• 0

Bankrekening ''on hold''. Wat te doen?

Hallo forummers,

 

Voor 1 van onze bedrijven hebben wij een bankrekening bij N26 Bank. Relatief onbekend in Nederland, maar uit het straatje Revolut, Bunq enz.

Werkt al 4 jaar prima voor deze onderneming. Vorige week ineens bij een aantal betalingen de melding Technical error. De transactie komt er niet door.

Prima...zal wel een storing dachten we. Volgende dag hetzelfde. Je kan ze niet bellen, dus maar in de chat gesprongen.

We gaan het uitzoeken, je hoort van ons. Niets gehoord...en zo zaten we elke dag op de chat om te vragen of het al opgelost was.

Tot woensdag, toen we via de chat vernamen, dat we gewoon konden bankieren. Vreemd, omdat ik een bericht zou krijgen van de technische afdeling, als ik weer kon bankieren...Enfin, direct een transactie gedaan... En warempel...het lukte weer.

Donderdag (gisteren) nog een paar andere betalingen gedaan, en bij betaling nummer 7 of 8 weer Technical error....weer in de chat. 

In de tussentijd kwamen we er ook achter dat bijschrijvingen ook niet werden geaccepteerd. Het enige wat foutloos loopt zijn creditcard betalingen.

Geen afschrijvingen en geen bijschrijvingen mogelijk (bijvoorbeeld Buckaroo wordt gebounced).

Krijg ik in eens te horen: Currently a routine compliance check...untill these are complete the account will be frozen.

Nou lekker dan :) Natuurlijk ook geen bericht hoe lang het gaat duren enz.

 

Kortom, we zitten nu in een situatie met substantieel hoog saldo, geen betalingen kunnen doen, geen betalingen kunnen ontvangen, en geen vooruitzicht wanneer er duidelijkheid komt.

 

Heeft er iemand iets vergelijkbaars, misschien bij een andere bank, meegemaakt? 

Hebben jullie advies of we iets kunnen doen om e.e.a. te versnellen?

Ander vorm van advies?

 

Wellicht ten overvloede: Geen van onze ondernemingen heeft illegale activiteiten, dubieuze deb/cred relaties, geldstromen, kredieten, geldzorgen, niet eens kas stromen of enige vorm van iets wat voor alarm bellen zou moeten zorgen...werkelijk niets....ook de aandeelhouders, zakelijk prive helemaal niets dus....dat is het niet.

 

Ik begrijp dat banken onderzoeksplicht hebben en waarschijnlijk zijn we random gekozen....maar terug naar de vraag:

 

Is er iets wat wij (alvast) kunnen ondernemen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Ik heb prive door een fout bij ABN Amro wel eens een geblokkeerde rekening gehad. Daar kwam ik achter omdat ik zeer onvriendelijke mail kreeg dat incasso’s mislukt waren. Gelukkig kon ik bij ABN  heel snel een mens aan de telefoon krijgen, maar zelfs toen duurde het nog een paar dagen voordat het opgelost was. Wel een excuusbrief en bloemetje gehad.

 

Geen oplossing voor jouw probleem,  wel een vergelijkbare ervaring.

 

Zie dit topic als je wilt weten waarom mijn bankrekening geblokkeerd was.

 

aangepast door wimj
Link naar reactie
  • 0
23 minuten geleden, Ward van der Put zei:

In december had je al geconstateerd dat er iets vreemds aan de hand was, onder andere met de tenaamstelling van de bankrekening:

 

https://www.higherlevel.nl/forums/topic/74202-revolut-bank-bij-een-bv-met-2-holdings/#comment-668526

 

Dag Ward,

 

Dat was niet mijn constatering. Dat was een aanname van een forumlid. Zoals toen al gezegd hebben wij de aanvraag procedure gevolgd zoals gebruikelijk, en de juiste bedrijfsinfo met de juiste documentatie opgestuurd. Bij de gegevens staat ook nog steeds XXX BV, ja de tenaamstelling staat op naam. 

 

Er van uit gaande dat dit een error oplevert, of reden om onder de vergrootglas te liggen, is het dan niet aannemelijker dat de bank (nogmaals) om kvk registratie vraagt, of aangeeft dat daar een fout ligt??

 

Ik kan me niet voorstellen dat de oorzaak in die hoek ligt.

Link naar reactie
  • 0
49 minuten geleden, wimj zei:

Ik heb prive door een fout bij ABN Amro wel eens een geblokkeerde rekening gehad. Daar kwam ik achter omdat ik zeer onvriendelijke mail kreeg dat incasso’s mislukt waren. Gelukkig kon ik bij ABN  heel snel een mens aan de telefoon krijgen, maar zelfs toen duurde het nog een paar dagen voordat het opgelost was. Wel een excuusbrief en bloemetje gehad.

 

Geen oplossing voor jouw probleem,  wel een vergelijkbare ervaring.

 

Zie dit topic als je wilt weten waarom mijn bankrekening geblokkeerd was.

 

Dag Wim,

 

Dank voor je reactie. Gelezen....bij een overboeking naar Rusland (hoe raar en onschuldig ook) kan ik me nog enigszins iets voorstellen....

Maar dat is het rare...wij hebben geen enkele ''bijzondere'' transactie gehad. Business as usual, de rekeningen (deb en cred.) die we al bijna 4 jaar hebben...waar al tig transactie van en naar zijn geweest. 


Het lastig is inderdaad dat we bij N26 geen persoonlijk/telefonisch contact hebben. Dat is onze keus en dat begrijpen we.

De informatie voorziening van de eerste lijn is gewoon slecht. Dat maakt het wat irritanter.

Link naar reactie
  • 1
Op 14-4-2023 om 14:08, Yen_Kee zei:

Is er iets wat wij (alvast) kunnen ondernemen?

Yep … niet vertrouwen op 1 bankrekening en zeker niet bij een bank die uitsluitend alles digitaal en online wil uitvoeren. Digitalisatie gaat in de toekomst nog voor veel meer problemen zorgen.
Open meerdere bankrekeningen, bij voorkeur bij meerdere traditionele banken die nog beschikken over een goede service en een fysiek kantoor.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
12 uur geleden, Cosara zei:

Yep … niet vertrouwen op 1 bankrekening en zeker niet bij een bank die uitsluitend alles digitaal en online wil uitvoeren. Digitalisatie gaat in de toekomst nog voor veel meer problemen zorgen.
Open meerdere bankrekeningen, bij voorkeur bij meerdere traditionele banken die nog beschikken over een goede service en een fysiek kantoor.

 

Dat heeft natuurlijk niet met 'digitaal' en 'online' te maken, maar vooral met 'een bank die niet bereikbaar is op het moment dat de klant dat wil'.

 

Iets met pinda's en apen en TS geeft ook aan zich dat te beseffen. 

 

Die KYC verplichtingen van banken leiden helaas tot dit soort bizarre situaties en juist omdat banken heel veel van die KYC dossiers hebben, heb je als klant ook geen manier om dit te versnellen.

 

Ik heb niet de indruk dat TS niet al aangeboden heeft aan N26 om aanvullende informatie desgevraagd te verstrekken en ik zou eigenlijk niet weten wat TS meer zou kunnen doen. 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, StevenK zei:

Dat heeft natuurlijk niet met 'digitaal' en 'online' te maken, maar vooral met 'een bank die niet bereikbaar is op het moment dat de klant dat wil'.

Dat heeft dus alles met digitaal en online te maken.

Ook bij de reguliere banken is dat een probleem (geworden).

Nog altijd geldt: de beller is sneller ...

 

3 uur geleden, StevenK zei:

Ik heb niet de indruk dat TS niet al aangeboden heeft aan N26 om aanvullende informatie desgevraagd te verstrekken en ik zou eigenlijk niet weten wat TS meer zou kunnen doen. 

Meerdere bankrekeningen bij verschillende banken openen.

Er is er altijd wel eentje die op enig momentum doet wat het moet doen ... hoop ik.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, StevenK zei:

Die KYC verplichtingen van banken leiden helaas tot dit soort bizarre situaties en juist omdat banken heel veel van die KYC dossiers hebben, heb je als klant ook geen manier om dit te versnellen.

Het is nog helemaal niet duidelijk of het daar wel aan ligt.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Vraagsteller zal er op dit moment niet mee geholpen zijn, maar precies vanwege taferelen als dit raad ik mensen altijd aan om bij 2 verschillende banken geld aan te houden. Idealiter een beetje gelijk verdeeld.

 

Als maatschappij zijn we zo afhankelijk van banken, dat je nagenoeg niet meer zonder kan - zeker niet als bedrijf. Om dan je continuiteit niet in gevaar te brengen kan een 2e bank heel handig zijn. De ene keer is het een KYC/AML probleem, de volgende keer een administratief foutje, of 'gewoon' een langdurige storing.

Link naar reactie
  • 0
Op 16-4-2023 om 09:07, StevenK zei:

Dat heeft natuurlijk niet met 'digitaal' en 'online' te maken, maar vooral met 'een bank die niet bereikbaar is op het moment dat de klant dat wil'.

 

Iets met pinda's en apen en TS geeft ook aan zich dat te beseffen. 

 

Die KYC verplichtingen van banken leiden helaas tot dit soort bizarre situaties en juist omdat banken heel veel van die KYC dossiers hebben, heb je als klant ook geen manier om dit te versnellen.

 

Ik heb niet de indruk dat TS niet al aangeboden heeft aan N26 om aanvullende informatie desgevraagd te verstrekken en ik zou eigenlijk niet weten wat TS meer zou kunnen doen. 

banken die niet bereikbaar zijn, zijn dan natuurlijk wel weer vrijwel altijd de banken die alleen online aanwezig zijn... en dat niet alleen met banken..en de eerste horde chatbots is natuurlijk ook niet een oplossing om alles sneller en soepeler te laten verlopen..

www.vloerengilde.nl

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad een benarde situatie en zeker omdat ze niet reageren. Zelf 1x een hele dag storing gehad door onderhoud aan de api koppeling die ik toen gebruikte. Dit werd vanzelf opgelost.

 

Misschien kan een klacht bij de nationale ombudsman, consumentenbond of kifid geen kwaad. Je weet natuurlijk niet hoelang dit nog gaat duren.

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad niet zo zeer dat het probleem ''digitaliseren'' en ''online'' is, maar meer de muur waar je tegen aan loopt van de 1e lijn (algemene klantenservice medewerker). Met als gevolg, kwalitatief slechte antwoorden (namelijk geen). Zo weet ik nog steeds niet wat het probleem is, hoe lang het gaat duren enz. Dat vind ik meer kwalijker, dan te moeten beginnen via een chatbox omdat dit een ''digitale'' bank is. Bovendien wordt me sinds vrijdag verteld dat ik een mail krijg met meer informatie, en dat ik daar op moet wachten. Tot het moment van schrijven: Geen mail!

Net weer in de chat: Waar blijft de mail, heb niks ontvangen. Antwoord: Stuur anders zelf een mail naar XXX. 

Ik vraag me af, hoe dit zou zijn als ik bij een traditionele bank klant zou zijn. 

 

Het advies voor een extra/dubbele/backup rekening begrijp ik wel, en zie dat soms ook bij relaties, maar is in mijn ogen de omgekeerde wereld. Dit voorzie je (wij tenminste) niet, en heb ik in de laatste 27 jaar als zelfstandig ondernemer nooit meegemaakt, en ook nooit gehoord.

Wel gehoord dat een bank meer informatie/facturen wilde i.v.m. grote kasopnames en kas stortingen (volkomen begrijpelijk), of transacties die vragen oproepen, maar nooit dat een rekening, zonder aankondiging en zonder informatie voorziening, on hold gezet werd.

 

Als het opgelost is zal ik even een update geven. 

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Inspiresta zei:

Misschien kan een klacht bij de nationale ombudsman, consumentenbond of kifid geen kwaad. Je weet natuurlijk niet hoelang dit nog gaat duren.

Dit is inderdaad goed advies. Kifid niet aan gedacht, en zal daar is even naar kijken. Thanks

Link naar reactie
  • 1
27 minuten geleden, Yen_Kee zei:

Ik vraag me af, hoe dit zou zijn als ik bij een traditionele bank klant zou zijn. 

Daar zijn tenminste nog steeds per telefoon bereikbaar en kan je, uit pure wanhoop, ook nog met je auto door de glazen voordeur van een regio- of hoofdkantoor rijden.

 

35 minuten geleden, Yen_Kee zei:

Het is inderdaad niet zo zeer dat het probleem ''digitaliseren'' en ''online'' is, maar meer de muur waar je tegen aan loopt van de 1e lijn (algemene klantenservice medewerker).

... en die kan je dus niet bellen noch bezoeken.

 

30 minuten geleden, Yen_Kee zei:
2 uur geleden, Inspiresta zei:

Misschien kan een klacht bij de nationale ombudsman, consumentenbond of kifid geen kwaad. Je weet natuurlijk niet hoelang dit nog gaat duren.

Dit is inderdaad goed advies. Kifid niet aan gedacht, en zal daar is even naar kijken. Thanks

Tsja ...daar zullen zij bang van worden.

Loer maar even op het internet, dan zal je bemerken dat je niet de enigste bent, maar dat het een structureel terugkerend probleem is.

 

Wat betreft die bereikbaarheid ... Ik zou haast willen zeggen dat het een standaard probleem is bij online winkels van geld en verzekeringen ... Garantie tot aan de (uitgaande) ethernetpoort.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Even een update, voor wat het waard is:

 

Circa 3-3.5 week niet kunnen bankieren. In die periode 3 momenten even enkele transacties kunnen doen. Al met al 30x contact via chat met hetzelfde antwoord: Ik zou bericht worden over de status rondom account, en vervolgstappen. Geen enkel contact vanuit N26 geweest.

In de tussen tijd 2 rekeningen gevraagd bij ''traditionele'' banken. 

Als je googled op het probleem, dan komt heel duidelijk de werkwijze van n26 naar voren m.b.t. klant controle. Met de botte beil hakken, tot op een gegeven moment het staken van klantcontact aan toe. Er is een Duits advocaten kantoor die hier een stuk op haar site heeft staan:

https://www.kronsteyn.law/en/n26-bank-terminates-accounts-doesnt-pay-back-funds

 

In de tussentijd had ABN als eerst een rekening voor ons gereed. Tot mijn enorme vreugde en verbazing kreeg ik  dag voor dat we de nieuwe ABN pas/pincode ontvingen, een bijschrijving op N26 (dat was het teken voor ons dat we weer 3-4 transacties konden doen. Direct het volledige saldo over naar de ABN. Het bijzondere is dat de N26 weer volledig werkt (er kwamen nog enkele betalingen binnen van openstaande facturen en wat incasso's die afgeschreven werden, alle overboekingen naar de ABN werden uitgevoerd). Je zou denken: Een berichtje van N26 met een inhoud in de trant van: Het onderzoek is afgerond, u kunt weer ouderwets bankieren, excuus voor de hinder bla bla....Maar exact in de lijn van de laatste weken: Helemaal geen contact!

 

Zelf ook niet meer de behoefte om nog contact te zoeken en vragen naar...

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Yen_Kee zei:

Als je googled op het probleem, dan komt heel duidelijk de werkwijze van n26 naar voren m.b.t. klant controle. Met de botte beil hakken, tot op een gegeven moment het staken van klantcontact aan toe.

 

Vraag is wel of de traditionele banken ook niet blind op dezelfde algoritmes varen.

 

Vond een Radar aflevering eerder dit jaar wel typerend.

Een consument kreeg van de ING bank een verzoek om tekst en uitleg te geven over de vele transacties die hij in een jaar tijd met ene Albert H. heeft gedaan. :face-savoring-food:

 

https://www.banken.nl/nieuws/24394/radar-neemt-anti-witwaswet-onder-vuur

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.