• 0

Wel of niet inschrijven kvk

Goedemorgen,

Stel 2 personen met elk een kvk inschrijving als eenmanszaak beginnen samen een geheel andere activiteit (dienstverlening).

 

Kan men een naam verzinnen zonder een vof op te richten en/of deze naam in te schrijven de kvk?

Facturatie en btw aangifte gebeuren dan uiteraard vanuit de afzonderlijke eenmanszaken, afhankelijk van wie van beiden de dienst verleende.

 

Tweede vraag: moeten beide eenmanszaken bij de kvk de omschrijving van de werkzaamheden uitbreiden met de nieuwe activiteit?

 

Zeer bedankt voor jullie reacties ...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1
11 minuten geleden, Jockular zei:

Kan men een naam verzinnen zonder een vof op te richten en/of deze naam in te schrijven de kvk?

Facturatie en btw aangifte gebeuren dan uiteraard vanuit de afzonderlijke eenmanszaken, afhankelijk van wie van beiden de dienst verleende.

Beide eenmanszaken kunnen naast hun eigen handelsnaam beide een overkoepelend merk voeren, zolang voor de afnemer maar duidelijk is met welke eenmanszaak hij een overeenkomst sluit (en bij wie hij dus nakoming kan vorderen) en van wie hij de factuur krijgt. Alleen de nieuw verzonnen naam vermelden is dus niet voldoende.

 

13 minuten geleden, Jockular zei:

Tweede vraag: moeten beide eenmanszaken bij de kvk de omschrijving van de werkzaamheden uitbreiden met de nieuwe activiteit?

Ja,  je bent verplicht om te zorgen dat de gegevens te allen tijde juist en volledig in het handelsregister ingeschreven zijn (art 13 en 19 Hnw). In de praktijk is hier niet zoveel handhaving, dus als je activiteiten wat afwijken van je inschrijving levert dat niet snel problemen op. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel Ron!

Het gaat hier om dienstverlening aan particulieren in de schoonheidsbranche.

Er is dus geen sprake van schriftelijke overeenkomsten, enkel van het maken van een afspraak gevolgd door handelingen plus factuur.

 

Wat jij omschrijft als 'het moet duidelijk zijn met welke eenmanszaak een overeenkomst gesloten wordt', speelt dat dan enkel bij de factuurredactie ? Of moet je zelfs al in een advertentie over tekst Social Deal naast de overkoepelende naam beide eenmanszaken noemen?

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Jockular zei:

Er is dus geen sprake van schriftelijke overeenkomsten, enkel van het maken van een afspraak gevolgd door handelingen plus factuur

Bij de supermarkt krijg ik ook geen schriftelijke overeenkomst voor ik iets koop. Juist daarom moet duidelijk zijn aangegeven wie die supermarkt is.

 

Een gekocht product dat bedorven blijkt, kan ik bij de supermarkt overigens nog terugbrengen. Handelingen in de schoonheidsbranche zijn niet altijd onomkeerbaar. Dat is voor jullie ook niet handig, want als een consument met schade bij de rechter aanklopt, zou die bij onduidelijkheid wel eens kunnen komen tot hoofdelijke aansprakelijkheid voor beide ondernemers.

 

1 uur geleden, Jockular zei:

speelt dat dan enkel bij de factuurredactie ?

Die factuur is mosterd na de maaltijd, een logisch gevolg van een eerdere overeenkomst, ook als die overeenkomst niet schriftelijk was maar mondeling of impliciet. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Denk er ook aan om de afspraken tussen beide bedrijven goed schriftelijk vast te (laten) leggen.


Denk aan onderwerpen als: voor hoe lang sluiten jullie een samenwerkingsovereenkomst, wat houdt deze precies in, stilzwijgende verlenging of niet, opzeggingsmogelijkheden, intellectuele eigendom van de naam/het merk, financiële afspraken, overdracht(on)mogelijkheid, aansprakelijkheid, wat te doen bij geschillen, enz.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

KvK inschrijving is maar 1 puntje inderdaad, goede afspraken gaan vooral over wat te doen als het (huidige) enthousiasme over het plan er niet meer is... (ook wel bekend als herrie in de zaak)

 

Over jullie situatie

Als je zulke persoonlijke dienstverlening verrichten en maar met zijn tweeën de naam gebruiken zal het in de praktijk niet veel uitmaken of je een aparte onderneming of handelsnaam inschrijft.

Als een klant niet tevreden is over een behandeling dan zullen ze terugkomen bij jou en met jou de klacht bespreken en door jou opgelost willen hebben.

 

Maar het is goed om te weten dat als je onder een gezamenlijke naam werkt dat door consumentenbescherming zij bijna altijd bij beide terecht kunnen met klachten, je kunt dan niet zomaar zeggen, heb ik niet uitgevoerd, je moet bij mijn collega zijn. Maar als gezegd omdat het om een samenwerking tussen 2 ondernemers gaat en vrij persoonlijke dienstverlening zal het niet zo snel gebeuren dat een klant bij de ander gaat klagen en gebeurd dat wel dan zijn de lijntjes ook kort.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, Roel J zei:

Maar als gezegd omdat het om een samenwerking tussen 2 ondernemers gaat en vrij persoonlijke dienstverlening zal het niet zo snel gebeuren dat een klant bij de ander gaat klagen en gebeurd dat wel dan zijn de lijntjes ook kort.

 

En wie vergoedt de schade uiteindelijk?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Jockular zei:

Facturatie en btw aangifte gebeuren dan uiteraard vanuit de afzonderlijke eenmanszaken, afhankelijk van wie van beiden de dienst verleende.

Degene die de factuur stuurt is degene bij wie geklaagd kan worden en degene die de schade moet vergoeden. Mits uiteraard de schade is ontstaan in de eenmanszaak en niet in het voortraject waar beide zaken aansprakelijk zijn.

Lijkt mij dat er heel goed gedocumenteerd moet worden waar werkzaamheden en verantwoordelijkheden starten en ophouden.

Link naar reactie
  • 0
Op 25-10-2022 om 09:00, Ron van der Kolk zei:

Ja,  je bent verplicht om te zorgen dat de gegevens te allen tijde juist en volledig in het handelsregister ingeschreven zijn (art 13 en 19 Hnw). In de praktijk is hier niet zoveel handhaving, dus als je activiteiten wat afwijken van je inschrijving levert dat niet snel problemen op. 

 

Om de KVK medewerkster die mij inschreef maar te quoten: "die SBI-code is alleen voor het CBS, u kunt nu ook zakelijk konijnen gaan fokken." Dat was dus voordat de coronasteun afhankelijk werd van die codes....

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 283 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.