rekening) hier een punt van kan maken?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Matt_
Matt_
Wat denken jullie van de volgende gedachte: Om negatieve rente op spaartegoeden te ontlopen wil een holding-BV overtollige middelen stallen bij de DGA, die dit geld op een privé rekening zet.
Hiervoor spreken ze af:
Is dit een goed idee, of zie ik hierbij wezenlijke elementen over het hoofd, zoals:
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72348-negatieve-rente-ontlopen-door-uitlenen-aan-dga/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
17 antwoorden op deze vraag