• 0

Btw in de voorraad bij overschrijding van € 20.000-grens en afmelding KOR

Ik adviseer mijn dochter met fiscale aangelegenheden met haar eenmansbedrijf. 
Ze is in 2019 gestart en heeft gebruik gemaakt van de Kleine ondernemersregeling voor de omzetbelasting.

Ze verkoopt zelfgemaakte kaarten en geeft daar workshops in en verkoopt de benodigde materialen (mallen en papier e.d.).

Ze heeft niet of nauwelijks hoeven investeren in bedrijfsmiddelen, maar heeft inmiddels wel een voorraad materiaal.

De verwachting is dat ze de grens van € 20.000 zal gaan overschrijden. Op dat moment moet ze zich afmelden voor de KOR en wordt ze omzetbelastingplichtig en zal ze per kwartaal aangifte omzetbelasting moeten gaan doen.

De vraag is, wat gebeurt er met de nog niet verrekende btw in de aanwezige voorraad?

Mag die op de eerste aangifte verrekend worden? 
 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
5 uur geleden, John Starosciak zei:

Mag die op de eerste aangifte verrekend worden?

 

Ik vind zelf die "nieuwe" KOR (die niet meer zo nieuw is...) een draak van een regeling. Maar volgens mij moet/mag zij de eerdere aftrek herzien, nu dat de voorraad gebruikt gaat worden voor belaste prestaties.

 

Dus: een suppletie maken voor de periodes van inkoop, zou ik denken. Je kan dan (lijkt mij) wel FIFO gebruiken bij het bepalen van het bedrag. Ik zou als periode "jaar" gebruiken (dus niet kwartaal of zoiets) bij de suppletie.

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, RubenT zei:

Welkom op Higherlevel.

 

Hebben jullie deze informatie van de Belastingdienst al gevonden en doorgenomen?

Ja, die had ik al gelezen. Maar dat gaat over investeringsgoederen. In dit geval gaat het om handelsgoederen, lees de inkoop. Mij lijkt dat het redelijk is, dat wanneer over de verkoop daarvan btw verschuldigd wordt, alsnog aftrek over inkoop/voorraad moet/mag plaatsvinden. Als de KORgrens van € 20k wordt overschreden mag die de komende drie jaar niet toegepast mag worden.

Omdat haar artikelen niet gelabeld zijn is het ondoenlijk om tegen elke verkoop een inkoop te zetten.

Is het dan redelijk om de BTW begrepen in de voorraadmutatie die plaats vond tijdens de KOR-periode, in de eerste aangifte te verrekenen?

Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, John Starosciak zei:

Tot op heden heb ik het antwoord nog niet gekregen.

Het antwoord is al geven door RubenT … althans in de link naar de pagina van de belastingdienst.

 

Als onderneming kan je op meerdere momenten te maken krijgen met btw herziening:

  • Bij het aanmelden van de KOR als je (na aanmelding) alleen nog vrijgestelde prestaties hebt.
  • Bij het aanmelden van de KOR als je (na aanmelding) een combinatie van vrijgestelde en belaste prestaties hebt.
  • Na het afmelden van de KOR als je van vrijgestelde prestaties naar belaste prestaties gaat.

Op 26-10-2023 om 17:06, John Starosciak zei:

Mij lijkt dat het redelijk is, dat wanneer over de verkoop daarvan btw verschuldigd wordt, alsnog aftrek over inkoop/voorraad moet/mag plaatsvinden.
Omdat haar artikelen niet gelabeld zijn is het ondoenlijk om tegen elke verkoop een inkoop te zetten.

Waarom is dat ondoenlijk … waar heb je anders een voorraadadministratie voor ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
34 minuten geleden, Cosara zei:

Waarom is dat ondoenlijk … waar heb je anders een voorraadadministratie voor ?

Dat is het hem nu juist. Ze houdt geen voorraadadministratie bij.

Ze neemt de voorraad wel per balansdatum, dus eens per jaar, op.

Ik zal haar in elk geval adviseren op het moment dat de KOR-grens van € 20K wordt overschreden, de voorraad op te nemen en de registratie goed vast te leggen.

aangepast door John Starosciak
Link naar reactie
  • 1
12 uur geleden, John Starosciak zei:

Ik zal haar in elk geval adviseren op het moment dat de KOR-grens van € 20K wordt overschreden, de voorraad op te nemen en de registratie goed vast te leggen.

Als de actuele voorraad is gekocht binnen KOR-periode, dan is dat ook mijn advies.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 26-10-2023 om 16:36, shoptillyoudrop zei:

 

Ik vind zelf die "nieuwe" KOR (die niet meer zo nieuw is...) een draak van een regeling. Maar volgens mij moet/mag zij de eerdere aftrek herzien, nu dat de voorraad gebruikt gaat worden voor belaste prestaties.

 

Dus: een suppletie maken voor de periodes van inkoop, zou ik denken. Je kan dan (lijkt mij) wel FIFO gebruiken bij het bepalen van het bedrag. Ik zou als periode "jaar" gebruiken (dus niet kwartaal of zoiets) bij de suppletie.

 

 

Ik heb de vraag ook aan de belastingdienst voorgelegd. 
Dit is hun eerste reactie: “Hallo John, wat fijn dat je dochter hulp van je krijgt. Als ze uit de KOR komt omdat ze over de omzetgrens heengaat, dan mag ze pas vanaf de prestatie waarmee ze over de omzetgrens komt, ook weer btw aftrekken voor haar aankopen. Over de voorraad die je dochter heeft gekocht terwijl ze nog in de KOR zit, mag ze dus geen btw aftrekken. Je kunt hier mee over lezen op Goede Start Belastingdienst: https://bit.ly/44dWMwN. ^RR”

Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, John Starosciak zei:

Ik heb de vraag ook aan de belastingdienst voorgelegd … Over de voorraad die je dochter heeft gekocht terwijl ze nog in de KOR zit, mag ze dus geen btw aftrekken.

Niet zolang ze nog in de KOR zit, dat was  al eerder duidelijk gemaakt. Echter het gaat hier over de btw van de voorraad na de KOR.
De link die de Belastingdienst geeft, laat hetzelfde zien wat hier op HL al eerder is aangegeven … “Moet ik mijn btw-aftrek herzien vanwege de kleineondernemersregeling (KOR)? … ja, bij het afmelden van de KOR als u van vrijgestelde prestaties naar belaste prestaties gaat”.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 2
(aangepast)
39 minuten geleden, DaMedia zei:

Dus je kunt in de KOR-periode een grote voorraad kopen, geen BTW terugvragen, en na de KOR-periode alsnog de BTW terugvragen van die voorraad? Is dat dan gebaseerd op de voorraad die nog aanwezig is? Of gebaseerd op de originele factuur?

Daarom moet je de voorraad bijhouden. En aan de hand van de waarde van die voorraad moet je op dat moment de BTW corrigeren.

 

Hieruit volgt overigens ook dat je dus bij het ingaan van de KOR de teruggevraagde BTW over je huidige aanwezige voorraad moet herzien. Dit zal lang niet door iedereen die de KOR ingaat gedaan worden. Vaak wordt gedacht "nog even snel inkopen doen en dan de KOR in".

 

Vergelijkbaar topic:

 

En de belastingdienst over herzien BTW en KOR:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/kleineondernemersregeling/wat-betekent-meedoen-met-de-kleineondernemersregeling/moet-ik-mijn-btw-aftrek-herzien-vanwege-de-kleineondernemersregeling

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 1
1 uur geleden, Rik · zei:

Daarom moet je de voorraad bijhouden. En aan de hand van de waarde van die voorraad moet je op dat moment de BTW corrigeren.

 

Hieruit volgt overigens ook dat je dus bij het ingaan van de KOR de teruggevraagde BTW over je huidige aanwezige voorraad moet herzien.

👍 +1

 

Dat dus … btw-herziening werkt twee kanten op.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 2-11-2023 om 09:21, Rik · zei:

Daarom moet je de voorraad bijhouden. En aan de hand van de waarde van die voorraad moet je op dat moment de BTW corrigeren.

 

Hieruit volgt overigens ook dat je dus bij het ingaan van de KOR de teruggevraagde BTW over je huidige aanwezige voorraad moet herzien. Dit zal lang niet door iedereen die de KOR ingaat gedaan worden. Vaak wordt gedacht "nog even snel inkopen doen en dan de KOR in".

 

Vergelijkbaar topic:

 

En de belastingdienst over herzien BTW en KOR:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/kleineondernemersregeling/wat-betekent-meedoen-met-de-kleineondernemersregeling/moet-ik-mijn-btw-aftrek-herzien-vanwege-de-kleineondernemersregeling

 

Dus dit is het antwoord:

"Gaat u de goederen of de diensten pas later gebruiken? Dus in een aangiftetijdvak ná het tijdvak waarin u de aanschaf-btw hebt afgetrokken? Dan bekijkt u op het moment van ingebruikname of de bij aankoop afgetrokken btw ook juist is op basis van de omzetverhoudingen van het aangiftetijdvak van ingebruikname. Aan het einde van het jaar van ingebruikname bekijkt u dan de situatie opnieuw op basis van de omzetverhoudingen van het gehele (boek)jaar." 

 

Dankjewel Rik.

Link naar reactie
  • 0

Vandaag ben ik nog eens in de materie (en wetgeving) gedoken. Artikel 15 lid 4 Wet OB geeft zelf de oplossing.

 

Artikel 15 4.

De aftrek van belasting vindt plaats overeenkomstig de bestemming van de goederen en diensten op het tijdstip waarop de belasting aan de ondernemer in rekening wordt gebracht dan wel op het tijdstip waarop de belasting wordt verschuldigd. Indien op het tijdstip waarop de ondernemer goederen en diensten gaat gebruiken, blijkt, dat de belasting ter zake voor een groter of kleiner gedeelte in aftrek is gebracht dan waartoe de ondernemer op grond van het gebruik is gerechtigd, wordt hij de te veel afgetrokken belasting op dat tijdstip verschuldigd. De verschuldigd geworden belasting wordt op de voet van  artikel 14 voldaan. De te weinig afgetrokken belasting wordt aan hem op zijn verzoek teruggegeven.

 

In een gelijksoortige casus heeft het Hof in Amsterdam al eens uitspraak gedaan. 
De ondernemer in kwestie is toen in het gelijk gesteld en aftrek werd goedgekeurd.

Zie de bijgevoegde uitspraak.

ECLI_NL_GHAMS_2002_AV5371-172717 3.pdf

Link naar reactie
  • 0

Tja. Op de eerste aangifte in 2024 ga ik dit “verzoek” bij vraag 5b in het aangifteformulier verwerken. Op dit moment is de grens van € 20.000 nog niet overschreden en dat gaat in 2023 ook niet meer gebeuren.

Per 1-1-2024 meldt mijn dochter zich bij de belastingdienst af voor de KOR en zijn al haar leveringen en diensten niet meer vrijgesteld en heeft ze ook weer VOLLEDIG recht op btw-aftrek. Ook van de btw die in de voorraad begrepen is.

 

Link naar reactie
  • 1
31 minuten geleden, John Starosciak zei:

Per 1-1-2024 meldt mijn dochter zich bij de belastingdienst af voor de KOR en zijn al haar leveringen en diensten niet meer vrijgesteld en heeft ze ook weer VOLLEDIG recht op btw-aftrek. Ook van de btw die in de voorraad begrepen is.

Ben je daar dan nu niet te laat mee?

 

Quote

Houd er rekening mee dat wij 4 weken nodig hebben om uw afmeldformulier te verwerken. Stuur uw formulier daarom op tijd naar ons op: uiterlijk 4 weken voor u de afmelding wilt laten ingaan.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/kleineondernemersregeling/afmelden-voor-de-kleineondernemersregeling

 

Of is het formulier al ingezonden? Anders zit ze er weer een tijdvak (3 mnd) aan vast.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou (dat schreef ik ook anderhalve maand geleden) de periode van inkoop herzien met een suppletie en dus niet het eerste kwartaal van 2024. Want in het 1e kwartaal '24 heb je helemaal geen inkoopfacturen met BTW erop, dus dat zou een hele ingewikkelde discussie kunnen gaan worden.

 

En daarbij zou ik dus ook FIFO gebruiken, gezien je kennelijk geen voorraadadministratie hebt. Dus stel dat je in het 2e kwartaal 2023 alles ingekocht hebt waar je meent dat je eigenlijk nu wél - achteraf - recht op aftrek van voorbelasting hebt, dan zou ik een suppletie van 2kw '23 sturen.

Dat is dan makkelijk uit te leggen als er 'lastige vragen' volgen. 

 

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Rik · zei:

Ben je daar dan nu niet te laat mee?

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/kleineondernemersregeling/afmelden-voor-de-kleineondernemersregeling

 

Of is het formulier al ingezonden? Anders zit ze er weer een tijdvak (3 mnd) aan vast.

 

Nee. Ze meld zich m.i.v. 1 januari 2024 af. De eerste (kwartaal)aangifte zal dan voor 30 april ingediend moeten worden. Dus tijd genoeg zou ik zeggen. 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
5 minuten geleden, John Starosciak zei:

Nee. Ze meld zich m.i.v. 1 januari 2024 af. De eerste (kwartaal)aangifte zal dan voor 30 april ingediend moeten worden. Dus tijd genoeg zou ik zeggen. 

Nee, ik doelde op de afmelding. Die moet je voor 3 dec. gedaan hebben. Ze hebben 4 weken nodig om het te verwerken. Anders wordt de ingangsdatum 01-04-2024. En de eerste aangifte is dan voor 1 augustus over kw2. Kwartaal 1 zit dan dus nog in de KOR.

 

Het staat er toch duidelijk?

 

Quote

Stuur uw formulier daarom op tijd naar ons op: uiterlijk 4 weken voor u de afmelding wilt laten ingaan.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Rik · zei:

Nee, ze hebben 4 weken nodig om het te verwerken. Dus dan is de ingangsdatum 01-04-2024. Een eerste aangifte voor 1 augustus.

 

Het staat er toch duidelijk?

 

 

Hmm. Klopt. In art 25 Uitvoeringsbeschikking staat idd uiterlijk 4 weken voordat de vrijstelling wordt beëindigd. 
Maar hoe kun je 4 weken van te voren weten of en zo ja wanneer dat je de grens van €20k overschrijdt 🤔
Persoonlijk denk ik dat 1 januari haalbaar moet zijn. 
Maar we gaan t zien. Morgen zal t formulier verzonden worden. 

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, John Starosciak zei:

Maar hoe kun je 4 weken van te voren weten of en zo ja wanneer dat je de grens van €20k overschrijdt 🤔

Bij overschrijding van de 20k gaat het gelijk in. Automatisch (en je meldt je daarna af). Je (vrijwillig) afmelden omdat je dat wilt (na minimaal 3 jaar in de KOR want vroeger kan niet) daar moet de BD over beslissen en dat duurt dus 4 weken (of kan 4 weken duren). Dat is dus een heel ander geval (staat ook duidelijk beschreven op die pagina).

 

Hopelijk verwerken ze het sneller dan die 4 weken en kan het per 1 jan.

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Rik · zei:

Bij overschrijding van de 20k gaat het gelijk in. Automatisch (en je meldt je daarna af). Je (vrijwillig) afmelden omdat je dat wilt (na minimaal 3 jaar in de KOR want vroeger kan niet) daar moet de BD over beslissen en dat duurt dus 4 weken (of kan 4 weken duren). Dat is dus een heel ander geval (staat ook duidelijk beschreven op die pagina).

 

Hopelijk verwerken ze het sneller dan die 4 weken en kan het per 1 jan.

 

 

Tja. Mij lijkt dat ze haar moeilijk kunnen dwingen om het eerste kwartaal in 2024 vrijgesteld ondernemer te blijven en daarna belast ondernemer te gaan zijn. Maar nogmaals we gaan t zien. 

Link naar reactie
  • 1
10 uur geleden, John Starosciak zei:

Tja. Mij lijkt dat ze haar moeilijk kunnen dwingen om het eerste kwartaal in 2024 vrijgesteld ondernemer te blijven en daarna belast ondernemer te gaan zijn. Maar nogmaals we gaan t zien. 

Die keuze heeft ze zelf gemaakt in 2019, niemand heeft haar gedwongen. Einde KOR gaat via de regels, >20K omzet of vrijwillig na 4 week.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.