• 0

Innovatie klimaat wordt steeds slechter.

Het feit waar ik als uitvinder/productontwikkelaar steeds vaker tegen aanloop en zelden iets over hoor is het volgende: Hoe langer hoe meer Nederlandse bedrijven vallen in buitenlandse handen. Vaak worden ze dan gereduceerd tot een verkoopkantoor. Zelfs als dat niet het geval is, en je met een nieuw product-idee bij ze langs gaat, herhaalt zich steeds weer dezelfde situatie: De Nederlandse leiding vindt het een pracht idee. Maar het buitenlandse hoofdkantoor moet de knoop door hakken. Echter Amerikanen, Fransen, Duitsers, Engelsen zijn over het algemeen erg nationalistisch ingesteld. Een buitenlandse uitvinder wordt vaak niet eens uitgenodigd. Dan hebben wij het nog niet eens over de overplaatsing van de productie vanuit ons land naar het moederland van de multinational en het wegkapen van al ons beta-talent. Dit is een net zo erg probleem als de hordes criminelen uit het oostblok, Noord-Afrika en Zuid- Amerika, die met het leegroven van ons land, dagelijks de kranten halen. Met een zak geld is dit m.i. niet op te lossen. Wel met een andere mentaliteit: Wij moeten als Nederlanders veel meer voor ons eigen belang op komen en wat dat betreft is het kabinet Balkenende op de goede weg.

Paul Gokkel

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/7425-innovatie-klimaat-wordt-steeds-slechter/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

• 0

Je hebt helemaal gelijk. Ik ben geen goede verkoper met een wervende uitstraling en een gelikt praatje.

Daarom heb ik jarenlang tevergeefs gezocht naar iemand die op freelance basis dit voor mij wilde doen.

Deze mensen zijn echter heel erg schaars. De meeste uitvindingenhandelaars/ intermediairs bakken er geen brood van. Kan je ze ook niet kwalijk nemen. Het is ook erg lastig om met nieuwe producten geld te verdienen. Slechtere uitvindingen, die ik HELP uitvindingen noem, Hoop Energie Laag Profijt, moeten door iedere intermediair en uitvinder direct worden afgewezen. Ik ben ook regelmatig in die val gelopen. Echter de juist de kansrijke uitvindingen, 1 op de 200, moeten wel de beste begeleiding krijgen, die zij verdienen. Juist de HELP-uitvindingen vreten tijd en energie, die ten koste gaan van kansrijke ideeen.

Het is de hoogste tijd dat juist de kansrijke ideeen meer professionele zorg krijgen ( netzo als in een ziekenhuis :)

De overheid kan daar beter geld in steken, dan in allerlei Platforms en voorlichtingscampagnes.

Paul Gokkel

• 0

Paul, dat is toch niet helemaal wat ik bedoelde.

Nu heeft de overheid het weer gedaan.

Kan allemaal zo wezen, maar vraag de oplossingen voor jouw problemen niet van anderen. De anderen, dat ben je zelf. Kijk wat jij anderen te bieden hebt, zomaar, omdat je wilt helpen, en héél misschien wil iemand anders jou dan ook wel helpen. Maar mopperen op de bedrijven, de overheid, enz., haalt niet echt de behulpzaamheid bij anderen naar boven.

• 0

Ik denk dat als we met zijn allen elkaar en nieuwe ideeen positiever benaderen, we er al heel wat mee opschieten. Als ik iedere keer weer naar "Het beste idee van Nederland " kijk, kunnen wij het wel degelijk. Trouwens weer een programma van de commerciele zenders en niet de publieke omroep!!! Maar de positieve instelling is helaas niet alleen zaligmakend. Ik ken veel integere, positief ingestelde, zakenmensen in de uitvinderswereld, die de grootste moeite hebben om het hoofd boven water te houden. Veel uitvindersbedrijven verdwijnen er, en dat is zonde.

Paul Gokkel

• 0

@ PaulGo

"Bij een andere gelegenheid, waren Franstalige Belgen plotseling "doofstom" toen wij de euvele moed hadden om in het Nederlands te beginnen."

Van internationaal zakendoen heb je dus kennelijk ook niet zo heel veel kaas gegeten? ??? Hoe kun je in het Nederlands tegen een Franstalige Belg beginnen? Dat is absoluut 'not done'. Probeer mensen ALTIJD in hun eigen taal aan te spreken, en zorg dat je in ieder geval uit kunt leggen dat je hun taal niet goed spreekt en wilt switchen naar een andere taal. Véél beleefder en een veel grotere kans op succes.

It is not hard to take new paths, it's hard to leave the old

• 0

Die Belg benaderde mij als eerste in het ( zij het nogal gebrekkig) Nederlands. Hij vroeg direct met spoed om informatie, die ik zelfs in het Nedrlands nauwelijks op tijd kon geven. Als je geen native/ vloeiend speaker bent wordt je altijd afgeraden om een verkoopgesprek te houden in andermans taal: zelfs een licht accent is dan fataal. Een Duitser die Nederlands spreekt komt toch vaak ook over als iemand met een spraakstoornis. Als de taal zo'n probleem is in Europa, dan kunnen wij niet meer van één verenigd europa spreken en kunnen wij beter uit de EU stappen.

Paul

• 0

Beste Paul,

Als collega uitvinder ga ik jouw nu eens de spreekwooordelijk trap voor je h#l voor verkopen.

Je profileert je op dit forum als zwaar gefrustreerd mens die voor zijn eigen falen, de fout vooral bij de andere partij legt. De door jouw geschetste situaties m.b.t. taal komen mij geheel onbekend voor. En ik heb inmiddels aardig wat in Europa afgereisd.

Het is ook al door anderen aangegeven, je gaat zo nergens komen, je zakt alleen maar dieper het drijfzand in met al je ruwe bewegingen. Je gaat zo niet de sympathie winnen van de forum gebruikers die qua miscommunicatie echt wel wat gewend zijn.

Neem van mij aan dat je echt niet de enige bent die teleurgesteld is in de maatschappij. Er tegenaan blijven schoppen zal je niet verder brengen. Kijk achterom en probeer van je fouten te leren, en bovenal probeer je te verplaatsen in de mensen waar je zaken mee wilt doen. Als je nu zelf de moeite neemt deze uitdaging aan te gaan, dan zul je later inzien dat het allemaal ergens goed voor geweest is.

En houd er ook rekening mee dat jouw ideeen op dit moment misschien niet de ideeen zijn waar de samenleving op zit te wachten.

• 0

10 Print "Whine";

20 goto 10

Paul, get a job. Seriously.

Verrek, heb jij vroeger ook in basic zitten programeren ?

;D ;D ;D

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

• 0

Misschien wordt het innovatieklimaat eigenlijk wel steeds beter als er voor jeremieerders een draaideurbeleid geldt?

Door die draaideur kunnen ze even "af" gaan, hun hart luchten en negatief zijn elders en dan geheel energiek weer in ons midden komen? Soms heb ik ook wel behoefte aan zo'n draaideur, even mijn negatieve gevoelens ergens kwijtraken waar ze geen kwaad kunnen om vervolgens met vernieuwde moed weer verder te gaan. Je hebt gemerkt dat ik HL wel 's als draaideur heb gebruikt, ik zal proberen dat niet meer te doen :-)

Dus voortaan als iemand negatief is roepen we "ff door de draaideur!".

dagdag

Christine

• 0

Misschien wordt het innovatieklimaat eigenlijk wel steeds beter als er voor jeremieerders een draaideurbeleid geldt?

Door die draaideur kunnen ze even "af" gaan, hun hart luchten en negatief zijn elders en dan geheel energiek weer in ons midden komen? Soms heb ik ook wel behoefte aan zo'n draaideur, even mijn negatieve gevoelens ergens kwijtraken waar ze geen kwaad kunnen om vervolgens met vernieuwde moed weer verder te gaan. Je hebt gemerkt dat ik HL wel 's als draaideur heb gebruikt, ik zal proberen dat niet meer te doen :-)

Dus voortaan als iemand negatief is roepen we "ff door de draaideur!".

dagdag

Christine

Dat klinkt als een goed idee!

• 0

Ik houd wel van prikkelende discussies ( zeker als die tot een groot aantal reakties op een forum leidt) en zie het heus niet altijd zo zwart in. Vooral als je op een uitvinding aanvankelijk tientallen positieve reacties krijgt van allerlei deskundigen, marktpartijen, en gewone burgers. Dan is iedere uitvinder dolgelukkig ;D. :) Echter als dan na verloop van tijd iedereen afhaakt kom je in een zwart gat terecht, zeker als dat voornamelijk door stomme pech gebeurt :( Dat was het moment dat ik trouwens deze post startte. Wat meer begrip en solidariteit is dan wel op zijn plaats. In plaats van het afzeiken, wat buiten en binnen dit forum dus geregeld het geval is.

Als men mij bijv. verwijt te zeuren over het feit dat het in Franstalig Belgie NOT DONE is om Nederlands te praten, zegt dat meer over het feit hoe weinig wij willen opkomen voor onze belangen, dan over mijn humeur.

Paul

• 0

Ik houd wel van prikkelende discussies ( zeker als die tot een groot aantal reakties op een forum leidt) en zie het heus niet altijd zo zwart in. Vooral als je op een uitvinding aanvankelijk tientallen positieve reacties krijgt van allerlei deskundigen, marktpartijen, en gewone burgers. Dan is iedere uitvinder dolgelukkig ;D. :) Echter als dan na verloop van tijd iedereen afhaakt kom je in een zwart gat terecht, zeker als dat voornamelijk door stomme pech gebeurt :( Dat was het moment dat ik trouwens deze post startte. Wat meer begrip en solidariteit is dan wel op zijn plaats. In plaats van het afzeiken, wat buiten en binnen dit forum dus geregeld het geval is.

Als men mij bijv. verwijt te zeuren over het feit dat het in Franstalig Belgie NOT DONE is om Nederlands te praten, zegt dat meer over het feit hoe weinig wij willen opkomen voor onze belangen, dan over mijn humeur.

Paul

Ik weet niet of het nou aan mij ligt of dat een bericht als dit zo enorm anders is dan de ik-tegen-de-wereld houding die uit je topicstart spreekt?

Eerst heb je het nog over het gehele innovatieklimaat, en na een paar dagen hebben we het dus over de persoonlijke teleurstellingen van Paul -- waarbij ik het daarin met je eens zou zijn dat je hier wat solidariteit zou verdienen. Alleen is dat een geheel andere strijd dan die, waarmee je dit topic inzet. Voor een strijd tegen molenwieken (echt of denkbeeldig) zul je al snel minder medestanders vinden dan voor een verzoek om steun en luisterend oor als je (tijdelijk of voorgoed) moegestreden bent in het verwezelijken van je uitvinding of je eigen uitvinderschap.

Als je alle vormen van tegengas of een andere visie interpreteert als "afzeiken" of een aanval dan ga je je al snel een pispaal voelen. Als je het niet persoonlijk opneemt en er misschien zelfs wel waardering voor zou kunnen opbrengen dat mensen überhaupt de moeite nemen om hun mening, visie en dus energie aan je te geven dan is het allemaal al minder ontmoedigend. Hoewel er altijd wel een paar mensen zijn die puur voor de bevrediging van hun ego andere mensen neerbuigend, paternalistisch of respectloos behandelen zijn de meeste mensen hier (en misschien ook elders) van goede wil en vol goede bedoelingen als ze energie in je investeren.

Overigens is Wouter Bos het ook met je eens, zag ik op televisie. Nederland zou wel eens wat trotser op zichzelf mogen zijn, volgens hem. Dat is nog eens de inhoudelijke boodschap om je ambitie voor presidentschap mee te omlijsten. *Kuch*

Overigens is je "geluid" hier gewaagd...als er érgens een hoge dichtheid innovatieklimaatverbeteraars bij elkaar zit dan is het hier. Dat zal ook het gebrek aan 'echo' verklaren dat je hier ervaart. Men is veel te druk met stof van de spanten blazen, over innovatie webloggen, landelijke events organiseren en te bezoeken, vernieuwende technologie ontwikkelen (met af en toe een draaideursessie ;)), met investeerders te praten, mensen met elkaar te verbinden en een visie van een innoverend Nederland te realiseren!

Higherlevel is een raar ding-- het lijkt een op veel punten anarchistisch zooitje ongeregeld, een soort vlooiencircus in de jaszak van Economische Zaken;). Toch krijgt dat vlooiencircus heel wat voor elkaar en is met erg gericht op verbetering en vooruitgang in een tijd die nogal wat uitdagingen biedt. Zeurende vlooien worden dus zelden gewaardeerd, blijkt. Wie geen bezem pakt om het vlooienverblijf af en toe aan te vegen verzamelt geen credits, denk ik.

Jij bent deel van het innovatieklimaat.

• 0

"Die Belg benaderde mij als eerste in het ( zij het nogal gebrekkig) Nederlands. Hij vroeg direct met spoed om informatie, die ik zelfs in het Nedrlands nauwelijks op tijd kon geven. Als je geen native/ vloeiend speaker bent wordt je altijd afgeraden om een verkoopgesprek te houden in andermans taal: zelfs een licht accent is dan fataal. Een Duitser die Nederlands spreekt komt toch vaak ook over als iemand met een spraakstoornis. Als de taal zo'n probleem is in Europa, dan kunnen wij niet meer van één verenigd europa spreken en kunnen wij beter uit de EU stappen."

Maar dát zei je niet. Je zei: ik had het euvele moed om in het Nederlands iemand aan te spreken in Franstalig België. Als een Franstalige Belg wat vraagt in het Nederlands, en jij geeft in het Nederlands antwoord, dan zal hij óf luisteren, óf hij is compleet asociaal en wil dus geen antwoord. Ik neig voor het eerste, en vermoed een vertwisting van de oorspronkelijke situatie.

En er afgeraden om verkoopgesprekken te houden in andere talen: mee eens. Maar daar heb ik het toch niet over? Het gaat om een begroeting, en de daaruit vloeiende vraag of hij/zij jouw taal of een andere taal spreekt. Dan heet het beleefdheid. Iemand aanspreken in zijn of haar taal wordt altijd als beleefd beschouwd. En ik heb inmiddels ook redelijk wat gereisd in Europa. En net als Annedien niet jouw reacties meegemaakt in bijvoorbeeld België.

It is not hard to take new paths, it's hard to leave the old

• 0

Met het een beetje zwart-wit starten van een topic, krijg je meer reakties en discussie, dan met een ingeslapen houding. Op andere prikborden heb ik die ervaring namelijk ook gehad. Die van de uitvind.pagina en veel andere zijn op sterven na dood, iets wat ik een goed initiatief als Higherlevel niet gun.

Paul

• 0

HL is allesbehalve aan het inslapen. Het aantal bezoekers en deelnemers blijft groeien, en dan is het juist zaak om de inhoud interessant te houden voor zowel starters met een lage kilometerstand op de teller als meer ervaren uitvinders en innovators die op higher level van gedachten willen wisselen.

Een bijdrage die tot discussie leidt is uiteraard altijd welkom, zelfs als een provocatieve stelling wordt ingenomen. Je moet dan echter niet vreemd opkijken als je stevig van repliek gediend wordt. 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

Met het een beetje zwart-wit starten van een topic, krijg je meer reakties en discussie, dan met een ingeslapen houding. Op andere prikborden heb ik die ervaring namelijk ook gehad. Die van de uitvind.pagina en veel andere zijn op sterven na dood, iets wat ik een goed initiatief als Higherlevel niet gun.

Paul

Bewust je mening niet nuanceren is inderdaad een manier om een discussie te starten, alleen zou je je - in het licht van de reacties op dit forum - kunnen afvragen of dat wel de meest 'sophisticated' manier is.

Als je even afstand neemt en probeert alle reacties in dit draadje zo objectief mogelijk te bekijken, zou je kunnen concluderen dat dat niet het geval is.

Trouwens, jouw aanname lijkt te zijn dat mensen op dit forum niet kritisch genoeg zijn of ingeslapen bureautijgers zijn. Tja, dan is het niet zo gek dat mensen hun bijgevijlde klauwen laten zien.

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

• 0

Hmm, PaulGo, probeer je hier je standpunt te nuanceren? Dat heeft weinig zin. Uit je woordkeus en je reacties is duidelijk af te lezen wat je is overkomen en wie je daarvan de schuld geeft. Je leidt een een syndroom waar wel meer productontwikkelaar last van hebben (steeds minder trouwens). Je kunt je niet inleven in de personen die je tegenover je hebt en stelt dus consequent de verkeerde vragen aan de verkeerde mensen.

Op zich is dat geen probleem. Er zijn wel meer mensen die er last van hebben. De meeste komen daar ook wel weer uit, zodra ze door hebben dat zij zelf het probleem zijn en willen "leren" hoe ze dat willen oplossen.

Zolang je "anderen" de schuld van je probleem geeft, leer je niks en kan je ook niks oplossen. Die "anderen" gaan echt niet veranderen.

Dus vraag je af wat er schort aan je aanpak. Probeer dat te veranderen en ga met frisse moet weer aan de slag. Er zijn zat "uitvinders" die scoren waar jij faalt.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

• 0

Zelf weet ik al lang dat ik met mijn beetje pessimistische houding het beste niet de verkoop en commerciele contacten moet doen.

Daar schakel ik al jaren intermediairs, uitvindingen bedrijven, Kerklaan van Rheenen, Progrest enz en freelancers voor in. Dit zijn allemaal mensen met een positieve kijk op de wereld. En het blijkt steeds weer dat het zelfs voor hun lastig is om nieuwe producten te lanceren. Dus het feit dat mijn nogal negatieve houding de oorzaak is van sommige mislukkingen, klopt gewoon niet. Ik ban de technische man, de Willy Wortel en bemoei me zo min mogelijk met hun contacten. Lijkt me voor de meeste uitvinders wel zo verstandig.

Paul

• 0

Zelf weet ik al lang dat ik met mijn beetje pessimistische houding het beste niet de verkoop en commerciele contacten moet doen.

Daar schakel ik al jaren intermediairs, uitvindingen bedrijven, Kerklaan van Rheenen, Progrest enz en freelancers voor in. Dit zijn allemaal mensen met een positieve kijk op de wereld. En het blijkt steeds weer dat het zelfs voor hun lastig is om nieuwe producten te lanceren. Dus het feit dat mijn nogal negatieve houding de oorzaak is van sommige mislukkingen, klopt gewoon niet. Ik ban de technische man, de Willy Wortel en bemoei me zo min mogelijk met hun contacten. Lijkt me voor de meeste uitvinders wel zo verstandig.

Paul

Ja doe maar lekker makkelijk joh, ik ben uitvinder dus ik kan er allemaal niks aan doen. Uitvinders zijn nu eenmaal mensen die communicatief slecht zijn ? Wat een slap excuus.

Wegkruipen in een schuurtje blijft natuurlijk verleidelijk, net als emigreren.

Ga eerst Calimeromarketing maar eens lezen, dan begrijp je waarom je zelf als geestelijk vader van een nieuw idee de verkoop in eigen handen moet houden. Geloof in jezelf en in jouw product, zorg dat die vonk overspringt,

Werk aan jezelf, en zorg dat je de communicatie met de maatschappij op orde krijgt. Als je de maatschappij niet begrijpt kun je ook geen passend product voor ze bedenken.

En nee, vanzelf zal het niet gaan, er komt ook geen eind aan, maar als je er nu niet aan begint kun je er beter mee stoppen, en iets anders gaan doen.

• 0

Ja de uitvinder mag in zijn eentje alle zaken regelen van technische problemen bij de ontwikkeling tot delicate kwesties bij de marketing en onderhandelingen met gewiekste inkopers. SCHOENMAKER HOUD JE BIJ JE LEEST. geldt altijd als slim gezegde. De hoofdlijn van mijn hele verhaal gaat nou juist er over dat door samenwerking en goede actieve ondersteuning goede uitvindingen de kans krijgen , die zij verdienen.

( Geen flut cursusjes of adviezen, we hebben al zoveel adviesbureaus)

Paul

• 0

Tja Paul, hoe meer je schrijft, hoe meer blijkt dat je het princiepe van goed ondernemerschap niet begrijpt. Niemand vraagt van een uitvinder om ook een goede ondernemer te zijn. Het is inderdaad waar dat je vooral moet doen waar je goed in bent. Dat betekend echter niet dat je als "initiatiefnemer" ook de verandwoording voor het succes kan delegeren. Dat blijk je steeds te doen. Je heb een onwaarscheinlijk talent om de verkeerde dingen te vragen aan de verkeerde partijen, omdat je de verantwoording voor het commerciele succes van je af wil schuiven. Dat gaat nooit werken.

Het zou mooi zijn, als je die "zwakte" bij je zelf zou erkennen, want het betekend dat jij niet moet proberen nieuwe producten te verzinnen. Dat moet je aan anderen overlaten. Je moet je beperken tot het ontwikkelen van producten die door anderen verzonnen zijn. Dus werken voor een opdrachtgever of voor een werkgever. Je moet vooral doen waar je goed in bent.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

• 0

Nils,

Welk bedrijf wil een 47 jarige WAOer in dienst nemen om hun producten te helpen mee-ontwikkelen? Dat ik cumlaude in wis- en natuurkunde ben afgestudeerd, telt helaas niet meer mee. Je krijgt zo'n baan alleen als net afgestudeerde 22 jarige. Zelfs al mijn mede AIO's konden hier in Nederland allleen maar het management in ( o.a. als consultant). Er zijn nauwelijks onderzoeksbanen. En dan klagen zij maar over het tekort aan beta's. Zij zouden eens wat dankbaarder moeten zijn voor alle mensen met een uitkering, die dat ZELF niet accepteren en weer iets voor zich zelf willen beginnen. Zelfs de UWI vindt het niet nodig om je zelfs maar op te roepen voor een herkeuring. Dit zelfde verhaal hoor ik nog steeds regelmatig van anderen. Dit lees je nauwelijks in de kranten, dat er ook zat uitkeringsgerechtigden, zijn die niet hun hand willen ophouden

en vaak in de kou staan. Dat get a job hoor ik allleen op dit forum maar nooit van de uitkeringsfabriek

• 0

Maar gelukkig is het in Brazilië allemaal goed geregeld. Een prachtig innovatieklimaat, geen criminaliteit, amper werkeloosheid, elke dag ondernemende WAO'ers in het nieuws en nog eens lekker warm bovendien. ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar