• 0

Bureaustoel voor DGA - hoe regel ik dit?

(aangepast)

Goedemiddag,

 

Via mijn BV ben ik (DGA) actief in de zakelijke dienstverlening. Het bedrijf run ik volledig vanuit mijn thuiskantoor. Het is overigens geen zelfstandige ruimte, simpelweg een kamer in mijn woning. Er is verder geen ander personeel.

 

Nu ben ik toe aan een nieuwe bureaustoel. Na veel research heb ik mijn oog laten vallen op een zeer bekend merk, kosten voor de bureaustoel zijn rond de €1500,- inc BTW.

 

Kan ik dit echter gewoon kopen op naam van de BV en in mijn thuiskantoor zetten? Online lees ik over WKR, arbo voorzieningen etc. en dat brengt mij enigszins in verwarring. 

 

Het lijkt mij dat ik de bureaustoel gewoon op naam van de BV kan kopen, de BTW terug kan vragen, de stoel mag afschrijven (eventueel met investeringsaftrek) en hier vervolgens ook zelf op mag werken? 

 

Wie helpt mij op weg?

aangepast door blue-tik
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
2 uur geleden, blue-tik zei:

Het bedrijf run ik volledig vanuit mijn thuiskantoor. Het is overigens geen zelfstandige ruimte, simpelweg een kamer in mijn woning.

Een werkplek in een woon- of slaapkamer wordt als niet-kwalificerende (onzelfstandige) werkruimte aangemerkt.

als dan, zijn de  inrichtingskosten, zoals een bureau en bureaustoel, niet aftrekbaar van de winst. 

Ook de btw niet.

 

Het onderscheid tussen een kwalificerende en een niet-kwalificerende werkruimte geldt ook als u onderneemt u vanuit een BV.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Cosara zei:

Een werkplek in een woon- of slaapkamer wordt als niet-kwalificerende (onzelfstandige) werkruimte aangemerkt.

als dan, zijn de  inrichtingskosten, zoals een bureau en bureaustoel, niet aftrekbaar van de winst. 

Ook de btw niet.

 

Het onderscheid tussen een kwalificerende en een niet-kwalificerende werkruimte geldt ook als u onderneemt u vanuit een BV.


Dat is toch wel heel vreemd? Zeker nu thuiswerken eerder de norm is geworden? 

 

Mijn zwager heeft van zijn werkgever een bureaustoel en bureau gehad om thuis te kunnen werken.

 

Ik als DGA zou dit dan met netto geld moeten kopen? 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet wat voor stoel je precies op het oog hebt. Maar als de aanschaf (in prive) te gortig zou zijn, zou je ook naar tweedehands kunnen kijken. Zo is er voor Herman Miller bijvoorbeeld een grote markt voor, en die stoelen gaan ook tweedehands vaak nog lang++ mee.

 

Zo doe ik zelf al weer 5+ jaar met mijn destijds tweedehands aangeschafte Herman Miller Mirra zonder dat die ouderdomskuren vertoont.  

 

Juridisch denk ik niet dat je er aan ontkomt om de stoel in prive aan te schaffen. Hoewel het wel wat wrang aanvoelt. Men wilt voorkomen dat een schilder die aan de keukentafel z'n administratie doet z'n keukenstoelen zakelijk gaat aftrekken. Maar als je dan 1 ruimte voor louter zakelijk gebruik inricht dan moet de inrichting ineens ook prive betaald worden.

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

 

Hiervoor is de vrije ruimte in de WKR bedoeld.

Verder mag de BV wel de btw terugvragen, omdat de zelfstandigheid van de werkruimte thuis geen criterium is voor de btw 

 

Daar ga ik mij eens in inlezen, bedankt!
 

En als BTW mag worden teruggevraagd mag de BV over de stoel toch ook gewoon afschrijven lijkt mij? 

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Dat laatste juist niet. De wkr betekent dat de BV de stoel aan jou onbelast vergoedt

Oke, ik snap het nog niet helemaal maar heb mij nog niet echt ingelezen.

 

Wil dat zeggen dan de BV het bedrag van de gehele stoel in 1 keer aftrekt? 

Link naar reactie
  • 1
6 minuten geleden, blue-tik zei:

Wil dat zeggen dan de BV het bedrag van de gehele stoel in 1 keer aftrekt?

 

Nee, je krijgt een bedrag (binnen de regels van de WKR) onbelast vergoed door de BV.

 

7 minuten geleden, blue-tik zei:

maar heb mij nog niet echt ingelezen

 

Misschien eerst even doen dan? :face-blowing-a-kiss: 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, blue-tik zei:

Dat is toch wel heel vreemd? Zeker nu thuiswerken eerder de norm is geworden? 

Aan de groeiende files te zien lijkt mij dat niet bepaald de (nieuwe) norm. 

 

De andere kant van het verhaal  - gezien de vele ZZP'ers die ook een kantoortje thuis hebben - Politieke molens malen langzaaaam ...

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Cosara zei:

Ook de btw niet.

Dat was voor een BV even een brug te ver ... excuses voor de verkeerde informatie.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allen!

 

Inmiddels heb ik mij ingelezen, maar echt duidelijkheid over de bureaustoel heb ik helaas nog niet.

 

Volgens @Cosara en enkele anderen zou het niet mogen.

 

@Joost Rietveld verwijst naar de WKR.

 

In het handboek Loonheffingen 2023 staat weer dat er bepaalde "gerichte vrijstellingen" zijn die niet ten kosten van de WKR gaan.

 

Daarbij geeft de BD specifiek het voorbeeld van een "ergonomische bureaustoel", zie pagina 330 op: https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/handboek-loonheffingen-lh0221t32fd.pdf

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
16 minuten geleden, blue-tik zei:

In het handboek Loonheffingen 2023 staat weer dat er bepaalde "gerichte vrijstellingen" zijn die niet ten kosten van de WKR gaan.

 

Jij wilde weten of de BV de kosten van de stoel mag aftrekken. Dat mag niet, maar wél mag de BV jou een onbelaste vergoeding betalen als looncomponent voor de door jou aangeschafte stoel.

 

 

aangepast door Hans van den Bergh
correctie

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
10 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

Jij wilde weten of de BV de kosten van de stoel mag aftrekken. Dat mag niet, maar wél mag de BV jou een onbelaste vergoeding betalen als looncomponent door de aanschaf van de stoel.

Ik probeer het te begrijpen :grinning-face-with-sweat: 

 

Dus ik koop de stoel gewoon als privé persoon. Deze kosten krijg ik weer terug van de BV via het loon als 'onbelaste vergoeding'? De 3% WKR kan daar nog eens bovenop komen omdat de bureaustoel buiten de WKR blijft.

 

Eerder in het topic gaf iemand aan dat de BV de BTW wel mag terugvragen, maar wat dat heeft er verder niets mee te maken toch? Als ik als privé-persoon die stoel koop, kan de BV die BTW toch niet gaan terugvragen? Of zie ik iets over het hoofd?

aangepast door Hans van den Bergh
quote verbeterd
Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, blue-tik zei:

Eerder in het topic gaf iemand aan dat de BV de BTW wel mag terugvragen, maar wat dat heeft er verder niets mee te maken toch? Als ik als privé-persoon die stoel koop, kan de BV die BTW toch niet gaan terugvragen? Of zie ik iets over het hoofd?

 

Bij vergissing BTW genoemd en had ik inmiddels verbeterd, nu dus ook in de oude quote in jouw post. 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Defacto lijkt het me toch ook van de ‘winst’ af te gaan, de onbelaste vergoeding gaat toch ten koste van de winst? 
 

Voor de btw, lijkt me wel dat de factuur dan op naam van de BV moet komen, om aftrek te kunnen krijgen, maar dat weten de experts beter.

aangepast door Signature
Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, blue-tik zei:

Daarbij geeft de BD specifiek het voorbeeld van een "ergonomische bureaustoel", zie pagina 330 op: https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/handboek-loonheffingen-lh0221t32fd.pdf

 

Helaas, hier worden verplichte arbovoorzieningen bedoeld. Dat is een stoel thuis niet.

Dit valt dus gewoon in je vrije ruimte.

 

De BV mag de stoel ook ter beschikking stellen. Factuur op naam BV betekent dat de BV de btw terug naar vragen. De waarde van de stoel is dan loon in natura, en kan al dan niet (afhankelijk van wat je nog meer in de vrije ruimte stopt) onbelast blijven binnen de wkr

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@Joost Rietveld

 

Ik heb gisteren nog wat leeswerk gedaan over het onderwerp en ik heb de indruk dat er nogal wat verschillende meningen over zijn.

 

Zo kwam ik bijvoorbeeld dit artikel tegen: https://www.binnenlandsbestuur.nl/sociaal/bdo-accountants-adviseurs/arbovoorzieningen-op-de-thuiswerkplek

 

Daar staat (volgens mij) juist weer dat een ergonomisch verantwoorde bureaustoel voor de werkplek thuis wel een gerichte vrijstelling is. 

Link naar reactie
  • 0
44 minuten geleden, blue-tik zei:

Ik heb gisteren nog wat leeswerk gedaan over het onderwerp en ik heb de indruk dat er nogal wat verschillende meningen over zijn.

Dat is de ellende met meningen: ze kloppen niet altijd en staan toch op internet :winking-face:

Ik hou me als fiscalist liever aan de wettekst

Daarom benadrukte ik ook verplichte arbovoorzieningen.

Zie een goed artikel hier

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
21 minuten geleden, herman van der helm zei:

Hoe zit het met thuiswerkende technici, die bijvoorbeeld meetapparatuur of tekencomputers gebruiken?

Ik ben geen arbo-expert, dus geen idee. Maar zoals aangegeven, het moet gaan om verplichte artbovoorzieningen. Dus als jij als werkgever EIST dat er thuisgewerkt wordt, dan MOET je de voorzieningen thuis arbo-proof maken. Wat dat betekent voor de werkplek van een technicus, zal van geval tot geval verschillen

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Dat is de ellende met meningen: ze kloppen niet altijd en staan toch op internet :winking-face:

Ik hou me als fiscalist liever aan de wettekst

Daarom benadrukte ik ook verplichte arbovoorzieningen.

Zie een goed artikel hier

Dank Joost! 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 40 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.