• 0

Factuur BTW auto, minder dan 21% BTW

Op een factuur van een aangeschafte BTW auto staat het volgende:

 

Gekocht voor de prijs van: €14.155,37

BTW bedrag: €2.972,63

BPM: €122

Totaal: €17.250

 

Als ik doe €17.250/100*21 kom ik uit op €3.622,50 aan BTW. Dat is €649,87 meer dan wat er op de factuur staat.

 

Doe ik iets verkeerd? Is het geen 21%? En waarom eigenlijk die BPM? Het betreft een 2e hands auto.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
57 minuten geleden, Rik · zei:

€2.972,63 is 21% over €14.155,37.

Over BPM zit geen BTW.

 

BPM = https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/bpm/

 

Dat lijkt me ook redelijk makkelijk te Googelen.

Internet staat er vol van.

 


Bedankt!

 

Hoe kan ik dan als koper de netto prijs berekenen van product X als er niet staat hoeveel btw is inbegrepen?

Link naar reactie
  • 0
38 minuten geleden, Agepagelage zei:

Hoe kan ik dan als koper de netto prijs berekenen van product X als er niet staat hoeveel btw is inbegrepen?

Dat wordt (indirect) vermeldt … BTW bedrag: €2.972,63 … is 21%.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Agepagelage zei:

Hoe kan ik dan als koper de netto prijs berekenen van product X als er niet staat hoeveel btw is inbegrepen?

Je zegt dat die nettoprijs EN BTW wel op de factuur staat:

3 uur geleden, Agepagelage zei:

Gekocht voor de prijs van: €14.155,37

BTW bedrag: €2.972,63

Edit: O, je bedoeld het percentage.

Ja die is wel duidelijk.

Maar officieel hoort er, voor de BTW teruggave, wel op te staan welk BTW tarief berekend is.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/factuureisen/

 

Is deze auto gekocht van een bedrijf?

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, Rik · zei:

Je zegt dat die nettoprijs EN BTW wel op de factuur staat:

Edit: O, je bedoeld het percentage.

Ja die is wel duidelijk.

Maar officieel hoort er, voor de BTW teruggave, wel op te staan welk BTW tarief berekend is.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/factuureisen/

 

Is deze auto gekocht van een bedrijf?

 

 

Ik bedoel in het algemeen. Dat van de factuur is duidelijk.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
6 uur geleden, Agepagelage zei:

Op een factuur van een aangeschafte BTW auto staat het volgende:

 

Gekocht voor de prijs van: €14.155,37

BTW bedrag: €2.972,63

BPM: €122

Totaal: €17.250

 

Als ik doe €17.250/100*21 kom ik uit op €3.622,50 aan BTW. Dat is €649,87 meer dan wat er op de factuur staat.

 

Doe ik iets verkeerd? Is het geen 21%? En waarom eigenlijk die BPM? Het betreft een 2e hands auto.

Bij een inkoopfactuur *mag* je niet eens rekenen aan de BTW. Je neemt gewoon over wat er op de factuur staat. Want het BTW bedrag op de factuur, dat is het bedrag dat de verkoper afdraagt, niet het bedrag dat de koper uitrekent.

Nogmaals: niet rekenen aan btw op inkoopfacturen

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Rik · zei:

Het BTW percentage hoort vermeld te staan op een correcte factuur. Alsook het BTW bedrag en netto bedrag. Zie de link.

Dat snap ik maar ik bedoel dus als er bijvoorbeeld een auto geadverteerd wordt en die prijs is incl btw maar er staat niet vermeld hoeveel het netto bedrag is.

 

Want je kan dus niet 21% van dat bruto bedrag doen want dan klopt het niet?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Agepagelage zei:

Dat snap ik maar ik bedoel dus als er bijvoorbeeld een auto geadverteerd wordt en die prijs is incl btw maar er staat niet vermeld hoeveel het netto bedrag is.

Als zakelijke koper vraag je bij auto's dus ook altijd hoeveel BPM er nog op zit.

Die advertenties zijn voor particulieren en daar maakt het percentage niet uit.

 

Soms wordt een auto ook ingekocht van een particulier en wordt de auto doorverkocht zonder BTW.

(een marge auto kopen is dan ook minder gunstig als je de BTW af wilt trekken)

Je vraagt dus altijd als zakelijker koper wat de BPM en of de auto een marge-auto is, VOORDAT je koopt.

 

Quote

Als u een gebruikte auto koopt van een handelaar die de zogenoemde margeregeling toepast, of van een particulier, staat er geen btw op de factuur. U kunt dan ook geen btw aftrekken. Wel mag u de btw op onderhouds-, reparatie- en gebruikskosten aftrekken voor zover u de auto voor uw onderneming gebruikt.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/uw_auto_is_ondernemingsvermogen/u_koopt_een_auto_voor_uw_onderneming#:~:text=Als u een gebruikte auto,auto voor uw onderneming gebruikt.

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, Agepagelage zei:

Als ik doe €17.250/100*21 kom ik uit op €3.622,50 aan BTW. Dat is €649,87 meer dan wat er op de factuur staat.

 

Doe ik iets verkeerd? Is het geen 21%?

 

Even los van de BPM, 

 

Ja, je doet iets verkeerd.

 

BTW is 21% van het bedrag exclusief BTW, wat jij uitrekent is 21% van het bedrag inclusief BTW.

 

Voorbeeld met 21% BTW

Bedrag inclusief BTW 100

Bedrag exclusief BTW 100/1,21 = 82,64

BTW bedrag = 21% * 82,64 = 17,35

 

BTW bedrag is dus niet 21% van het bedrag inclusief BTW.

 

Net als in de misleidende promoties wij betalen de BTW,

dat is dus geen 21% korting maar slechts 17,35% 
 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.