• 0

Btw verlegd bij aankoop via Amazon

 

Zojuist heb ik een factuur ontvangen over producten die ik heb gekocht via de Nederlands website van Amazon.  Er staat geen btw op de factuur. De btw is verlegd. en de leverancier is Amazon Polen. Het bedrag wat ik heb moeten betalen is echter inclusief btw. Is dat een correcte manier van handelen door Amazon?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
58 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Als op de factuur geen btw staat, wat bedoel je dan met "Het bedrag wat ik heb moeten betalen is echter inclusief btw"?

Betaalt na bestelling van 121 euro … Factuur na verzending ontvangen van 100 euro … misschien ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Betaalt na bestelling van 121 euro … Factuur na verzending ontvangen van 100 euro … misschien ?

 

Ja zo bedoel ik hem.

 

Dus Factuur 100 euro, waarbij netto en totaal gelijk zijn (100 euro) met de opmerking: btw verlegd. Staat geen btw op de factuur alleen het netto/totaal bedrag.

 

De betaling is 121 euro

 

 

aangepast door bcastelijns
Link naar reactie
  • 0
Quote

Dat corrigeren ze vanzelf door het terugboeken van de BTW als het echt afgeschreven is. Mijn ervaring is dat het lijkt alsof ze de volle mep afschrijven, maar uiteindelijk ex BTW afschrijven.

 

Met terugboeken, bedoel je daarmee dat ze de btw weer terug naar mij overmaken?

Link naar reactie
  • 0

Hoe kan je dat dan weer in de boekhouding rechtzetten? er is namelijk eerst een afschijving voor het gehele bedrag inclusief btw. dan een terugstoring van de btw maar er is maar 1 inkoopfactuur met het bedrag exlusief btw en geen pro forma ofzo?

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je in Amazon aangegeven dat ondernemer bent of een bedrijf heb?
Hiervoor heb je je BTW nummer op moeten geven.
Als je goederen voor je bedrijf besteld dan worden de kosten inclusief BTW vermeld.
Het ligt aan de verkoper, maar bij ons gebeurd het vaker dat we de BTW later teruggestort krijgen van Amazon.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
Op 12-3-2024 om 21:02, testeroi2 zei:

Hoe kan je dat dan weer in de boekhouding rechtzetten? er is namelijk eerst een afschijving voor het gehele bedrag inclusief btw. dan een terugstoring van de btw maar er is maar 1 inkoopfactuur met het bedrag exlusief btw en geen pro forma ofzo?

 

Je bedoelt het bedrag deels op die factuur en deels op een balansrekening. Als je dan die terugbetaling ontvangt, boek je die ook op die tussenrekening en loopt die weer glad.

Link naar reactie
  • 0

StevenK Dank voor je bericht. Ik maak gebruik van E-boekhouden. Als ik kijk naar de importregel en het afschrift met de betaling aan Amazon. dan kan ik deze wel koppelen aan de factuur maar ik kan niet het overige deel ergens anders aan koppelen. Bijvoorbeeld aan een tussenrekening. Ook wordt mijn afschrift regel dan automatisch aangepast naar het factuurbedrag wat dus lager is en hierdoor niet kloppend met het daadwerkelijke afgeschreven bedrag.

 

Wat ik nu heb gedaan: afschrift gekoppeld aan factuur. vervolgens afschrift regel handmatig verhogen naar het afgeschreven bedrag. Dan komt komt er bij open posten een - bedrag bij te betalen (crediteuren) en hier boek ik dan de importregel met het teruggegeven btw bedrag.

 

Omdat ik nu zelf afschrift bedragen aanpas voelt het alsof ik iets niet goed doe. Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.