• 0

Bedrijf starten zonder ondernemingsplan

Zijn er mensen die een bedrijf hebben gestart zonder een concrete ondernemingsplan te maken?

 

Hoe noodzakelijk is een ondernemingsplan?

 

Ik neem aan dat er bedrijven zijn die geen ondernemingsplan hebben gemaakt en toch winstgevend zijn?

 

Is het ook mogelijk om een bedrijf te starten en tijdens je ontwikkeling een ondernemingsplan maken?

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een ondernemingsplan is er voor jezelf. Je gaat op een andere manier naar je (toekomstige) ondernming kijken en kan zo al fouten voorkomen of nieuwe kansen zien. Daarnaast is in sommige gevallen een plan vereist om dat krediet bij een bank of die buidel met geld van een investeerder te krijgen.

 

Natuurlijk zijn er bedrijven gestart zonder plan. Maar geloof me, ik heb het in het begin ook niet gedaan maar na een jaar wel, het helpt je persoonlijk heel erg.

Link naar reactie
  • 0

Een ondernemingsplan is er voor jezelf. Je gaat op een andere manier naar je (toekomstige) ondernming kijken en kan zo al fouten voorkomen of nieuwe kansen zien. Daarnaast is in sommige gevallen een plan vereist om dat krediet bij een bank of die buidel met geld van een investeerder te krijgen.

 

Natuurlijk zijn er bedrijven gestart zonder plan. Maar geloof me, ik heb het in het begin ook niet gedaan maar na een jaar wel, het helpt je persoonlijk heel erg.

 

Precies, je kan het ook na het starten ook ondernemingsplan maken aangezien je dan meer ervaring hebt.

 

Het lijkt mijn dat ook veel makkerlijker om dat een te maken als je al een tijdje bezig bent.

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me bij Jelmer aan. Je doet jezelf er een enorm plezier mee als je je ideeën eens duidelijk op papier zet. Zelf hebben wij ook eerst een tijdje zonder gedaan, achteraf vind ik dat best jammer.

 

Kijk ook eens in dit topic (ondernemersplan: nodig of niet?).

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=18;action=display;threadid=1287

 

Heb ik wel een aantal zaken uitgezocht en uitgewerkt maar het heeft geen vorm van een ondernemingsplan, het is meer een "ondernemingsidee", ik weet ongeveer wat ik wil, hoe ik het wil en hoe ik wil uitvoeren. Maar zo uitgebreid als de gemiddelde ondernemingsplan is het niet...

 

Maar dit hoeft niet direct een nadeel te zijn toch?

 

Link naar reactie
  • 0

Een ondernemingsplan schrijven heeft het voordeel dat het je dwingt over een veelheid van zaken na te denken. Juist door het opschrijven ervan maak je vooraf keuzen, die je dan tijdens het ondernemen niet meer hoeft te overdenken. Zie het in dat kader dus meer als een checklist om alle aspecten te raken.

 

Beginnen zonder ondernemingsplan heeft het grote nadeel dat je gaat varen zonder dat je de bestemming in het vizier hebt. Je OP is ook een soort baken (in goede en slechte tijden) welke je dwingt om focus te houden. Het is dan ook verstandig jaarlijks je OP te herzien en bij te stellen.

 

Kortom, ik raad je sterk aan wél een OP te schijven.

 

Succes!

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Een ondernemingsplan schrijven heeft het voordeel dat het je dwingt over een veelheid van zaken na te denken. Juist door het opschrijven ervan maak je vooraf keuzen, die je dan tijdens het ondernemen niet meer hoeft te overdenken. Zie het in dat kader dus meer als een checklist om alle aspecten te raken.

 

Beginnen zonder ondernemingsplan heeft het grote nadeel dat je gaat varen zonder dat je de bestemming in het vizier hebt. Je OP is ook een soort baken (in goede en slechte tijden) welke je dwingt om focus te houden. Het is dan ook verstandig jaarlijks je OP te herzien en bij te stellen.

 

Kortom, ik raad je sterk aan wél een OP te schijven.

 

Succes!

 

 

Bedankt!

 

Inderdaad een ondernemingsplan kan ik vergelijken met een projectplan. Ik heb voor mijn zelf wel een overzicht gemaakt met een doelen die behaald moeten worden om mijn onderneming te starten en te onderhouden. Ik heb een aantal ondernemingsplan die zéér complex zijn en dan vraag ik me af als het wel noodzakelijk is om zulke complexe ondernemingsplan?

 

Ik ben gewend om projectmatig zaken te verrichten, en wat ik zelf ervaren heb is dat tijdens het uitvoeren van een project dat velen zaken vaak veranderen.

 

Als ik het zo hoor dan denk ik wel dat ik redelijk goed zit met mijn plannen, alleen moet het nog op papier uitgewerkt worden.

Link naar reactie
  • 0

Ben het grotendeels eens met de antwoorden hierboven. Ikzelf ben voor mezelf begonnen terwijl ik nog studeerde en een bijbaan had, dus ik begon mondjesmaat en zonder ondernemingsplan. Nu, dik twee jaar later, ben ik daar wel mee bezig. Het is prettig om een 'handbook' te hebben!

http://www.mediabattery.com | http://www.startupidentity.nl

visual identity, webdesign & -development, tv consultancy and music artists support

Link naar reactie
  • 0

Een ondernemingsplan is niet nodig als:

 

Je weet wie je produkt gaat kopen

Je weet welk produkt ze gaan kopen

Je weet waarom ze dat bij jou gaan kopen

Je weet hoe je dat produkt gaat leveren

Je weet welk werk je daarvoor moet doen

Enzovoort, enzovoort......

 

Als je daar dan toch over aan het nadenken bent, kan je het net zo goed opschrijven. Of je het dan een ondernemingsplan noemt is van jou afhankelijk.

 

Succes,

Henk

Link naar reactie
  • 0

Een ondernemingsplan schrijven heeft het voordeel dat het je dwingt over een veelheid van zaken na te denken.

Helemaal mee eens. Het kost veel zweet en tranen, maar is een prima richtsnoer. Maak er echter geen bijbel van (letterlijk en figuurlijk).

 

Om maar met een simpel praktijkvoorbeeld te eindigen. Wij zien met enige regelmaat start-ups. De ene met enkel een idee en een bierviltje, de ander met een uitgewerkt plan. Beiden kunnen slagen, maar in de regel zie ik toch dat de partij die een onderneming start met een goede voorbereiding in een uitgewerkt plan er gemakkelijker in slaagt om zijn plannen te verwezenlijken dan de quick-starter.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Wij bestaan nu twee jaar en we hebben nog nooit een plan gemaakt. Wel winst, gelukkig ;D

 

We hadden gewoon erg weinig tijd. Er is wél veel over gepraat, dus het zit wel in het hoofd.

Het zal er hier ook nooit van komen denk ik. We werken nu al zeven dagen in de week...

Link naar reactie
  • 0

Gestart zonder ondernemingsplan, en doe het al 4 jaar zonder. Let wel: geen ondernemingsplan op papier. Tussen de oren des te meer.

 

Het is naar mijn mening wel degelijk essentieel voor succes om een visie te hebben als je op de lange termijn wilt blijven slagen als ondernemer. En om die visie al voor je begint grotendeels in beeld te hebben.

 

Het hangt van je persoonlijkheid af of je in staat bent jezelf steeds te blijven spiegelen aan die visie in de dagelijkse beslissingen, of dat je een uitgewerkt plan nodig hebt om de lijn van je visie door te trekken naar elk denkbaar aspect van je onderneming waar je in de praktijk mee te maken krijgt.

 

Dit allemaal even los van de functie die een plan kan hebben richting bank etc.

Link naar reactie
  • 0

3 januari 2005 ben ik gestart zonder bedrijfsplan. Een jaar later heb ik een succesvolle disco in station Haarlem: Swingsteesjun. Bezetting sinds dit najaar 70 tot 100%. zie www.Swingsteesjun.nl.

In een jaar tijd heb ik vele free pr gekregen in zowel regionale als nationale media (o.a. volkskrant, AD, Intermediar, Elseviers Weekblad).

 

(Edit Decorum: Foto verwijderd, deze was veel te groot en voegt niets toe.)

Link naar reactie
  • 0

Ook ik ben begonnen zonder een ondernemingsplan op te zetten. Het opzetten van mijn bedrijf was toendertijd dan ook voornamelijk bedoeld om te formaliseren waar ik al mee bezig was.

 

Inmiddels is er al wel een ondernemingsplan. Althans, een draft ervan. Het beschrijft voor mij hoe ik de toekomst zie (wil dat nog wel eens vergeten als ik ondergesneeuwd raak in details van de dagelijkse gang van zaken), en helpt om nieuwe medewerkers een introductie te geven van waar we vandaan komen, waar we staan en waar we naar toe willen.

 

Ik heb geen behoefte aan externe financiering, we draaien lekker op het moment (met winst :) en de zelfstandigheid bevalt me wel. Toch zie ik het wel gebeuren dat ik het ondernemingsplan binnenkort afmaak tot een document wat ook door externe partijen gelezen zou kunnen worden, er staat namelijk ook in wat onze bedrijfsfilosofie is en dat kan zeker promotionele waarde hebben vanwege de onderscheidende eigenschappen daarvan.

 

Koen

Sonologic, experts op het gebied van webapplicaties, MKB unix migratie, embedded systems, intra- en internet, kunstmatige intelligentie en embedded systems; http://www.sonologic.nl/

Link naar reactie
  • 0

Ik ben wel begonnen met een odnernemingspllan,en merk dat het vooral een levend document is.

 

Het heeft gewerkt om de stappen bij de start te structureren, en ervoor te zorgen dat ik niets ben vergeten.Juist door alles uit te pluizen en oppapier te zettenheb ik sommige dingen net anders gedaan dan ik waarschijnlijk zonder ondernemingsplan had gedaan. Je kunt tijdens je ontwikkeling en start heel goederaan blijven werken, ik denkzelfs dat dat meer gemeengoed is dan een 'af' plan voordat je start.

 

Vooral het deel gericht op de marketing en doelgroepafbakening is een onderdeel wat het afgelopen jaar constant in beweging is gebleven, en nog steeds is. In mijn branche is het vooral ook van belang omdat ik kleinbegin (alleen en kantoor aan huis), en gemakklijk klein zou kunnen blijven, als ik niet er echt naartoe zou werken om te groeien in personeelsaantal en dus ook omzet.

 

De motivatie daaartoe is eenvoudig: branchegegevensvan debno laten ziendatzelfstandigwerkendeonterpers ca. 25% van hun tijdkwijt zijn aan aqcuisitie (dat kan ik beamen). Voor bureaus met 5 medewerkers is die tijd voor het geheel gereduceerd tot 15% en voor de directeur nog maar naar 5 %. Daarkomt bij dat zelfstandig werkende otnwerpers zelden opdrachten boven de 15k binnenhalen,en bureaus met vijf medewerkers daar ca.30 % van hun omzet uit halen. Bureaus boven de tien halen daar zelfs 90% van hun omzet uit. Zonder ondernemingsplan had ik me niets zo systematisch verdiept in de cijfers, en was waarschijnlijkminder bezig geweest met een toekomst als bureau met vijf man in dienst.

 

Het verschilt erg per branche, in de horeca hoef je zonder plan niet bij een bank aan te kloppen, en alszelfstandig dienstverlener kun je het goed zonder af.....

Link naar reactie
  • 0

Ik ben gestart zonder ondernemingsplan op basis van 10 jaar ervaring bij een werkgever waardoor ik precies wist wat ik wilde en waar mijn markt en mogelijkheden lagen. Een ondernemingsplan vond ik eigenlijk overbodig. Nu na 9 maanden loopt het lekker.

 

Toch is er op een zeker moment volgens mij een behoefte om alles op een rij te zetten wat goed loopt en wat beter kan. Daarbij is een gedegen plan volgens mij een uitkomst en ik denk dan ook dat ik hier de komende 2 maanden toch energie in ga steken.

 

Joep

JMTC Merkenbureau

 

www.jmtc.nl

Link naar reactie
  • 0

Een ondernemingsplan heb je nodig als je serieus genomen wilt worden door banken en andere financiers. Daarmee kunnen ze inschatten of je over een hoop zaken hebt nagedacht. Eerder krijg je geen geld, handig dus als je verder wilt groeien.

Ik heb een businessplan geschreven om alles op een rijtje te zetten, ijkpunten vast te zetten en na 5 jaar te bekijken wat er van terecht is gekomen en wat ik nog zeker moet bereiken.

Link naar reactie
  • 0

Nog afgezien van het ondernemingsplan als manier om geld binnen te halen; doordat er al voor je is nagedacht over waar je over na moet denken voor je onderneming kan het door de dwingende structuur een hele goeie manier zijn om je eigen zwaktes en blinde vlekken te ondervangen.

Als je zelf de structuur van je plan definieert zul je geneigd zijn alleen aandachtgsgebieden neer te zetten die al in je 'bewustzijn' zitten. Grote kans dat je dan gaandeweg verrassingen tegenkomt die je dan ad hoc moet zien op te lossen. Dat kan uiteraard ook (getuige de ondernemingen die met bierviltjesplan, krabbel-achterop-een-enveloppe of in-het-hoofd plan tot stand zijn gekomen) maar als je wat risico's wil afdekken is het een goed idee.

Je kunt je ook afvragen of je een misschien een excuus zoekt om niet na te denken over bepaalde dingen :)

Gaandeweg bijsturen gaat meestal gemakkelijker dan "on the fly" nadenken over je koers.

 

"Those who fail to plan,

plan to fail."

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een ondernemingsplan is geen doel op zich, het is een instrument om je gedachten / ideeën te ordenen over je onderneming. Natuurlijk zijn er momenten dat je het wil bespreken met anderen of input wenst over de inhoud.

 

Een plan dat je regelmatig aanpast aan veranderingen in je omgeving, verbeterende zelfkennis, is veel sterker. Het wordt dan een 'levend' document waar je veel meer profijt van hebt.

 

Er zijn genoeg templates te vinden online, hier op Higherlevel etc. als startpunt. Maar pas op met voorbeelden, het is goed om van te leren, maar het blijven andermans keuzes, niet inzichten van jou, over jouw onderneming / situatie.

 

Een plan verdiepen, uitbreiden kan altijd. Maar bovenal: Start! doe en leer van die eerste klanten, ervaringen. Vergeet niet te kurken.

(Kreatief Uithet Raam Kijken) een uurtje per week, even nadenken wat je wil, plannen, dromen en aan de slag! Succes!

 

 

dpid.nl | onderscheidend ontwerp
tagtika.com | onze tool & methode om snel en doelgericht kernwaarden te bepalen

Link naar reactie
  • 0

Het hangt ook af op welk gebied je wilt opereren. Een patatboer kan in principe zo beginnen zonder businessplan, terwijl er bij een high-tech bedrijf wat meer bij komt kijken: investeringen voor personeel, apparatuur, infrastructuur, etc.

Zonder businessplan hoef je bij een VC of bank niet aan te kloppen voor een krediet. Een businessplan geeft een bank een indicatie of je als ondernemer ook aan de risico's en calamiteiten hebt gedacht en welke oplossingen je daarvoor denkt te gebruiken, je gaat wel met andermans geld ondernemen. Een bank wilt uiteraard niet naar zijn geld fluiten.

Link naar reactie
  • 0

Het hangt ook af op welk gebied je wilt opereren. Een patatboer kan in principe zo beginnen zonder businessplan, terwijl er bij een high-tech bedrijf wat meer bij komt kijken: investeringen voor personeel, apparatuur, infrastructuur, etc.

 

Ik begrijp hieruit dat de gemiddelde "patatboer" geen investeringen in inventaris en apparatuur hoeft te doen. Ik ben benieuwd hoe hij er dan aan komt. ???

 

Even ter toelichting; iedere ondernemer zijn eigen perikelen, ook een patatzaak kan heel wat voeten in de aarde hebben, ook al zie je ze niet zo direct.

Henk

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.