• 0

boekhouder overleden, nabestaande verplicht tot informeren?

Goedemorgen, 

 

Onze boekhouder (eenmanszaak) is eind december overleden. Dit hebben wij via via vernomen en dus niet via de nabestaande. 

Officieel weten we dus nog niets hiervan. 

 

Nu moet er natuurlijk gewoon btw aangifte over Q4 gedaan worden, daarvoor hebben we wel een oplossing gevonden. 

Wat ik me afvraag is een nabestaande verplicht om klanten van eenmanszaak te informeren na overlijden. 

En hebben klanten recht op alle financiële gegevens die boekhouder heeft van ons. Of is het zo, omdat het een eenmanszaak is met overlijden dat de eenmanszaak wordt opgeheven en thats it. 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

@klercq, zie deze nuttige info van ZZP Barometer : wat gebeurt er met je eenmanszaak bij overlijden

 

De nabestaanden hebben (als ze de erfenis aanvaarden!)  inderdaad de plicht om een aantal zaken van de eenmanszaak af te wikkelen; aanname daarbij is dat het informeren van de klanten daar ook onder valt, maar de termijn waarop dat moet gebeuren is niet in beton gegoten. Bovendien moeten de nabestaanden ook maar toegang kunnen krijgen tot de administratie van de overleden persoon. 

 

Op 5-1-2022 om 10:06, klercq zei:

Of is het zo, omdat het een eenmanszaak is met overlijden dat de eenmanszaak wordt opgeheven en thats it. 

De nabestaanden hebben de mogelijkheid om de activiteiten voort te zetten of te proberen te verkopen. Kunnen en/of willen dat niet, dat is het inderdaad "thats it" 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Op 5-1-2022 om 10:06, klercq zei:

Onze boekhouder (eenmanszaak) is eind december overleden. Dit hebben wij via via vernomen en dus niet via de nabestaande. Officieel weten we dus nog niets hiervan. 

Persoonlijk denk ik dat de nabestaanden, zo kort na het overlijden, wel iets anders aan hun hoofd hebben dan zich zorgen te maken over uw boekhouding.

 

Op 5-1-2022 om 10:06, klercq zei:

Wat ik me afvraag is een nabestaande verplicht om klanten van eenmanszaak te informeren na overlijden. 

Verplicht is een groot woord ... maar mocht het al bestaan dan zijn het de erfgenamen die de zaken moeten afhandelen. Nabestaanden en erfgenamen zijn niet per definitie dezelfde personen. Zolang de erfenis niet is aanvaard of verworpen, valt er niets af te handelen.

 

Op 5-1-2022 om 10:06, klercq zei:

En hebben klanten recht op alle financiële gegevens die boekhouder heeft van ons.

Ja.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wat te verwachten is, is dat de nabestaanden even de tijd nodig hebben om zaken te regelen.

Nabestaanden (partner, kinderen) zijn niet altijd de (enige)erfgenamen.

Mogelijk is er een testament waarin iemand is benoemd tot executeur-testamentair om de eenmanszaak af te wikkelen.

 

Of een erfenis (zuiver) wordt aanvaard of beneficiaire (onder voorbehoud van boedelbeschrijving) om er als erfgenaam zeker van te zijn dat je niet alleen maar schulden erft, moet binnen 3 maanden na overlijden worden besloten. 

 

Je kan, met de K.v.K. gegevens (naam, geboortedatum) via   Centraal Testamentenregister | Notaris.nl   kijken of er een testament is en dan bij de notaris informeren of het testament is aanvaard, of verworpen.  

 

Al je administratie die bij de boekhouder is, is en blijft je eigendom en kan je altijd terugvragen.

Link naar reactie
  • 0
Op 5-1-2022 om 11:36, Norbert Bakker zei:

@klercq, zie deze nuttige info van ZZP Barometer : wat gebeurt er met je eenmanszaak bij overlijden

 

De nabestaanden hebben (als ze de erfenis aanvaarden!)  inderdaad de plicht om een aantal zaken van de eenmanszaak af te wikkelen; aanname daarbij is dat het informeren van de klanten daar ook onder valt, maar de termijn waarop dat moet gebeuren is niet in beton gegoten. Bovendien moeten de nabestaanden ook maar toegang kunnen krijgen tot de administratie van de overleden persoon. 

 

De nabestaanden hebben de mogelijkheid om de activiteiten voort te zetten of te proberen te verkopen. Kunnen en/of willen dat niet, dat is het inderdaad "thats it" 

 

Ja dat had ik ook gelezen. Vooropgesteld dat ik uiteraard begrijp dat hun prioriteit op dit moment zeker niet naar deze afwikkeling staat lijkt het er nu op dat er totaal geen enkel contact mogelijk is helaas. 

Link naar reactie
  • 0

De verplichting tot aangifte is natuurlijk naar de ondernemer, niet naar de boekhouder. Het lijkt me evident dat je als ondernemer zelf de verantwoordelijkheid behoud tijdig aangifte te doen en daarop te controleren.

 

In ieder geval nu de informatie jou heeft bereikt kun je actie ondernemen, inclusief uitstel vragen (voor aangifte) omdat toegang tot de informatie tijdelijk onmogelijk is. Of, misschien ook toegestaan, gewoon aangifte van datgene dat je wél weet (bijvoorbeeld BTW aangifte) en daarna suppletie aangifte doen.

Link naar reactie
  • 0
Op 6-1-2022 om 15:43, klercq zei:

Vooropgesteld dat ik uiteraard begrijp dat hun prioriteit op dit moment zeker niet naar deze afwikkeling staat lijkt het er nu op dat er totaal geen enkel contact mogelijk is helaas. 

 

Ik zou nog iets langer geduld betrachten, bijv. tot een maand na overlijden.

 

Hebben de nabestaanden dan nog niets gecommuniceerd dan zou ik kijken of je via  die zelfde " via via" niet in contact kunt komen met de nabestaanden. De verhuurder van een eventuele bedrijf locatie is meestal ook een goed startpunt.  (Ik ben begin 2020 geweest met het zoeken van de nabestaanden van een vrij onverwachts overleden klant. Via de verhuurder werd ik doorverwezen naar de executeur testamentair) 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

De boekhouder is bij mijn weten (ik ben i.t.t. bijv. Cosara geen boekhouder) niet verplicht jou je gegevens te verstrekken. Als de boekhouder jouw fysieke documenten onder zich heeft, hoor jij die natuurlijk terug te krijgen, maar als jij al je facturen als PDFs hebt aangeleverd, zie ik niet waarom de erfgenamen die 'terug' moeten geven of waarom ze daar niet iets voor zouden rekenen.

 

Wel kan het zijn dat de boekhouder lid is van een organisatie die een bepaalde zorgplicht verplicht stelt die maakt dat jij wel je elektronische administratie of boekhouding al dan niet gratis mag hebben.

 

Hoe heb jij je administratie aangeleverd?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Op 11-1-2022 om 12:18, Branko Collin zei:

De boekhouder is bij mijn weten (ik ben i.t.t. bijv. Cosara geen boekhouder) niet verplicht jou je gegevens te verstrekken.

 

Vraag me toch af of als je als natuurlijk persoon (eenmanszaak inbegrepen) een hoop financiële gegevens bij je boekhouder dropt die betrekking hebben op jouw aangifte, dit niet gewoon persoonsgegevens zijn.

Waarom zou je dan niet het recht op dataportabiliteit uit de AVG hebben?

 

Link naar reactie
  • 0

Ter verduidelijking ...

"De boekhouder is bij mijn weten (ik ben i.t.t. bijv. Cosara geen boekhouder) niet verplicht jou je gegevens te verstrekken ... als jij al je facturen [digitaal] als PDFs hebt aangeleverd."

De data zijn eigendom van de boekhouder of van de clouddienst waar de data op bewaard staan.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 11-1-2022 om 13:09, Maxn zei:

Waarom zou je dan niet het recht op dataportabiliteit uit de AVG hebben?

De AVG gaat over het (tijdelijk) gebruik en de (tijdelijke) bewaartermijn van persoonsgegevens, niet over het eigendomsrecht.

Als de gegevens niet meer noodzakelijk zijn, of als de bewaartermijn van de persoonsgegevens voorbij is, dan moeten deze gegevens worden vernietigd.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 11-1-2022 om 13:09, Maxn zei:

Waarom zou je dan niet het recht op dataportabiliteit uit de AVG hebben?


Inderdaad, dat pad kan ook nog. Dat is dan geen garantie dat je je elektronische administratie of boekhouding ontvangt, het mag meen ik ook een beschrijving van het gebruik van je persoonsgegevens zijn. (In de praktijk zal het leveren van de documenten sneller gaan.)

 

Op 11-1-2022 om 13:14, Cosara zei:

De data zijn eigendom van de boekhouder of van de clouddienst waar de data op bewaard staan.

 

Internetjurist Arnoud Engelfriet beweert dat data juridisch 'niets' zijn, dus ook geen eigendom.

Ik ben het daar zelf (als leek) niet helemaal niet eens, omdat data wel allerlei contouren hebben waarmee ze tastbaar worden: unieke game-assets kunnen eigendom zijn, op werken zit een auteursrecht, persoonsgegevens worden geraakt door het privacyrecht, op de bewaring van financiële gegevens kan iets van een zorgplicht zitten enzovoort.

Verder heeft de klant natuurlijk geen toegang tot de pc of de clouddienst van de boekhouder, dus in die zin zijn die gegevens alleen via de boekhouder te bereiken.

 

Misschien dat de vraagsteller kan aangeven wat precies de boekhouder onder zich heeft wat de vraagsteller wil hebben, dan is er een beter antwoord te geven.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 59 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.