• 0

Internetabonnement zakelijk op thuisadres aftrekbaar?

(aangepast)

Goedemiddag iedereen,

 

Over dit onderwerp is veel geschreven, maar ik kan met de zoekfunctie geen vergelijkbare situatie vinden. Ik vraag mij af in hoeverre ik mijn internetabonnement als kosten mag opvoeren.

 

Ik heb thuis een zakelijk  internetabonnement met een vast publiek IP-subnet (t.b.v. firewall en webserver), dit betreft alleen internet dus geen TV en telefonie.  De reden voor een zakelijke aansluiting is de mogelijkheid voor het vaste publieke IP-adres, deze is noodzakelijk voor de webshop die ik thuis host op een server.

 

Omdat ik het onzin vind om thuis twee aparte internetaansluitingen te nemen gebruik ik deze aansluiting ook voor privé zaken. De aansluiting staat op mijn naam, ik had de aansluiting al aangevraagd voor de registratie bij KvK. Voor een ZZP'er maakt dit als ik het goed begrepen niet uit.

 

Ik vraag me dus af of deze internetkosten aftrekbaar zijn, zo ja voor hoeveel procent? Het is namelijk best lastig om een percentage privé gebruik aan te geven. In principe draait de webshop 24/7 het privé gebruik bestaat uit wat videostreamen in de avond en gebruik van de smartphones. Hoeveel uur dit is dat is niet bij te houden, dat de webshop 24/7 aanstaat daar is geen twijfel over. Zonder webshop geen business:face-savoring-food:

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 30-1-2022 om 16:29, Jaapie85 zei:

Het is namelijk best lastig om een percentage privé gebruik aan te geven.

Als je zakelijk en privé al niet kunt/wilt uitsplitsen, wordt het heel lastig om zakelijke kosten aannemelijk te maken. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom een internetaansluiting thuis meestal niet aftrekbaar is. Het maakt daarbij niet uit of je nou één webserver of tien zakelijke pc's, tablets en telefoons aansluit.

 

Het enige lichtpuntje dat ik zie, is dat je juist op een eigen server heel exact het dataverkeer in en uit moet kunnen meten en loggen. Maar of dat voldoende overtuigend is?

 

Welkom op Higherlevel!

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Inderdaad een grijs gebied. Hier trek ik wel een gedeelte van die internet-kosten af. Ik heb ook een veel hoger internet abo dan dat ik privé gehad zou hebben. Maar ik ben me er wel van bewust dat dit bij controle kritische vragen kan opleveren. Overigens was het vroeger (en misschien nog) ook gewoon mogelijk om een werknemer een bijdrage te geven voor zijn noodzakelijke internetkosten. Waarom zou dat bij een zzp'er anders liggen. Waarom zou een ondernemer hiermee dan een nadeel moeten hebben t.o.v. particulieren.

 

Quote

 

Zijn internetkosten zakelijk aftrekbaar voor ZZP’ers?

Nu terug naar internetkosten. In de basis valt het internetabonnement thuis niet onder aftrekbare kosten. Je had deze kosten namelijk ook gehad als je geen ondernemer was geweest. Het zijn geen extra kosten voor de onderneming. En daarom zou het ook niet eerlijk zijn als je hier als ondernemer een voordeel krijgt t.o.v. particulieren. Als je echt kunt aantonen dat je meerkosten hebt gemaakt voor je internetabonnement vanwege je onderneming (bijv. een snellere internetbundel) dan is dat deel van je internetkosten wel aftrekbaar. Het lastige is verder bij internetkosten dat er geen specifiek onderscheid is tussen de kosten voor het internetabonnement en voor het gebruik van het internet. Veel ondernemers gebruiken het internetabonnement wel degelijk voor minstens 10% zakelijk. Daardoor kan het verdedigbaar zijn om een deel van het internetabonnement (het percentage zakelijke gebruik) op de zaak te zetten.

 

bron: https://paperdork.nl/internetkosten-zakelijk-aftrekbaar-zzp/

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 30-1-2022 om 16:29, Jaapie85 zei:

Omdat ik het onzin vind om thuis twee aparte internetaansluitingen te nemen gebruik ik deze aansluiting ook voor privé zaken. De aansluiting staat op mijn naam, ik had de aansluiting al aangevraagd voor de registratie bij KvK. Voor een ZZP'er maakt dit als ik het goed begrepen niet uit.

 

Dat maakt inderdaad niet uit voor een eenmanszaak. De factuur mag op naam staan van jezelf of van de zaak. De zaak en jij zijn namelijk één en dezelfde.

 

Allereest zijn er twee situaties waarin je geen keus hebt. Als je een abonnement voor minder dan 10% zakelijk gebruikt (bijvoorbeeld in tijd of MB's gemeten), dan is het verplicht privé en mag je niets aftrekken. Als je het abonnement voor meer dan 90% zakelijk gebruikt, dan móet je het volledig voor rekening van de onderneming laten komen.

 

Tussen die 10% en 90% is het niet echt een grijs gebied, maar de tekst van de wet en de fiscus gaat er helaas nog een beetje vanuit dat het 1995 is, waarbij je één vaste lijn had en een inbelmodem. Maar in algemene zin kun je stellen dat de vaste kosten van een abonnement privé zijn en de variabele - en/of méérkosten zakelijk aftrekbaar zijn. Ik zou het zelf niet op basis van een "percentage" opsplitsen, maar echt op basis van toerekening van zogenaamde marginale kosten.

 

Laten we voor jouw vraag uitgaan van een simpel voorbeeld, waarbij je internet, vaste telefoon en televisie tegelijkertijd kunt aanschaffen (triple-play) en waarbij je alles hebt afgesloten op je privénaam. De aanbieder stuurt één rekening. Je kunt sowieso de volledige rekening inboeken in je boekhouden, maar voor het privé-gedeelte vraag je geen btw terug én voor het privé-gedeelte zorg je dat je die niet als kosten boekt, maar als "privé-opname".

 

A. Stel dat je één telefoonabonnement hebt, het goedkoopste internetabonnement, en televisie afneemt. In dat geval zou ik zelf alles 100% privé boeken. Dus geen btw terug, en alles als privé-opname boeken (of simpelweg niet boeken). Eventueel extra zakelijke telefoonminuten (bijvoorbeeld uitgaande gesprekken) mag je wel btw voor terugvragen en de kosten daarvan mag je (ex btw) aftrekken van de winst.

 

Het kan ook zijn dat je bij één telefoonabonnement aannemelijk kunt maken dat je deze volledig zakelijk gebruikt. Je hebt de telefoon op je kantoor staan, het nummer op de website staan, je gebruikt het verder niet voor privé-gesprekken, etc, dan zou je de kosten toch zakelijk mogen aftrekken, vanwege het meer dan 90% zakelijk gebruik. Maar, zoals gezegd, het gaat op de aannemelijkheid. 

 

B. Ander voorbeeld. Stel dat je drie telefoonabonnementen hebt, omdat je er één privé gebruikt en de twee andere gebruikt als zakelijk telefoon- en faxnummer (die je bijvoorbeeld ook op je briefpapier op facturen zet). Dan is het heel aannemelijk te maken dat je dat tweede en derde abonnement voor zakelijke doeleinden hebt aangeschaft. Het eerste abonnement vraag je geen btw voor terug en boek je als privé-opname. Voor het tweede en derde abonnement vraag je wel de btw terug en trek je de kosten ex btw af van de winst. Als je het belverkeer op dezelfde manier weet te scheiden, dan doe hetzelfde daarvoor.

 

C. Stel dat je het minimale internetabonnement hebt bij een bepaalde aanbieder. In dat geval kun je in mijn ogen eigenlijk geen btw terugvragen of kosten aftrekken. Als je namelijk géén zaak had, zou je heel waarschijnlijk toch moeten volstaan met het kleinste abonnement. Als je dus zakelijk deze privé-verbinding gebruikt, dan zorgt het zakelijke meer verbruik dus niet voor méér kosten. De zaak heeft geen extra kosten, dus geen aftrek.

 

D. Maar stel dat je zakelijk een ander of aangepast abonnement nodig hebt. Stel dat je een duurder abonnement moet afsluiten om geen dynamisch maar een vast IP-adres te hebben. Of stel dat je een snellere verbinding nodig hebt voor het zakelijk gebruik. Of stel dat je een ánder soort verbinding nodig hebt (bijvoorbeeld een SDSL- ipv ADSL-verbinding), dan is de btw alleen aftrekbaar voor het deel dat betrekking heeft op die meerkosten. En ook de kosten boven het minimale bedrag zijn dan aftrekbaar.

 

Laten we uitgaan van de volgende (fictieve) prijzen voor internet:

- Internet (20/2 Mbps) - 40 euro - dynamisch IP, ADSL
- Internet (100/100 Mbps) - 60 euro - statisch IP, SDSL

 

Als je dus zakelijk een abonnement van 60 euro nodig hebt in plaats van 40 euro, dan boek je de 40 euro als privé-opname, vraag je 3,47 euro terug aan btw en trek je de overige 16,53 euro af als zakelijke kosten.

 

E. Televisie is eigenlijk altijd een privé-uitgave. Dus ook een privé-opname (en geen btw-teruggave). Tenzij je aannemelijk kunt maken dat het echt een zakelijk karakter heeft. Misschien als je een bedrijf hebt, waarbij je in de wachtkamer van je financiële advieskantoor doorlopend RTL-Z, CNN of wat anders op een scherm wil kunnen tonen. Of als je een hotel of vakantiehuisje hebt, waarbij je televisie aan je klanten biedt. Ik noem maar wat.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 30-1-2022 om 19:33, prinsrachid zei:

Als je dus zakelijk een abonnement van 60 euro nodig hebt in plaats van 40 euro, dan boek je de 40 euro als privé-opname, vraag je 3,47 euro terug aan btw en trek je de overige 16,53 euro af als zakelijke kosten.

 

 

Dat scheelt zo maar € 16,50 per maand! :partying-face:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties! 

 

Op zich is het uitsplitsen toch niet zo heel moeilijk aangezien ik aan mijn klanten een dienst aanbied die via deze zakelijke verbinding komt. Dit doe ik 24 uur per dag 7 dagen per week. Dat zou in principe qua tijd dus 100% zijn, dagelijks worden er backups weggeschreven naar de cloud qua dataverbruik zal de verbinding dus ook een zakelijk karakter hebben.

 

Zonder de webshop zouden we deze verbinding niet persé nodig hebben, mijn vrouw en ik beschikken beiden over een smartphone met data abonnement. De snelheid hiervan is voldoende om alles mee te kunnen doen. Het is echter minder gemakkelijk omdat je dan met bijvoorbeeld op hotspot op de telefoon moet werken voor de verbinding van de laptop. Of we dit doen of niet is niet aan te tonen, maar het voor iedereen aannemelijk dat je bij aanwezigheid van een verbinding die ook zal gebruiken denk ik.

 

De situatie die het meest in de buurt komt  situatie 'D' die prinsrachid beschrijft, maar heel zwart-wit gezien zijn alle kosten van de verbinding zakelijk (immer bovenstaand verhaal). Verder heeft de verbinding geen privé karakter, het is puur internet toegang dus geen TV, bellen etc. Het betreft ook echt een zakelijke verbinding, dit is zo op de factuur vermeld.

 

Ik denk zelf dat wanneer je deze verbinding op een kantooradres zou hebben er geen twijfel over is, terwijl je die verbinding dan ook kunt gebruiken voor privé zaken. 

 

Maakt bovenstaand verhaal het mogelijk om de verbinding wel (gedeeltelijk 80 zakelijk/20 prive) als kosten op te voeren? 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou voor een pragmatische benadering gaan …

… als er sprake is van een combi-pakket met televisie, vaste telefoon, en internet, hiervan de kosten (inclusief btw) van de vaste telefoon en tv als privé boeken en het internet splitsen in een privé en een zakelijk deel. Voor privé gedeelte reken je fictief met de goedkoopste internet-abonnement van de provider en dat bedrag trek je af van het duurdere gekozen abonnement.  Verder geen gedoe met ingewikkelde rekenmethodes en verhoudingen tussen privé en zakelijk gebruik.

…. En ja, je zal ook wel eens een keer met zakelijke ogen naar een tv-programma kijken … en ja, je zal met de vaste telefoon ook wel eens een zakelijk gesprek voeren … het zij zo.  Het omgekeerde zal ook vaak genoeg gebeuren … privé iets van de zaak gebruiken of verbruiken. De weegschaal komt daarmee weer in balans. 

 

Of het abonnement op persoonlijke naam staat of op naam van de zaak maakt niet uit. Iets kopen op naam van de zaak maakt datgene niet per definitie iets zakelijks.

 

Vooral niet te moeilijk denken en doen. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 31-1-2022 om 09:16, Cosara zei:

Ik zou voor een pragmatische benadering gaan …

… als er sprake is van een combi-pakket met televisie, vaste telefoon, en internet, hiervan de kosten (inclusief btw) van de vaste telefoon en tv als privé boeken en het internet splitsen in een privé en een zakelijk deel. Voor privé gedeelte reken je fictief met de goedkoopste internet-abonnement van de provider en dat bedrag trek je af van het duurdere gekozen abonnement.  Verder geen gedoe met ingewikkelde rekenmethodes en verhoudingen tussen privé en zakelijk gebruik.

…. En ja, je zal ook wel eens een keer met zakelijke ogen naar een tv-programma kijken … en ja, je zal met de vaste telefoon ook wel eens een zakelijk gesprek voeren … het zij zo.  Het omgekeerde zal ook vaak genoeg gebeuren … privé iets van de zaak gebruiken of verbruiken. De weegschaal komt daarmee weer in balans. 

 

Of het abonnement op persoonlijke naam staat of op naam van de zaak maakt niet uit. Iets kopen op naam van de zaak maakt datgene niet per definitie iets zakelijks.

 

Vooral niet te moeilijk denken en doen. 

Exact. Ik heb zelf een paar jaar geleden controle gehad m.b.t. mijn eenmanszaak. 

Had het KPN thuisabonnement (tv + internet) voor 50% opgevoerd in de administratie. De inspecteur vond het correct gezien het feit dat ik vanuit huis werk. 

Link naar reactie
  • 0
Op 30-1-2022 om 19:33, prinsrachid zei:

 

Tussen die 10% en 90% is het niet echt een grijs gebied, maar de tekst van de wet en de fiscus gaat er helaas nog een beetje vanuit dat het 1995 is, waarbij je één vaste lijn had en een inbelmodem.

 

 

Toen kon je per tik onderscheid maken: prive en zakelijk. :smiling-face-with-sunglasses:

 

Op 31-1-2022 om 09:16, Cosara zei:

Ik zou voor een pragmatische benadering gaan …

… als er sprake is van een combi-pakket met televisie, vaste telefoon, en internet...

 

 

Het betreft alleen een zakelijke internetverbinding.

 

Op 31-1-2022 om 10:08, Pomper zei:

Exact. Ik heb zelf een paar jaar geleden controle gehad m.b.t. mijn eenmanszaak. 

Had het KPN thuisabonnement (tv + internet) voor 50% opgevoerd in de administratie. De inspecteur vond het correct gezien het feit dat ik vanuit huis werk. 

 

Door Corona en opeenvolgende lockdowns geldt dat voor een boel mensen meer. :nerd-face:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 31-1-2022 om 10:17, TwaBla zei:

Het betreft alleen een zakelijke internetverbinding.

Nog makkelijker … Voor privé gedeelte reken je fictief met de goedkoopste internet-abonnement van de provider en dat bedrag trek je af van het duurdere gekozen abonnement.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.