• 0

Bedrijfsauto met financial lease contract ter overname aanbieden

Graag zou ik ervaringen willen ontvangen van mede ondernemers die een financieel lease contract voor een bedrijfsauto hebben / hadden. 

Omdat de bedrijfsauto niet echt meer nodig is en we graag willen snijden in kosten in Corona tijd, wil ik de  bedrijfsauto aanbieden ter overname.

 

Het irritante is dat onze Financiële Leasemaatschappij niet wenst mee te werken, dus ik moet dit zelf uitzoeken. De afkoop is behoorlijk wat dus eigenlijk geen optie is. De enige optie blijft over dat iemand anders het contract overneemt. 

 

Wie zou mij op weg willen helpen met suggesties en mogelijkheden?

 

Alvast heel erg bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 2
Op 22-12-2021 om 13:01, Jovana zei:

Wie zou mij op weg willen helpen met suggesties en mogelijkheden?

 

www.leastetrader.nl

 

Op 22-12-2021 om 13:01, Jovana zei:

De afkoop is behoorlijk wat dus eigenlijk geen optie is.

 

Alternatieven zullen niet snel goedkoper zijn, alleen spreid je het moment van betalen wellicht. 

 

Houd er rekening mee dat je eigenlijk 2 dingen wilt verkopen: de auto zelf én de financiering daarvan. De meeste kopers willen alleen de auto, en nemen de financiering alleen mee over als hun dat voordeel oplevert. De financial  leasemaatschappij werkt alleen mee als hun risico niet hoger wordt en/of ze een vergoeding krijgen voor hun medewerking. Voor niets gaat de zon op.

 

Wat schiet je er bij in als je wel afkoopt en daarna de auto verkoopt? Dat is je maximale neerwaartse risico. Iedere optie die goedkoper is zou ik aangrijpen

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Op 22-12-2021 om 13:01, Jovana zei:

Het irritante is dat onze Financiële Leasemaatschappij niet wenst mee te werken, dus ik moet dit zelf uitzoeken.

De afkoop is behoorlijk wat dus eigenlijk geen optie is.

De enige optie blijft over dat iemand anders het contract overneemt. 

Als de Leasemaatschappij niet wenst mee te werken, dan zal een overname van het leasecontract ook niet mogelijk zijn.

Het enigste wat dan overgenomen kan worden - naast het gebruik van de auto - zijn de betalingen.

Daarbij is ook van belang hoe de verzekering is geregeld  - of eigenlijk is beperkt - voor het gebruik van de auto.

 

Wat vermelden de kleine lettertjes in het leasecontract?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Mogelijkheden om een leasecontract tussentijds te beëindigen zijn er altijd.

Welke mogelijkheid financieel het meest gunstige is is van vele factoren afhankelijk.

Zoals het lease bedrag, de looptijd, kosten van afkoop.

 

Als het om hoge bedragen (hoog t.o.v. omzet en ander vaste lasten) gaat is het raadzaam om ook eens te kijken naar andere financiële verplichtingen.
Hoe ziet de toekomst er voor het bedrijf uit en is een brede (financiële) reorganisatie een betere optie.

 

Zo kan de vraag aan de orde komen of het voortbestaan van het bedrijf in gevaar komt als de lease zou worden voortgezet.

Als dat zo is, is de optie om gebruik te maken van de Wet Homologatie Onderhands Akkoord (WHOA) misschien wel interessant.

Link naar reactie
  • 1
Op 22-12-2021 om 13:01, Jovana zei:

De afkoop is behoorlijk wat dus eigenlijk geen optie is.

Ik denk dat we hier een beetje overheen lezen, aan alle adviezen te zien. Wellicht zijn er momenteel geen liquide middelen aanwezig om de afkoop te doen, ook al wordt er daarna mogelijk een (geringe) winst gemaakt op de verkoop. 
 

Wat ik dan in jouw situatie zou doen is de auto op marktplaats/autoscout zetten en wachten tot je een serieuze bieding hebt. Het liefst zou je dan een vooruitbetaling vragen maar de kans dat iemand dit doet is natuurlijk nihil. Maar je kan dan wel laten proefrijden, een concept overeenkomst laten tekenen en zodra dat is gedaan een snelle lening afsluiten om het met je leasemaatschappij af te ronden. 


Of misschien een bevriende ondernemer of familielid met voldoende liquide middelen vragen om het bedrag tijdelijk voor te schieten, dat scheelt je rente en afsluitkosten. 

Link naar reactie
  • 2
Op 26-12-2021 om 09:49, Pieter__VH zei:

Wellicht zijn er momenteel geen liquide middelen aanwezig om de afkoop te doen, ook al wordt er daarna mogelijk een (geringe) winst gemaakt.

Misschien niet, misschien wel … maar dat kan alleen TS beantwoorden. 


Als het geld niet aanwezig is - ongeacht de oorzaak - dan is het goed om in gedachten te houden … Leasen doe je uit rijkdom, niet uit armoede.
 

Op 26-12-2021 om 09:49, Pieter__VH zei:

Maar je kan dan wel laten proefrijden, een concept overeenkomst laten tekenen en zodra dat is gedaan een snelle lening afsluiten om het met je leasemaatschappij af te ronden. 

Het zal niet makkelijk worden om een lening af te sluiten om een andere lening  af te betalen.

 

Verder is het bij afkoop van het leasecontract een kwestie van rekenen … naast de kosten voor de lease, zijn er ook geen kosten meer voor verzekering, mrb, onderhoudskosten en waardevermindering door veroudering. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 26-12-2021 om 09:49, Pieter__VH zei:

Ik denk dat we hier een beetje overheen lezen,


Nee hoor. Integendeel: het is een gegeven bij Financial Lease. Iemand die de liquiditeiten heeft om niet of minder te financieren zal dat ook doen. “Leasen doe je uit armoede, niet uit rijkdom”

 

En - in aanvulling op Cosara- : juist daarom is de ene lening afwisselen voor een andere ook zelden een verstandige optie, en zeker niet bij familie of vrienden.

 

En “snelle leningen”? Brrr…

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp jullie helemaal en ik zei ook niet dat ik voorstander was van snelle leningen. Het ging mij er om dat TS aangeeft dat X geen optie is, en bij drie van de vijf eerste reactie het advies is voor optie X te gaan.

 

Ter vergelijking: iemand wil  advies over hoe hij het beste 100km kan reizen. Idealiter per taxi (het laten overnemen van het contract). Dat kan niet, want het taxibedrijf is dicht (lease company werkt niet mee). Verder is met de auto eigenlijk geen optie (afkopen). Je kunt dan wel als advies geven “ga met de auto want dat is het makkelijkste/beste” maar om voor ons onbekende redenen was dat geen optie voor TS. 
 

Daarom dacht ik:  je kunt ook liften, fietsen, of lopen om die 100km te reizen. Allemaal minder ideaal dan met de auto of taxi, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Maar goed, het was niet vijandig bedoeld dus excuses als ik verkeerde adviezen gaf of andere adviezen ten onrechte “afkraakte”

Link naar reactie
  • 0
Op 26-12-2021 om 17:28, Pieter__VH zei:

Het ging mij er om dat TS aangeeft dat X geen optie is, en bij drie van de vijf eerste reactie het advies is voor optie X te gaan.

Dat komt omdat optie X tot op heden de beste optie is … tenzij Jovana ons wat meer informatie geeft.
 

Vooralsnog kunnen wij … De afkoop is behoorlijk wat dus eigenlijk geen optie is ... ook lezen als ‘liever niet, maar als het moet, dan moet het maar’.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
Op 25-12-2021 om 21:28, vloerengilde zei:

nieuwe bedrijfswagens hebben schijnbaar een behoorlijke levertijd momenteel, de prijs van jong gebruikte bedrijfsauto's is om die reden momenteel behoorlijk hoog.. wellicht dat afkopen en verkopen nog niet eens zo heel slecht zal uitvallen.

Precies dit. Hoe duur het afkopen ook is, aan het afkopen zit het voordeel dat je de auto vrij kunt verkopen. Bedrijfswagens zijn heel slecht leverbaar en daarom krijg je voor gebruikt echt de hoofdprijs. Dan moet het heel vreemd lopen wil je niet geld overhouden aan afkopen en daarna zelf verkopen. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 26-12-2021 om 15:23, Norbert Bakker zei:

Iemand die de liquiditeiten heeft om niet of minder te financieren zal dat ook doen. “Leasen doe je uit armoede, niet uit rijkdom”

Iemand die de liquiditeiten heeft zal dat geld investeren in bedrijfsmiddelen die meer rendement opleveren … leasen doe je uit rijkdom, niet uit armoede.

Op 27-12-2021 om 07:04, StevenK zei:

Hoe duur het afkopen ook is, aan het afkopen zit het voordeel dat je de auto vrij kunt verkopen.

Bedrijfswagens zijn heel slecht leverbaar en daarom krijg je voor gebruikt echt de hoofdprijs.

Mwah … Dat hangt er toch echt vanaf wat voor een (bedrijfs)auto het is en in welke toestand deze verkeerd.

Het kan echter geen kwaad om dat uit te vogelen.

 

aangepast door Cosara
Correctie typefouten … gevalletje kleine toetsen, dikke vingers

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 26-12-2021 om 15:23, Norbert Bakker zei:

Leasen doe je uit armoede, niet uit rijkdom”

Op 27-12-2021 om 08:40, Cosara zei:

leasen doe je uit rijkdom, niet uit armoede.

 

Ehm... ik moet zeggen dat ik het eens ben met Norbert. Als je geld moet lenen om een gebruiks- /  verbruiksgoed te kopen, dan is dat toch echt geen teken van rijkdom. Waarom zou je in hemelsnaam je geld lenen en je financieringskosten voor jaren op laten lopen, als die nihil zouden kunnen zijn door het zélf te betalen? Geld dat je hebt, leen je niet.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 27-12-2021 om 14:21, prinsrachid zei:

Ehm... ik moet zeggen dat ik het eens ben met Norbert. Als je geld moet lenen om een gebruiks- /  verbruiksgoed te kopen, dan is dat toch echt geen teken van rijkdom. Waarom zou je in hemelsnaam je geld lenen en je financieringskosten voor jaren op laten lopen, als die nihil zouden kunnen zijn door het zélf te betalen? Geld dat je hebt, leen je niet.

 

Ik heb het automotive-gezegde bewust omgekeerd.

 

In het ideale plaatje lease je inderdaad uit rijkdom omdat je dan een hoger rendement maakt op je eigen vermogen  via de hefboomwerking. 

 

Maar de wonderschone droomwereld van de Return on Investment is op de gemiddelde  zelfstandige ondernemer zelden of nooit van toepassing: een beetje verstandige  ondernemer met genoeg geld gaat inderdaad niet lenen als het niet nodig is : "een gelijk mens is een rijk mens" (gelijk als in geen schulden).  

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Op 27-12-2021 om 14:32, Norbert Bakker zei:

In het ideale plaatje lease je inderdaad uit rijkdom omdat je dan een hoger rendement maakt op je eigen vermogen  via de hefboomwerking. 

 

Ja, dit is ook waarom je hier verre van moet blijven, in mijn optiek, tenzij een ondernemer gewoon eerlijk is over z'n gebrek aan liquiditeit. Je leent simpelweg als je geen geld hebt. En dan kan het zinnig zijn om (tijdelijk) iets te lenen om daar omzet mee te maken.

En dat hogere rendement door de hefboomwerking klinkt leuk, maar is niet 'gratis'. Die komt namelijk terug in de vorm van extra risico. Het nadeel is alleen dat dat risico niet terugkomt in je jaarstukken. Dat risico krijg je alleen voor je kiezen, als het misgaat (als je omzet inzakt en je nog wel vastzit aan de financiering). Voor de rest geldt nog steeds dat geld lenen geld kost. :)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 2
Op 27-12-2021 om 14:53, prinsrachid zei:

Je leent simpelweg als je geen geld hebt.

... en daarmee creëert menig ondernemer simpelweg zijn persoonlijke kredietcrisis.

 

Op 27-12-2021 om 14:53, prinsrachid zei:

En dan kan het zinnig zijn om (tijdelijk) iets te lenen om daar omzet mee te maken.

Het is pas zinnig als je daarmee winst kan maken.

Geld lenen is als een sneeuwbal ... en die rolt nooit naar boven.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 27-12-2021 om 14:53, prinsrachid zei:

 

Ja, dit is ook waarom je hier verre van moet blijven, in mijn optiek, tenzij een ondernemer gewoon eerlijk is over z'n gebrek aan liquiditeit. Je leent simpelweg als je geen geld hebt. En dan kan het zinnig zijn om (tijdelijk) iets te lenen om daar omzet mee te maken.

En dat hogere rendement door de hefboomwerking klinkt leuk, maar is niet 'gratis'. Die komt namelijk terug in de vorm van extra risico. Het nadeel is alleen dat dat risico niet terugkomt in je jaarstukken. Dat risico krijg je alleen voor je kiezen, als het misgaat (als je omzet inzakt en je nog wel vastzit aan de financiering). Voor de rest geldt nog steeds dat geld lenen geld kost. :)

leasen doe je om prive nog wat te besteden te hebben en wat handelsgeld over te houden.. betaal ik't ding in ene dan is m'n handelsgeld op, of prive moet ik erg zuinig gaan doen dan.

met handelsgeld kan ik mooi overal voorfinancieren en de betalingskortingen meepakken.

daartegenover deelt de belastingdienst in de rente, krijg je nog wat aftrekpostjes er bij, en ben je even weer van beetje onderhoud af vergeleken met een betaalbaar 2ehands model.

al met al kost lenen geld, maar minder dan dat't lijkt.

ik betaal wel altijd tussen 1/3 en 1/4 van de auto aan.. zodat ik in deze situatie er waarschijnlijk wel vanaf kan

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie
  • 0
Op 22-12-2021 om 15:51, Cosara zei:

Als de Leasemaatschappij niet wenst mee te werken, dan zal een overname van het leasecontract ook niet mogelijk zijn.

Het enigste wat dan overgenomen kan worden - naast het gebruik van de auto - zijn de betalingen.

Daarbij is ook van belang hoe de verzekering is geregeld  - of eigenlijk is beperkt - voor het gebruik van de auto.

 

Wat vermelden de kleine lettertjes in het leasecontract?

Bedankt voor je antwoord!

We hebben toestemming om het fin-contract over te dragen aan een andere partij (uiteraard na toetsing door de verstrekker). 
De verzekering op de auto is door ons zelf geregeld, en dus vrij op te zeggen of over te dragen.

Link naar reactie
  • 0
Op 23-12-2021 om 16:10, sports zei:

Ik zou gewoon de afkoopsom vragen. Afrekenen en dan zelf de auto verkopen.

Prijzen van gebruikte auto's zijn hoog momenteel dus grote kans dat je er wat aan over houdt.

Dit hebben we reeds doorgerekend, en hebben op dit moment een gat van meer dan 12k euro.  

Link naar reactie
  • 0
Op 26-12-2021 om 14:06, vloerengilde zei:

er is vaak nog de optie het ding gewoon bij de dealer te parkeren waar die gekocht is.. die kunnen wel rechtstreeks de inruil terug naar het financieringsbedrijf storten.

 

Ja klopt dat kan ook zeker. Alleen moeten wij dan het restant (verschil) bij betalen. De afkoop betreft de resterende maanden. Dus de gemiste rente inkomsten.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Staat deze bedrijfswagen/het contract al ergens te koop? Wij weten hier niet om wat voor wagen/contract het gaat, dat maakt de probleemstelling weinig concreet. Het financiële gat is wel een serieuze zorg als je dit niet direct kunt afkopen.

 

Kun je geen (tijdelijke) medegebruiker(s) vinden als het eigen gebruik minimaal is? Of zelf een dienst voor een andere ondernemer gaan uitvoeren?

 

Mvg,


Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
Op 27-12-2021 om 18:11, vloerengilde zei:

leasen doe je om prive nog wat te besteden te hebben en wat handelsgeld over te houden.. betaal ik't ding in ene dan is m'n handelsgeld op, of prive moet ik erg zuinig gaan doen dan.

met handelsgeld kan ik mooi overal voorfinancieren en de betalingskortingen meepakken.

daartegenover deelt de belastingdienst in de rente, krijg je nog wat aftrekpostjes er bij, en ben je even weer van beetje onderhoud af vergeleken met een betaalbaar 2ehands model.

al met al kost lenen geld, maar minder dan dat't lijkt.

ik betaal wel altijd tussen 1/3 en 1/4 van de auto aan.. zodat ik in deze situatie er waarschijnlijk wel vanaf kan

Ja mee eens! Je kan je geld maar 1x uitgeven. 

 

Als je nu kijkt in de huidige markt wat wel en wat niet (eenvoudig) te financieren valt, dan zal je merken dat je binnen 2 dagen een financiering voor een auto kan krijgen. Echter een financiering voor een bedrijfsvoorraad of kapitaal om te groeien / ontwikkelingen gaat niet lukken. Zelf de grote crowdfunding platformen wijzen al af wanneer je geen vastgoed als onderpand kan geven of als je de financiering NIET voor vastgoed gaat gebruiken. 

Link naar reactie
  • 0
Op 5-1-2022 om 11:50, Gast zei:

Staat deze bedrijfswagen/het contract al ergens te koop? Wij weten hier niet om wat voor wagen/contract het gaat, dat maakt de probleemstelling weinig concreet. Het financiële gaat is wel een serieuze zorg als je dit niet direct kunt afkopen.

 

Kun je geen (tijdelijke) medegebruiker(s) vinden als het eigen gebruik minimaal is? Of zelf een dienst voor een andere ondernemer gaan uitvoeren?

 

Mvg,


Wigbolt

Stuur me even een PB, ik weet niet of ik de regels ga overtreden wanneer ik hier meer inhoudelijk info ga posten over dit onderwerp.

Link naar reactie
  • 0
Op 5-1-2022 om 11:42, Jovana zei:

Dit hebben we reeds doorgerekend, en hebben op dit moment een gat van meer dan 12k euro.  

 

Dan zal het ook lastig zijn iemand te vinden die dit contract wil overnemen. 

Is het een bedrijfsauto met op maat opbouw ofzo? 12k is anders wel heelveel.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.